برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با انواع دهانشویه

رعایت بهداشت دهان و دندان به دلیل اثر گذاری در تمام اعضای بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دهانشویه از ابزار قدرتمند و مکمل در رعایت بهداشت و تمیزی دندان‌ها می‌باشد. انواع مختلفی دارد که هر یک مواد موثر مخصوص و ویژگی منحصر به فردی دارند. در این مقاله به انواع دهانشویه و خواص هر کدام می‌پردازیم. تا بتوانید با مطالعه این مطلب از انتخاب آگاهانه، سلامت، زیبایی، خوشبویی و طراوت فضای دهانی خود بیشتر لذت ببرید.

دهانشویه یکی از ابزار رعایت بهداشت دهان و دندان می‌باشد. استفاده آسان، خوشبو کنندگی، از بین بردن باکتری‌های فضای دهان و تازه کردن تنفس بخشی از فواید عمومی دهانشویه‌ها هستند.

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع دهانشویه و ویژگی‌های آن‌ها آشنا کنیم. رفع بسیاری از مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان با استفاده از دهانشویه امکان پذیر است.

انواع مختلف دهانشویه

 دهانشویه سفیدکننده

سفید کردن دندان باعث می‌شود که شما زیبایی بیشتری هنگام لبخند زدن داشته باشید. امروزه دهانشویه سفیدکننده به شما کمک می‌کند‌که دندان‌هایی زیباتر و سفیدتر داشته باشید. دهانشویه سفیدکننده به از بین بردن پلاک و بیماری‌های لثه کمک می‌کند. این دهانشویه معمولا دارای ترکیباتی مانند پراکسید هیدروژن برای سفیدتر کردن دندان‌ها است.

اگر شما از دهانشویه سفیدکننده استفاده می‌کنید، ممکن است سه ماه طول بکشد تا به نتیجه دلخواه خود برسید. سفید کردن دندان دائمی نیست. افرادی که دندان‌هایشان با مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی گاز دارلکه‌دار می‌شوند، می‌دانند که این لکه‌ها به مرور زمان ایجاده شده‌اند و به همان اندازه زمان می‌برد تا رفع شوند. میزان سفیدی دندان‌ها با توجه به نوع دندان‌ها، سطح لکه گیری و نوع دهانشویه سفید کننده متفاوت است. یکی از راه‌های محبوب برای سفید کردن دندان در خانه استفاده از دهانشویه سفیدکننده است. دهانشویه سفیدکننده معمولاً به عنوان دهانشویه حاوی پراکسید هیدروژن شناخته می‌شود. بهتر است هنگام مسواک زدن، از دهانشویه سفیدکننده نیز استفاده کنید تا نتایج بهتری در مراقبت از بهداشت دهان داشته باشید.

مزایای دهانشویه سفیدکننده

دهانشویه سفیدکننده به سفیدتر شدن دندان‌ها و از بین بردن لکه‌ها به مرور زمان کمک می‌کند. بسیاری از ما دندان‌هایمان از سفید به زرد روشن تغییر رنگ می‌دهد. غذاهایی که می‌خوریم، نوشیدنی‌هایی که می‌نوشیم، سن و استعمال سیگار همه باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شوند.

ولی نگران نباشید. امروزه راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند دوباره سفیدی را به دندان‌های شما برگرداند و یکی از این روش‌های مورد استفاده دهانشویه سفیدکننده در منزل است.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا استفاده از دهانشویه سفیدکننده به صورت روزانه بی خطر است؟

جواب ما خیر است. میزان هیدروژن پراکسید در این محصولات خیلی کم است و نمی‌تواند به لثه‌ها یا بافت دهان آسیب برساند. اما بسیاری ازشوینده‌ها و محصولات سفید کننده ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهند. از سوی دیگر دهانشویه سفیدکننده اگر به تنهایی استفاده شود فقط نتیجه‌ی متوسطی از سفیدی دندان دارد. تحقیقات ثابت کرده است، افرادی که از دهانشویه در منزل استفاده کرده‌اند و نتیجه‌ی مثبت دیده‌اند، نسبت به افرادی که در مطب سفید کرده‌اند راضی‌تر هستند.

دهانشویه سفید کننده

دهانوشیه مخصوص ضد پوسیدگی

علاوه بر دهانشویه سفیدکننده، دهانشویه‌های دیگری وجود دارند که به شما در رفع عفونت، باکتری و پوسیدگی دندان‌ها کمک می‌کنند. هنگامی که از دهانشویه ضدپوسیدگی استفاده می‌کنید، تمام پلاک‌های موجود از بین می‌روند و باکتری‌هایی که شاید شما هرگز فکر نمی‌کردید در دهان و دندان خود دارید با مصرف این دهانشویه به دام انداخته می‌شوند. مصرف غذاها، روزانه میکروب‌های زیادی در دهان و دندان ما ایجاد می‌کند و تنها راه از بین بردن این میکروب‌ها استفاده از دهانشویه ضدپوسیدگی است.

تحقیقات نشان داده است که مصرف دهانشویه ضد پوسیدگی به ترمیم دندان‌هایی که از قبل خراب شده‌اند کمک شایانی کرده است. هنگامی که باکتری‌ها در دندان‌های شما هستند بدون شک هم در حال خراب کردن و پوسیدگی دندان هستند و از سوی دیگر بوی بدی در دهان شما ایجاد می‌کنند که هنگام تنفس و صحبت کردن بسیار ناخوشایند است. بنابراین، سعی کنید با مصرف دهانشویه ضد پوسیدگی به رفع بوی بد دهان و همچنین زدودن میکروب و باکتری‌ها کمک کنید.

البته ناگفته نماند که مصرف دهانشویه ضدپوسیدگی مانند دهانشویه سفیدکننده بصورت روزانه نیست، زیرا دهانشویه ضد پوسیدگی اگر بصورت مداوم مصرف شود باعث نرم شدن و از بین بردن مینای دندان‌ها و ایجاد حفره در آن‌ها می‌شود. این دهانشویه‌ها از تجمع پلاک‌ها جلوگیری می‌کند و به درمان التهاب لثه کمک می‌کند. از دیگر مزایای دهانشویه می‌توان به تازگی نفس و خوشبو شدن آن اشاره کرد.

دهانشویه ضد پوسیدگی

دهانشویه کودکان

تفکر اشتباهی که در جامعه وجود دارد این است که فقط افراد بزرگسال می‌توانند از دهانشویه‌های متنوع موجود در بازار استفاده کنند. اما اینگونه نیست. کودکان هم مانند بزرگسالان می‌توانند از این دهانشویه‌ها استفاده کنند زیرا آن‌ها با مصرف شیرینی‌جات باکتری و میکروب‌های بیشتری در دهان و دندان خود دارند. کودکان بین 6 تا 12 سال فقط باید در حضور بزرگسالان از دهانشویه استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که از این محصول به درستی استفاده می‌شود.

کودکان زیر شش سال باید فقط در صورت توصیه دندانپزشک از دهانشویه کودکان استفاده کنند. عاملی که در شستشوی دهان کودک باید مورد توجه والدین قرار گیرد این است که کودک توانایی برگرداندن مواد را به بیرون داشته باشد. به طور معمول، دهانشویه برای بچه‌های زیر شش سال توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید پس از اینکه به فرزندتان غذا داده‌اید، دندان‌ها و لثه‌های کودک را با مسواک نرم تمیز کنید. ناگفته نماند که دهانشویه فقط یک مکمل برای مراقبت از دندان است نه جایگزین. اگر کودک شما بیمار است بهتر از دهانشویه استفاده کنید تا به از بین بردن باکتری و جلوگیری از ورود آن به بدن کمک کنید. استفاده از دهانشویه کودکان به رفع باکتری در گلو به صورت طولانی مدت کمک می‌کند. استفاده از دهانشویه کودکان در سنین کم پیشنهاد نمی‌شود زیرا دندان‌های کودک در حال رشد هستند و ممکن است دهانشویه در دندان‌های تازه رشد کرده حفره ایجاد کند و مینای دندان را از بین ببرد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید موجود در اکثر دهانشویه‌ها در حالی که دندان‌های دائمی هنوز در حال رشد هستند می‌توانند شرایطی به نام فلوروز ایجاد کنند. فلوروز لکه‌ یا لکه‌های ناخوشایندی روی دندان‌ها ایجاد می‌کند. از سوی دیگر دهانشویه‌ها اغلب حاوی مواد فعال مانند الکل یا فلوراید هستند که در صورت بلع می‌توانند سمی باشند و کودکان کمتر از 6 سال معمولاً نمی‌توانند این مواد را به بیرون تف کنند. بنابراین استفاده از دهانشویه کودکان بسیار حساس است و ممکن است به دندان‌های در حال رشد آسیب رسانده و همچنین با ورود مواد دهانشویه به معده، مشکلات گوارشی ایجاد کنند.

والدین برای مصرف دهانشویه کودکان بهتر است که با دندانپزشک مشورت کنند. اگر کودک شما توانایی مصرف این دهانشویه‌ها و مهارت در سریع خارج کردن مواد دهانشویه را دارد شما می‌توانید از این شستشودهنده‌ها مصرف کنید. دهانشویه‌ها معمولا حاوی مواد سمی هستند که ورود آن‌ها به بدن کودک بسیار خطرناک است. قبل از اینکه دهانشویه کودک خود را به او بدهید، ابتدا به او آموزش بدهید و چندین مورد اول از دهانشویه را تحت نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که مواد را نمی‌بلعد.

دهانشویه مخصوص کودکان

دهانشویه مخصوص ارتودنسی

افرادی که ارتودنسی انجام می‌دهند همیشه نگران این هستند که چگونه مسواک بزنند و بین دندان‌های خود را نخ بکشند. ما به این افراد پیشنهاد می‌کنیم که از دهانشویه مخصوص ارتودنسی استفاده کنند تا کم و کاستی‌های نخ دندان و مسواک را رفع کنند. دندان‌های ارتودنسی شده اگر از بهداشت و رسیدگی بالایی برخوردار نباشند بدون شک جرم و لکه‌های زیادی می‌گیرند و رفع آن‌ها بعد از اتمام دوران ارتودنسی بسیار زمان‌بر و گاها هزینه‌بر است. دندان‌های ارتودنسی شده پلاک‌های زیادی را در اطراف براکت‌ها جمع می‌کنند و تورم لثه‌ها یکی از دلایل تجمع پلاک و میکروب در اطراف سیم‌ها و بندها می‌باشد. اگر دندان‌های خود را ارتودنسی کرده‌اید باید مرتب و مدام مسواک بزنید و نخم دندان بکشید. از سوی دیگر باید با پزشک خود مشورت کنید تا دهانشویه مخصوص ارتودنسی برای شما تجویز کند. شما باید از دهانشویه روزی یک بار استفاده کنید و بهتر است که این کار بعد از مسواک زدن و نخ کشیدن باشد.

دهانشویه مناسب ارتودنسی

دهانشویه مخصوص دندان و لثه حساس

بسیاری از افراد با وجود اینکه مشکل دندان ندارند، گاهی احساس دچار دندان درد می‌شوند و برایشان سوال است که با وجود عدم پوسیدگی و عفونت چرا درد دارند. این افراد بدون شک دندان و لثه‌های حساسی دارند. امروزه دهانشویه مخصوص دندان و لثه حساس در بازار می‌باشد که به شما در تسکین این دردها کمک می‌کند. دهانشویه مخصوص دندان و لثه حساس حاوی نیترات پتاسیم است و مخصوص هر دندانی نیست. این دهانشویه درد دندان‌ها را کمتر می‌کند و از دندان‌ها در برابر سردی و گرمی مواد خوراکی محافظت می‌کند. از دیگر فواید دهانشویه مخصوص دندان حساس می‌توان به تقویت کردن مینای دندان اشاره کرد. ناگفته نماند که این نوع دهانشویه‌ها بدون الکل هستند. افرادی که دندان‌های حساس دارند باید بعد از مسواک زدن از این دهانشویه‌ها استفاده کنند تا از حساسیت دندان‌ها کاسته شود.

دهانشویه مخصوی دندان و لثه حساس

دهانشویه خوشبوکننده دهان

بسیاری از افراد با وجود اینکه مشکل دندان و دهان ندارند اما همیشه از بوی بد دهان ناراضی هستند. این افراد می‌توانند با مراجعه به پزشک از دهانشویه خوشبوکننده دهان بهره ببرند و تنفسی خوشبو داشته باشند. بوی بد دهان دلایل بسیار زیادی دارد و هرگز نمی‌توان گفت صرف مصرف این دهانشویه مشکل بوی بد دهان رفع می‌شود. گاهی بوی بد دهان به بیماری‌های گوارشی و سینوزیتی ارتباط پیدا می‌کند. در ابتدا اگر نفس شما بد بو است شما می‌توانید نخ دندان بین دندان‌هایتان بکشید، سپس مسواک بزنید. پس از انجام این مراحل از دهانشویه بدون الکل یا با درصد الکل کم استفاده کنید تا دهان شما خوشبو شود. اگر میزان الکل دهانشویه بالا باشد بدون شک بزاق دهان شما کم می‌شود و تنفس شما بد بوتر می‌شود.

دهانشویه خوشبو کننده دهان

سخن پایانی

در پایگاه اینترنتی داروخانه آنلاین نسخه اول انواع دهانشویه‌ها را ارائه کرده‌ایم. با مراجعه و مشاهده هر فرآورده و کارایی آن‌ها، مزایا و معایب‌، نحوه و زمان مصرف و آشنایی با تک تک اجزای سازنده و ویژگی‌های آن‌ها، انتخاب صحیح و آگاهانه‌ای خواهید داشت.

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید