بهترین مکمل های دوران یائسگی که خانم ها به آن نیاز دارند

بهترین مکمل های دوران یائسگی ترکیبات دارویی یا گیاهان دارویی طبیعی هستند که برای خانم هایی توصیه می شود که در دوران یائسگی به سر می برند. این مسئله برای خانم ها در سنین مشخص اتفاق می‌افتد و به معنای متوقف شدن دوره قاعدگی، پایان باروری و تولید مثل است. مسائل مربوط به دوران یائسگی، بررسی علل اتفاق این مسئله و تغییرات هورمونی در بدن خانم ها به یک بحث جدا و کامل نیاز دارد. در این مطلب تصمیم داریم به معرفی بهترین مکمل های دوران یائسگی بپردازیم که می‌توانند علائم و ناراحتی های این دوره را برطرف کنند.

در دوران یائسگی برای خانم ها می ‌تواند گر گرفتگی، تغییرات خلق و خو و برخی از عوامل علائم نظیر کمبود ویتامین ها یا مواد مغذی در بدن اتفاق بیفتد. برای رفع این چالش‌ ها، بهترین مکمل های غذایی حاوی مواد طبیعی، معدنی و عصاره های گیاهی در بازار وجود دارند؛ در ادامه این مطلب در این باره بیشتر صحبت می کنیم.

مصرف مکمل های دوران یائسگی؛ بهترین راهکار برای درمان گر گرفتگی

۱-مصرف مکمل غذایی حاوی Black Cohosh:

این گیاه یکی از بهترین روش های کاهش علامت گر گرفتگی در دوران یائسگی است. گیاه Black Cohosh جزو مکمل های دوران یائسگی محسوب می‌شود و متعلق به ریشه یک گیاه متعلق به آمریکای شمالی می باشد. مصرف مکمل های حاوی این گیاه می تواند جایگزین روش های درمانی دارویی باشد. نکته مهم در استفاده از این مکمل این است که افرادی که مشکلات کبدی دارند نمی‌ توانند از آن استفاده کنند. در هر صورت برای مصرف هر نوع مکمل در این دوره باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر اطلاعاتی ندارید با دکتر داروساز در داروخانه صحبت کنید.

۲-تخم کتان؛ یکی از بهترین مکمل های دوران یائسگی:

تخم کتان و روغن بذر کتان می تواند به برخی از زنان مبتلا به علائم یائسگی خفیف کمک کند. تخم کتان، منبع خوبی از لیگنان است که در تنظیم متعادل هورمون های زنانه نقش مفیدی دارد. مطالعات زیادی انجام نشده اند که نشان دهند این مزایا در تسکین گرگرفتگی برای تمام افراد، عمل می کند! در این باره با پزشک صحبت کنید.

۳- مکمل های دوران یائسگی حاوی کلسیم: جلوگیری از پوکی استخوان:

با افت سطح هورمون ها پس از یائسگی، پوکی استخوان می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. دریافت کلسیم کافی از طریق مواد غذایی و یا بهترین مکمل های دوران یائسگی، بسیار مهم است. زنان زیر ۵۱ سال روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند. زنان ۵۱ سال و بالاتر به روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم نیاز دارند.

نکته: بهتر است کلسیم خود را از مواد غذایی دریافت کنید. در صورت نیاز به مکمل های دوران یائسگی برای برطرف کردن این مشکل، دوزهای کمتری را در طول روز با مواد غذایی مصرف کنید (بیش از ۵۰۰ میلی گرم در یک بار مصرف).

۴- مصرف گیاه شبدر سرخ: محبوب اما هنوز تأیید نشده:

بسیاری از خانم ها به امید اینکه استروژن های گیاهی طبیعی، علائم یائسگی را کاهش دهند، از شبدر قرمز استفاده می کنند. هرچند، تاکنون نتایج تحقیقات، به درستی این مسئله را ثابت نکرده است!! همیشه بهتر است در صورت تردید در مصرف یکی از انواع مکمل های دوران یائسگی، با پزشک خود صحبت کنید. بهتر است مکمل هایی را دریافت کنید که سلامت شما را تضمین کنند. از مصرف خودسرانه گیاهان دارویی، خودداری کنید.

۵- مکمل های دوران یائسگی حاوی ویتامین D:

ویتامین D به اندازه کلسیم برای سلامتی استخوان ها اهمیت دارد. بدون ویتامین D، بدن شما قادر به جذب کلسیم نیست. اکثر بزرگسالان روزانه به ۶۰۰ IU از این ویتاین نیاز دارند. افراد ۷۱ ساله و مسن باید ۸۰۰ IU در روز دریافت کنند. ویتامین D در بسیاری از غذاها و مکمل ها وجود دارد، اما منبع دیگری وجود نیز در دسترس است که هیچ هزینه ای ندارد؛خورشید.

نکته: شاید شنیده باشید که بدن شما در معرض آفتاب، ویتامین D را تولید می کند. این درست است، اما حتی تابش اشعه های خورشید می تواند منجر به آسیب های پوست شود. اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین ها را دریافت نمی کنید، بهتر است روی مواد غذایی تمرکز کنید و از مکمل های دوران یائسگی استفاده کنید.

۶- گیاه یام وحشی: جایگزینی برای هورمون ها:

قرص ها و کرم های ساخته شده از گونه های خاصی از “یام وحشی” گزینه های محبوب “هورمون درمانی” برای یائسگی هستند. برخی از ترکیبات طبیعی موجود در این گیاهان دارویی شبیه استروژن و پروژسترون هستند، اما این احتمال وجود دارد که در افراد مختلف، فعال نباشد. تاکنون مطالعات بالینی نشان نداده اند که این گیاه بتواند علائم یائسگی را کاهش دهد.

۷- مکمل های دوران یائسگی حاوی جینسینگ؛ تقویت کننده و بهبود دهنده خلق و خو:

برخی از مطالعات نشان داده اند که انواع مختلف جینسنگ ممکن است به بهبود کیفیت زندگی در دوران یائسگی کمک کند. نشان داده شده است که مکمل های دوران یائسگی حاوی جینسنگ باعث تقویت روحیه و بهبود خواب شبانه می شود. همچنین، جینسنگ آمریکایی یا کُره ای به علائم جسمی یائسگی مانند گرگرفتگی کمک می کند.

۸- DHEA؛ هورمون جوانان

سطح طبیعی هورمون DHEA بعد از ۳۰ سالگی در بدن خانم ها کاهش می یابد. برخی مطالعات محدودتر، نشان داده اند که مکمل های دوران یائسگی  DHEA، علائم یائسگی مانند کاهش میل جنسی و گر گرفتگی را کاهش می دهند. البته برخی تردیدها و چالش ها وجود دارد که نشان می دهد مصرف طولانی مدت یا دوزهای بالای DHEA ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

۹- دونگ کوای؛ ملکه گیاهان دارویی:

دونگ کوای (Dong quai) در پزشکی چین به عنوان درمانی برای سلامت زنان برای هزاران سال است که استفاده می شود. اما تحقیقات در سال های اخیر شواهدی را ارائه نکرده است که از این امر حمایت کند. یک مطالعه در مورد دونگ کوای به عنوان یکی از مکمل های دوران یائسگی، برای تعیین اثرات آن بر گر گرفتگی در دوران یائسگی هیچ نتیجه ای را اثبات نکرده است! از آنجا که ممکن است “دونگ کوای” خطرات زیادی از جمله سرطان داشته باشد، قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

۱۰- مکمل های دوران یائسگی؛ سویا:

زنان در ایالات متحده آمریکا در دوران یائسگی، بیش از هشت برابر بیشتر نسبت به زنان در کشورهای آسیایی با گر گرفتگی مواجه هستند. آیا ممکن است وجود سویا در رژیم غذایی آسیایی، این تفاوت را توضیح دهد؟ مطالعات نشان داده است که سویا در رفع گر گرفتگی تا حدودی مؤثر است. این می تواند برای تهیه مکمل های دوران یائسگی  بر اساس سویا مفید باشد.

از غذاهای سویا (مانند آجیل سویا و توفو) و مکمل های فیتواستروژن – ترکیباتی مانند استروژن که در بعضی از گیاهان یافت می شود – گاهی برای تسکین گر گرفتگی های خفیف استفاده می شود. هرچند این تحقیق قطعی نیست.

نکته بسیار مهم در مصرف بهترین مکمل های دوران یائسگی:

در مورد مکمل های دوران یائسگی  با پزشک خود یا دکتر داروساز صحبت کنید. تمام مکمل ها عوارض جانبی متعددی دارند. مکمل ها و گیاهان دارویی ممکن است با برخی از داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند. آنها می توانند اثر دارو را تقویت یا تضعیف کنند. تداخل های دارویی و مکمل ها هم می تواند مشکلات دیگری ایجاد کند. بعضی از گیاهان می توانند باعث بروز واکنش های آلرژیک شوند.

تغییر سبک زندگی و داروهای خانگی، در کنار مصرف مکمل های دوران یائسگی  

خوشبختانه بسیاری از علائم و نشانه های مربوط به یائسگی موقتی هستند. این اقدامات را انجام دهید تا بتوانید به کاهش دادن یا جلوگیری از ایجاد علائم، کمک کنید:

  • برای رفع گر گرفتگی، یک لیوان آب سرد بنوشید یا به مکان خنک تر بروید. سعی کنید آنچه را که گر گرفتگی در شما ایجاد می کند، شناسایی کنید. برای بسیاری از خانم ها برخی خوراکی های محرک شامل نوشیدنی های گرم، کافئین دار، غذاهای پرادویه، استرس، هوای گرم و … این حالت ها را ایجاد می کند.
  • بهداشت واژن را رعایت کنید. از روان کننده های واژن مبتنی بر آب، روان کننده های مبتنی بر سیلیکون یا مرطوب کننده ها استفاده کنید. محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی گلیسیرین نیستند؛ چرا که می تواند باعث سوزش یا خارش در خانم هایی شود که نسبت به آن ماده شیمیایی حساس هستند. فعال بودن از نظر جنسی همچنین به افزایش جریان خون به واژن کمک می کند.
  • به اندازه کافی بخوابید. از مصرف کافئین زیاد که می تواند خوابیدن را دشوارتر کند، خودداری کنید. در طول روز ورزش کنید. اگر گر گرفتگی خواب شما را مختل می کند، بهتر است با مصرف بهترین مکمل های دوران یائسگی این وضعیت را بهبود بدهید.
  •  تکنیک های کسب آرامش را تمرین کنید. تکنیک هایی از قبیل تنفس عمیق، تنفس مرتب،، ماساژ و شل کردن عضلات ممکن است به کاهش و رفع علائم یائسگی کمک کند. می توانید کتاب های مورد علاقه خود را مطالعه کنید؛ فیلم تماشا کنید و دوره های آموزشی آنلاین را در مورد تمرینات مختلف آرامش اعصاب به دست بیاورید.
  • عضلات لگن خود را تقویت کنید. تمرینات و حرکت های مختلف برای تقویت عضلات لگن، موسوم به “تمرینات کگل”، می تواند برخی از مشکلات بی اختیاری ادرار را بهبود ببخشد.
  • یک رژیم غذایی متعادل را مصرف کنید. انواع میوه، سبزیجات و غلات کامل را در آن قرار دهید. چربی ها، روغن ها و قندها را محدود کنید. در صورت نیاز به مکمل های کلسیم یا ویتامین D (مکمل های دوران یائسگی ) از پزشک خود سوال کنید.
  • به طور منظم تمرین کنید. برای کمک به حفظ بدن در برابر بیماری های قلبی، دیابت، پوکی استخوان و سایر شرایط مرتبط با پیری، در بیشتر روزها به طور منظم به فعالیت بدنی یا ورزش بپردازید.

منابع:

https://www.webmd.com/menopause/ss/slideshow-menopause

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/menopause/diagnosis-treatment/drc-20353401

“آشنایی با مکمل های دوران یائسگی در داروخانه”

فهرست
error: Content is protected !!