برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

ترکیبات روشن کننده پوست برای درمان انواع لکه پوستی و هایپرپیگمانتاسیون 

اگر شما هم از لکه‌های تیره بر روی پوست صورت خود رنج می برید یا دوست دارید کک و مک صورتان را رفع کنید، باید از روشن کننده پوست استفاده کنید. روشن کننده پوست، کاربردهای فراوانی دارد که بسته به نوع آن و مدت استفاده می‌تواند از لکه‌ها و تیرگی‌های کوچک تا لکه‌های بزرگ را درمان کند. علاوه بر این، یک سری مواد موجود در روشن کننده‌های فاقد مجوز، خطراتی برای شما خواهند داشت که آگاهی از آنها به شما کمک می‌کند تا یک محصول مناسب را خریداری کنید. در این مقاله به معرفی روشن کننده‌ها، انواع آنها، مدل‌های خانگی و خطرات احتمالی می‌پردازیم.
روشن کننده پوست

معرفی ترکیبات روشن کننده پوست

لوسیون‌های روشن کننده پوست، برای روشن کردن رنگ پوست استفاده می‌شوند. این روشن کننده‌های پوست، با کاهش تولید ملانین عمل می‌کنند. رنگدانه ملانین توسط سلول‌های پوست ایجاد می‌شود. میزان ملانین در پوست ما بر سیاهی یا روشن شدن آن تأثیر می‌گذارد. سلول‌هایی که ملانین را می‌سازند مورد هدف این روشن کننده‌ها قرار می‌گیرند. روشن‌ کننده‌ها را می‌توان در سرتاسر صورت برای یکدست کردن رنگ پوست یا برای هدف قرار دادن شرایط خاص پوست، مانند لکه‌های پیری یا اسکار آکنه استفاده کرد. این محصولات اغلب حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین C هستند که لکه‌های تیره را کاهش می‌دهند، بافت پوست را بهبود می‌بخشند و به‌طور کلی ظاهری جوان‌تر را ایجاد می‌کنند.

فواید کرم روشن کننده پوست

چه عواملی بر رنگ پوست تاثیر می‌گذارد؟

مقدار ملانین در پوست، رنگ پوست را تعیین می‌کند. ملانوسیت‌ها سلول‌های تخصصی هستند که رنگدانه‌ای به نام ملانین را ایجاد می‌کنند. در افرادی که پوست تیره‌تری دارند ملانین بیشتری وجود دارد. اغلب ترکیبات ژنتیکی شما تعیین می‌کند که چه مقدار ملانین در پوست شما تولید شود. تولید ملانین همچنین می‌تواند تحت تأثیر هورمون‌ها، آسیب‌های پوستی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و قرار گرفتن در معرض برخی مواد نیز باشد. اغلب، تغییرات در رنگ پوست خود به خود از بین می‌روند. به عنوان مثال، برنزه شدن زمانی که قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب کاهش می‌یابد، کمتر می‌شود. اما برخی از لکه‌های پوستی دائمی هستند.

درمان تیرگی پوست

هایپرپیگمانتاسیون چیست؟

هایپرپیگمانتاسیون اصطلاحی است که برای توصیف هرگونه تیرگی پوست استفاده می‌شود. مناطقی که بیشتر در معرض نور خورشید هستند، مانند دست‌ها و صورت، جایی هستند که هایپرپیگمانتاسیون بیشتر خود را نشان می‌دهد. هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، در نتیجه سنتز بیش از حد ملانین اتفاق می‌افتد؛ در واقع  هایپرپیگمانتاسیون، رویکرد بدن شما برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV است. هایپرپیگمانتاسیون ممکن است شبیه لکه‌های خورشیدی، لک، کک و مک، خشکی و… باشد. علاوه بر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، عوامل دیگری در تیرگی پوست نقش دارند عبارتند از استرس، اضطراب و تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری و یائسگی. معمولاً هیپرپیگمانتاسیون در دست‌ها و صورت شایع است، همچنین ممکن است در ران، زیر بغل، زانو و آرنج نیز وجود داشته باشد.

هایپرپیگمانتاسیون

کک و مک چیست؟

کک و مک لکه‌های مسطح کوچکی هستند که اغلب در قسمت‌هایی از بدن شما که در معرض نور هستند، ظاهر می‌شوند. آنها به رنگ‌های برنزه، قرمز، قهوه‌ای روشن یا تیره در می‌آیند. کک و مک بسیار رایج است و هیچ خطری برای سلامتی ندارد. آنها بیشتر در تابستان ظاهر می‌شوند. اگر موهای بور یا قرمز و رنگ روشن‌ دارید، احتمال ابتلا به کک و مک در شما بیشتر است. با این حال، کک و مک ممکن است روی هر کسی تاثیر بگذارد و اگر پوست تیره‌تری دارید، لکه‌های قهوه‌ای، عمیق‌تری به نظر می‌رسند.

کک و مک

روشن کننده‌ پوست برای هایپرپیگمانتاسیون چگونه عمل می‌کنند؟

در واقع روشن کردن پوست فرآیند استفاده از محصولات مراقبت از پوست برای کاهش لکه‌های تیره مربوط به هیپرپیگمانتاسیون است. همچنین روشن شدن پوست، بر قسمت‌هایی از پوست که تغییر رنگ داده‌اند، مانند لکه‌ها و رنگدانه‌ها، لکه‌های ناشی از افزایش سن، آکنه و سایر انواع هایپرپیگمانتاسیون تمرکز می‌کند و اساساً رنگ پوست را یکدست می‌کند.

روشن کننده‌ پوست برای هایپرپیگمانتاسیون اغلب شامل اجزایی هستند که هدفشان کاهش سطح ملانین پوست شما است. با کاهش مقدار ملانوسیت‌ها در پوست، مواد شیمیایی سفید کننده عمل می‌کنند. اکثر روشن کننده‌های پوست شامل هیدروکینون، یک مشتق ویتامین C است که تشکیل سلولی ملانین را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از اجزای موجود در بسیاری از لوسیون‌های روشن کننده پوست، اسید گلیکولیک است که به عنوان لایه بردار عمل می‌کند و با از بین بردن سلول‌های مرده پوست، پوست را روشن می‌کند.

روشن کننده لکه پوستی

فواید روشن کننده پوست برای هایپرپیگمانتاسیون

رنگدانه متعادل، رنگ پوست یکنواخت و کاهش ظاهر کک و مک، لکه‌های تیره و اسکار آکنه از مزایای کلیدی روشن کننده‌های پوست هستند. لوسیون‌ها، کرم‌ها، روغن‌ها و سرم‌ها همگی اشکال روشن کننده پوست هستند. برای افرادی که پوست خشک دارند، کرم‌ها و روغن‌ها معمولاً ترجیح داده می‌شوند. اگر پوستتان چرب است، سرم ملایم‌تری انتخاب کنید. اگر لکه‌های تیره یا کک و مک‌های تازه روی پوست خود دارید، می‌توانید از به محصولات روشن کننده پوست استفاده کنید.

درمان هایپرپیگمانتاسیون

10 ماده اولیه ایمن روشن شدن پوست برای هایپرپیگمانتاسیون

در حقیقت، با وجود این واقعیت که همه محصولات مراقبت از پوست باید ایمن باشند، مواد روشن کننده پوست بهترین سابقه ایمنی را ندارند. مواد شیمیایی سوزاننده، که بسیاری از آنها در ایالات متحده ممنوع هستند، در بسیاری از لوازم آرایشی روشن کننده پوست آسیایی استفاده می‌شوند. در لیست زیر 10 ماده برتر مشاهده می‌کنید، که می‌توانید از بین طیف گسترده‌ای از مواد روشن کننده پوست بی‌خطر، آنها را انتخاب کنید.

  • کوجیک اسید

کوجیک اسید یک ماده کاملا طبیعی روشن کننده و مراقبت از پوست است که اغلب به عنوان محصول جانبی برنج مالت دار تولید می‌شود و برای تولید شراب ساکه یا برنج کاربرد دارد. با مسدود کردن آنزیم مورد نیاز برای سنتز ملانین، اسید کوجیک سبب کاهش هایپرپیگمانتاسیون پوست می‌شود.

کوجیک اسید سفید کننده پوست

یک جزء محبوب و چند منظوره در مراقبت از پوست ویتامین C است. ویتامین سی به عنوان آنتی اکسیدان، سازنده کلاژن، فعال در برابر پیری، درخشندگی پوست عمل می‌کند و به محافظت از پوست در برابر آلاینده‌ها کمک می‌کند از آنجایی که ویتامین C به طور طبیعی توسط پوست شما تولید می‌شود، یکی از ایمن‌ترین مواد روشن کننده پوست است که می‌توانید استفاده کنید.

  • آلفا آربوتین

یکی دیگر از مواد ارگانیک روشن کننده پوست آلفا آربوتین است که در برگ‌های گیاه خرس یافت می‌شود. آلفا آربوتین می‌تواند حتی با قوی‌ترین روشن کننده‌های پوست، هنگام استفاده در محصولات مراقبت از پوست با غلظت 1 تا 2٪ رقابت کند. آلفا آربوتین مانند اسید کوجیک با جلوگیری از آنزیم‌های تیروزیناز در پوست عمل می‌کند و سبب درمان هایپرپیگمانتاسیون می‌شود.

  • نیاسینامید

برای آشنایی با خواص شگفت انگیز نیاسینامید، لازم نیست در حوزه مراقبت از پوست راه زیادی بروید. نیاسینامید که به عنوان پرو ویتامین B3 نیز شناخته می‌شود، یک عنصر قوی روشن کننده پوست و همچنین یک آنتی اکسیدان، متعادل کننده سبوم (روغن)، مبارزه کننده آکنه، ضد التهاب و تقویت کننده است. وقتی نیاسینامید با N-استیل گلوکزامین ترکیب شود، عملکرد بسیار بهتری دارد.

  • گلوتاتیون

آنتی اکسیدان قوی که به عنوان مکمل غذایی نیز موجود است. یک مکمل عالی برای اسید کوجیک و سایر عوامل روشن کننده پوست، گلوتاتیون است. علیرغم مطالعاتی که ایمنی گلوتاتیون را برای استفاده موضعی روی پوست نشان می‌دهد، هیچ چیز در مورد اینکه گلوتاتیون چقدر خوب یا سریع ممکن است پوست را روشن کند، مشخص نیست. به همین دلیل، مطمئن شوید که محصولات مراقبت از پوستی که برای روشن کردن پوست خود استفاده می‌کنید شامل گلوتاتیون به همراه یکی از مواد دیگر در این لیست است.

  • آزلائیک اسید

اسید آزلائیک دارای pH 5.5 است که مانند pH پوست شما است و اسیدی ملایمی دارد. شناخته شده‌ترین کاربرد آزلائیک اسید برای تسکین علائم روزاسه است، وضعیتی که با قرمزی مداوم، تحریک و پوسته پوسته شدن مشخص می‌شود. با این حال، اسید آزلائیک به عنوان یک عامل روشن کننده پوست نیز به خوبی عمل می‌کند. اسید آزلائیک، زمانی که در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود، نه تنها به متعادل کردن رنگ پوست کمک می‌کند، بلکه به حفظ پوست تمیز نیز کمک می‌کند و در درمان هایپرپیگمانتاسیون موثر است.

  • گلیکولیک اسید

اکثر مردم می‌دانند که اسید گلیکولیک یک لایه‌بردار ماندگار است، اما تعداد کمی از مردم می‌دانند که ممکن است پوست را روشن کند. اسید گلیکولیک با از بین بردن رنگدانه ملانین سریع‌تر از بسیاری از مواد شیمیایی موجود در این لیست که برای جلوگیری از تشکیل ملانین عمل می‌کنند، به روشن شدن پوست کمک می‌کند. چرخش طبیعی سلول‌های پوست شما یا سرعت لایه برداری آنها با درمان اسید گلیکولیک تسریع می‌شود.

  • لینولئیک اسید

اگر تا به حال با اسید لینولئیک آشنایی نداشته‌اید، احتمالاً در مورد روغن‌های گیاهی طبیعی روغن گل رز، روغن هسته انگور و روغن گل مغربی شنیده‌اید که همگی حاوی اسید لینولئیک هستند. مشابه اسید گلیکولیک، اسید لینولئیک به سرعت بخشیدن به گردش سلول‌های پوست کمک می‌کند. تحقیقات جدید ثابت کرده است که اسید لینولئیک مستقیماً تشکیل ملانین را نیز کاهش می‌دهد.

  • عصاره توت

ماده فعال روشن کننده پوست عصاره توت جدید است. عصاره توت، طبق برخی منابع، می‌تواند حتی از هیدروکینون مورد بحث بسیار مؤثرتر باشد. همچنین عصاره توت که به عنوان یک جاذب سوپراکسید نیز شناخته می‌شود، به محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد عامل پیری مانند رادیکال‌های ناشی از آلودگی نیز کمک می‌کند.

عصاره شیرین بیان دارای انواع مختلفی از اجزای فعال است که تعدادی از آنها خاصیت روشن کنندگی پوست دارند. در واقع با جلوگیری از فعالیت تیروزیناز، این کار را انجام می‌دهد. به همین دلیل، عصاره شیرین بیان یک جزء مطلوب و بسیار موثر در محصولات مراقبت از پوست برای روشن‌کننده‌ها می‌باشد. در اکثر کرم هایپرپیگمانتاسیون، از عصاره شیرین بیان به عنوان یک روشن کننده قوی استفاده شده است.

خطرات روشن کننده‌های پوست

  • قرار گرفتن در معرض جیوه در هنگام استفاده از برخی روشن کننده‌های پوست یکی از بزرگترین خطرات است. طبق یک تحقیق، تقریباً از هر چهار روشن کننده پوستی که در آسیا تولید می‌شود و در خارج از ایالات متحده توزیع می‌شود، جیوه وجود دارد.
  • استفاده طولانی مدت از روشن کننده، می‌تواند روند پیری پوست را تسریع کند.
  • خطر ابتلا به سرطان پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، با استفاده طولانی مدت افزایش می‌یابد. هنگام استفاده از روشن کننده پوست و گردش در خارج از منزل، همیشه از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کنید.
  • برخی از روشن کننده‌های پوست شامل استروئیدهایی هستند که خطر عفونت‌های پوستی، نازک شدن پوست، آکنه و ترمیم ناکافی زخم‌ها را افزایش می‌دهند.
  • استفاده از استروئیدها بر روی لکه‌های قابل توجهی از پوست، شانس شما را برای ابتلا به مشکلات سلامتی افزایش می‌دهد.
  • تیرگی پوست ناشی از هیدروکینون ممکن است نامطلوب و غیرقابل درمان باشد (اکرونوز).
  • مواد شیمیایی سفید کننده مختلف، به ویژه آنهایی که از مواد طبیعی ساخته شده‌اند، ممکن است پوست را تحریک کنند یا حتی واکنش منفی نشان دهند.

هنگام استفاده از روشن کننده پوست بیشتر مراقب باشید

  • قبل از استفاده از روشن کننده پوست، به پزشک مراجعه کنید و دستورالعمل‌های دقیق استفاده را بخواهید.
  • مطمئن شوید که محصول فاقد جیوه است. بررسی کنید که روشن کننده پوست بدون نسخه حاوی هیدروکینون بیش از 2 درصد از این ماده را ندارد. اگر مقدار آن مشخص نشده است از محصولاتی که هیدروکینون درج شده روی برچسب دارند استفاده نکنید. برخی از برچسب‌ها ممکن است دقیق نباشند و برخی از اقلام خارجی ممکن است حاوی هیدروکینون بیشتری نسبت به آنچه در ایالات متحده قانونی است، داشته باشند.
  • اگر در مورد محصولی که در نظر دارید نگرانی دارید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن مطمئن شوید.
  • درمان‌های دیگری از جمله لایه برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن، میکرونیدلینگ و درمان‌های لیزری نیز می‌تواند توسط متخصص پوست شما پیشنهاد شود.

اجزای موجود در محصولات روشن کننده پوست

توصیه می‌شود که مشتریان قبل از انتخاب لوسیون روشن کننده برای پوست خود، درک دقیقی از اجزاء و عوارض جانبی احتمالی داشته باشند. آربوتین و اسید سالیسیلیک بتا هیدروکسی اسید دو ماده در لوسیون روشن کننده زیر بغل هستند که به روشن شدن پوست سالم کمک می‌کنند.

سایر روشن کننده‌های پوست شامل مواد شیمیایی فعال مانند اسید رتینوئیک، مشتقات ویتامین A و داروهایی مانند استروئیدها می‌باشد. علاوه بر این، برخی از روشن‌کننده‌های پوست از اجزای آلی مانند آربوتین، یک ماده شیمیایی موجود در بسیاری از گیاهان و کوجیک اسید، یک مولکول مشتق شده از قارچ استفاده می‌کنند.

از استفاده از موادی مانند هیدروکینون که ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی از جمله خارش، تحریک، خشکی، قرمزی و حتی پاسخ‌های آلرژیک به شکل درماتیت تماسی داشته باشد، اجتناب کنید یا در دزهای مجاز استفاده کنید. هیدروکینون به عنوان ایجاد کننده اکرونوزیس شناخته شده است، یک تغییر رنگ پوست که به شکل خطوط سیاه و آبی می‌باشد.

خطرات روشن کننده پوست

 

داروخانه آنلاین نسخه اول

داروخانه آنلاین نسخه اول همواره بر این تلاش بوده است تا با عرضه بهترین روشن کننده‌ها به شما در داشتن پوستی صاف و درخشان کمک کند. ما معتقدیم که داشتن اطلاعات کافی در مورد محصولات آرایشی و بهداشتی، اولین قدم برای انتخاب درست است. به همین دلیل، در صفحه نسخه اول تمام ترکیبات مواد سازنده روشن کننده‌ها بررسی شده است. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا انتخاب آگاهانه‌ای نسبت به خرید خود داشته باشید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید