کم شدن حافظه و تمرکز

فرآورده های طبیعی /دستگاه عصبی/ کم شدن حافظه و تمرکز

 

سوژه هایی که فیلم ها از آن ساخته شده اند مانند اینکه پس از ضربه ای که به سر فرد وارد می شود، شخصی بی هدف و سرگردان می شود و نمی تواند به یاد بیاورد که کیست و از کجا آمده، چنین افت ناگهانی و عمیقی از حافظه نادر است، اما از دست دادن حافظه مشکلی است که اکثر مردم را تا حدی تحت تأثیر قرار می دهد. چه فراموشی گاه به گاه یا از دست دادن حافظه کوتاه مدت در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند، دلایل زیادی برای از دست دادن حافظه وجود دارد. لذا ما در این مقاله به بررسی علل کاهش حافظه پرداخته و با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم. 

علل از دست دادن حافظه

در اینجا برخی از موارد رایج وجود دارد که می تواند باعث از دست دادن حافظه شود:

۱) داروها تعدادی از داروهای تجویز شده و بدون نسخه می توانند باعث اختلال در حافظه و یا از بین رفتن حافظه شوند. مقصرین احتمالی عبارتند از: داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد اضطراب، شل کننده های عضلانی، آرام بخش ها، داروهای خواب آور و داروهای مسکن که بعد از جراحی داده می شوند.

۲) مصرف الکل، تنباکو یا مواد مخدر: مدت هاست که مصرف بیش از حد الکل به عنوان دلیل از دست دادن حافظه شناخته شده است

۳) سیگار کشیدن با کاهش میزان اکسیژن وارد مغز به حافظه آسیب می رساند. مطالعات نشان داده است که افراد سیگار کشیدن چهره با نام دشوارتر از افراد غیر سیگاری هستند. داروهای غیرقانونی می توانند مواد شیمیایی مغز را تغییر دهند که یادآوری خاطرات را دشوار می کند.

۴) کم خوابی: کمیت و کیفیت خواب هر دو برای حافظه مهم هستند. کم خوابیدن یا بیدار شدن مکرر در شب می تواند منجر به خستگی شود، که این امر توانایی تحکیم و بازیابی اطلاعات را مختل می کند.

۵) افسردگی و استرس: افسردگی می تواند توجه و تمرکز را که می تواند حافظه را تحت تأثیر قرار دهد، دشوار کند. استرس و اضطراب همچنین می توانند مانع تمرکز شوند. استرس ناشی از ضربه عاطفی نیز می تواند منجر به از دست دادن حافظه شود.

۶) کمبود تغذیه ای: تغذیه مناسب از جمله پروتئین ها و چربی های با کیفیت بالا برای عملکرد مناسب مغز مهم است. کمبود ویتامین B1 و B12 به طور خاص می تواند حافظه را تحت تأثیر قرار دهد.

۷) آسیب سر: ضربه شدید به سر به عنوان مثال زمین خوردن یا تصادف اتومبیل می تواند به مغز آسیب برساند و باعث از دست رفتن حافظه کوتاه مدت و بلند مدت شود. ممكن است به مرور زمان حافظه بهبود یابد.

۸) سکته: سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که خون رسانی به مغز به دلیل انسداد رگ خونی مغز متوقف شود. فردی که سکته کرده ممکن است خاطرات زنده ای از وقایع کودکی داشته باشد اما قادر به یادآوری آنچه برای ناهار داشته اند، نباشد.

۹) زوال عقل: Dementia نام از دست رفتن تدریجی حافظه و سایر جنبه های تفکر است که به حدی شدید هستند که توانایی عملکرد در فعالیت های روزمره را مختل می کنند. اگرچه دلایل زیادی برای زوال عقل وجود دارد از جمله بیماری عروق خونی، سو مصرف مواد مخدر یا الکل، یا سایر دلایل آسیب به مغز که شایع ترین و شناخته شده ترین آن بیماری آلزایمر است. بیماری آلزایمر با از دست دادن تدریجی سلول های مغزی مشخص می شود.

علل دیگر: سایر علل احتمالی از دست دادن حافظه شامل کم کاری یا پرکاری غده تیروئید، استفاده غیرقانونی از دارو و عفونت هایی مانند HIV، سل و سفلیس است که بر مغز تأثیر می گذارد.

یافتن علت از دست دادن حافظه

اگر متوجه شده اید که به طور فزاینده ای فراموش کار شده اید یا اگر مشکلات حافظه در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می کند، برای تعیین علت و بهترین روش درمان به پزشک خود مراجعه کنید. برای ارزیابی از دست دادن حافظه، پزشک معاینه بدنی و همچنین یک آزمایش عصبی را انجام می دهد و برای آزمایش توانایی ذهنی از بیمار سوالاتی می پرسد. بسته به نتایج، ارزیابی بیشتر ممکن است شامل آزمایش خون و ادرار، آزمایشات عصبی و آزمایشات تصویربرداری از مغز CAT یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) باشد.

درمان بیماری از دست دادن حافظه

درمان از دست دادن حافظه به علت آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد ، ممکن است با درمان برگشت پذیر باشد. به عنوان مثال، کاهش حافظه به دلیل استفاده از داروها ممکن است با تغییر در دارو برطرف شود. مکمل های غذایی می توانند در برابر از دست دادن حافظه ناشی از کمبود تغذیه مفید باشند. در برخی موارد مانند سکته مغزی درمان ممکن است به افراد کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه بعضی کارها مانند راه رفتن یا بستن کفش را انجام دهند.

در برخی دیگر، حافظه ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد. درمان ها همچنین ممکن است مختص شرایط مربوط به از دست دادن حافظه باشد. به عنوان مثال، داروهایی برای درمان مشکلات حافظه مربوط به بیماری آلزایمر در دسترس هستند و داروهایی که به کاهش فشار خون کمک می کنند می توانند به کاهش آسیب بیشتر مغز در اثر زوال عقل مربوط به فشار خون کمک کنند.

راه های طبیعی بهبود حافظه

۱) شکر کمتری بخورید: خوردن بیش از حد شکر با بسیاری از مسائل بهداشتی و بیماری های مزمن مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که یک رژیم غذایی مملو از قند می تواند منجر به ضعف حافظه و کاهش حجم مغز، به ویژه در ناحیه مغز که حافظه کوتاه مدت را ذخیره می کند، شود.

به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی بیش از ۴۰۰۰ نفر نشان داد که کسانی که مصرف بیشتری نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه دارند، به طور متوسط در مقایسه با افرادی که قند کمتری مصرف می کنند، حجم کل مغز کمتری دارند و از حافظه ضعیف تری برخوردارند.

۲) مکمل روغن ماهی را امتحان کنید: روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید دوکوزا هگزانوئیک (DHA) است. این چربی ها برای سلامت کلی بدن مهم هستند و نشان داده شده است که خطر بیماری های قلبی و التهاب را کاهش می دهند و همچنین استرس و اضطراب را از بین می برد. بسیاری از مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل های ماهی و روغن ماهی ممکن است باعث بهبود حافظه به خصوص در افراد مسن شود.

۳) داشتن وزن متعادل: حفظ وزن مناسب برای سلامتی بدن ضروری است و یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامت بدن و روان است. چندین مطالعه چاقی را به عنوان یک عامل خطر برای کاهش حافظه شناسایی کرده اند.

جالب توجه است که چاقی در واقع می تواند باعث تغییر ژن های مرتبط با حافظه در مغز شود و بر حافظه تأثیر منفی بگذارد. چاقی همچنین می تواند منجر به مقاومت به انسولین و التهاب شود که هر دو می توانند بر روی مغز تأثیر منفی بگذارند.

۴) خواب کافی: کمبود خواب مناسب با حافظه ضعیف همراه است. خواب نقش مهمی در تحکیم حافظه دارد، فرآیندی که در آن حافظه های کوتاه مدت تقویت می شوند و به خاطرات طولانی مدت تبدیل می شوند. به عنوان مثال، یک مطالعه اثرات خواب در ۴۰ کودک بین ۱۰ تا ۱۴ سال را بررسی کرد. گروهی که بین آموزش و آزمایش خوابیده بودند، ۲۰٪ در تست های حافظه عملکرد بهتری داشتند.

۵) تمرین ذهن آگاهی: ذهن آگاهی یک حالت ذهنی است که در آن شما با حفظ آگاهی از محیط پیرامون و احساسات خود بر وضعیت فعلی خود تمرکز می کنید. مطالعات نشان داده اند که ذهن آگاهی در کاهش استرس و بهبود تمرکز و حافظه موثر است.

یک مطالعه بر روی ۲۹۳ دانشجوی روانشناسی نشان داد که کسانی که تحت آموزش ذهن آگاهی قرار داشتند، هنگام یادآوری اشیا، عملکرد حافظه بهتری داشتند، در مقایسه با دانشجویانی که آموزش ذهن آگاهی نداشتند.

۶) نوشیدن کمتر الکل: مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی از بسیاری جهات می تواند برای سلامتی مضر باشد و حافظه را تحت تأثیر قرار دهد.

۷) کربوهیدرات های تصفیه شده را کاهش دهید: مصرف مقادیر زیادی کربوهیدرات تصفیه شده مانند کیک، غلات، کلوچه، برنج سفید و نان سفید ممکن است برای حافظه مضر باشد. این غذاها دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند، به این معنی که بدن این کربوهیدرات ها را به سرعت هضم می کند و منجر به افزایش سطح قند خون می شود.

۸) سطح ویتامین D خود را آزمایش کنید: ویتامین D یک ماده مغذی مهم است که نقش های حیاتی بسیاری در بدن دارد. مقادیر کم ویتامین D با بسیاری از مسائل بهداشتی از جمله کاهش عملکرد مغز مرتبط است.

کمبود ویتامین D خصوصاً در مناطق سردسیر و در مناطقی که پوست تیره دارند بسیار شایع است. با پزشک خود در مورد انجام آزمایش خون صحبت کنید تا متوجه شوید آیا به مکمل ویتامین D نیاز دارید یا خیر.

۹) غذاهای ضد التهابی مصرف کنید: مصرف یک رژیم غذایی غنی از غذاهای ضد التهاب ممکن است به بهبود حافظه شما کمک کند. آنتی اکسیدان ها با کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند.

آنتی اکسیدان ها را میتوان در غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات یافت. بررسی اخیر در ۹ مطالعه با بیش از ۳۱۰۰۰ نفر نشان داد که کسانی که میوه و سبزیجات بیشتری می خورند در مقایسه با افرادی که کمتر از این غذاهای مغذی مصرف می کنند، خطر کاهش شناخت و زوال عقل کمتری دارند.

۱۰) مقداری کاکائو به رژیم غذایی خود اضافه کنید: کاکائو نه تنها خوشمزه بلکه مغذی است و دوز آنتی اکسیدانی قدرتمند به نام فلاونوئیدها را فراهم می کند. تحقیقات نشان می دهد فلاونوئیدها به ویژه برای مغز مفید هستند. آنها ممکن است به تحریک رشد رگهای خونی و سلول های عصبی کمک کرده و جریان خون را در قسمت هایی از مغز که با حافظه درگیر هستند افزایش دهند.

مطالعه ای روی ۳۰ فرد سالم نشان داد که کسانی که از شکلات تلخ حاوی ۷۲۰ میلی گرم فلاونوئید کاکائو استفاده می کنند، حافظه بهتری را نسبت به افرادی که از شکلات سفید بدون فلاونوئیدهای کاکائو استفاده می کنند، نشان می دهند. برای بهره مندی بیشتر از فواید شکلات، شکلات تلخ را با محتوای کاکائو ۷۰٪ کاکائو یا بالاتر انتخاب کنید.

منابع:

https://www.webmd.com/brain/memory-loss#2

https://www.healthline.com/nutrition/ways-to-improve-memory#TOC_TITLE_HDR_15

فهرست