چربی خون

فرآورده های طبیعی /قلبی عروقی/ چربی خون

چربی خون اصطلاحی پزشکی برای سطوح غیرطبیعی بالای چربی ها (لیپیدها) در خون است. دو نوع عمده چربی موجود در خون تری گلیسیرید و کلسترول است. تری گلیسیریدها وقتی ساخته می شوند که بدن کالری اضافی مورد نیاز انرژی را ذخیره کند. آن ها همچنین در رژیم غذایی شما، در غذاهایی مانند گوشت قرمز و لبنیات پر چربی وجود دارند. رژیم غذایی حاوی قند تصفیه شده، فروکتوز و الکل باعث افزایش تری گلیسیرید می شود. کلسترول به طور طبیعی در کبد تولید می شود زیرا هر سلول بدن از آن استفاده می کند. مانند کلسترول، تری گلیسیرید در غذاهای چرب مانند تخم مرغ، گوشت قرمز و پنیر نیز یافت می شود. چربی خون بیشتر به عنوان کلسترول بالا شناخته می شود. اگرچه کلسترول بالا می تواند ارثی باشد، اما بیشتر اوقات نتیجه انتخاب سبک زندگی ناسالم است. لذا با توجه به اهمیت این بیماری ما در داروخانه آنلاین نسخه اول با معرفی با کیفیت ترین محصولات طبیعی موجود در بازار ایران به شما در درمان این بیماری یاری می رسانیم.

کلسترول

کلسترول یک ماده چربی است که از طریق جریان خون شما بر روی پروتئین هایی به نام لیپوپروتئین ها حرکت می کند. وقتی مقدار کلسترول خون زیاد باشد، می تواند روی دیواره رگ ها جمع شده و پلاک ایجاد کند. با گذشت زمان، رسوبات پلاک بزرگتر شده و شروع به گرفتگی عروق می کند که می تواند منجر به بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته شود.

تشخیص

چربی خون علائمی ندارد، بنابراین تنها راه تشخیص آن انجام آزمایش خون به نام پانل چربی یا پروفایل لیپید توسط پزشک است. این آزمایش میزان کلسترول شما را تعیین می کند. پزشک شما نمونه ای از خون شما را گرفته و برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد، سپس با گزارش کامل به شما پاسخ می دهد. این گزارش سطوح زیر را نشان می دهد:

۱) کلسترول کل

۲) کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)

۳) کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)

۴) تری گلیسیرید

ممکن است پزشک قبل از گرفتن خون از شما بخواهد ۸ تا ۱۲ ساعت غذا نخورید. این بدان معناست که در این مدت باید از خوردن و نوشیدن غیر از آب خودداری کنید. سطح بی خطر کلسترول بسته به سابقه سلامتی و نگرانی های بهداشتی در حال حاضر از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بهتر است توسط پزشک تعیین شود.

آیا در معرض خطر چربی خون هستید؟

دو نوع کلسترول وجود دارد  LDL و HDL. احتمالاً شنیده اید که به ترتیب کلسترول “بد” و (خوب) نامیده می شوند. کلسترول LDL (بد) در دیواره شریان شما تجمع یافته و آن ها را سخت و باریک می کند. کلسترول HDL (خوب) کلسترول اضافی (بد) را پاک می کند و آن را از رگ ها دور می کند و به کبد برمی گرداند. چربی خون به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسترول LDL در خون و کلسترول HDL برای پاکسازی آن ایجاد می شود. انتخاب سبک زندگی ناسالم می تواند سطح کلسترول (بد) را افزایش داده و سطح کلسترول (خوب) را کاهش دهد. اگر اضافه وزن دارید، غذاهای چرب زیادی می خورید، سیگار می کشید یا ورزش کافی ندارید، در معرض خطر هستید.

گزینه های سبک زندگی که شما را در معرض خطر کلسترول بالا قرار می دهد عبارتند از:

۱) خوردن غذاهایی با چربی های اشباع

۲) خوردن پروتئین حیوانی، مانند گوشت و لبنیات

۳) ورزش ناکافی

۴) نخوردن چربی سالن

۵) چاقی

۶) دور کمر بزرگ

۷) سیگار کشیدن

۸) نوشیدن بیش از حد الکل

سطح غیر طبیعی کلسترول نیز در برخی از افراد با شرایط سلامتی خاص دیده می شود، از جمله:

۱) بیماری کلیوی

۲) دیابت

۳) سندرم تخمدان پلی کیستیک

۴) بارداری

۵) تیروئید کم کار

۶) شرایط ارثی

همچنین، سطح کلسترول شما ممکن است تحت تأثیر برخی داروها باشد:

۱) قرص های جلوگیری از بارداری

۲) ادرار آور

۳) برخی از داروهای افسردگی

چربی خون ترکیبی خانوادگی

نوعی چربی خون وجود دارد که می توانید از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود به ارث ببرید که به آن چربی خون ترکیبی خانوادگی گفته می شود. چربی خون ترکیبی خانوادگی باعث کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالا می شود. افراد مبتلا به این بیماری اغلب در نوجوانی خود دچار کلسترول بالا یا سطح تری گلیسیرید بالا می شوند و در ۲۰ یا ۳۰ سالگی تشخیص می دهند. این وضعیت خطر ابتلا به بیماری شریان کرونر زودرس و حمله قلبی را افزایش می دهد. برخلاف افراد با چربی خون معمولی ، افراد مبتلا به چربی خون ترکیبی خانوادگی ممکن است پس از چند سال علائم بیماری قلبی عروقی را تجربه کنند، مانند:

۱) درد قفسه سینه (در سنین جوانی)

۲) حمله قلبی (در سنین جوانی)

۳) زخم انگشتان پا که به درستی بهبود نمی یابند

۴) علائم سکته مغز ، از جمله مشکل در تکلم، افتادگی در یک طرف صورت یا ضعف در اندام ها

نحوه درمان و مدیریت چربی خون در خانه

تغییر سبک زندگی کلید مدیریت چربی خون در خانه است. حتی اگر چربی خون شما ارثی باشد (چربی خون ترکیبی خانوادگی) ، تغییر سبک زندگی هنوز یک قسمت اساسی از درمان است. این تغییرات به تنهایی ممکن است برای کاهش خطر عوارضی مانند بیماری قلبی و سکته کافی باشد.

رژیم غذایی سالم برای قلب

ایجاد تغییر در رژیم غذایی می تواند سطح کلسترول (بد) شما را کاهش داده و سطح کلسترول (خوب) شما را افزایش دهد.

۱) چربی های سالم را انتخاب کنید. از مصرف چربی های اشباع شده که در گوشت قرمز، سوسیس و لبنیات پرچرب وجود دارد خودداری کنید. پروتئین هایی مانند مرغ، بوقلمون و ماهی را در صورت امکان انتخاب کنید. لبنیات کم چرب یا فاقد چربی مصرف کنید و از چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون و کانولا برای پخت و پز استفاده کنید.

۲) از مصرف چربی های ترانس پرهیز کنید. چربی های ترانس در غذاهای سرخ شده و غذاهای فرآوری شده مانند کوکی ها، کراکرها و سایر میان وعده ها وجود دارد. مواد تشکیل دهنده را روی برچسب محصولات بررسی کنید. از هر محصولی که “روغن نیمه هیدروژنه” را ذکر کند ، صرف نظر کنید.

۳) بیشتر امگا ۳ بخورید. اسیدهای چرب امگا ۳ فواید قلبی زیادی دارند. می توانید آنها را در برخی از انواع ماهی ها از جمله ماهی آزاد و شاه ماهی پیدا کنید. همچنین می توان آنها را در برخی از آجیل ها و دانه ها مانند گردو و دانه های کتان یافت.

۴) مصرف فیبر خود را افزایش دهید. تمام فیبرها برای قلب مفید هستند، اما فیبرهای محلول که در جو دوسر، مغز، میوه ها، لوبیا و سبزیجات یافت می شوند، می توانند سطح کلسترول LDL شما را کاهش دهند.

۵) میوه ها و سبزیجات بیشتری بخورید.

کاهش وزن

اگر اضافه وزن یا چاقی دارید، کاهش وزن می تواند به کاهش کلسترول کل بدن کمک کند. کاهش وزن با فهمیدن اینکه چه میزان کالری دریافت می کنید و چه مقدار می سوزانید شروع می شود. کاهش ۳۵۰۰ کالری از رژیم غذایی شما برای از دست دادن یک پوند وزن نیاز است. برای کاهش وزن، رژیم کم کالری را در نظر بگیرید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید تا کالری بیشتری از آنچه می خورید بسوزانید.

فعالیت بدنی

فعالیت بدنی برای سلامت کلی، کاهش وزن و سطح کلسترول مهم است. وقتی فعالیت بدنی کافی ندارید ، سطح کلسترول HDL شما پایین می آید. این بدان معنی است که کلسترول “خوب” کافی برای حمل کلسترول “بد” از رگ های شما وجود ندارد. شما فقط به ۴۰ دقیقه ورزش متوسط تا شدید سه یا چهار بار در هفته نیاز دارید تا میزان کلسترول کل بدن را کاهش دهید. هر یک از موارد زیر می تواند به شما کمک کند تا ورزش را به برنامه روزانه خود اضافه کنید:

۱) دوچرخه سواری را برای رفتن به محل کار امتحان کنید.

۲) با سگ خود پیاده روی سریع انجام دهید.

۳) به جای آسانسور از پله بروید.

۴) اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنید، یک یا دو ایستگاه زودتر پیاده شوید.

سیگار کشیدن را ترک کن

سیگار کشیدن میزان کلسترول “خوب” را از بدن شما کاهش می دهد و باعث افزایش تری گلیسیرید می شود. حتی اگر چربی خون شما تشخیص داده نشده باشد، سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

درمان خانگی

۱) گون: گون گیاهی است که برای حمایت از سیستم ایمنی بدن در طب سنتی چین استفاده می شود. این خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی دارد. این بدان معناست که اعتقاد بر این است از بدن در برابر فشارهای مختلف محافظت می کند. مطالعات محدود نشان می دهد که گون ممکن است فوایدی برای قلب داشته باشد.

۲) زالزالک: برخی مطالعات نشان داده اند که این گیاه درمانی، موثر برای انواع خفیف تر نارسایی قلبی است. باید توجه نمود که زالزالک می تواند با بسیاری از داروهای تجویز شده و سایر گیاهان تداخل منفی داشته باشد.

۳) دانه کتان: بذر کتان از گیاه کتان می آید. دانه کتان و روغن بذر کتان حاوی مقادیر زیادی اسید آلفا-لینولنیک (ALA) هستند. این یک اسید چرب امگا ۳ است که ممکن است به شما در کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند.

۴) مکمل های روغن ماهی با اسیدهای چرب امگا ۳: اسیدهای چرب امگا ۳ نیز در ماهی و روغن ماهی یافت می شود. ماهی های سالمون، ماهی تن، ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ساردین و سایر ماهی های چرب منابع ویژه و غنی هستند. مدت هاست که متخصصان معتقدند اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک می کند. سایر مواد مغذی موجود در ماهی یا ترکیبی از آن مواد مغذی و اسیدهای چرب امگا ۳، ممکن است به محافظت از قلب شما کمک کنند. خوردن یک یا دو وعده ماهی چرب در هفته ممکن است احتمال حمله قلبی را کاهش دهد. اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید، ممکن است از مکمل های اسید چرب امگا ۳ یا سایر غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ نیز بهره مند شوید. به عنوان مثال، گردو، روغن کانولا و دانه های سویا منابع خوبی هستند.

۵) مکمل های استرول و استنول: استرول ها و استنول های گیاهی موادی هستند که در بسیاری از میوه ها، سبزیجات، آجیل ها، دانه ها، غلات و سایر گیاهان یافت می شوند. برخی از غذاهای فرآوری شده همچنین با استرول های گیاهی یا استنول ها مانند مارگارین غنی شده، آب پرتقال یا محصولات ماست غنی شده اند. استرول ها و استنول های گیاهی ممکن است به شما در کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کنند. آنها از جذب کلسترول روده کوچک شما جلوگیری می کنند. این می تواند سطح کلسترول LDL (بد) را در خون شما کاهش دهد.

۶) سیر: سیر یک پیاز خوراکی است که برای هزاران سال به عنوان یک ماده غذایی پخت و پز و دارو استفاده می شود. می توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف کرد. همچنین به صورت کپسول یا قرص به صورت مکمل در دسترس است. برخی از تحقیقات نشان می دهد که سیر ممکن است به کاهش فشار خون شما کمک کند، سطح کلسترول خون شما را کاهش دهد و روند تصلب شرایین را کند کند.

داروهای چربی خون

اگر تغییر سبک زندگی برای درمان چربی خون کافی نیست، ممکن است پزشک دارو تجویز کند. داروهای معمول کاهش دهنده کلسترول و تری گلیسیرید عبارتند از:

 استاتین ها، مانند:

۱) آتورواستاتین (لیپیتور)

۲) فلوواستاتین (Lescol XL)

۳) لوواستاتین (آلتوپروف)

۴) پیتاواستاتین (لیوالو)

۵) پراواستاتین (پراواچول)

۶) روزوواستاتین (کرستور)

۷) سیمواستاتین (Zocor)

مهارکننده های جذب کلسترول، مانند استیتیمیب (Zetia)

داروهای تزریقی مانند alirocumab (Praluent) یا evolocumab (Repatha)

فیبرات ها، مانند فنوفیبرات (فنوگلاید ، تریکور ، تریگلید) یا گمفیبروزیل (لوپید)

نیاسین (نیاکور)

مکمل های اسید چرب امگا ۳

سایر مکمل های کاهش دهنده کلسترول

چگونه می توان از کلسترول بالا جلوگیری کرد

شما می توانید برای جلوگیری از کلسترول بالا یا کاهش خطر ابتلا به چربی خون، در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید:

۱) چند روز در هفته ورزش کنید

۲) رژیم غذایی کم چربی اشباع و ترانس داشته باشید

۳) مقدار زیادی میوه، سبزیجات، لوبیا، آجیل، غلات سبوس دار و ماهی به طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۴) خوردن گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس را متوقف کنید.

۵) شیر بدون چربی یا کم چربی بنوشید.

سخن آخر

افراد مبتلا به چربی خون درمان نشده شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری کرونر قلب نسبت به جمعیت عمومی دارند. بیماری قلبی بیماری است که در آن پلاک ها در داخل عروق کرونر (قلب) جمع می شوند. تصلب شرایین، که آترواسکلروز نامیده می شود ، هنگامی اتفاق می افتد که پلاک در دیواره رگ ها جمع می شود. با گذشت زمان، تجمع پلاک عروق را باریک می کند و می تواند آنها را به طور کامل مسدود کند و از جریان طبیعی خون جلوگیری کند. این می تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر مشکلات شود.

.

🍀در طب سنتی برای درمان چربي خون داروهای گیاهی از سير، چاي سبز، سويا، كنگر فرنگي و نیز داروهای گیاهی ترکیبی متعددی از (چای سبز+شوید+ کرفس)، (چای سبز+زنجبیل+ نعناع+فلفل)، (چای سبز+صمغ گوار)، (زالزالک+قره قات+ زنجبیل+سیر+فلفل قرمز+بابونه+بید)،(شوید+کنگرفرنگی+شنبلیله+زرشک) و (شوید+ کاسنی+شاهتره+ لیموعمانی) نام برده شده است.

امروزه این گیاهان دارویی با روش های علمی شناسایی، جمع آوری و عصاره گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت های داروسازی به شکل های دارویی رایج ساخته شده اند.

☘️  قرص های گیاهی ALICOM ,ALLIUM-S , GARCIN , GARLICAP, و  GARLIC GARLET از پودر سير تهیه شده اند و به منظور درمان زیادی فشار خون، زیادی چربی خون، تصلب شرایین و پیشگیری از ترومبوز به كار می روند.

☘️  کپسول گیاهی CAMGREEN و قرص گیاهی  GREEN TEADIN حاوی برگ چای سبز است كه اين فرآورده به به عنوان آنتی اکسیدان، کاهش دهنده وزن، پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و عروقی و سرطان، کاهش دهنده کلسترول و ریسک پوکی استخوان و همچنین به عنوان دیورتیکمصرف می شود.

☘️  قرص های گیاهی SOYAGOL و SOYGAN  حاوی سويا می باشد که جهت کاهش کلسترول، پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی، سرطان و کاهش علائم دوران یائسگی به کار می رود.

☘️ داروهای گیاهی CYNAR, CYNABILE ,TICHOKE, MINA-DETOX, CYNAROL حاوی عصاره خشک برگ گیاه کنگرفرنگی هستند و در اشکال قرص، کپسول یا قطره،  به منظور درمان سوءهاضمه به علت اختلال عملکرد دستگاه صفراوی و به عنوان پایین آورنده کلسترول خون به کار می روند.

☘️  کپسول گیاهی LIPOHERB حاوی عصاره خشک تخم خرفه، عصاره خشک تخم شنبلیله، عصاره خشک اندام هوایی شوید، پودر میوه زرشک، پودر میوه تخم شنبلیله و پودر کنگر فرنگی است که به عنوان برطرف کننده اختلالات ترشح صفرا و پایین آورنده تری گلیسرید و کلسترول خون مصرفمی شود.

☘️  قطره گیاهی STRAGOLHEART حاوي عصاره هیدروالکلی زالزالک، قره قات، زنجبیل، سیر، فلفل قرمز، بابونه و پوست بید مي باشد كه در پیشگیری از گرفتگی عروق کرونر قلب و اختلالات ترومبوآمبولیک در عروق بیماران قلبی و دیابتی به کار می رود.

 

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/hyperlipidemia

https://www.healthline.com/health/heart-disease/natural-remedies-cholesterol#astragalus

فهرست