مهم ترین مکمل های افزایش وزن که باید بشناسید

مکمل های افزایش وزن بهترین ترکیباتی هستند که برای رها شدن از لاغری و رسیدن به تناسب اندام به افراد توصیه می شوند. اگرچه کاهش وزن یک هدف بسیار متداول است، اما در حقیقت بسیاری از افراد می خواهند وزن خود را افزایش دهند. برخی دلایل افزایش وزن عبارتند از: بهبود عملکرد روزمره، به عضله سازی بیشتر و تقویت نیروی ورزشکاری.

به طور معمول، افرادی که می خواهند وزن بیشتری به دست بیاورند، باید روی عضله سازی بیشتر، تمرکز کنند. که اگر بیشتر وزن خود را به جای چربی به عضله تبدیل کنید، معمولاً سالم تر است.

در حالی که غذا خوردن و ورزش کردن برای ساخت و ساز ماهیچه ها مهمتر است، مصرف بهترین مکمل های افزایش وزن نیز ممکن است با تأمین کالری و پروتئین برای شما نیروی لازم را فراهم می کنند تا ورزش کنید.

در ادامه این بخش، ۴ مکمل معرفی شده است که ممکن است در عضله سازی بهتر به شما کمک کند.

مهم ترین انواع مکمل های افزایش وزن برای عضله سازی

۱- مکمل های افزایش وزن بر اساس پروتئین

اکثر مردم می دانند که پروتئین یک جزء مهم ماهیچه است. مطالعات متعدد نشان می دهد بزرگسالانی که با ورزش کردن نمی توانند عضله سازی کنند، باید مکمل های پروتئینی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود مصرف کنند. با این حال، مهمترین عامل، میزان دریافت پروتئین روزانه شما است و باید از غذاها یا مکمل ها حاصل شود. به عنوان یک توصیه کلی، پیشنهاد شده است که ۱۰-۳۵٪ کالری روزانه شما باید از منابع مکمل پروتئین حاصل شود.

بسیاری از دانشمندان عقیده دارند که مصرف روزانه ۶/۰ تا ۹/۰ گرم در هر پوند (۴/۱ تا ۲ گرم در کیلوگرم) وزن بدن در روز، برای حمایت از رشد عضلات در بزرگسالان با فعالیت های ورزشی، مقدار مناسب مکمل های افزایش وزن است. اگر بدن شما قادر به مصرف این مقدار پروتئین از طریق غذاهای کامل است، نیاز به مصرف مکمل های پروتئینی نیست.

یک راه برای تعیین اینکه آیا به مقدار کافی پروتئین می خورید یا خیر این است که رژیم غذایی خود را در چند روز معمولی بررسی کنید. همچنین درک این نکته مهم است که خوردن رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا باعث افزایش وزن نمی شود مگر اینکه در کل کالری دریافتی، مکمل های افزایش وزن را مصرف کنید. در حقیقت، برخی از مطالعات نشان می دهند که رژیم های غذایی با پروتئین بالا می توانند باعث از بین رفتن چربی شوند، احتمالاً با ایجاد احساس سیری بیشتر بعد از خوردن غذا.

۲- مکمل های افزایش وزن حاوی کراتین

کراتین یکی از مکمل هایی است که بسیار مورد تحقیق قرار دارد و یکی از معدود مکمل های ورزشی با پشتیبانی تحقیقاتی بسیار قوی است. این مولکول به طور طبیعی در سلول های شما و برخی از مواد غذایی یافت می شود. هنگامی که به عنوان مکمل های افزایش وزن مصرف می شود، محتوای کراتین در عضلات شما می تواند فراتر از حد طبیعی باشد. کراتین چندین عملکرد مهم در بدن شما دارد، از جمله تولید سریع انرژی.

تعدادی از تحقیقات معتبر نشان داده است که مکمل های کراتین می توانند عملکرد ورزشی و عضلات سازی را به مرور زمان بهبود بخشند. در حالی که چندین نوع مختلف کراتین در دسترس است، کراتین مونوهیدرات بیشترین تأثیر را در زمینه ایمنی و عضله سازی، ارائه داده است. هنگام مصرف مکمل های افزایش وزن، معمولاً توصیه می شود با مصرف دوز معمولی، تقریباً ۲۰ گرم در روز، تقسیم شده به چهار وعده به مدت ۵-۷ روز، ادامه یابد. پس از این دوره اولیه، یک دوز با تقریباً ۵-۵ گرم در روز می تواند به طور نامحدود مصرف شود. برای مصرف مکمل های افزایش وزن حاوی کراتین، به مشورت با پزشک نیاز دارید.

۳- مکمل های افزایش وزن

برای افزایش وزن لازم است کالری بیشتری نسبت به نیاز معمولی بدن خود برای عملکرد طبیعی، مصرف کنید. با این حال، اینکه چقدر کالری اضافه تری باید بخورید در بین افراد متفاوت است. مکمل های افزایش وزن گروه گسترده ای از مکمل های کم کالری هستند که برای کسانی که در افزایش وزن مشکل دارند، به بازار عرضه می شود. مشابه مکمل های پروتئینی، هیچ چیز عجیب و غریب با خاصیت جادویی در مورد این مکمل ها وجود ندارد. آنها سادگی روشی مناسب برای دریافت کالری بیشتر برای برخی از افراد هستند. به طور معمول، مکمل های افزایش وزن بدن، از کربوهیدرات های زیاد و حجم بیشتری پروتئین تشکیل شده است.

به عنوان مثال، یک نوع از بهترین مکمل های افزایش وزن، حاوی ۱۲۵۰ کالری، ۲۵۲ گرم کربوهیدرات و ۵۰ گرم پروتئین در هر وعده است. در حالی که افزودن مکمل ها به رژیم غذایی شما مطمئناً می تواند تعداد کالری موردنظر شما را افزایش دهد؛ برخی از افراد، طعم و مزه این محصولات را ناخوشایند می دانند.

۴- مکمل های افزایش وزن و تقویت کننده ورزش

تعداد کمی از مکمل های افزایش وزن منجر به افزایش وزن و افزایش عضلات بدون ورزش می شوند. با این حال، چندین مکمل وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند تا سخت تر ورزش کنید؛ این مکمل ها به مرور زمان باعث افزایش عضلات می شوند. این مکمل ها را در زیر مشاهده می کنید:

*کافئین

مکمل های افزایش وزن حاوی کافئین به طور گسترده در سراسر جهان مصرف می شوند. ورزشکاران معمولاً آن را قبل از ورزش کردن برای بهبود عملکرد ورزشی خود مصرف می کنند. تحقیقات نشان داده است که کافئین در افزایش عملکرد ورزش مؤثر است. به عنوان مثال، می تواند باعث افزایش توان بدنی و تأمین سریع انرژی شود که برای فعالیت هایی مانند تمرینات وزنه برداری و دوچرخه سواری بسیار مهم است. با گذشت زمان، به دلیل مصرف مکمل های افزایش وزن کافئین می تواند منجر به افزایش عضلات بهتر هنگام ورزش کردن شود.

*سیترولین

سیترولین یک اسید آمینه است که در بدن شما تولید می شود و در غذاها نیز وجود دارد. یكی از كاركردهای آن، افزایش جریان خون در بافت های بدن است. تحقیقات بیشتری باید در این مورد انجام شود، اما اگر مکمل های افزایش وزن حاوی این اسید آمینه به شما امکان می دهد در هنگام ورزش، کارهای بیشتری انجام دهید، این مکمل می تواند به افزایش عضلات شما هم کمک کند.

*بتا آلانین

بتا آلانین یکی دیگر از اسیدهای آمینه است که به طور طبیعی در بدن شما تولید می شود. از جمله عملکردهای دیگر آن شامل کمک به عضلات در مبارزه با خستگی هنگام ورزش کردن است. به عنوان یکی از مکمل های افزایش وزن، بتاآلانین به بهبود عملکرد در حین ورزش شدید که در دوره های یک تا چهار دقیقه ای انجام می شود، کمک می کند. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بتا آلانین می تواند در هنگام ورزش، عضله سازی را تقویت کند.

*HMB

بتا-هیدروکسی بتا متیل بوتیرات (HMB) مولکولی است که وقتی لوسین اسید آمینه در بدن شما تجزیه می شود، تولید می گردد. این مولکول بعد از ورزش شدید، به ریکاوری بدن کمک کند و تجزیه پروتئین های عضلانی را کاهش دهد. در حالی که نتایج مختلفی در این باره گزارش شده است، اما مکمل های HMB به بهبودی عضلات کمک کرده و افزایش عضله سازی را به دنبال دارد.

*BCAA

شکی نیست که اسیدهای آمینه زنجیره ای شاخه ای (BCAAs) برای رشد عضلات بسیار مهم هستند. با این حال، BCAA تقریباً در تمام منابع پروتئینی یافت می شود. هر زمان که پروتئین می خورید، به احتمال زیاد در حال مصرف BCAA هستید. با وجود محبوبیت آنها، در صورت مصرف مقدار کافی پروتئین، این مکمل های افزایش وزن برای افزایش عضلات، ضروری نیستند.

*CLA

اسید چرب لینولئیک کانژوگه (CLA) به گروه خاصی از اسیدهای چرب با فواید سلامتی اشاره دارد. نتایج مختلفی از اثر مکمل های افزایش وزن CLA بر عضله سازی گزارش شده است. مطالعات متعددی همچنین نشان داده اند كه CLA ممكن است باعث كاهش چربی شود؛ بعید به نظر می رسد باعث افزایش وزن شود حتی اگر مقدار كمی از عضله ساخته شود!!

سخن پایانی

مهمترین فاکتورها برای چاق شدن و افزایش وزن، تغییر سبک زندگی است. بهترین راهکار، ورزش کافی و تغذیه مناسب است. به طور کلی برای چاق شدن، بدن شما نیاز به کالری بیشتری نیاز دارد. برخی از مکمل های غذایی می توانند راهکارهای مناسبی برای افزایش وزن و عضله سازی وجود دارند. مکمل های افزایش وزن را می توانید با نظر پزشک و متخصص تغذیه ورزشی مصرف کنید. مکمل های افزایش وزن به عضله سازی شما کمک می کنند.

کراتین همچنین یک مکمل خوب است که به افزایش وزن کمک می کند. مکمل های افزایش وزن دیگری مانند کافئین، سیترولین و بتاآلانین ممکن است به شما در ورزش های سخت تر کمک کنند. این مکمل ها به شما کمک می کنند محرک قوی تری را برای تحریک عضلات خود فراهم کنید. اگر می خواهید وزنه بزنید، حتماً برنامه ورزشی و عادت های غذایی خود را بررسی کنید. این ها مهمترین عوامل موفقیت شما خواهند بود. بهترین مکمل ها می توانند در طولانی مدت، وزن شما را افزایش دهند؛ این یعنی از آسیب های جدی به بدن شما جلوگیری می شود. مکمل های افزایش وزن را زیر نظر پزشک یا با مشورت دکتر داروساز مصرف کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/best-weight-gain-supplements

“آشنایی با مکمل های افزایش وزن در داروخانه”

 

فهرست