سیستم ایمنی

مکمل های غذایی حاوی انواع ویتامین، مواد معدنی یا گیاهان دارویی براي تقويت سيستم ايمني مورد استفاده قرار مي گيرد.

  • ویتامین D
    ویتامین D یکي از مواد مغذي است که برای سلامتی و عملکرد صحيح سیستم ایمنی بدن ضروری است.
    به ويژه سطح پایین اين ویتامین با افزایش خطر ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، از جمله آنفلوانزا و آسم آلرژیک همراه است. نشان داده شده كه مکمل های ویتامین D ممکن است پاسخ به درمان های ضد ویروسی را در افراد مبتلا به عفونت های ويروسي بهبود ببخشد.
  • روي (زینک)
    روی ماده معدنی است که برای رشد و ارتباط بين سلول های ایمنی مورد نیاز است و نقش مهمی در ايجاد پاسخ التهابی در بدن دارد. کمبود این ماده مغذی به میزان قابل توجهی منجر به افزایش خطر عفونت و بیماری از جمله ذات الریه می شود.
    البته بايد توجه داشت كه مقادير بیش از حد روي ممکن است در جذب مس اختلال ایجاد کند و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.
  • ویتامین C
    ویتامین C عملکرد سلول های مختلف ایمنی را پشتیبانی می کند و توانایی آنها در محافظت در برابر عفونت را تقویت می نمايد. علاوه بر اين ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند عمل می کند و بدن را در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند.
    علاوه بر این نشان داده شده است که درمان با ویتامین C (با دوز بالا) به طور قابل توجهی علائم را در افراد مبتلا به عفونت های شدید ، از جمله سپسیس و سندرم پریشانی حاد تنفسی (ARDS) ناشی از عفونت های ویروسی بهبود می بخشد.
  • آقطی سیاه
    آزمایش ها پتانسیل ضد باکتری و ضد ویروسی گياه آقطي سياه را در برابر عوامل بیماری زا باکتریایی مسئول عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و سویه های ویروس آنفلوانزا نشان می دهد.
    علاوه بر این نشان داده شده است که اين گياه پاسخ سیستم ایمنی را تقویت می کند و ممکن است به کاهش مدت زمان و شدت سرماخوردگی و همچنین کاهش علائم مربوط به عفونت های ویروسی کمک کند.

علاوه بر موارد اشاره شده، مکمل هاي غذايي حاوي ويتامين ب كمپلكس، عنصر سلنيوم، بره موم زنبور عسل، گياهان: گون، زردچوبه، سير، سرخارگل، نائين آوندي، شمعداني عطري و همچنين انواعي از قارچ های دارویی ممکن است ايمني را از روش هاي مختلف تقویت کرده و علائم برخی بيماري ها از جمله آسم و عفونت های ریه را کاهش دهند. اگرچه مکمل هاي غذايي موجود در بازار ممکن است فوایدي برای سيستم ایمنی داشته باشند، اما نباید از آنها به عنوان جایگزینی برای یک شیوه زندگی سالم استفاده شود.
حفظ رژیم متعادل، خواب کافی، انجام فعالیت های بدنی منظم و سیگار نکشیدن از مهمترین راه های کمک به سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال ابتلا به عفونت و بیماری است.

مکمل های غذایی برای تقویت سیستم ایمنی که باید آنها را بشناسید…

مکمل های غذایی برای تقویت سیستم ایمنی به ترکیباتی گفته می شود که با هدف ارتقای سطح ایمنی بدن فرد، تجویز می گردد. این مکمل ها، سلول های بدن را تقویت می کنند تا در برابر عوامل بیماری زا، عملکرد بهتری داشته باشند. این گروه از مکمل های غذایی در کنار سایر مکمل ها برای...

فهرست
error: Content is protected !!