برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

بهترین محصولات مراقبت از پوست چرب و جوشدار

در این مقاله با پوست چرب، ویژگی‌ها و عوامل ایجاد آن آشنا می‌شوید. همانطور که می‌دانید پوست چرب سبب باز شدن منافذ و ایجاد انواع جوش و آکنه و حتی در پس آن، لک‌ها و تیرگی‌ها را به وجود می‌آورد. با مطالعه این مطلب راه جلوگیری و مراقبت از پوست چرب و جوشدار را می‌یابید. بهترین محصولات مراقبت از پوست چرب و جوشدار را انتخاب و استفاده کنید تا پوستی شاداب داشته باشید.
مراقبت از پوست چرب

یکی از انواع پوست، پوست چرب و جوشدار است که ترشح چربی آن بیش از اندازه است و برای شما مشکلاتی را به وجود می­‌آورد. پوست چرب و جوشدار در حالی براق به نظر می­‌رسند که جوش­‌های فراوانی نیز دارند و ظاهری نامناسب ایجاد می­‌کنند. پوست­‌های چرب و جوشدار که دارای منافذ باز هستند، نیاز به مراقبت‌­های روتین و دائمی دارند. در این مقاله به ویژگی‌­ها، راه­‌های درمان و مراقبت از پوست چرب می­‌پردازیم و محصولات بهداشتی مناسب پوست چرب مانند ضد­آفتاب، آبرسان و … را معرفی می­‌نماییم.

ظاهر پوست چرب

ویژگی­‌های پوست چرب و جوشدار

ویژگی پوست­‌های چرب این است که غدد چربی بسیار فعال دارند و منافذ آن­‌ها از متوسط تا بزرگ و معمولا قابل رویت هستند. پوست چرب ظاهر براق دارد، ضخیم و محکم است و از سایر پوست‌­ها حساسیت کمتری دارد. ولی زدن جوش­‌های زیاد در این نوع پوست اجتناب­ ناپذیر است. در بین سنین ۱۲ تا ۲۲ سالگی تقریبا بیشتر افراد پوست چرب و جوشدار را تجربه می‌­کنند.

اغلب در نوجوانان و جوانان پوست چرب و جوشدار رایج است. در این گروه از افراد با افزایش تولید هورمون، ترشح غدد چربی و تولید چربی زیاد می‌شود و پوست را به راحتی چرب کرده و منافذ پوست را مسدود می­‌کند.

وجود آکنه، چرک­‌های مزمن، جوش­‌های سر سیاه، جوش­‌های چرکین و گاهی جای زخم از علائم  و ویژگی‌های این نوع پوست می‌­باشد. پوست چرب می‌تواند تحت تاثیر وراثت، آب وهوا و یا تغییرات هورمونی در بدن شما ایجاد شود.

با مطالعه مقاله روش تشخیص نوع پوست (انواع تیپ پوستی) می‌توانید با علل ایجاد و چگونگی شناخت هر پوست آشنا شوید.

ویژگی پوست چرب و جوشدار

منافذ پوست چرب و جوشدار

روی سطح پوست بدن ما به جز کف دست و پاها از مو پوشیده شده است. این تارهای مو از ساختاری به نام فولیکول رشد می­‌کنند و به سطح پوست می‌­آیند. غدد سباسه که تولید کننده چربی پوست هستند در کنار این فولیکول­‌ها بوده و از طریق آن­‌ها به سطح پوست می­‌رسند. هر فولیکول منفذی در سطح پوست دارد که از آن خارج می­‌شود و چربی نیز از آن منافذ به سطح پوست می­‌رسد. در پوست چرب و جوشدار، چربی بیش از اندازه تولید و به سطح پوست می­‌رسد.

چرا منافذ پوست چرب باز می­‌شوند؟

دیدیم که وجود منافذ بر روی پوست ما ضروری است و هدف ما بستن این منافذ نیست بلکه تنها کوچک کردن این منافذ است. به ویژه در پوست­‌های چرب و جوشدار که اندازه این منافذ بیش از اندازه طبیعی است.

سه دلیل وجود دارد که این منافذ بزرگتر از حد طبیعی خود شده و مشکل ایجاد می­‌کنند.

افزایش تولید بیش از اندازه چربی: زمانی که پوست شما ذاتا چرب باشد تولید چربی زیادی می­‌کند. این دلیل جنبه وراثتی دارد.

کاهش خاصیت ارتجاعی پوست: اطراف منافذ شما اگر کشسان نباشد بزرگر به نظر می­‌رسد.

بزرگ شدن اندازه فولیکول مو: با تجمع چربی و آلودگی‌­ها و مواد آرایشی بر روی پوست و ترکیب آن‌­ها با یکدیگر، سبب بسته شدن منافذ پوست می‌شوند و فولیکول مو مجبور به بزرگتر شدن می­‌شود.

بسته شدن منافذ و تجمع چربی و آلودگی باعث ایجاد جوش­‌های سر سیاه و سر سفید و آکنه بر سطح پوست می­‌شود.

ظاهر منافذ باز در پوست چرب

مزایای پوست چرب

خوشبختانه پوست­‌های چرب مزایا و  فوایدی نیز دارد، از جمله اینکه علائم پیری و چین و چروک را دیرتر از سایر پوست‌ها نشان می‌دهند و جوان­تر به نظر می‌رسند در واقع دیرتر شادابی خود را از دست می‌دهند. پوست­‌های تیره معمولا از نوع چرب هستند و پیری را دیرتر نشان­ می­‌دهند. این نوع پوست به دلیل وجود یک لایه چربی بر سطح خود،  حفاظت بیشتری در برابر گرد و غبار، نور خورشید داشته و همچنین منجر به آبرسانی به پوست چرب و جوشدار نیز می‌شود.

چرا پوست چرب نیاز به مراقبت دارد؟

عدم مراقبت درست از پوست چرب و جوشدار مشکلات بسیاری از جمله ظاهری پر جوش و پر از آکنه ایجاد می­‌کند.

در نوجوانان و جوانان به خاطر افزایش تولید هورمون در بدن، غدد چربی بیشتر ترشح می‌شوند و در منافذ پوست به همراه سلول­‌های پوستی مرده سبب گرفتگی منافذ شده و جوش­‌های سر سیاه و سر سفید را ایجاد می­‌کنند. این لکه­‌ها و آکنه‌ها در پوست چرب و جوشدار به دلیل سلامت عمومی، رژیم غذایی (غذاهای چرب وآلرژی ­زا و…)، استرس، آلودگی هوا و واکنش­‌هایی است که پوست به استفاده نادرست از محصولات آرایشی نشان داده است.

برای جلوگیری از انسداد منافذ توسط چربی زیاد و تجمع آن­‌ها با باکتری­‌ها استفاده از آنتی بیوتیک توصیه می­‌گردد ولی استفاده بیش از حد و بی رویه آنتی بیوتیک نیز سبب ضعف سیستم ایمنی بدن می­‌شود.

مراقبت از پوست چرب

مراقبت­‌های روزانه از پوست چرب

پوست چرب و جوشدار نیاز به انواع مراقبت‌­ها دارد. مراقبت در طول روز برای این نوع پوست ضروری است.

شستشوی روزانه

پوست چرب و جوشدار باید حداقل یک بار در طول روز و یک بار قبل از استراحت شسته شود. (زمانی که آرایشی بر پوست خود دارید حتما قبل از استراحت آن‌ را بشویید و مجدد تکرار کنید). برجای ماندن طولانی مدت آرایش بر روی پوست چرب می­‌تواند مشکل ساز شود. بهتر است هر چند ساعت یک بار پوست شسته شده و دوباره آرایش تجدید شود.

محصولات مناسب شستشوی پوست چرب و جوشدار

چه صابون­‌هایی مناسب پوست چرب و جوشدار است و چه شوینده‌­هایی برای پوست­‌های چرب و جوشدار توصیه می­‌شوند.

  • لوسیون­‌ها و شوینده­‌های صابونی مایع و فاقد چربی و غیر کمدوژنیک (غیر جوشزا) مناسب پوست چرب و جوشدار نه صابون­‌های جامد
  • محصولات بر پایه آب
  • آب ولرم و معتدل زیرا که آب داغ پوست را ملتهب کرده و منافذ پوست را باز می­‌کنند.

اگر آب در دسترس ندارید پس از هر بار تعریق و آرایش حتما بایستی با یک پد پنبه‌ای یا برس تمیزکننده غیر پلاستیکی که با الیاف طبیعی هستند پوست و منافذ مسدود شده آن را تمیز کنید.

ازمواد آرایشی بهداشتی که بر پایه چربی هستند استفاده نکنید. زیرا رطوبت مورد نیاز جذب و مابقی بر سطح پوست مانده و بر چربی آن می‌­افزاید.

شستشوی صحیح پوست چرب

استفاده از تونر

از یک تونر (جمع کننده پوست) مناسب پوست چرب و جوشدار و فاقد اسانس استفاده کنید. این تونر­ها چربی پوست را کنترل می­‌کنند و می‌­توانند به صورت موقت منافذ پوست را ببندند. مقداری از آن را روی یک پد پنبه‌ای ریخته و گردن و صورت خود را پاک کنید. از تونر­ها بعد از شستشو و قبل از استفاده از مرطوب کننده‌­ها و حتی داروهای موضعی می­‌توان استفاده کرد.

تونر­ها ترکیباتی مانند اسید سالیسیلیک و اسید گلایکولیک دارند که با لایه­ برداری از پوست به شفاف شدن آن کمک می­‌کنند.

مرطوب کننده‌­ها

مرطوب کننده‌­ها یکی دیگر از راه­‌های مراقبت پوست چرب و جوشدار می­‌باشند. محصولات مناسب پوست چرب و جوشدار باید برپایه آب، فاقد چربی و فاقد اسانس باشند.

محصولات نرم کننده و مرطوب کننده ملایم ترکیبات نگه دارنده آب و رطوبت دارند که از رطوبت پوست محافظت کرده و سپری در برابر محیط می­‌باشند.

این نمونه ها سبب کم شدن چربی پوست و کاهش اندازه منافذ می شوند. با پد­های پنبه­‌ای و بعد از تونر­ها وشستشو می­‌توان از آن­‌ها استفاده کرد.

برای لب‌­ها یک مرطوب کننده با روغن­‌های معدنی لازم است زیرا در بالا و پایین لب­‌ها هیچ غده تولید کننده چربی وجود ندارد. به همین دلیل در پوست‌­های چرب و جوشدار نیز در همه فصل­‌های سال ممکن است لب خشک دیده شود. در این مرطوب کننده‌­ها موم زنبور عسل، کره کاکائو و لانولین برای بهبود خشکی لب وجود دارد.

ضرورت مرطوب کردن پوست چرب

استفاده از ضد­آفتاب

پرتوهای مضر نور خورشید برای تمام انواع پوست سبب پیری و چین و چروک می­‌شود. در پوست چرب و جوشدار سبب شل شدن و افتادگی پوست شده و منافذ پوست را باز­تر می­‌کند. این باز شدن منافذ نیز سبب تجمع چربی­‌های بیشتر در کنار آلودگی­‌ها می­‌شود که منجر به ایجاد جوش­‌های سر سیاه و سر سفید می­‌شود. استفاده از کرم ضد­آفتاب مناسب پوست­‌های چرب و جوشدار که مستعد آکنه هستند بسیار ضروری است.

مراقبت عصر و شب از پوست چرب

پوست چرب و جوشدار برای شب مراقبت ویژه­‌ای نیاز دارد. به دلیل این‌که نباید چربی و آلودگی و یا هرگونه ماده آرایشی نباید بر روی آن بماند.

در بعد از ظهرها مانند روز باید از شوینده‌­های ملایم برای شستشو، مرطوب کننده­‌های مناسب پوست چرب و جوشدار و تونر­ها استفاده کرد.

در شب قبل از هر چیز باید با پاک کننده­‌های فاقد چربی و اسانس و بر پایه آب پوست خود را پاک کنید.

مراقبت از چشم

با استفاده از یک پد یا گلوله پنبه‌­ای یا پد چشم با استفاده از آب ملایم آلودگی­‌ها را از دور تادور چشم خود پاک کنید.

با استفاده از پاک کننده­‌های مناسب چشم به آرامی از گوشه خارجی چشم تا بینی آرایش چشم را پاک و کاملا تمیز کنید. این کار سبب می­‌شود تا چربی‌ها در کنار این آلودگی­‌ها تجمع پیدا نکنند و جوش‌­های ریز سر سفید کوچک دور چشمان شما ظاهر نگردد.

مراقبت دور چشم پوست چرب

مراقبت از گردن

تیرگی پوست گردن شما و جوش­‌های ریزی که در آن می بینید نیاز به مراقبت دارد.

پوست چرب و جوشدار فقط مربوط به پوست صورت شما نیست بلکه گردن و حتی ناحیه­‌ای از سینه که در معرض بیشتر آلودگی­‌ها و نور خورشید است نیز نیاز به مراقبت دارند.

باید در شب گردن و قفسه سینه را نیز تمیزکرد و سپس از مرطوب کننده مناسب استفاده کرد. تونر در انتها به شما کمک می‌کند تا از افتادگی و شل شدن پوست جلوگیری کنید.

کرم شب پیشنهاد مناسبی برای مراقبت از پوست قبل از خواب است که از پیری زودرس پوست جلوگیری می­‌کند.

مراقبت هفتگی

تمیز کردن مرتب و درست برای پوست چرب و جوشدار بسیار مهم و حیاتی است زیرا که تجمع چربی‌­ها با سلول­‌های مرده سطح پوست و آلودگی‌ها منافذ پوست را مسدود کرده و مشکلاتی را ایجاد می­‌کنند.

مراقبت­‌هایی لازم است تا پوست چرب و جوشدار سالم بماند.

استفاده از لایه بردارها

استفاده از لایه بردارها برای پوست چرب و جوشدار هفته‌­ای یک یا دوبار نیاز است. لایه­‌برداری سبب می‌شود تا آلودگی‌­ها و سلول­‌های مرده سطحی و چربی‌های اضافه از منافذ پوست عمیقا پاک شود و سطح پوست و منافذ آن تمیز می­‌شود. این سبب می­‌شود تا منافذ مسدود نشده و کوچک به نظر برسند.

احتیاط کنید لایه­ برداری بیش از اندازه سبب خشکی پوست می­‌شود.

استفاده از اسکراب و ماسک

استفاده از ماسک و اسکراب­‌ها برای تمیز کردن عمیق منافذ پوست چرب و جوشدار مناسب است. ماسک خاک رس با خواص بهبود دهنده حالت پوست بویژه در فصل تابستان و بهار ضرورت دارد. البته فراموش نکنید که باید فاقد اسانس باشند. هفته‌­ای حداقل دوبار در بهار و تابستان و یکبار در پاییز و زمستان باید استفاده شود.

این تمیزکننده­‌ها کثیفی­‌ها و آلودگی­‌هایی را که در منافذ گیر افتادند را جابه‌جا و پاک می‌­کنند و لایه خارجی پوست که سلول­‌های مرده مانده بر سطح پوست هستند را نیز پاک می‌­کنند.

به این ترتیب تجمع چربی وآلودگی ایجاد نشده و جوش و آکنه و…. ایجاد نمی­‌شود.

ماسک و اسکراب مخصوص پوست چرب

توصیه­‌های لازم برای مراقبت از پوست چرب و جوشدار

هدف از درمان و مراقبت از پوست چرب و جوشدار خالی کردن پوست از چربی نیست بلکه هدف کنترل چربی و از بین بردن درخشش پوست است.

باید­ها و نبایدهایی را در طول روز و همیشه باید رعایت کرد تا پوست چرب و جوشدار را بیشتر کنترل کنیم.

بایدها

  • نوشیدن ۸ لیوان آب کافی در روز
  • استفاده از محصولات برپایه آب، فاقد چربی و اسانس
  • استفاده از تونرها و جمع کننده‌­ها در روز و شب
  • استفاده از ماسک خاک رس حداقل دوبار در هفته در بهار و تابستان و یک بار در هفته در پاییز و زمستان
  • اجتناب از خوردن غذاهای چرب

نبایدها

  • عدم استفاده از کرم‌­ها و لوسیون­‌ها و صابون­‌های بر پایه چربی
  • از پدهای درمانی مخصوص آکنه به عنوان تونر به صورت دائم استفاده نکنید. این پدها پوست را خشک می‌کنند.
  • از پدهای زبر و مالش و ساییدن پوست با الیاف زبر و پلاستیکی خودداری کنید. این ساییدن و زبری باعث می‌شود که پوست ملتهب شده و منافذ آن بازتر شوند.
  • از الکل خالص، پراکسید هیدروژن و آب لیمو به عنوان جمع کننده پوست استفاده نکنید.

تغذیه مناسب پوست چرب

سخن پایانی

داشتن ظاهری زیبا و پوستی شاداب و جوان برای همه افراد به ویژه جوانان بسیار اهمیت دارد. به وجود آمدن جوش‌­های زیاد بر سطح پوست باعث نگرانی و استرس در افراد شده و این خود سبب التهاب پوست می­‌شود.

استفاده از رژیم غذایی سالم، کم چرب، سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان و استفاده از شوینده‌های مناسب و درنهایت استفاده درست از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست و مراجعه به داروخانه آنلاین نسخه اول برای جلوگیری و درمان پوست چرب و جوشدار توصیه می­‌شود.

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید