فسفر – phosphorous

 

نوعی ماده ی معدنی است.

فسفر بیشتر در منابع حیوانی موجود است. این منابع عبارتند از: گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات، دانه ها و مغز ها

منابع فسفر و پروتئین معمولا همبستگی دارند و مواد غذایی پر پروتئین حاوی مقدار زیادی فسفر نیز می باشند. رژیم غذایی حاوی کلسیم و پروتئین می تواند فسفر مورد نیاز بدن را تامین کند.

مهم ترین نقش های فسفر در بدن:

  •  تشکیل ساختار استخوان ها و دندان ها
  • متابولیسم کربوهیدرات و چربی
  • دخالت در تشکیل پروتئین
  • رشد و ترمیم سلول ها
  • واسطه ی تولید انرژی  (ATP)
  • عملکرد صحیح کلیه
  • دخالت در انقباضات عضلانی
  • ریتم نرمال قلبی

از کل فسفر موجود در بدن ۸۰ درصد آن در استخوان ها و دندان ها موجود است و ۲۰ درصد آن در دیگر قسمتهای بدن وجود دارد.

کمبود فسفر به ندرت و تنها در افرادی که به مدت طولانی آنتی اسید مصرف می کنند و یا دچار سندروم بازخورانش می شوند رخ می دهد. سندروم بازخورانش (Refeeding) اختلالی است در اثر شروع تغذیه در افرادی که مدت طولانی از غذا محروم بوده اند رخ می دهد. در این سندروم کمبود فسفر و دیگر الکترولیت ها رخ می دهد که منجر به اختلالات کبدی کلیوی و … می شود.

کمبود فسفر به طور معمول منجر به اختلال عصبی، اسکلتی ، خونی و کلیوی می شود.

 

فهرست