برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

اسید‌های چرب ضروری

اسید های چرب ضروری به دسته ای از اسید های چرب گفته می شود که بدن انسان قادر به تولید آن ها نیست. امگا 6 ها در بدن یکی از اصلی ترین تولید کننده ها انرژی هستند و از طرف دیگر واسطه های التهابی نیز تولید می کنند. حفظ نسبت ذکر شده برای امگا 3و امگا 6 برای جلوگیری از ایجاد واکنش های التهابی، ایجاد لخته خون، گرفتگی دیواره عروق و ... که ناشی از بالا رفتن امگا 6 در بدن می باشد، ضروری است. روغن کبد ماهی، ماهی های چرب مانند: سالمون و ساردین، گوشت قرمز و فرآورده های لبنی مهم ترین منابع غذایی حاوی اسید چرب امگا 3 به فرم EPA و DHA می باشند. ALA که یکی دیگر از اسید های چرب ضروری امگا 3 است که در بذر کتان، دانه چیا، روغن پنبه دانه، گردو و ... یافت می شوند
اسید های چرب ضروری

اسید های چرب ضروری به دسته ای از اسید های چرب گفته می شود که بدن انسان قادر به تولید آن ها نیست. درواقع بدن برای دریافت این اسید های چرب به منابع غذایی و مکمل ها وابسته است. این ترکیبات مغذی در حفظ سلامت بسیاری از بافت ها در بدن ضروری می باشند. اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 مهم ترین اسید های چرب ضروری برای بدن انسان به شمار می روند.

اسید های چرب امگا 3 و امگا 6

ساختار اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 به صورت غیر اشباع است بنابراین به این دسته از چربی ها “چربی های چند غیر اشباع” یا poly unsaturated fatty acid (PUFA) نیز اطلاق می شود. هر یک از این اسید های چرب ضروری نقش عملکردی ویژه و متمایزی را در بدن ایفا می کند. حفظ نسبت مناسب این دو اسید چرب به یکدیگر، برای پیشبرد این اعمال و جلوگیری از بروز بیماری ها اهمیت فراوانی دارد. مقدار دریافت اسید های چرب امگا 6 به امگا 3 باید در حدود سه (امگا 6) به یک (امگا3) باشد. نگهداری این نسبت برای مقادیردریافتی متغیر در تمام دوره های زندگی حائز اهمیت می باشد.

عملکرد اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 در بدن

اسید های چرب امگا 3 شامل آلفا لینولنیک اسید (ALA)، آیکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزا هگزانوئیک اسید (DHA) می باشند. رایج ترین فرم دریافتی امگا 3 از رژیم غذایی و به ویژه منابع گیاهی آلفا لینولئیک اسید می باشد. این نوع اسید چرب ضروری دارای نقش ضد التهابی در بدن می باشد و از طریق کاهش التهاب در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها موثر است. اسید های چرب ضروری امگا 3 بسته به اینکه از کدام نوع باشند در عملکرد های زیر نقش قابل توجهی دارند:

  • سرکوب یا کاهش التهاب در بدن و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و بیماری های خود ایمنی از قبیل: ام اس، آسم و …
  • تکامل سیستم عصبی و بینایی جنین در دوران بارداری
  • کاهش تجمع تری گلیسرید، کلسترول و سایر اسید های چرب اشباع در بدن
  • کاهش جذب و افزایش تجزیه اسید های چرب ترانس و مضر
  • کاهش التهاب و درد مفاصل
  • پیشگیری از التهابات و صدمات مغزی
  • و ….

لینولئیک اسید (LA) مهم ترین اسید چرب امگا 6 است.  این اسید چرب در بدن انسان به آراشیدونیک اسید تبدیل می شود. نقش های عملکردی اسید چرب امگا 6 در بدن بر عهده آراشیدونیک اسید می باشد که شامل موارد زیر است:

  • حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی پوست و سایر اختلالات مرتبط آن
  • تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر
  • تولید انرژی و تنظیم متابولیسم چربی ها در بدن

امگا 6 ها در بدن یکی از اصلی ترین تولید کننده ها انرژی هستند و از طرف دیگر واسطه های التهابی نیز تولید می کنند. حفظ نسبت ذکر شده برای امگا 3و امگا 6 برای جلوگیری از ایجاد واکنش های التهابی، ایجاد لخته خون، گرفتگی دیواره عروق و … که ناشی از بالا رفتن امگا 6 در بدن می باشد، ضروری است.

منابع غذایی اسید های چرب ضروری

روغن کبد ماهی، ماهی های چرب مانند: سالمون و ساردین، گوشت قرمز و فرآورده های لبنی مهم ترین منابع غذایی حاوی اسید چرب امگا 3 به فرم EPA و DHA می باشند. ALA که یکی دیگر از اسید های چرب ضروری امگا 3 است که در بذر کتان، دانه چیا، روغن پنبه دانه، گردو و … یافت می شوند.

روغن سویا، روغن ذرت و روغن گلرنگ از جمله روغن های غنی از اسید چرب امگا 6 هستند. این اسید چرب در مغز ها به ویژه  تخمه آفتابگردان و انواع بادام نیز یافت می شود.

کمبود اسید های چرب ضروری

نیاز به اسید های چرب ضروری در هر دوره از زندگی متغیر است. کمبود اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 معمولا به دلیل عدم دریافت مقادیر کافی از منابع چربی سالم در رژیم غذایی ایجاد می شود. خشکی پوست، شکنندگی و خشکی تار های مو، شکنندگی ناخن ها، عارضه پوست غازی یا هایپرکراتوز پوست و دهیدراته شدن بدن از مهم ترین علائم کمبود امگا 6 هستند. کمبود امگا 3 معمولا به صورت مشترک با امگا 6 ایجاد می شود اما علائم منحصر به فرد آن ناشی از افزایش التهاب در بدن و عوارض مرتبط با آن می باشد. پیشگیری و درمان کمبود اسید های چرب ضروری با مصرف روزانه مکمل های امگا 3 و امگا 6 امکان پذیر می باشد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید