برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با ویژگی های انواع شامپو گیاهی

شامپوهایی که در بازار یافت می شوند از ترکیبات مختلفی برای هدف هایی علاوه بر شستن و تمیزی موها استفاده می کنند. امروزه بسیاری از تولید کنندگان از عصاره ها و روغن های گیاهی برای ریزش مو، ضد شوره، ضد شپش، تقویت مو و رشد آن و درخشنگی موها استفاده می کنند. یکی از پرطرفدار ترین محصولات شوینده و شامپوها همین محصولات گیاهی هستند. محصولات و شامپوهای گیاهی با عصاره ها و روغن های طبیعی به تقویت، رشد بهتر، تغذیه و درخشنگی مو منجر می شوند. در این مقاله با ویژگی های شامپوهای گیاهی و انواع ترکیبات آن ها بیشتر آشنا می شوید.
شامپو گیاهی

مردمان بسیاری از کشورها برای درمان بیماری های پوست و مو و بهبود عیوب و تقویت موها از انواع شامپو گیاهی استفاده می کنند، در تولید این شامپوها از مواد شیمیایی استفاده نشده است و عمده مواد سازنده این شامپوها روغن ها و عصاره های گیاهان دارویی می باشد که ما در این مقاله به آن می پردازیم.

در انواع شامپو گیاهی با استفاده از گیاهان دارویی و طبیعی به تقویت موها، جلوگیری از شوره سر و مو خوره، جلوگیری از چرب شدن و خشک شدن بیش از حد موها و رفع شکنندگی آنها پرداخته می شود.البته همانطور که همه می دانند در زمان های دور، قبل از به وجود آمدن انواع صابون ها و شامپوها مردم برای از بین بردن آلودگی های موها و پوست سر خود از مواد گیاهی مانند سدر، کتیرا و … استفاده می کردند.

در ایران هم خیلی از شرکت های تولید کننده انواع شامپو به تولید شامپو گیاهی می پردازند البته این روند تولید و ساختن انواع شامپوهای گیاهی می تواند در منازل توسط افراد کاربلد نیز انجام شود.

خصوصیات انواع شامپو گیاهی

انواع این شامپوهای گیاهی با ترکیبات گیاهی که دارند به تقویت فولیکول های مو می پردازند و از آسیب دیدن ریشه و ساقه موها در اثر عوامل مختلف از قبیل نور خورشید، استفاده از وسایل حرارتی، شرایط آب و هوایی و رنگ های شیمیایی جلوگیری می کنند.

متخصصان در ساخت انواع این شامپوها با دقت زیاد از مواد و گیاهان مختلف که برای انواع موها با جنس های مختلف مناسب هستند، استفاده می کنند، این مواد گیاهی با اندازه های مشخص استفاده شده اند تا تاثیرات مختلفی مانند ضد میکروبی و قارچی، ضد ریزش مو و … را بر موها و پوست سر بگذارند.

انواع این شامپوها علاوه بر تقویت مو باید از موهای طبیعی و یا حساس محافظت کنند و از شکنندگی و کم حجم شدن موها نیز جلوگیری کنند.انواع مواد گیاهی استفاده شده در این نوع از شامپوها باید به گونه ای باشند که دارای انواع ویتامین های گروه های  Aو  Eو  Dو  Bباشند و بتوانند کمبودهای موجود در موها را رفع کنند و به ترمیم سلول های مرده و پیازهای مو بپردازند.

در انواع شامپو گیاهی مواد تقویتی، ویتامین ها و پروتئین های استفاده شده همه گیاهی هستند و می توانند خیلی خوب بر موها تاثیرگذار باشند.انواع این شامپوها دارای مواد معدنی گیاهی می باشند که از ریزش مو جلوگیری می کنند و موها را صاف، مرتب و نرم می کنند.مواد و ترکیبات استفاده شده در انواع شامپو گیاهی باید به گونه ای باشد که علاوه بر تقویت ریشه مو و براق و درخشان کردن موها به خوبی به پاک کردن آلودگی ها، گرد و غبار و چربی های مضر روی موها و پوست سر بپردازند.

مهم ترین خصوصیت انواع این شامپوها و معیار انتخاب افراد می تواند خلوص و صد در صد طبیعی بودن انواع این شامپوها باشد.

ترکیبات موجود در ساخت انواع شامپو گیاهی

در انواع این شامپوها از عصاره گیاهان مختلف، روغن های گیاهی و حیوانی استفاده شده است که ما به برخی از آنها اشاره می کنیم.در انواع این شامپوهای گیاهی که چه ساخت داخل ایران و چه خارج از کشور باشد، عموما از روغن های گیاهی همانند روغن آرگان، روغن زیتون، روغن های بادام و پسته استفاده شده است.

استفاده از این روغن ها سبب جلوگیری از خشک شدن موها می شود که در نتیجه از ایجاد شوره و موخوره نیز در موها جلوگیری می شود.هر کدام از این روغن ها می توانند خواص متعددی داشته باشند و به نوعی به تقویت موها و برطرف کردن عیوب و بیماری های پوست و مو بپردازند.روغن های نارگیل استفاده شده در برخی از انواع شامپو گیاهی به خوبی می توانند به موها بچسبند و به پوست سر نفوذ کنند و جلو ریزش مو را بگیرند.

عصاره سیر

گاهی در انواع شامپو گیاهی موجود در بازار از عصاره سیر در ترکیبات و تولیدشان استفاده شده است که به جلوگیری از ریزش مو می انجامد. برخی از این شامپوها دارای پروتئین ها و کلاژن های شیمیایی نیز می باشند که به تقویت موها و پوست سر می پردازند.انواع شامپو گیاهی دارای پروتئین گندم می باشند که می توانند به حفظ رطوبت موها کمک کنند و به عنوان یک آبرسان در خدمت موها و پوست سر باشند.

عصاره آلوئه ورا

در برخی از انواع شامپو گیاهی از عصاره آلوئه ورا استفاده شده است که می توانن یک آبرسان قوی باشد و موها را مرطوب کند.ماده اصلی برخی از شامپوهای گیاهی دیگر نیز آووکادو می باشد که می تواند برای موهای زبر مفید باشد و آنها را نرم و لطیف کند.همچنین چنانچه که در تولید برخی از انواع شامپو گیاهی علاوه بر مواد گیاهی دیگر از فلفل نیز استفاده شده باشد، می تواند تاثیرات خوبی داشته باشد، وجود فلفل می تواند چربی موهای بسیار چرب را کم کند و لایه های چربی موجود در آنها را کاهش دهد.

عصاره بابونه و حنا

استفاده از شامپو گیاهی بابونه و حنا نیز می تواند به تقویت موها و جلوگیری از خارش و ایجاد التهابات پوستی نیز کمک کند.در برخی از این شامپوها برای تقویت مو از سرکه سیب استفاده شده است و برای برطرف کردن بوی بد سرکه و دادن رایحه مناسب تر به این نوع از شامپوها از نعناع استفاده می شود.

جوش شیرین

در برخی از انواع شامپو گیاهی از جوش شیرین برای درخشندگی موها استفاده می شود.قابل ذکر است که انواع این شامپوها اگر صد در صد خالص باشند ممکن است  خیلی کم کف کنند اما چنانچه که از مواد شیمیایی مانند سورفکتانت ها در تولیدشان استفاد شود، کف می کنند.البته امروزه در برخی از انواع این شامپوها به جای استفاده از مواد کف کننده شیمیایی از گیاه چوبک استفاده شده است زیرا ریشه این گیاه می تواند به خوبی کف کند.

معرفی برخی از بهترین برندهای انواع شامپو گیاهی

در بازار ایران و داروخانه ها نیز انواع شامپو های گیاهی با عصاره های مختلف موجود است که طبق برچسب های موجود در روی آنها برای انواع موها و یا  برخی از موها با شرایط خاص مفید می باشند.به همین دلیل افراد بهتر است ابتدا جنس موهای خود را بشناسند و با هدف خاصی به دنبال بهترین شامپو گیاهی بروند، انتخاب بهترین نوع شامپو هم می تواند با مشورت افراد متخصص و کسانی که از این شامپوها استفاده می کنند، صورت بگیرد.

برخی از بهترین برندهای انواع این شامپوها می تواند شامل طهور، شون، گلان، دیزان، واگراس، بس و … باشد که این برندها عموما امتحان خود را پس داده اند و مشتریان خود را دارند. انواع این شامپوها از عصاره های گیاهان بی شماری در ترکیبات خود استفاده کردند که می توانند خواص متعددی را داشته باشند و به تقویت موها بپردازند. البته ناگفته نماند که انواع شامپوهای شیمیایی نیز سعی کرده اند در ترکیبات خود از انواع روغن های گیاهی و عصاره های گیاهان مختلف استفاده کنند تا تاثیر بهتری روی موهای افراد مختلف داشته باشند.

نکاتی در خصوص استفاه از انواع شامپو گیاهی

البته در خصوص برخی از انواع شامپو گیاهی باید این نکته را نیز مد نظر داشت که آنها برای تکمیل عملیات و شست و شوی مناسب موها نیاز به مکمل های شیمیایی مانند سولفات و پارابن دارند که می توانند به تحریک پوست و ایجاد التهابات پوستی بینجامند. به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید حتما کاتالوگ ها و برچسب های روی آنها را با دقت مطالعه کرد و از مواد و ترکیبات آنها مطلع شد.

افرادی که از انواع شامپوهای گیاهی برای شست و شو و تقویت موهای خود استفاده می کنند باید در هنگام استفاده از آنها صبور باشند چون تاثیرات این شامپوها می تواند به آرامی صورت گیرد و نیاز به زمان دارد. برای بهتر نتیجه گرفتن از انواع این شامپوها بهتر است در کنار آنها از نرم کننده های طبیعی و یا ماسک های لطیف کننده مو نیز استفاده کرد چون برخی از این شامپوها موها را خشک می کنند.

قابل ذکر است که استفاده از شامپو گیاهی و درست کردن آن در خانه کاری بسیار آسان است، در این روش با استفاده از ترکیب چندین نوع از مواد گیاهی که خصوصیات آنها را می دانیم، می توانیم به تولید شامپو خانگی و گیاهی بپردازیم. همچنین در تولید شامپوهای خانگی علاوه بر استفاده از مواد گیاهی گوناگون می توان از انواع مواد رقیق کننده شیمیایی بی ضرر نیز استفاده کرد تا شامپوی مناسب تری تهیه و به راحتی بتوان از آن استفاده کرد.

یکی از خصوصیات خوبی که انواع شامپو گیاهی دارند استفاده مکرر از آنها می باشد، این طور نیست که در هفته به تعداد دفعات مشخصی استفاده شوند و می توان از آنها به صورت روزانه و با حجم های مختلف استفاده کرد.

البته باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم که انواع شامپو گیاهی که در بازار فروخته می شود کاملا گیاهی نیستند و خودشان نیز در اثر استفاده از مواد شیمیایی تولید شده اند. برای استفاده از انواع شامپو گیاهی خانگی و صنعتی باید مقداری از آنها را روی موهایمان بمالیم و به خوبی روی موهایمان ماساژ دهیم و اجازه دهیم زمان طولانی تری میان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی سرمان بمانند تا تاثیر خود را بگذارند.

سخن پایانی

شامپوهایی که در بازار یافت می شوند از ترکیبات مختلفی برای هدف هایی علاوه بر شستن و تمیزی موها استفاده می کنند. امروزه بسیاری از تولید کنندگان از عصاره ها و روغن های گیاهی برای ریزش مو، ضد شوره، ضد شپش، تقویت مو و رشد آن و درخشنگی موها استفاده می کنند. یکی از پرطرفدار ترین محصولات شوینده و شامپوها همین محصولات گیاهی هستند. در داروخانه انلاین نسخه اول انواع شامپوهای مختلف عرضه شده اند. با مطالعه و بررسی توضیحات هر محصول و مقایسه کمی و کیفی بین نمونه های مشابه، امکان انتخاب صحیح و مناسب با نوع مو و همچنین به صرف و آگاهانه برای شما فراهم شده است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید