برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

اهمیت بهداشت و سلامت پوست

اهمیت بهداشت و سلامت پوست دست و صورت نه تنها به عنوان سد دفاعی بدن مهم و ضروری است. بلکه زیبایی ظاهری، سلامت سایر اعضای بدن، کاهش بسیاری از هزینه‌های ناشی از درمان،‌ مشکلات، آرایشی و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت. شاید خرید و مراقبت اصولی از پوست دست و صورت در ابتدا کمی زمان بر و هزینه بردار به نظر برسد، ولی رعایت بهداشت دست و صورت با چند نکته ساده که در این مطلب آمده است، علاوه بر اینکه پوست شما را زیباتر می‌کند، می‌تواند سلامت عمومی ظاهر و باطن شما را تامین کند.
رابطه بهداشت پوست و زیبایی چهره

رعایت نکات مهم که بهداشت و سلامت پوست را تامین می‌کند جزو عادات روزمره سبک زندگی تمام افراد محسوب می‌شود. این مسئله برای پوست تمام بدن نیز صدق می‌کند. محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی برای مراقبت از پوست و مو با همین هدف تولید می‌شوند. سلامتی پوست دست و صورت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دلیل آن هم کاملاً مشخص است.
پوست این ناحیه در طول روز با محیط بیرون در ارتباط است، بنابراین بهترین مکان برای جمع شدن آلودگی‌ و میکروب‌ها روی سطح پوست است. از طرف دیگر، پوست دست و صورت به طور مستقیم با اشعه خورشید در تماس است، بنابراین در معرض جوش زدن، لکه شدن و آسیب دیدن سلول‌های پوستی قرار دارد. به همین دلیل، راهکارها و نکاتی که بهداشت و سلامت پوست دست و صورت را تضمین کند، ضرورت دارد.

اصول بهداشت پوست
بهداشت و سلامت پوست دست و صورت برای تمام گروه‌های سنی خانم‌ها و آقایان و حتی کودکان هم مهم است. در این مطلب تصمیم داریم به نکات مهم و راهکارهایی اشاره کنیم که به سلامت پوست دست و صورت کمک می‌کند و شادابی چهره را به همراه دارد. این دستورالعمل‌ها شامل عادات مثبت در سبک زندگی و همچنین برخی از مواد غذایی است که برای سلامت پوست مفید هستند.

اسرار مراقبت از پوست دست و صورت که باید آن‌ها را بدانید

می‌توان گفت اگر نکاتی که در این قسمت گفته شده رعایت کنید سلامت و بهداشت پوست دست و صورت شما تامین خواهد شد.

۱- از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

استفاده از کرم ضد آفتاب، اولین، ساده‌ترین و بهترین راهکار سلامت و بهداشت پوست دست و صورت است. هر روز قبل از اینکه برای کار از خانه بیرون بروید یا مشغول پیاده روی بشوید، ضدآفتاب را روی پوست دستان و صورت خود بمالید. ترکیباتی که در کرم‌های ضد آفتاب برای سلامت پوست و کار رفته‌اند، مانع از برخورد مستقیم اشعه نور خورشید به سلول‌های پوستی شده و از سرطان‌ پوست، آکنه‌های پوستی، جوش‌های شدید و آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کنند.
برای حفظ سلامت و بهداشت پوست، بهتر است به دنبال خرید آن دسته از کرم‌های ضدآفتاب باشید که بتواند بیشتر از پوست شما محافظت کنند. درجه ضد آفتاب بالاتر از ۳۰ که با نماد SPF 30 نمایش داده می‌شود، بهترین انتخاب است. این کرم‌های ضد آفتاب در برابر رطوبت هم مقاوم می‌باشند.
جالب آن است که برای محافظت پوست نوزادان در برابر آفتاب هم کرم‌های ضدآفتاب وجود دارد اما این محصولات برای کودکان ۶ ماه و بالاتر طراحی شده‌اند. بهداشت پوست نوزادان هم با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب تامین خواهد شد.

بهداشت پوست و ضد آفتاب

۳- سیگار نکشید

یکی دیگر از نکاتی که به طور مستقیم با سلامت و بهداشت پوست دست و صورت در ارتباط است، استعمال دخانیات و سیگار می‌باشد. افرادی که سیگار می‌کشند با مشکلات پوستی مواجه هستند. برای اینکه زخم‌هایی روی پوست دست و صورت ایجاد نشود و یا زخم‌های قبلی، سریع‌تر بهبود پیدا کنند، سیگار کشیدن را باید متوقف کنید.

۳- بهداشت و سلامت پوست را از نظر عارضه‌های پوستی کنترل کنید

یکی از نکاتی که با بهداشت و سلامت پوست، ارتباط نزدیک دارد و کمتر کسی به آن اهمیت می‌دهد، کنترل کردن سطح پوست از نظر عارضه‌های پوستی می‌باشد. پوست صورت و دستان خود را باید به صورت دوره‌ای در هر ماه بازرسی کنید و مطمئن شوید که علائم نامطلوب یا نگران کننده روی آن وجود ندارد.
هرگونه تغییرات شدید در شکل ظاهری و رنگ طبیعی پوست، خارش شدید پوست، خونریزی، خال یا لکه‌های پوستی، نشان دهنده عوارض خطرناک می‌باشند که در بدترین شرایط موجب سرطان پوست می‌گردد. اگر این چنین علائمی را دارید در اولین فرصت به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. به طور قوی در هر سنی که هستید برای سلامت و بهداشت پوست دست و صورت خود اهمیت زیادی قائل شوید.

بهداشت پوست و بیماری های پوستی

۴- از کرم‌های برنزه کننده در حد اعتدال استفاده کنید

بسیاری از افراد مخصوصاً خانم‌های جوان، علاقه زیادی دارند که پوست خود را برنزه کنند. اگر از کرم‌های برنزه کننده به طور مستمر استفاده کنید موجب پیری زودرس سلول‌های پوست می‌شود. همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست هم افزایش پیدا می‌کند. شاید با برنزه کردن پوست، زیباتر به نظر برسید اما در طولانی مدت، سلامت و بهداشت پوست شما به خطر می‌افتد. برای سالم نگه داشتن پوست، بهتر است به ندرت از کرم‌های برنزه کننده استفاده کنید و بیشتر، کرم‌های ضدآفتاب استاندارد را به کار ببرید.

 

۵- از محصولات مراقبت از پوست دست و صورت استفاده کنید

هر فردی نیاز دارد که به طور شخصی برای سلامت و بهداشت پوست دست و صورت خود اقدام کند. در حال حاضر متنوع‌ترین محصولات مراقبت از پوست به ویژه برای پوست دست و صورت در بازار وجود دارند که نیازهای بهداشتی و زیبایی شما را تامین می‌کنند. برای خرید بهترین محصولات مراقبت از پوست دست و صورت دقت کنید که نوع پوست شما چیست؟ چرب است یا خشک یا طبیعی؛ و شما تمایل دارید که چه رایحه‌ای در این محصولات وجود داشته باشد.
برخی محصولات حاوی روغن‌های گیاهی هستند و برای سلول‌های پوستی، شادابی و طراوت به ارمغان می‌آورند و برخی دیگر خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی دارند. برخی از محصولات هم برای برطرف کردن خشکی شدید دست و صورت تهیه شده‌اند. برای افرادی که پوست چرب دارند و بسیار عرق می‌کنند، باز هم بهترین محصولات سلامت و بهداشت پوست دست و صورت وجود دارد. اگر از آکنه‌های پوستی رنج می‌برید، برای پوست شما هم بهترین محصولات، مخصوص پوست‌های جوش دار و آکنه دار در دسترس است. کافیست با مشورت با پزشک داروخانه یا فروشنده محصولات آرایشی و زیبایی، کرم مورد نظر خود را خریداری کنید .

۶- دست و صورت خود را هر روز بشویید

یکی از مهمترین نکاتی که سلامت و بهداشت پوست دست و صورت را موجب می‌شود این است که هر روز هنگام بیدار شدن از خواب و پس از این که صورت شما عرق می‌کند، به خوبی پوست صورت را شستشو دهید. این کار باعث می‌شود که کثیفی‌ها، باکتری‌ها و آلودگی‌هایی که روی پوست جمع شده از بین بروند و منافذ پوست شما باز شوند. حتی قبل از اینکه لوازم آرایشی استفاده کنید صورت خود را کاملاً بشویید.

شستشوی اصولی و صحیح پوست

 

۷- از محلول‌های پاکسازی پوست استفاده کنید

برای اینکه پوستی روشن شفاف و با طراوت داشته باشید، علاوه بر این که به صورت روزانه، پوست دست و صورت را شستشو می‌دهید، شاید لازم باشد که از محلول‌های پاکسازی پوست یا لایه بردار هم استفاده کنید. پاکسازی ملایم پوست به بهداشت پوست دست و صورت کمک می‌کند.
سلول‌های پوستی که در طول روز با استرس روبرو بوده‌اند، در اثر ترکیبات آرامش بخش که در محلول‌های پاکسازی پوست وجود دارد به حالت اولیه خود باز می‌گردند. برخی از محلول‌ها را روی پوست استفاده می‌کنید و نیاز به شستشو ندارند، چرا که به سرعت جذب می‌شوند. برخی دیگر از محلول‌ها را باید روی پوست خود ماساژ بدهید و پس از چند دقیقه، آن را با آب گرم بشویید. استفاده از لوسیون‌ها و مرطوب کننده‌ها هم در این حالت توصیه می‌شود.

۸- استرس نداشته باشید

یکی از راهکارهای سالم برای تامین بهداشت و سلامت پوست دست و صورت، دوری جستن از استرس است. در زندگی روزانه و کاری هر شخصی، موقعیت‌های استرس زای مختلفی وجود دارد. اگر استرس زیاد داشته باشید، روی پوست شما تاثیر می‌گذارد؛ تغییر رنگ پوست، مشکلات پوستی و اگزما در حقیقت بر اثر استرس بیش از حد رخ می‌دهند. اگر می‌خواهید محصولات مراقبت از پوست و مو تاثیر خود را بگذارند، راهکارهای مدیریت استرس در زندگی را بیاموزید.

۹- تغذیه مناسب داشته باشید

علاوه بر اینکه بهداشت پوست دست و صورت با محصولات آرایشی و بهداشتی تضمین می‌شود، خوردن غذاها و خوراکی‌های مناسب که خواص مفیدی در سلامت پوست دارند، هم توصیه می‌شود. یکی از بهترین نوشیدنی‌ها، چای سبز است که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و می‌تواند فعالیت رادیکال‌های آزاد که به پوست آسیب می‌رسانند را متوقف کند. در برخی از توصیه‌ها آمده است برای سلامت پوست، آب فراوان بنوشید. خواب کافی هم می‌تواند به سلامت پوست کمک کند.

بهداشت پوست و تغذیه

سخن پایانی

در این مطلب با مهمترین نکاتی که بهداشت و سلامت پوست دست و صورت شما را تامین می‌کند، آشنا شدید. متخصصان پوست و مو عقیده دارند که رفتارها و عادات مناسب در سبک زندگی بسیار می‌تواند تقویت کننده این نکات باشند. برای داشتن چهره‌ای سالم و زیبا و همچنین دستانی که پوست سالم دارد باید یاد بگیرید هر روز از پوست خود مراقبت کنید. به عنوان توصیه‌های کلی باید هر روز، منافذ پوست خود را با یک محلول ملایم شستشو دهنده تمیز کنید؛ به صورتی که خاصیت آبرسانی و تغذیه کنندگی داشته باشد. این محلول‌ها آلودگی‌های منافذ پوست شما را بیرون می‌کشند.

برخی از متخصصان پوست و مو عقیده دارند که باید هفته‌ای دوبار پوست خود را با کرم های لایه بردار و مرطوب کننده آغشته کنید تا شرایط عادی برای سلول‌ها فراهم شود. عوامل مختلفی می‌توانند موجب خشکی بیش از حد یا چرب شدن بیش از حد پوست شوند. برای اینکه محصولات سلامت و بهداشت پوست را خریداری کنید باید نوع پوست خود را بشناسید. برای انواع پوست خشک، پوست‌های معمولی، پوست‌های چرب و پوست‌های حساس، محصولات مراقبت از پوست و مو، متنوع و گسترده در بازار وجود دارند. کافیست به داروخانه آنلاین نسخه اول مراجعه کرده و پیرامون این مسئله و انتخاب آگاهانه سلامتی راهنمایی شوید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید