CLA

مصرف مکمل CLA یا چربی سوزی با مصرف چربی!

مکمل CLA چیست؟

CLA یا (Conjugated linoleeic acid) در واقع شکل کنژوگه اسید لینولئیک است. لینولئیک اسید یک اسید چرب ۱۸ کربنه ی غیر اشباع است. این اسید چرب دارای دو پیوند دوگانه است و از دسته ی اسید های چرب امگا ۶ می باشد. CLA ایزومر لینولئیک اسید است و دارای فرم های سیس و ترانس می باشد، که هر کدام خواص منحصر به خود را دارند. فرم های ۹-سیس و ۱۱-ترانس CLA دارای اثرات ضد سرطانی، ضد دیابتی و ضد گرفتگی عروق هستند. فرم های ۱۰-ترانس و ۱۲-سیس این اسید چرب؛ چربی بدن را کاهش داده و فاکتور های چربی خون را تغییر می دهند. علاوه بر این همه ی فرم های گفته شده در کاهش مقاومت به انسولین و درمان دیابت نقش دارند. CLA به طور طبیعی در گوشت قرمز و فراورده های لبنی وجود دارد. ۸۰ درصد CLA موجود در این منابع به فرم ۹-سیس و ۱۱-ترانس است. فرم چربی سوز این اسید چرب (یعنی ۱۰-ترانس و ۱۲-سیس) به صورت مکمل های CLA در بازار وجود دارد.

مصرف مکمل CLA چه فوایدی دارد؟

مکمل CLA به صورت قرص مصارف گوناگونی دارد. یکی از فواید این قرص تامین اسید چرب امگا ۶ مورد نیاز بدن است. اسید چرب امگا ۶ جزء دسته ی اسید های جرب ضروری است چرا که بدن توانایی ساخت آن را ندارد. تامین این اسید چرب در افرادی که دچار بیماری سوء جذب هستند یا به اندازه ی کافی منابع چربی مفید مصرف نمی کنند، می تواند از طریق مکمل CLA باشد. اگرچه دسته ی اصلی مصرف کنندگان ی این مکمل ورزشکارانی اند که در دوره ی کات هستند؛ یکی از مصارف دیگر این مکمل برای کاهش وزن در میان افراد دارای اضافه وزن است.

مصرف مکمل CLA در ورزشکاران اثرات زیر را به جای می گذارد:

  • CLA با اثرات رقابتی از جذب سایر اسید های چرب جلوگیری می کند، بنابراین میزان جذب چربی را کاهش می دهد.
  • CLA متابولیسم را به طور کلی افزایش می دهد و از این طریق هم باعث کاهش وزن می شود و هم باعث شکسته شدن ذرات چربی و افزایش متابولیسم آن ها می گردد.
  • CLA پروفایل های لیپیدی خون را تغییر می دهد. میزان HDL (کلسترول خوب) را افزایش و میزان LDL (کلسترول بد) را کاهش می دهد.
  • CLA با کاهش توده ی چربی منجر به نمایان شدن حجم توده ی عضلانی و تناسب اندام می شود.
  • به طور کلی مصرف CLA هم اندازه و هم تعداد سلول های چربی بدن را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

مقدار مناسب مصرف مکمل CLA چقدر است؟

میزان مصرف روزانه ی CLA  می تواند از حداقل ۳ گرم تا حداکثر ۶ گرم متغیر باشد. مصرف مقادیر کمتر از ۳ گرم گرچه به تدریج باعث کاهش وزن می شود، اما در کاهش چربی زیر پوستی تاثیر چندانی ندارد. از سوی دیگر مصرف بیش از ۶ گرم می تواند در بدن مصرف کننده ایجاد مقاومت کند و به تدریج اثر گذاری مکمل را از بین ببرد. مکمل CLA معمولا به شکل قرص های ۱۰۰۰-۱۵۰۰ میلی گرمی است. توصیه می شود مقدار ذکر شده ۳ نوبت در روز، همراه با وعده ی غذایی اصلی مصرف شود.

عوارض مصرف مکمل CLA

مصرف این مکمل در طولانی مدت می تواند عوارض از قبیل؛ کبد چرب، دیابت، بیماری های متابولیک و … به دنبال داشته باشد.

از دیگر عوارض ناشی از این مکمل می توان به ایجاد التهاب و افزایش شرایط اکسیداتیو در بدن اشاره کرد. توصیه می شود در کنار این مکمل از آنتی اکسیدان هایی مانند مکمل ویتامین C استفاده شود.

ممکن است مصرف مکمل CLA در ابتدا ایجاد عوارض گوارشی مانند اسهال کند. چنانچه این موارد بیش از یک هفته به طول بیانجامد، بهتر است مصرف مکمل را قطع کنید.

فهرست