ضعف سیستم ایمنی

فرآورده های طبیعی /دستگاه ایمنی/ ضعف سیستم ایمنی

اختلالات نقص ایمنی بدن از مبارزه با عفونت ها و بیماری ها جلوگیری می کند. این نوع اختلال ابتلا به ویروس ها و عفونت های باکتریایی را برای شما آسان می کند. اختلالات نقص ایمنی یا مادرزادی است یا اکتسابی. یک اختلال مادرزادی یا اولیه بیماری است که با آن متولد شده اید. اختلالات اکتسابی بیشتر از اختلالات مادرزادی است. لذا با توجه به اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی علل این بیماری پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه انلاین نسخه اول به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم. سیستم ایمنی بدن شما شامل اندام های زیر است:

۱) طحال

۲) لوزه ها

۳) مغز استخوان

۴) گره های لنفاوی

این اندام ها لنفوسیت ها را می سازند و آزاد می کنند. اینها گلبول های سفید خون هستند که به عنوان سلول های B و T طبقه بندی می شوند. سلول های B و T با مهاجمان به نام آنتی ژن ها مبارزه می کنند. سلول های B آنتی بادی های خاص بیماری را که بدن شما تشخیص می دهد آزاد می کنند. سلول های T سلول های خارجی یا غیرطبیعی را از بین می برند. نمونه هایی از آنتی ژن هایی که سلول های B و T شما ممکن است برای از بین بردن آنها لازم باشد عبارتند از:

۱) باکتری ها

۲) ویروس ها

۳) سلول های سرطانی

یک اختلال نقص ایمنی بدن توانایی دفاع از خود در برابر این آنتی ژن ها را مختل می کند.

انواع مختلف اختلالات نقص ایمنی کدامند؟

بیماری نقص ایمنی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به درستی کار نکند. اگر با کمبود به دنیا آمده اید یا علت ژنتیکی وجود دارد ، به آن بیماری نقص ایمنی اولیه گفته می شود. بیش از ۱۰۰ اختلال نقص ایمنی اولیه وجود دارد. نمونه هایی از اختلالات نقص ایمنی اولیه عبارتند از:

۱) نقص ایمنی متغیر متداول (CVID)

۲) X-linked agammaglobulinemia

۳) نقص ایمنی ترکیبی شدید (SCID)، که به عنوان آلیمفوسیتوز شناخته می شود

اختلالات نقص ایمنی ثانویه زمانی اتفاق می افتد که یک منبع خارجی مانند یک ماده شیمیایی سمی یا عفونت به بدن شما حمله کند. موارد زیر می تواند باعث اختلال نقص ایمنی ثانویه شود:

۱) سوختگی شدید

۲) شیمی درمانی

۳) تابش – تشعشع

۴) دیابت

۵) سوتغذیه

نمونه هایی از اختلالات نقص ایمنی ثانویه عبارتند از:

۱) ایدز

۲) سرطان های سیستم ایمنی بدن، مانند سرطان خون

۳) بیماری های پیچیده سیستم ایمنی، مانند هپاتیت ویروسی

۴) مولتیپل میلوما (سرطان سلول های پلاسما که آنتی بادی تولید می کنند)

چه کسانی در معرض خطر اختلالات نقص ایمنی هستند؟

افرادی که سابقه خانوادگی اختلالات نقص ایمنی اولیه دارند، خطر ابتلا به اختلالات اولیه بیش از حد طبیعی است. هر چیزی که سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند، می تواند منجر به اختلال نقص ایمنی ثانویه شود. به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض مایعات بدن آلوده به HIV یا برداشتن طحال می تواند از علل آن باشد. برداشتن طحال ممکن است به دلیل شرایطی مانند سیروز کبدی  کم خونی سلول داسی شکل یا ضربه به طحال ضروری باشد. پیری همچنین سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند.

با افزایش سن، برخی از اندام های تولید کننده گلبول های سفید کوچک می شوند و تعداد کمتری از آنها تولید می شوند. پروتئین ها برای ایمنی بدن شما مهم هستند. پروتئین کافی در رژیم شما نمی تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند. بدن شما همچنین هنگام خواب پروتئین هایی تولید می کند که به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کند. به همین دلیل، کمبود خواب از قدرت ایمنی بدن شما می کاهد. سرطان ها و داروهای شیمی درمانی نیز می توانند از ایمنی بدن شما بکاهند.

بیماری ها و شرایط زیر با اختلالات نقص ایمنی اولیه مرتبط است:

۱) آتاکسی-تلانژکتازی

۲) سندرم Chediak-Higashi

۳) بیماری نقص ایمنی ترکیبی

۴) هیپوگاماگلوبولینمی

۵) سندرم ویسکوت-آلدریچ

علائم اختلال نقص ایمنی

هر اختلال علائم منحصر به فردی دارد که می تواند مکرر یا مزمن باشد. برخی از این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱) عفونت های سینوسی

۲) سرماخوردگی

۳) اسهال

۴) ذات الریه

اگر این مشکلات به درمان پاسخ ندهند یا با گذشت زمان کاملاً بهبود نیابید، پزشک ممکن است شما را برای یک اختلال نقص ایمنی آزمایش کند.

۱) از شما در مورد سابقه پزشکی خواهد پرسید

۲) معاینه بدنی انجام می دهد

۳) تعداد گلبول های سفید خون شما را آزماش می کند

۴) سطح ایمونوگلوبولین را تعیین می کند

واکسن ها می توانند پاسخ سیستم ایمنی بدن شما را در آزمایش تست آنتی بادی آزمایش کنند. پزشک به شما واکسن می دهد. سپس آن ها خون شما را برای پاسخ آن به واکسن چند روز یا چند هفته بعد آزمایش می کنند. اگر اختلال نقص ایمنی نداشته باشید، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی برای مقابله با ارگانیسم های موجود در واکسن تولید می کند. اگر آزمایش خون آنتی بادی را نشان ندهد، ممکن است اختلال داشته باشید.

چگونه اختلالات نقص ایمنی درمان می شود؟

درمان هر اختلال نقص ایمنی به شرایط خاص بستگی دارد. به عنوان مثال، ایدز چندین عفونت مختلف ایجاد می کند. پزشک برای هر عفونت دارو تجویز می کند و در صورت لزوم ممکن است برای درمان و عفونت HIV به شما ضد ویروس تجویز شود. درمان اختلالات نقص ایمنی معمولاً شامل آنتی بیوتیک و درمان ایمونوگلوبولین است. داروهای ضد ویروسی دیگر، آمانتادین و آسیکلوویر یا دارویی به نام اینترفرون برای درمان عفونت های ویروسی ناشی از اختلالات نقص ایمنی استفاده می شود. اگر مغز استخوان شما به اندازه کافی لنفوسیت تولید نمی کند، پزشک شما ممکن است پیوند مغز استخوان (سلول بنیادی) را تجویز کند.

چگونه می توان از اختلالات نقص ایمنی جلوگیری کرد؟

اختلالات نقص ایمنی اولیه قابل کنترل و درمان است اما نمی توان از بروز آنها جلوگیری کرد. از چندین روش می توان از اختلالات ثانویه جلوگیری کرد. خواب برای یک سیستم ایمنی سالم بسیار مهم است. طبق کلینیک مایو، بزرگسالان تقریباً به هشت ساعت خواب شبانه نیاز دارند. همچنین اگر سیستم ایمنی بدن شما به درستی کار نمی کند، باید از افراد بیمار دور بمانید. اگر به بیماری نقص ایمنی مسری مانند ایدز مبتلا هستید، می توانید با انجام یک رابطه جنسی ایمن و عدم اشتراک مایعات بدنی با افراد آلوده، دیگران را سالم نگه دارید.

راه هایی برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن:

چند تغییر در شیوه زندگی و عادت های جدید می توانند سیستم ایمنی بدن را قوی و سالم نگه دارند:

۱) رژیم غذایی متعادل: غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل ها و حبوبات سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هستند که ممکن است در مقابل عوامل بیماری زا از شما محافظت کنند. آنتی اکسیدان های موجود در این غذاها با مقابله با ترکیبات ناپایدار موسوم به رادیکال های آزاد به کاهش التهاب کمک می کنند که در صورت تجمع در بدن در سطوح بالا باعث التهاب می شود.

در همین حال، فیبر موجود در غذاهای گیاهی میکروبیوم روده یا جامعه باکتری های سالم روده شما را تغذیه می کند. یک میکروبیوم روده قوی می تواند ایمنی شما را بهبود بخشد و به شما در جلوگیری از ورود عوامل بیماری زای مضر از طریق دستگاه گوارش به بدن کمک کند. علاوه بر این، میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C هستند که ممکن است مدت زمان سرماخوردگی را کاهش دهد.

۲) خواب کافی: در حقیقت، خواب ناکافی یا بی کیفیت با حساسیت بالاتر به بیماری ارتباط دارد. در یک مطالعه که بر روی ۱۶۴ فرد بزرگسال سالم انجام شد، کسانی که هر شب کمتر از ۶ ساعت می خوابند، بیشتر از کسانی که هر شب ۶ ساعت یا بیشتر می خوابند، سرما می خورند. همچنین، ممکن است در هنگام بیماری بیشتر بخوابید تا به سیستم ایمنی بدن خود اجازه مبارزه بهتر با بیماری را بدهید.

بزرگسالان باید هر شب ۷ ساعت یا بیشتر بخوابند، در حالی که نوجوانان به ۸-۱۰ ساعت و کودکان و نوزادان خردسال تا ۱۴ ساعت خواب نیاز دارند. اگر در خوابیدن مشکل دارید، سعی کنید مدت زمان نگاه کردن به صفحه نمایش را یک ساعت قبل از خواب محدود کنید، زیرا نور آبی که از تلفن، تلویزیون و رایانه شما ساطع می شود، می تواند ریتم شبانه روزی یا چرخه خواب طبیعی بدن شما را مختل کند.

۳) ورزش منظم: اگرچه ورزش شدید طولانی مدت می تواند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کند، اما ورزش متوسط می تواند آن را تقویت کند.

۴) شستن مکرر دست ها

۵) وزن متعادل

۶) دوری از دخانیات

۷) کاهش استرس: رفع استرس و اضطراب کلید سلامتی در ایمنی بدن است. استرس طولانی مدت باعث ایجاد التهاب و همچنین عدم تعادل در عملکرد سلول های ایمنی می شود. فعالیت هایی که به شما کمک می کنند استرس خود را کنترل کنید شامل مراقبه، ورزش، یوگا و سایر اقدامات ذهن آگاهی است.

۸) مصرف مکمل پروبیوتیک: غذاهای تخمیر شده غنی از باکتری های مفیدی به نام پروبیوتیک هستند که دستگاه گوارش را پر می کنند. این غذاها شامل ماست و کفیر است.

۹) استفاده از شکر محدود شود: تحقیقات نشان می دهد که قندها و کربوهیدرات های تصفیه شده به طور مستقیم در اضافه وزن و چاقی نقش دارند. چاقی نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. جلوگیری از مصرف قند می تواند باعث کاهش التهاب و کاهش وزن شود، بنابراین خطر ابتلا به بیماری های مزمن سلامتی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. شما باید تلاش کنید مصرف قند خود را به کمتر از ۵٪ کالری روزانه خود محدود کنید. این مقدار برای کسی که رژیم ۲۰۰۰ کالری دارد تقریباً ۲ قاشق غذاخوری (۲۵ گرم) شکر است.

۱۰) هیدراته بمانید: آبرسانی لزوماً شما را در برابر میکروب ها و ویروس ها محافظت نمی کند، اما جلوگیری از کمبود آب برای سلامت کلی شما مهم است. کمبود آب بدن می تواند باعث سردرد شود و مانع عملکرد مناسب جسمی، تمرکز، هضم غذا و عملکرد قلب و کلیه شود. این عوارض می تواند حساسیت شما به بیماری را افزایش دهد. برای جلوگیری از کم آبی بدن، باید روزانه مایعات کافی بنوشید تا ادرار زرد کم رنگ شود.

در حالی که چای نیز آبرسانی می کند، بهتر است مصرف آب میوه و چای شیرین را به دلیل محتوای قند بالا محدود کنید.  لازم به ذکر است که افراد مسن تمایل به نوشیدن را از دست می دهند ، زیرا بدن آنها به اندازه کافی عطش را نشان نمی دهد. بزرگترها حتی اگر احساس تشنگی نکنند باید مرتباً بنوشند.

۱۱) چربی های سالم بیشتری بخورید: چربی های سالم، مانند چربی های موجود در روغن زیتون و ماهی آزاد، ممکن است با کاهش التهاب، پاسخ ایمنی بدن شما را به عوامل بیماری زا افزایش دهند.

برخی مطالعات نشان می دهد که مکمل های زیر ممکن است پاسخ ایمنی عمومی بدن شما را تقویت کنند

۱) ویتامین C: طبق بررسی انجام شده در بیش از ۱۱۰۰۰ نفر، مصرف ۱۰۰۰-۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز، مدت زمان سرماخوردگی را در بزرگسالان ۸٪ و در کودکان ۱۴٪ کاهش داد.

۲) ویتامین D: کمبود ویتامین D ممکن است احتمال بیمار شدن شما را افزایش دهد، بنابراین مصرف مکمل ممکن است این اثر را خنثی کند.

۳) زینک: در یک بررسی در ۵۷۵ فرد مبتلا به سرماخوردگی، مصرف بیش از ۷۵ میلی گرم زینک در روز مدت زمان سرماخوردگی را ۳۳٪ کاهش داد.

۴) سیر: یک مطالعه ۱۲ هفته ای روی ۱۴۶ نفر نشان داد که مصرف سیر بروز سرماخوردگی را حدود ۳۰٪ کاهش داد. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است.

در حالی که این مکمل ها در مطالعات ذکر شده در بالا افزایش قدرت سیستم ایمنی را نشان می دهد، این بدان معنی نیست که آن ها در برابر COVID-19 موثر هستند.

سیستم ایمنی بدن شما مهم است، بنابراین هرچه بیشتر بتوانید از آن محافظت کنید بهتر است.

چشم انداز یک فرد مبتلا به اختلال نقص ایمنی چیست؟

اکثر پزشکان بر این باورند که افراد مبتلا به اختلالات نقص ایمنی می توانند زندگی کامل و مثمر ثمر داشته باشند. شناسایی و درمان به موقع این اختلال بسیار مهم است.

اختلالات سیستم ایمنی، بدن ما را در مقابل انواع عفونت ها (ناشي از باکتری، قارچ، ویروس و انگل) و همينطور ساير بیماری ها آسيب پذير مي كند.
اختلالات ایمنی یا مادرزادی یا اکتسابی است. اختلال مادرزادی یا ابتدایی اختلالی است که با آن به دنیا مي آييم. اختلالات اکتسابی یا ثانویه بعداً در زندگی ما به وجود می آید. اين نكته قابل توجه است كه اختلالات اکتسابی بیشتر از اختلالات مادرزادی رخ مي دهد.
در طب سنتي ما گياهان: سرخارگل (اكيناسه) ، شیرین بیان به منظور تقویت کننده سیستم دفاعی بدن در برابر عفونت ها (به ويژه عفونت‌های مجاری تنفسی و ادراری) و همينطور سرماخوردگی معرفي شده است.

منابع:

https://www.healthline.com/health/immunodeficiency-disorders#prevention

https://www.healthline.com/nutrition/how-to-boost-immune-health#3.-Eat-more-healthy-fats

 

فهرست