برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

انواع جوش صورت و درمان

سلول‌های مرده پوست، روغن‌های طبیعی بدن و باکتری‌هایی مانند Cutibacterium acnes منافذ را مسدود می‌کنند و در نتیجه باعث ایجاد جوش می‌شوند. جوش‌ها می‌توانند التهابی و غیر التهابی باشند. جوش‌های غیر التهابی مانند جوش سرسفید و سرسیاه با درمان‌های خانگی و داروهای بدون نسخه درمان می‌شوند. اما جوش‌های التهابی در صورت شدید بودند نیاز به مراجعه به پزشک دارند.
درمان جوش صورت

چه کسانی تحت تاثیر جوش صورت هستند؟

بیشتر اوقات گمان می‌شود که جوش‌ صورت بیشتر در نوجوانان و جوانانی که در حال سپری کردن دوره بلوغ خود هستند و دچار تغییرات هورمونی می‌شوند ظاهر می‌شوند؛ اما بسیاری از مردم در دهه‌های 20، 30 و بعد از آن نیز با جوش صورت مبارزه می‌کنند. برخی از افراد ممکن است اولین مورد جوش خود را در بزرگسالی تجربه کنند. صورت، پیشانی، قفسه سینه، شانه‌ها و قسمت بالایی پشت، بخش‌هایی هستند که احتمال بروز جوش در آنها بیشتر است. بدن شما از غدد چربی پوشیده شده است، اما این قسمت‌ها بیشترین غدد را دارند.

چه چیزی باعث ایجاد جوش صورت می‌شود؟

موها از روزنه‌های ریز سطح پوست به نام فولیکول‌ها رشد می‌کنند، جایی که سلول‌های مرده پوست به طور مکرر انباشته و رسوب می‌شوند. معمولاً این سلول‌ها قبل از اینکه از پوست ریخته شوند به بالای منافذ می‌روند. سبوم، روغنی که توسط غدد چربی متصل به فولیکول‌ها تولید می‌شود، به جلوگیری از خشک شدن پوست کمک می‌کند. سلول‌های مرده می‌توانند با تجمع بیش از حد سبوم به یکدیگر بچسبند و ترکیبی را ایجاد کنند که در ورودی فولیکول گیر می‌کند.

سلول‌های مرده پوست، روغن‌های طبیعی بدن و باکتری‌هایی مانند Cutibacterium acnes منافذ را مسدود می‌کنند و در نتیجه باعث ایجاد جوش می‌شوند. این باکتری‌ها زمانی که وارد منافذ مسدود شده می‌شوند باعث تحریک و ایجاد ضایعات آکنه می‌شوند. در نتیجه التهاب متعاقب آن، ساختار فولیکول ممکن است آسیب ببیند و باکتری‌ها، اسیدهای چرب و لیپیدها را قادر می‌سازد به پوست مجاور وارد شوند. التهاب گسترده‌تر، مجموعه‌ای از ضایعات جوش، و اشکال شدیدتر جوش صورت، مانند کیست و ندول، می‌تواند سرانجام این پروسه باشد.

 

انواع جوش صورت

معرفی اشکال مختلف جوش‌ صورت و راه‌های درمان

جوش‌های غیر التهابی صورت

جوش‌های سرسیاه و سرسفید نمونه‌هایی از ضایعات آکنه بدون التهاب هستند. آنها تورم یا درد ایجاد نمی‌کنند و اغلب خفیف‌ترین انواع آکنه هستند. آنها نسبت به داروهای بدون نسخه (OTC) واکنش نسبتا خوبی نشان می‌دهند.

  • جوش‌های سرسفید

جوش‌های سرسفید در پزشکی به عنوان کومدون‌های بسته شناخته می‌شوند. برآمدگی‌های ریز و مستطیلی هستند که به رنگ پوست یا سفید می‌باشند؛ معمولاً جوش‌های سرسفید جای زخم باقی نمی‌گذارند. هنگامی که یک جوش سرسفید بزرگ یا به طور خاص برجسته می‌شود، پوست اطراف آن ممکن است سفت یا چروکیده به نظر برسد.

جوش سر سفید

  • جوش‌های سرسیاه صورت

کومدون‌های باز که اغلب به عنوان جوش‌های سرسیاه شناخته می‌شوند، لکه‌های ریز و تیره‌ای هستند که می‌توانند ظاهری ناهموار داشته باشند. به طور معمول، پوست اطراف یک جوش سرسیاه طبیعی به نظر می‌رسد، اما هسته آن تیره‌تر از بقیه پوست است. هنگامی که میکروب‌ها و روغن به دام افتاده به سطح می‌آیند و در معرض اکسیژن قرار می‌گیرند، این روغن تیره می‌شود؛ زیرا تحت اکسیداسیون قرار گرفته است.

جوش سر سیاه

درمان جوش‌های سرسفید و سرسیاه

بسیاری از کرم‌ها، ژل‌ها، تونرها، شوینده‌ها و مرطوب‌کننده‌های بدون نسخه (OTC) می‌توانند ضایعات آکنه غیر التهابی را درمان کنند. آنها اغلب ترکیبی از مواد فعال دارند. همچنین جوش‌های سرسفید و سرسیاه را می‌توان با استفاده از داروهای که حاوی مواد الکل بنزیل، اسید سالیسیلات، اسید آزلائیک، آداپالن هستند، بهبود بخشید.

بیشتر انواع جزئی تا خفیف آکنه‌های غیر التهابی را می‌توان با استفاده از بسیاری از درمان‌های خانگی و اصلاح شیوه زندگی کاهش داد. این موارد عبارتند از:

  • استفاده از پاک کننده‌های غیر ساینده و شستشو با آب ولرم و صابون دو بار در روز
  • هیدراته نگه داشتن، خودداری از شستشوی بیش از حد یا آسیب رساندن به پوست، و استفاده همیشه از کرم ضد آفتاب در بیرون از منزل
  • مبتلایان به آکنه باید از تحریک یا تخلیه کردن جوش‌های خود اجتناب کنند. عوارضی از جمله جای زخم و ایجاد کیست و ندول ممکن است در نتیجه این کار ایجاد شود.

جوش‌های التهابی صورت

لکه‌های صورت، قفسه سینه و پشت ممکن است در فردی که آکنه شدیدتر دارد، ملتهب شود. آکنه التهابی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از جمله جای زخم و حفره شود و شدیدتر از جوش‌های غیر التهابی می‌باشد. جوش‌های کوچکی که ممکن است با داروهای موضعی درمان شوند تا کیست‌های بزرگ که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند، همگی می‌توانند از علائم آکنه التهابی باشند. جوش‌های التهابی به دو دسته‌ی التهابی خفیف که شامل پاپول و پوستول هستند و التهابی شدید که شامل ندول و کیست است، تقسیم می‌شوند.

  • پاپول

پاپول‌ها توده‌های پوستی ریز، سفت و قرمز هستند. آنها زمانی ظاهر می‌شوند که سلول‌های مرده پوست، میکروب‌ها و چربی اضافی به عمق پوست نفوذ کرده و باعث تحریک پوست شوند. هنگامی که چندین پاپول در کنار هم قرار می‌گیرند، ممکن است پوست حالتی زمخت و شبیه کاغذ سنباده داشته باشد.

  • پوستول

توده‌های بزرگتر و حساس به نام پوستول، دارای یک هسته دایره‌ای مشخص مملو از چرک سفید یا زرد هستند. آنها زمانی ایجاد می‌شوند که سلول‌های مرده پوست، میکروب‌ها و چربی در زیر پوست جمع شوند و منجر به عفونت شوند. به طور معمول، سلول‌های ایمونولوژیک و سلول‌های باکتریایی جمع شده در روزنه مسدود، چرک موجود در پوستول را تشکیل می‌دهند. پوستول‌ها شبیه نسخه‌های بسیار بزرگتر و قرمزتر جوش‌های سرسفید هستند.

درمان پاپول و پوستول

پاپول‌ها و پوستول‌ها را می‌توان با تعدادی از درمان‌های طبیعی و داروهای بدون نسخه درمان کرد. با استفاده از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و سایر مواد زائد و بنزوئیل پراکسید برای مبارزه با باکتری‌ها، ناحیه آسیب‌دیده را دو بار در روز با آب خنک و صابون بشویید. درمان‌های دیگری مانند داپسون موضعی و آنتی بیوتیک‌ها نیز، ممکن است توسط پزشک توصیه شود. مطالعات نشان می‌دهد که لایه برداری شیمیایی صورت نیز، ممکن است یک درمان موثر باشد.

پاپول و پوستول

  • ندول

ندول‌ها توده‌های سخت و ملتهب هستند که با مسدود شدن منافذ ظاهر می‌شوند و مانند پاپول‌ها سر قابل مشاهده‌ای ندارند. ندول‌ها نوع شدیدی از لک‌های آکنه هستند که می‌توانند، جای زخم یا لکه‌های تیره روی پوست ایجاد کنند. هنگامی که منافذ مسدود شده عفونی می‌شوند و زیر سطح پوست متورم می‌شوند، این نوع ضایعات آکنه ایجاد می‌شوند.

  • کیست

توده‌های بزرگ، دردناک، قرمز یا سفید به نام کیست در عمق پوست یافت می‌شوند. این کیست‌ها، برخلاف ندول‌ها، معمولاً در لمس نرم هستند و حاوی چرک می‌باشند. جدی‌ترین نوع لک‌های آکنه کیست‌ها هستند. ممکن است فرد برای درمان موارد شدید، نیاز به مداخله جراحی داشته باشد. کیست‌ها در صورت درمان نادرست می‌توانند باعث ایجاد اسکار قابل مشاهده شوند.

 

درمان‌های ندول و کیست

معمولاً درمان‌های خانگی برای درمان ضایعات التهابی شدید بی‌اثر هستند. متخصصان پوست یا سایر متخصصان پزشکی باید این ضایعات را درمان کنند. برای درمان ندول‌ها و کیست‌ها، پزشک ممکن است ترکیبی از داروها و روش‌ها را توصیه کند. در برخی از زنانی که تغییرات هورمونی باعث ایجاد جوش می‌شود، داروهای ضد‌‌بارداری خوراکی تجویز می‌شود. همچنین ایزوترتینوئین برای درمان آکنه‌های شدید قابل استفاده است. برخی از درمان‌های موضعی که در ادامه ذکر شده‌اند نیز از روش‌های موثر هستند.

کرم آنتی بیوتیک: این کرم به از بین بردن باکتری‌های گیر افتاده در زیر پوست کمک می‌کند.

رتینوئیدها: از ویتامین A ساخته شده‌اند و به باز کردن منافذ کمک می‌کنند.

اسید سالیسیلیک قوی: روغن اضافی را خشک می‌کند و سلول‌های مرده پوست را پاک می‌کند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید