سردرد عصبی

فرآورده های طبیعی /دستگاه عصبی/ سر درد عصبی

سردرد تنشی رایج ترین نوع سردرد است. می تواند دردی خفیف، متوسط یا شدید در پشت چشم و سر و گردن ایجاد کند. بیشتر افرادی که سردردهای تنشی را تجربه می کنند، سردردهای اپیزودیک دارند. این موارد به طور متوسط یک یا دو بار در ماه رخ می دهد. با این حال، سردردهای تنشی نیز می توانند مزمن باشند. طبق کلینیک کلیولند، سردردهای مزمن حدود ۳ درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد و شامل دوره های سردرد است که بیش از ۱۵ روز در ماه ادامه دارد. زنان دو برابر مردان دچار سردردهای تنشی می شوند. لذا با توجه به اهمیت این بیماری، این مقاله به بررسی علل این بیماری و راه های درمان آن پرداخته ایم و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول شما را در درمان این بیماری یاری می دهیم.

علل سردردهای تنشی

سردردهای تنشی ناشی از انقباضات عضلانی در مناطق سر و گردن است. این نوع انقباضات می تواند در اثر انواع مختلفی از عوامل ایجاد شود مانند:

۱) خوراکی ها

۲) عوامل استرس زا

۳) فعالیت ها

بعضی از افراد پس از مدت طولانی خیره شدن به صفحه رایانه یا رانندگی برای مدت طولانی دچار سردردهای تنشی می شوند. عوامل محرک دیگر سردردهای تنشی عبارتند از:

۱) الکل

۲) خستگی چشم

۳) سیگار کشیدن

۴) سرماخوردگی

۵) عفونت سینوس

۶) کافئین

۷) استرس

۸) کمبود خواب

۹) کم نوشیدن آب

علائم سردرد تنشی

علائم سردرد تنشی شامل موارد زیر است:

۱) درد مبهم سر

۲) فشار در اطراف پیشانی

۳) حساسیت اطراف پیشانی و پوست سر

درد معمولاً خفیف یا متوسط است، اما ممکن است شدید شود. با این حال، سردردهای تنشی همه علائم میگرن، مانند حالت تهوع و استفراغ را ندارند. در موارد نادر، سردرد تنشی می تواند منجر به حساسیت به نور و صدای بلند، شبیه به میگرن شود.

 

 

ملاحظات

در موارد شدید، پزشک شما ممکن است آزمایشاتی را برای رد سایر مشکلات مانند تومور مغزی انجام دهد. آزمایشاتی که برای بررسی سایر شرایط استفاده می شود ممکن است شامل سی تی اسکن باشد که با استفاده از اشعه ایکس از اندام های داخلی شما عکس می گیرد. پزشک همچنین ممکن است از MRI استفاده کند که به آنها امکان می دهد بافت های نرم شما را بررسی کنند.

چگونه می توان سردرد تنشی را درمان کرد

می توانید با نوشیدن آب بیشتر شروع کنید. ممکن است کمبود آب بدن داشته باشید و نیاز به افزایش مصرف آب داشته باشید. همچنین، باید در نظر بگیرید که چقدر می خوابید. کمبود خواب می تواند منجر به سردردهای تنشی شود. اگر هیچ یک از این استراتژی ها جواب نداد، می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کنید تا از سردرد تنشی خلاص شوید. با این حال، این داروها فقط باید گاهی اوقات استفاده شود. طبق نظر کلینیک مایو، استفاده بیش از حد از داروهای OTC ممکن است منجر به سردردهای شدید شود. این نوع سردردها هنگامی بروز می کنند که شما به یک دارو عادت کرده اید و عدم مصرف دارو دچار درد می شوید. داروهای OTC گاهی اوقات برای درمان سردردهای تنشی مکرر کافی نیستند. در چنین مواردی، پزشک ممکن است نسخه ای از داروهای زیر را به شما بدهد، مانند:

۱) ایندومتاسین

۲) کتورولاک

۳) ناپروکسن

۴) استامینوفن

اگر مسکن ها کار نمی کنند، ممکن است داروی شل کننده عضلات را تجویز کنند. این دارویی است که به توقف انقباضات عضلانی کمک می کند. پزشک همچنین ممکن است داروی ضد افسردگی مانند مهار کننده انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) را برای شما تجویز کند. SSRI ها می توانند سطح سروتونین مغز شما را تثبیت کنند و به شما کمک می کنند تا با استرس کنار بیایید.

درمان های خانگی

۱) چای گیاهی (دمنوش): چای گیاهی ممکن است یک روش مفید برای افزودن آب به رژیم غذایی باشد در حالی که از مزایای سایر ترکیبات طبیعی نیز بهره مند است. به عنوان مثال، چای زنجبیل می تواند به میگرن کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که پودر زنجبیل اثرات مشابه داروی رایج برای کاهش میگرن دارد. یک چای ساده با آب گرم و پودر زنجبیل ممکن است به علائم کمک کند. سایر دمنوش های آرام بخش شامل گیاهانی مانند نعناع فلفلی، بابونه و اسطوخودوس نیز موثر هستند.

۲) چراغ ها را کم کنید: بعضی از افرادی که سردرد می گیرند نسبت به نور حساس می شوند.

۳) هرگونه فشار روی سر را بردارید: در بعضی موارد، یک دلیل فیزیکی برای سردرد وجود دارد. هر چیزی را که فشار زیادی به سر وارد می کند بررسی کنید. این ممکن است یک گیره مو یا کلاه یا سربندی باشد که خیلی سفت و یا تنگ است.

۴) ورزش: ورزش ممکن است به سلامت بدن کمک کرده و گردش خون را بهبود بخشد، که ممکن است احتمال بروز سردرد را کاهش دهد. ورزش منظم و متوسط ممکن است کمک کند، مانند راه رفتن سریع یا دوچرخه سواری به مدت ۳۰ دقیقه در روز.

۵) روغن های اساسی: رایحه درمانی که از برخی روغنهای اساسی استفاده می کند نیز ممکن است علائم سردرد را تسکین دهد. بر اساس یک مطالعه، بررسی ۲۰۱۸ در کودکان نشان داد که استنشاق اسانس اسطوخودوس به مدت ۱۵ دقیقه از شدت سردرد می کاهد. مطالعات نشان می دهد که روغن نعناع نیز موثر می باشد.

۶) ویتامین E: ویتامین E همچنین ممکن است در علائم سردرد نقش داشته باشد. یک بررسی ۲۰۱۵ در مورد مکمل های ویتامین خاطر نشان کرد که ویتامین E ممکن است درد سردرد و علائم میگرن را کاهش دهد. این ممکن است برای زنانی که در طی چرخه قاعدگی میگرن را تجربه می کنند ارزشمند باشد، زیرا ویتامین E برای جلوگیری از علائم به تعادل هورمون های آنها کمک می کند.

مکمل

 برخی مکمل ها همچنین ممکن است به تسکین سردردهای تنشی کمک کنند. با این حال، از آنجا که درمان های جایگزین می توانند با داروهای معمولی تداخل داشته باشند، همیشه باید ابتدا این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید. با توجه به منابع معتبر علمی مکمل های زیر ممکن است به جلوگیری از سردردهای تنشی کمک کنند:

۱) ریبوفلاوین (ویتامین B-2)

۲) منیزیم

۳) کوآنزیم Q10

موارد زیر نیز ممکن است سردرد تنشی را کاهش دهد:

۱) روزی ۵ بار و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه یك پد گرم كن یا کیسه یخ روی سر خود قرار دهید.

۲) حمام یا دوش آب گرم بگیرید.

۳) برای جلوگیری از خستگی چشم کمتر با رایانه کار کنید.

به هر حال، این روش ها ممکن است مانع از بازگشت همه سردردهای تنشی شوند.

جلوگیری از سردردهای تنشی در آینده

از آنجا که سردردهای تنشی غالباً با عوامل محرک خاصی ایجاد می شوند، شناسایی عواملی که باعث سردرد شما می شوند یکی از راه های پیشگیری از وقایع بعدی است. یک دفتر خاطرات سردرد (ثبت عواملی که سبب سر در می شود) می تواند به شما کمک کند تا علت سردردهای تنشی خود را تعیین کنید مانند:

۱) وعده های غذایی روزانه

۲) نوشیدنی ها

۳) وعده های غذایی

۴) هر موقعیتی که سبب استرس می شود

این موارد را برای هر روز که سردرد تنشی دارید، یادداشت کنید. بعد از چندین هفته یا چند ماه، ممکن است عوامل را شناسایی کنید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/tension-headache#6

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323992#takeaway

فهرست