برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

استفاده از تامپون

تامپون ها محصولات بهداشتی هستند که از پنبه یا ابریشم تهیه شده اند و از نظر سازمان بهداشت جهانی در دسته بندی وسایل پزشکی قرار گرفته است. قدرت جذب بالا و استفاده ساده از آن و همچنین کاربرد وسیع این وسیله، سبب محبوبیت این وسیله شده است. البته نکات و بایدهایی را در استفاده از تامپون باید در نظر گرفت. نحوه استفاده صحیح از تامپون و نکاتی که باید درباره این وسیله بهداشتی برای بانوان را در این مقاله می خوانید. همچنین راهنمایی های مفیدی را در این مطلب بیان کرده ایم تا از مشکلات و بیماری های ناحیه تناسلی که ممکن است بر اثر استفاده نادرست از تامپوین ایجاد شود، جلوگیری کنیم.

تامپون چیست و از چه چیزی ساخته شده است؟

تامپون ها محصولات بهداشتی بسیار کوچکی برای بانوان هستند که از پینه یا ابریشم تولید شده و  با انگشت و یا با اپلیکاتور در واژن قرار می گیرند. این محصول قبل از اینکه خون، مایعات و مخاط بخواهند از واژن خارج شوند آن را به خود جذب کرده و دیگر نیازی به استفاده از سایر محصولات جاذب مثل نوار بهداشتی و یا پد و کاپ نیست. به انتهای تمامی تامپون ها نخ باریک و نسبتا طویلی متصل است که به شما در هنگام بیرون کشیدن آن کمک می کند. می توان گفت که این محصول مثل کاپ قاعدگی بدون دیده شدن و بدون احساس شدن همراه شما خواهد بود.

اگر از تامپون در دوران قاعدگی خود استفاده می کنید، بهتر است که مطالب و نکاتی را درباره ی استفاده صحیح و ایمن آن بدانید. این اطلاعات برگرفته از سازمان غذا و داروی آمریکا است پس می توانید با خیال راحت به آن اعتماد کرده و به دوستان و کسانی که به آنها اهمیت می دهید نیز معرفی کنید.

مجوز سازمان غذا و دارو

شاید برای شما جالب باشد که FDA یا همان سازمان غذا و داروی ایالات متحده تامپون را در دسته ی وسایل پزشکی قرار داده است. تامپون وسیله ای بهداشتی است که در طول مدت پریودی بانوان می توانند از آن استفاده کرده و آن را داخل واژن قرار دهند تا خون و مایعات را به خود جذب کند. معمولا به شکل استوانه تولید می شوند و از جنس پنبه و ابریشم و یا ترکیبی از هر دو هستند. به طور معمول دو نوع تامپون در بازار یافت می شود. مدل اول دارای قطعه ای پلاستیکی به نام اپلیکاتور است و مدل دوم بدون اپلیکاتور.

نکاتی که باید بدانید

تامپون ها در سایزهای استاندارد و برای افراد متفاوت تولید می شوند. این سایزها استاندارد هستند. همچنین انواع عطری و غیر عطری در بازار موجود است. اما هر تامپونی قبل از تولید و ورود به بازار باید مورد تایید FDA قرار گیرد تا کیفیت و امنیت آن بررسی شود. بنابراین قدرت جذب، استحکام و مقاومت و همچنین بهداشت محصول مورد آزمایش قرار می گیرد. همچنین مسئله ی رشد باکتری های واژن در اثر استفاده از تامپون  باید مورد بررسی قرار گیرد و سپس به تولید انبوه برسد. بنابراین محصولی که از داروخانه تهیه می کنید به هیچ عنوان خطرناک نیست و عوارض جانبی ندارد. خون را نشت نمی دهد و اگر سایز مناسب را انتخاب کنید به احتمال بسیار بالا برای دوران پریودی برایتان بسیار مناسب خواهد بود.

الیاف جاذب تامپون های امروزی طی مرحله ای سفید می شوند و در این مرحله از هیچ گونه ترکیب کلرید استفاده نمی شود و دیوکسین نیز ( یک نوع آلاینده محیط) در آن به کار نمی رود.

استفاده ایمن

بهتر است قبل از استفاده ار هر محصول بهداشتی از قبیل پد، نوار بهداشتی، تامپون و یا کاپ قاعدگی با مسئول بهداشت و یا پزشک زنان مشورت کنید تا با توجه به واژن و بدن شما بهترین را به شما معرفی کنند. اما اگر انتخابتان تامپون است حتما به نکات زیر توجه کنید .

بروشور را مطالعه کنید

نه تنها برای استفاده از تامپون بلکه قبل از استفاده از هر محصولی بروشور آن را مطالعه کنید. این راهنماها بدون دلیل تهیه نمی شوند و هدفشان اطلاع رسانی به شماست. حتی اگر قبلا بارها و بارها از این محصول استفاده کرده اید بهتر است تا برای یک بار هم که شده بروشور آن را مطالعه کنید شاید نکته ای از قلم افتاده باشد که بسیار مهم است. به طور مثال قبل و بعد از استفاده باید حتما دست های خود را با آب  گرم و صابون بشویید. این امر بسیار مهم است اما خیلی از بانوان آن را فراموش می کنند.

فقط زمان قاعدگی از آن استفاده کنید

تامپون ها فقط و فقط برای دوران پریود مناسب هستند پس اگر ترشح بیش از اندازه دارید و یا به هر دلیل دیگری در زمانی به غیر از پریود نیاز به یک محصول جاذب دارید بهتر است تا از تامپون استفاده نکنید. این محصول فقط برای دوران پریودی است و نباید از آن در زمان های دیگر استفاده کرد.

هر ۴ تا ۸ ساعت تعویض کنید

این موضوع از اهمیت بالایی در زمان استفاده از تامپون برخوردار است. هرگز از یک تامپون برای بیشتر از ۸ ساعت استفاده نکنید. این کار می تواند باعث رشد باکتری ها و ایجاد عفونت شود. همچنین بهتر است شب ها از پد استفاده کنید.

قدرت جذب مناسب

بسته به نوع پریود و مقدار خونریزی شما، نوع تامپون و قدرت جذب آن نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین اگر خونریزی شما در روزهای اول پریود سنگین است بهتر است تا از تامپون های بزرگ تر استفاده کنید که قدرت جذب بالاتری دارند. اما برای روزهایی که مقدار خونریزی کم است تامپون های باریک و کوچک تر مناسب تر هستند.

محصول بهداشتی مناسب را انتخاب کنید

اگر قصد رفتن به استخر را دارید تامپون برای شما انتخاب بسیار مناسبی است ( البته پیشنهاد می شود به طور کلی در زمان پریودی به استخر نروید چرا که دهانه ی واژن باز است و احتمال ورود باکتری ها بیشتر است) همچنین اگر می خواهید در زمان خواب یک محصول جاذب را انتخاب کنید بهتر است تا از پد ها و نوار بهداشتی استفاده کنید چرا که مدت زمان خواب زیاد است و تامپون برای این زمان پیشنهاد نمی شود.

نحوه  استفاده

قبل از هرکاری ابتدا دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید. بهتر است تا بدن شما در حالت ۹۰ درجه قرار بگیرد. بنابراین روی توالت فرنگی بنشینید. بعضی از بانوان فکر می کنند در حالتی که روی توالت ایرانی نشسته اند بهتر می توانند آن را جایگذاری کنند. اما باید بگوییم خیر این طور نیست. زمانی که شما در حالت ۹۰ درجه نشسته اید دهانه ی واژن در بیشترین حالت خود باز بوده و به شما این اجازه را می دهد تا محصول را وارد کنید. پلاستیک دور محصول را باز کنید. دقت کنید که پلاستیک را نباید در داخل توالت فرنگی بیاندازید.

سپس انتهای محصول را (قسمتی که نخ به آن متصل است) را در دست بگیرید و قسمت بالایی را داخل واژن خود بگذارید. دقت کنید که انتهای محصول باید حدودا یک بند انگشت وارد واژن شود. بسیاری از بانوان نگرانند که محصول زیادی بالا رود و داخل واژن گم شود. باید بگوییم که این اتفاق به هیچ وجه نمی افتد و حتی اگر بیش از اندازه محصول را بالا ببرید خود رحم آن را به پایین برمی گرداند. بعد از گذشت چند ساعت (دقت کنید که بیشتر از ۸ ساعت نباید از آن استفاده کنید) دوباره دست های خود را بشویید و سپس نخ مخصوص را بکشید، و آن را به راحتی خارج کنید. اگر در هنگام کشیدن نخ احساس درد و یا سوزش کردید در نوبت بعدی از سایز کوچکتری را استفاده کنید.

سایز مناسب

معمولا سه سایز بزرگ، کوچک و متوسط برای تامپون ها در نظر گرفته شده است. اگر بار اولی است که از این محصول استفاده می کنید بهتر است هر سه سایز را داشته باشید. روزهای اول پریود که مقدار خونریزی بیشتر است از سایز های بزرگ تر استفاده کنید و روزهای بعد از سایز متوسط و یا کوچک. البته برخی از بانوان از همان روزهای اول نیز سایز متوسط و یا حتی کوچک را مناسب دیده اند و آن را استفاده می کنند.

هرگز تامپون را دوباره وارد بدن نکنید

اگر تامپون را یک بار وارد بدن کرده اید و به هر دلیلی آن را زودتر خارج کردید حتی اگر هنوز اشباع نشده و قابلیت استفاده دارد، آن را به هیچ عنوان دوباره وارد بدن نکنید.هر یک عدد فقط قابلیت وارد شدن به بدن شما برای یک بار را دارد. اگر بعد از باز کردن پلاستیک، محصول به روی زمین افتاد به هیچ عنوان آن را وارد واژن نکنید چرا که هرچیزی که وارد بدن شما شود باید کاملا بهداشتی و عاری از هرگونه میکروب و باکتری باشد.

عوارض جانبی

آگاهی از عوارض جانبی تامپون می تواند به شما در استفاده بهتر از آن کمک کند. اگر در اثر استفاده از این محصول هرگونه درد، سوزش، و یا ناراحتی های این چنینی داشتید سریعا پزشک خود را مطلع کنید و از او راهنمایی بخواهید. اگر شما به درستی آن را جایگذاری کنید به هیچ عنوان نباید آن را در بدن خود احساس کنید. نگران نباشید تامپون یه هیچ وجه در بدن شما گم نمی شود. اگر علائم زیر را داشتید محصول را به سرعت خارج کنید و چند ماه استفاده از آن را به تاخیر بیندازید.

  • تب بالای ۳۸ درجه
  • حالت تهوع شدید و استفراغ
  • اسهال
  • احساس ضعف شدید به طور که وقتی می ایستید احساس کنید در حال غش کردن هستید.
  • سرگیجه
  • مشاهده ی هرگونه جوش و یا لک در ناحیه ی واژن که ممکن است نشانه ی سندروم شوک ناگهانی باشد.

در صورت مشاهده ی هر کدام از علائم بالا سریعا تامپون را خارج کرده و به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. البته تمامی موارد بالا می توانند تنها از عوارض و نشانه ی خود پریودی باشند و کاملا طبیعی قلمداد شوند. اما تامپون نیز ممکن است عامل ایجاد یک یا چند تا از این علائم باشد. به هر روی از آن جایی که جسمی خارجی را وارد بدن می کنید ممکن است بدن به آن حساسیت نشان داده و آن را پس بزند اگر علائم حساسیت نمودار شد محصول را خارج کنید.

سخن پایانی

اگر از تامپون در دوران قاعدگی خود استفاده می کنید، بهتر است تا مطالب و نکاتی را درباره ی استفاده صحیح و ایمن آن بدانید. این اطلاعات برگرفته از سازمان غذا و دارو آمریکا است پس می توانید با خیال راحت به آن اعتماد کرده و به دوستان و کسانی که به آن ها اهمیت می دهید نیز معرفی کنید.

ما در داروخانه آنلاین نسخه اول با ارائه انواع محصولات بهداشتی و عرضه مقالات علمی گوناگون در جهت پاسخ به پرسش های مخاطبان و انتخاب آگاهانه، به مصرف کنندگان خود یاری می دهیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید