شیردهی

در طول بارداری مواد مغذی بسیاری از بدن از جمله فولات ، کلسیم ، ویتامین B6 و…تخلیه می شود و نیاز به این ویتامین ها افزایش می یابد. در دوران شیردهی این نیاز بیشتر می شود و مقدار توصیه شده روزانه بسیاری از مواد مغذی حتی بیشتر از دوران حاملگی است. معمولا، مادران شیرده میزان توصیه شده کلسیم ، روی ، منیزیم و سایر مواد مغذی حیاتی را دریافت نمی کنند. ویتامین های A ، B1 ، B2 ، B6 ، B12 ، D ، اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) ، کولین و ید که از طریق رژیم غذایی برای مادران شیرده تامین می شود به سمت تولید شیر می رود. اگرچه یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و کاملاً مناسب می تواند به شما در تأمین نیازهای مغذی کمک کند ، اما متخصصان توصیه می کنند برای اطمینان از پر شدن دوباره و ذخیره مواد مغذی، مکمل های پس از زایمان مصرف شود.

تغذیه بهینه به بدن و مغز کودک شما کمک می کند. مغز در دوران نوزادی و کودک نوپا با سرعت بیشتری رشد می کند ، بنابراین شیر مادر نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد.

تا چه مدت زمان نیاز به مصرف ویتامین های بعد از زایمان دارید؟

توصیه می شود بعد از زایمان تا زمانی که کودک خود را شیر میدهید مکمل های مخصوص شیر دهی یا بعد از زایمان مصرف نمایید. و حتی بعضی از متخصصان می گویند که بهتر است بعد از شیردهی هم ادامه دهید، مخصوصاً اگر قصد بچه دار شدن دوباره را دارید. مادرانی به هر دلیلی به نوزاد خود شیر نمی دهند نیز باید حداقل ۶ ماه پس از زایمان به مصرف مکمل ها ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود که ذخیره مواد مغذی آنها دوباره پر می شود.

بعضی از مواد مغذی که برای مادران شیرده بسیار مهم هستند عبارتند از:

آهن                    

در دوران بارداری ذخایر آهن شما استفاده می شود پس در دوران شیردهی باید ذخایر آهن خود را دوباره بسازید. خستگی، تنگی نفس و سطح انرژی پایین علائم معمول کمبود آهن است. اطمینان حاصل کنید که مکمل آهن خود را با ویتامین C مصرف کنید تا جذب آهن بدن شما افزایش یابد. علاوه بر مکمل ها ، مصرف غذاهای غنی از آهن از جمله گوشت اندام ، گوشت قرمز و صدف می تواند به شما در افزایش ذخایر آهن به طور طبیعی کمک کند.

ید

این ماده معدنی برای حفظ عملکرد صحیح تیروئید و کمک به رشد مغز و سیستم عصبی کودک ضروری است. غذاهایی مانند نمک یددار ، ماهی ، لبنیات و غذاهای تهیه شده از غلات کامل حاوی مقداری ید هستند.  اگر به طور منظم غذاهای غنی از ید مصرف نمی کنید ، نیازمند دریافت ید از مکمل ها هستنید.

ویتامین دی

مصرف روزانه ویتامین دی برای مادران شیرده توصیه می شود. معمولا میزان ویتامین دی موجود در مولتی ویتامینها  به ادازه ای نیست که نیاز مادر و کودک را یکجا تامین کند. بنابر این امکان دارد مصرف جداگانه ویتامین دی تحت نظر پزشک برای مادران شیرده ضروری باشد. حتی مادرانی که نمی توانند شیردهی کنند یا ترجیح می دهند شیر ندهند نیز اغلب به ویتامین D بیشتری نیاز دارند. کمبود ویتامین D ممکن است در اختلالات خلقی پس از زایمان نیز نقش داشته باشد. محققان دریافته اند که دوز روزانه کافی ویتامین دی می تواند به جلوگیری از علائم افسردگی پس از زایمان کمک کند. از پزشک خود بخواهید میزان ویتامین D شما را بررسی کند تا بر اساس آن مصرف این مکمل را شروع کنید.

ویتامین  ب۱۲

مکمل های حاوی ویتامین B12 برای مادرانی که از رژیم های گیاهخواری پیروی میک نند یا  یا حاوی فرآورد ه های حیوانی کمی مصرف می کنند ، اکیداً توصیه می شود. چنین رژیم هایی می تواند منجر به کمبود ویتامین B12 در مادر و / یا کودک شود چراکه این ویتامین اساساً از پروتئین حیوانی در دسترس است. نوزادان برای حمایت از رشد مغز و تولید سلولهای قرمز خون سالم به ویتامین B12 نیاز دارند. نوزادانی که ویتامین B12 کافی دریافت نمی کنند می توانند دچار کمبود شوند. در صورت عدم درمان ، کمبود ویتامین B12 در نوزادان می تواند منجر به آسیب دائمی مغز شود. بنابراین مقدار کافی این ویتامین در شیر مادر برای سلامتی نوزاد نیز ضروریست.

کولین

بیشتر مادران به اندازه کافی از این ماده مغذی سازنده مغز استفاده نمی کنند. کولین ماده مغذی مشابه ویتامین های گروه ب است. مکمل شما ممکن است حاوی کولین به شکل کولین بیتارتات ، فسفاتیدیل کولین یا لسیتین باشد. روش دیگر ، شما می توانید میزان مصرف گوشت ، تخم مرغ ، مرغ ، ماهی و لبنیات را افزایش دهید ، زیرا این محصولات منابع طبیعی کولین را فراهم می کنند. مادرانی که رژیم های گیاهی و گیاهخواری را دنبال می کنند ، اغلب در معرض خطر کمبود بیشتری قرار دارند.

دکزاهگزانوئیک اسید (DHA)

DHA یک چربی اشباع نشده امگا ۳ است که به رشد مغز ، چشم و سیستم عصبی کودک شما کمک می کند. مانند همه امگا ۳ ها ، DHA در بدن ساخته نمی شود بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که از طریق غذا یا مکمل ها دریافت می کنید. تحقیقات اخیر به اهمیت اسیدهای چرب امگا ۳ در کاهش علائم افسردگی در دوره پس از زایمان نیز اشاره دارد. از آنجا که بسیاری از مکمل های دوران بارداری فاقد DHA هستند ، برای تأمین نیازهای شما ممکن است لازم باشد یک مکمل جداگانه امگا ۳ مانند یک روغن ماهی با کیفیت بالا مصرف کنید.

مشکل ریزش مو بعد از زایمان

ریزش مو یکی یکی از مشکلات شایعی است که در بیشتر مادران باردار و شیرده دیده می شود. خوشبختانه ریزش مو پس از زایمان معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی است و معمولاً موقتی است. پروتئین ، آهن ، فولات ، روی و ویتامین های آ، دی، سی و ای همگی رشد مو و ناخن را تقویت می کنند ، بنابراین مطمئن شوید که مکمل شما حاوی این موارد است.

مصرف بهترین مکمل های دوران شیردهی، سلامت مادر و نوزاد را تضمین می کند

مکمل های دوران شیردهی، به ترکیبات خوراکی گفته می شود که برای مادران در دوران شیردهی تهیه شده و به آنها کمک می کنند تا کمبودهای تغذیه ای خود را جبران کنند. این مکمل ها برای سلامت بدن مادر و نوزاد، بسیار مفید هستند. اگر شما هم در دوران شیردهی قرار دارید، حتماً می دانید...

فهرست