چربی سوز

چربی سوزی در بدن سازی، چرا و چگونه؟

پس از طی کردن دوره ی حجم، زمانی می رسد که عضلات به حجم دلخواه فرد ورزشکار رسیده است. در این مرحله در بعضی از ورزشکاران با وجود رشد عضلات افزایش حجم به چشم نمی آید، چون درواقع عضلات توسط لایه های چربی زیرپوستی احاطه شده اند. بنابراین لازم است ورزشکار برای دستیابی به نتیجه وارد دوره ی کات شود.

دوره ی کات چیست؟

کات اصطلاحی برای چربی سوزی در بدن سازی است. نتیجه ی این دوره کاهش درصد چربی های زیرپوستی و ایجاد تمایز و تفکیک عضلات است. اجرای دوره ی کات به ویژه برای مشخص شدن عضلات شکم ضروری به نظر می رسد. برای کات کردن بدن در این دوره روش های گوناگونی وجود دارد. این روش ها شامل رژیم غذایی کم چرب، حذف کربوهیدرات،استفاده از مکمل های چربی سوز، تمرینات شدید و بیش از یک نوبت در طول روز و روش fasting یا ناشتایی درازمدت است. اساس همه ی این روش ها بر پایه ی کاهش کالری دریافتی نسبت به کالری مصرفی است. درواقع در این مرحله فرد ورشکار انرژی کمتری نسبت به نیاز بدنش دریافت می کند. میزان کاهش انرژی باید بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری باشد.

نکته مهم درباره ی این روش ها این است که به تنهایی نتیجه نمی دهند و باید به طور همزمان رژیم غذایی و تمرینات شدید انجام شود.

رژیم غذایی در دوره ی کات 

رژیم غذایی چربی سوزی با چربی و کربوهیدرات پایین معمولا به صورت زیر تنظیم می شود:

  • وعده ی صبحانه میزان چربی بالا و کربوهیدرات متوسط
  • وعده ی نهار توزیع نرمال چربی، کربوهیدرات و پروتئین
  • وعده ی قبل از تمرین میزان کربوهیدرات بالا
  • وعده ی بعد از تمرین میزان پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین
  • وعده ی شام کاملا پروتئینی و حذف کربوهیدرات

رعایت این برنامه ی غذایی می تواند در طولانی مدت اثرگذار باشد و بدن فرد را به کات نزدیک کند اما، بسیاری از بدنسازان تمایل دارند که دوره ی کات را در کوتاه مدت طی کنند و تمرینات خود را در دوره ی حجم ادامه دهند. بنابراین زمان معمول برای دوره کات ۲ تا ۳ ماه است. اگر فرد ورشکار بخواهد صرفا با تمرین و رژیم غذایی چربی سوزی کند به حداقل ۶ ماه و حداکثر ۱ سال زمان نیاز دارد چرا که میزان کاهش کالری روزانه حداکثر ۵۰۰ کالری است و نباید از این بیشتر شود. درواقع اگر میزان کالری دریافتی بیش از حد کاهش یابد تنها توده ی چربی کاهش نمی یابد بلکه توده ی ماهیچه ای نیز دچار تحلیل و کاهش می شود. بنابراین تنها راه ممکن برای دوره ی کات در کوتاه مدت استفاده از مکمل های چربی سوزی در کنار رژیم غذایی و تمرینات هوازی است.

انواع مکمل های چربی سوز

مکمل های چربی سوز انواع گوناگونی دارند و شامل محصولات آزمایشگاهی و داروهای گیاهی هستند. این مکمل ها ممکن است بر پایه ی چربی (CLA) یا پروتئین (L-Carnitine) باشند. دسته ی دیگر مکمل های چربی سوز، محصولات ترکیبی حاوی مواد مغذی موثر در افزایش متابولیسم چربی هستند.

در پایان به این نکته توجه کنید؛

استفاده از همه ی دسته های مکمل چربی سوز باید در حد اعتدال و به میزان دوز مجاز باشد. به علاوه استفاده از این مکمل ها به تنهایی نمی تواند اثر چندانی داشته باشد و لازم است با رژیم غذایی اصولی و صحیح و تمرینات متناسب با دوره ی کات همراه باشد.

 

فهرست