مفاصل و استخوان ها

درد مفاصل یکی از شایع‌ترین علت های مراجعه بیماران به مراکز درمانی می‌باشد که دلایل متعددی برای آن مطرح شده است. از جمله این علل عبارت است  از تغییرات تخریب‌کننده غضروف و استخوان و التهاب ساختمان‌های خارج غضروفی مانند لیگامان‌ ، کپسول مفصلی و تاندون. بدون در نظر گرفتن سطح فعالیت بدنی شما، درد مفاصل می تواند بر عملکرد و لذت فرد از زندگی تاثیرگذار باشد. شما می توانید با انتخاب طیف گسترده ای از داروهای ضد درد و التهاب خوراکی و موضعی، داروهای تزریقی، مکمل های طبیعی یا فیزیوتراپی با این مساله مقابله کنید. همچنین، شما می توانید برخی مواد غذایی را برای کمک به کاهش درد مفاصل مورد استفاده قرار دهید.

مصرف برخی مواد غذایی خاص به طور کامل درد مفاصل را از بین نمی برد، اما انتخاب های غذایی درست می تواند به کاهش درد و ناراحتی در مفاصل کمک کرده و از بروز التهاب پیشگیری نمایدکه می تواند نقش چشمگیری در بهبود کیفیت زندگی و توانایی شرکت در فعالیت هایی که از آنها لذت می برید، داشته باشد.

۱٫سبزیجات برگدار تیره

به جز اسفناج، بهتر است بیشتر این سبزیجات برگدار تیره به صورت بخار پز یا تفت داده شده مصرف شود. سرو آنها به همراه مقداری روغن زیتون می تواند بر قدرت ضد التهابشان اضافه کند. همچنین، شما می توانید از این سبزیجات در دستورالعمل آبمیوه ها و اسموتی ها استفاده کنید.

۲٫ماهی و غذاهای دریایی

اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در ماهی و غذاهای دریایی به واسطه توانایی های ضد التهاب خود شناخته شده هستند. از جمله بهترین منابع برای این مواد مغذی می توان به ماهی های سالمون، تن، ساردین، هرینگ، قزل آلا، و صدف سیاه اشاره کرد. مصرف دو تا سه وعده از این مواد غذایی در هفته توصیه شده است.

۳٫سیر

از خواص ضد التهاب برخوردار است. در مطالعات با حضور سوژه های حیوانی و تست های      آزمایشگاهی، سیر به واسطه خاموش کردن مسیرهایی که به التهاب منجر می شود، عملکردی مشابه با داروی ایبوپروفن را نشان داده است. پژوهشگران از این نکته آگاه هستند که حداقل چهار ماده حاوی گوگردموجود در سیر ،در عملکرد ضد التهابی این ماده غذایی نقش دارد.

 ازجمله مکملهایی که میتوانید در مورد این بیماری استفاده کنید عبارتند از :

هیدرولیز کلاژن یک مکمل غذایی است که نشان داده شده است که اثر آنابولیکی در بافت غضروف دارد. تجویز آن در بیماران مبتلا به آرتروز مفید است. از موارد دیگر می توان به
کندراتین سولفات- گلوکوزامین سولفات- کلسیم- ویتامین D3 هم اشاره کرد.

MSM، نام اختصاری مکمل  متیل سولفونیل متان (methylsulfonylmethane) بوده که به عنوان یک ترکیب افزودنی به مکمل های غضروف ساز جهت کاهش دردهای مفصلی اضافه می شود. برخلاف گلوکوزآمین، MSM از غلات، میوه و سبزیجات قابل دریافت بوده و تنها فرم ارگانیک است. سولفور یکی از بزرگترین ترکیبات موجود در مواد غذا یی بدن می باشد. شواهدی مبنی بر اثرگذاری این ترکیب در کنار مکمل های غضروف ساز (گلوکوزآمین+کندرویتین) در کاهش دردهای مفصلی دیده شده است.

 لازم به ذکر است که برخی از مکمل های نام برده شده ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در بیمار شده و یا با سایر داروهای مصرفی بیمار تداخل داشته باشند. بنابراین لازم است قبل از شروع مصرف آنها با پزشک یا داروساز مشورت شود.

بهترین مکمل های غذایی برای مفاصل و استخوان ها که باید در رژیم غذایی شما باشند….

  بهترین مکمل های غذایی برای مفاصل و استخوان، عمدتاً ترکیبات و موادی هستند که به منظور سلامت مفاصل، استخوان ها، غضروف ها و کاهش درد در این نواحی برای فرد تجویز می شود. انواع مکمل ها برای تقویت استخوان ها و غضروف ها در بازار وجود دارند که هر یک بر اساس یک دسته...

فهرست