قاعدگی

مکمل های دوران قاعدگی

سندرم قبل از قاعدگی یا سندروم پیش از قاعدگی ، چیزی است که بسیاری از زنان در قاعدگی تجربه می کنند. سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یک الگوی علائم ماهیانه است که حدود یک هفته قبل از پریود شروع می شود. در بسیاری از افراد ، PMS  باعث ایجاد علائم جسمی و روانی  از جمله : نفخ شکم، مشکلات گوارشی، سردرد، حساسیت پستان، نوسانات خلقی، تحریک پذیری، اضطراب، بیخوابی، گیجی، حالت افسردگی می شود. شدت این علائم در افراد مختلف متفاوت است. مکمل های بسیاری برای کاهش این علایم وجود دارد که ممکن است در برخی افراد مفید و در برخی بی اثر باشد. نکته ی قابل توجه این است که هر فرد، با توجه به شرایط جسمانی نیازمند مکمل خاصی است، علاوه براینکه اکثر مکمل ها، بخصوص مکمل های گیاهی با داروها و بیمارها تداخل دارند، پس قبل از مصرف هرگونه مکمل با متخصص خود مشورت کنید.

اسیدهای چرب امگا ۳: اسیدهای چرب ضروری یا EFA به دلایل زیادی مهم هستند، آنها می توانند از افسردگی ، بیماری های قلبی و ناهنجاری در اندام های شما جلوگیری کنند. چند مطالعه نشان داده است که زنانی که از روغن ماهی استفاده می کنند  نسبت به کسانی که مصرف نمی کنند درد قاعدگی کمتری دارند. همچنین در مطالعه ای دیگر مشاهده شده است مصرف امگا۳ در ترکیب با ویتامین ای طی ۳-۶ ماه علایم PMS را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.  اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد ، به خصوص برای افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند.

کلسیم: تحقیقات نشان می دهد که کلسیم می تواند به شما کمک کند تا با برخی از علائم PMS کنار بیایید. در مطالعه ای در مورد زنانی که مکمل کلسیم مصرف کردند ، دیده شده است که آنها نسبت به زنان مبتلا به PMS که مکمل مصرف نکرده اند ، خستگی ، تغییرات اشتها و افسردگی کمتری دارند.  این اثرات ممکن است به دلیل تأثیر کلسیم و ویتامین D بر برخی هورمون ها باشد. متخصصان توصیه می کنند ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز از طریق غذا یا مکمل دریافت کنید.

ویتامین D : به بدن شما در استفاده از کلسیم کمک می کند و ممکن است التهاب را کاهش دهد. ویتامین D ممکن است با تعدادی از داروها تداخل داشته باشد ، بنابراین قبل از مصرف بیش از مقدار توصیه شده روزانه ، از پزشک خود بپرسید.

ویتامین E : در مطالعات مشاهده شده زنانی که مکمل ویتامین ای مصرف می کنند، درد کمتری را نسبت به زنانی که این مکمل را مصرف نمی کنند تجربه می کنند.چ

ویتامین B6: این ویتامین را می توان در برخی غذاها مانند غلات ، لوبیا ، سبزیجات ، جگر ، گوشت و تخم مرغ یافت.  ویتامین B6 برای پیشگیری و درمان سطوح پایین پیریدوکسین (کمبود پیریدوکسین) و کم خونی که ممکن است ایجاد شود ، استفاده می شود. این دارو همچنین برای بیماری های قلبی ، سندرم قبل از قاعدگی (PMS) ، افسردگی و بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.  پیریدوکسین برای رشد و نمو مناسب مغز ، اعصاب ، پوست و بسیاری از قسمتهای دیگر بدن لازم است.

منیزیم: اگر علائمی مانند نفخ ، احتباس مایعات و درد و حساسیت به لمس در پستان خود دارید ، ممکن است از مصرف منیزیم در روز بهره مند شوید. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که به شما کمک کند. نتایج مطالعات در این زمینه متفاوت است، برخی تحقیقات نشان داده است که سودمند است ، در حالی که برخی نه. چاین مکمل ها می توانند عوارض جانبی مانند اسهال یا ناراحتی معده و تغییر فشار خون ایجاد کنند.

مکمل آهن:  برخی افراد ممکن است دوره های سنگین و شدید قاعدگی را تجربه کنند. مشکلی که در دوره های سنگین پریود وجود دارد این است که می توانید دچار کم خونی شوید ( بیماری که در آن سلول های قرمز خون کافی برای حمل اکسیژن کافی به بافت های خود ندارید). انواع بسیاری از کم خونی ها وجود دارد ، از جمله انواع مربوط به کمبود ویتامین ها. اما نوعی که معمولاً با دوره های سنگین همراه است ، کم خونی ناشی از فقر آهن است. دوره های سنگین منجر به از دست دادن خون در مدت زمان طولانی می شود که ذخایر آهن بدن شما را تخلیه می کند. یک مکمل آهن ، برای بازسازی ذخایر آهن بدن شما می تواند مفید باشد. یک مولتی ویتامین روزانه حاوی اسیدفولیک ، ویتامین C ، ویتامین B-12 و ویتامین های دیگر که به ساخت سلول های قرمز خون کمک می کنند نیز ممکن است توسط پزشک توصیه شود.

برخی ترکیبات گیاهی موثر در دوره ی قاعدگی

گیاه پنج انگشت (vitex aganus-castus):  یکی از محبوب ترین ویژگی های این گیاه کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی است. مطالعات نشان داده زنانی که از این مکمل استفاده می کنند علایم قبل از قاعدگی شامل یبوست، تحریک پذیری، افسردگی، میگرن و درد و حساسیت پستان را به میزان کمتری تجربه کرده اند.  محققان بر این باورند که این گیاه با کمک به تعادل هورمون ها، از جمله استروژن و پروژسترون کمک می کند، بنابراین علائم PMS را کاهش می دهد .

رازیانه: رازیانه گیاهی چند ساله با بویی دلپذیر و دارای گلهای زرد است. این گیاه بومی مدیترانه است ، اما اکنون در سراسر جهان یافت می شود. از دانه های رسیده و روغن خشک رازیانه برای تهیه دارو استفاده می شود. از رازیانه خوراکی برای مشکلات گوارشی مختلف از جمله سوزش معده ، گاز روده ، نفخ ، کاهش اشتها استفاده می شود. این ماده همچنین برای رشد بیش از حد موی بدن در زنان ، علائم پس از یائسگی و جلوگیری از آفتاب سوختگی روی پوست استفاده می شود. اما شواهد علمی محدودی برای تأیید بیشتر این کاربردها وجود دارد. همچنین به طور سنتی برای اختلالات قاعدگی هم استفاده می شود. شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد رازیانه دارای اثرات  ضد اسپاسم و ضد درد است. به نظر می رسد رازیانه حاوی ماده ای است که ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کند و از این طریق در کاهش علایم قاعدگی موثر باشد.

روغن گل پامچال: روغن گل مغربی یکی دیگر از مکمل های گیاهی است که برخی از تولیدکنندگان ادعا می کنند می تواند به PMS کمک کند. نتایج مطالعات بالینی در این زمینه متفاوت است و امکان دارد در برخی افراد موثر و در برخی افراد بی اثر باشد.

جینکو بیلوبا: برخی شواهد نشان می دهد که جینکو ممکن است برای درمان برخی علائم PMS موثر باشد. یک مطالعه نشان داده است که زنانی که قرص عصاره برگ جینکو را مصرف می کنند ، به طور قابل توجهی این علائم را کاهش می دهند. اما تحقیقات بیشتری برای اثبات این نتایج لازم است.

بهترین مکمل های دوران قاعدگی که خانم ها باید مصرف کنند

مکمل های دوران قاعدگی به ترکیبات و خوراکی هایی گفته می شود که برای دوره قاعدگی یا پریود برای بانوان توصیه شده است. این دوره برای خانم ها بسیار مهم است و نقش مهمی در باروری آنها دارد. زمان قاعدگی در تمام خانم ها یکسان نیست. برای برخی، این دوره دردناک است و طولانی مدت...

فهرست