برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

تفاوت بین مرطوب کننده، آبرسان و نرم کننده

مرطوب کننده، آبرسان و نرم کننده از مهم‌ترین محصولات مراقبتی پوست هستند. گاهی اوقات ممکن است بدون توجه به کاربرد آنها به اشتباه و به جای یک دیگر از این محصولات استفاده کنید. توجه به نوع و محتوای محصولات مرطوب کننده، آبرسان و نرم کننده دارای اهمیت است. کرم مرطوب کننده برای پوست‌های خشک که روغن کافی تولید نمی‌کند استفاده می‌شود. کرم آبرسان برای پوست‌های کم آب است و کرم نرم کننده برای مصارف درمانی و خشکی پوست است. در این مقاله هر کدام از این مفاهیم را توضیح می‌دهیم تا متناسب با نیاز خود مرطوب کننده، آبرسان و یا نرم کننده را خریداری کنید.
مرطوب کننده آبرسان نرم کننده

خرید مرطوب کننده، آبرسان و نرم کننده پوست

مرطوب کننده، آبرسان و نرم کننده پوست از واژگانی هستند که در هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست با آنها زیاد مواجه خواهید شد. ممکن است گاهی اوقات این محصولات را به اشتباه و به جای یک دیگر استفاده کنید و درباره‌ی کاربرد اصلی آنها آگاهی نداشته باشید. برای اینکه متوجه شوید کدام محصول مورد نیاز پوست شما است، ابتدا باید معنا و کاربرد هر یک را بدانید. در این مقاله به تعریف مرطوب کننده، آبرسان و نرم کننده پوست می‌پردازیم و تفاوت‌های آنها را برای شما توضیح می‌دهیم تا پوستی شاداب، زیبا و درخشان داشته باشید.

آبرسان پوست

تأثیر فوق العاده مرطوب کننده بر روی پوست

کسانی که پوست خشک دارند باید از مرطوب کننده استفاده کنند. با مرطوب کردن ، خشکی پوست خود را کاهش می‌دهید. پوست خشک نوعی پوست است که قادر به ایجاد چربی کافی نیست و تمایل به از دست دادن آب بیشتری از طریق فضای ترانس اپیدرمی (تبخیر آب از پوست) دارد. مرطوب کننده با تقویت عملکرد سد پوست شما، مانع از دست دادن آب می‌شود. آب و هوا، پیری، هورمون‌ها و وراثت به خشکی پوست کمک می‌کنند. پوست خشک سفت، پوسته پوسته و کم رنگ به نظر می‌رسد.

کسانی که پوست خشکی دارند از لوسیون مرطوب کننده برای تقویت پوست خود استفاده می‌کنند. این لوسیون‌ها منجر به نرمی و لطافت پوست می‌شوند. آنها اغلب حاوی مرطوب کننده‌هایی مانند گلیسیرین یا سرامیدها هستند. علاوه بر این، محلول‌های مرطوب کننده اغلب قوام بیشتری نسبت به محلول‌های آبرسان دارند و روی سطح پوست باقی می‌مانند.

 

آبرسان پوست و اهمیت آن برای پوست شما

به منظور افزایش ظرفیت پوست برای جذب رطوبت، مواد مغذی و دادن ظاهری درخشان و حجیم به آن، می‌توانید از آبرسان پوست استفاده کنید. آبرسانی به زبان ساده شامل آب دادن به پوست شما می‌شود. اگر بدن شما هیدراته بمانید پوست شما کم آب نمی‌شود. اگر دچار کم آبی هستید، ممکن است پوست شما بی روح و خشک به نظر برسد. پوست کم آب دلیل عوامل متعدد دیگری از جمله رژیم غذایی نامتعادل، خواب ناکافی، استرس‌های محیطی و لوازم آرایشی نیز ایجاد می‌شود. پوست کم آب ممکن است هر فردی را با هر نوع پوستی (پوست خشک، چرب یا مختلط) تحت تاثیر قرار دهد.

چه چیزی پوست مرطوب را از پوست هیدراته متمایز می‌کند؟

به هر طرف که نگاه کنید، شرکت‌ها کالاهای زیادی را عرضه می‌کنند که ادعا می‌کنند پوستی سالم، صاف و شاداب به شما می‌دهند. پس چگونه انتخاب می‌کنید که کدام اقلام مراقبت از پوست را بخرید؟ اولین قدم درک تمایز بین عبارات «هیدراته» و «مرطوب کردن» در مواجهه با راهروهای فروشگاهی پر از امکانات بی پایان برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست است. بسیاری از ما از تمایز بین عبارات «هیدراته» و «مرطوب کردن» آگاه نیستیم، علیرغم این واقعیت که بازاریابان اغلب آنها را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. بله، هر دو اجزای مهم مراقبت از پوست هستند که پوست شما را تغذیه می‌کنند، اما درک اینکه چگونه آنها متفاوت هستند، شما را قادر می‌سازد تا محصولاتی را انتخاب کنید که برای نیازهای خاص پوست شما مناسب هستند.

تمایز اولیه بین آبرسان و مرطوب کننده این است که آبرسانی به پوست رطوبت می‌دهد در حالی که مرطوب کننده به حفظ رطوبت کمک می‌کند. علاوه بر این، کسانی که پوست کم آب دارند نیاز به آبرسانی دارند، در حالی که کسانی که پوست خشک دارند نیاز به حفظ آب و رطوبت دارند؛ زیرا ناکافی بودن چربی تولید شده سبب می‌شود این آب زود تبخیر شود.

 

چگونه می‌توانم بفهمم که آیا به مرطوب کننده، آبرسان یا هر دو نیاز دارم؟

اگر پوست شما تمایل به خشک شدن دارد یا اگر متوجه شدید که مستعد خشکی و پوسته پوسته شدن می‌باشد، پوست شما نمی‌تواند رطوبت را در خود نگه دارد؛ مرطوب کننده‌ها در این شرایط مفید هستند. برای اینکه پوستتان به ظاهری درخشان و حجیم برگردد، آن را مرطوب کنید. زمانی که پوست شما در زمستان مستعد خشکی است، این کار بسیار مفید است.

از سوی دیگر، اگر احساس می‌کنید که پوست شما کدر است و خطوط و چین و چروک‌های شما شروع به نمایان شدن می‌کنند، شما متوجه خواهید شد که پوست شما کم آب شده است. برای رفع این مشکل و تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست، از یک آبرسان پوست استفاده کنید.

چگونه تشخیص دهیم یک محصول آبرسان یا مرطوب کننده پوست است؟

تشخیص آنها فقط بر اساس عنوان یا توضیحات محصولات ممکن است دشوار باشد؛ زیرا بسیاری از تولید‌کنندگان لوازم آرایشی از این عبارات مراقبت از پوست به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. با این حال، با مطالعه لیست اجزا، می‌توانید آبرسان یا مرطوب کننده بودن محصول را تشخیص دهید.

به‌طور ساده، مرطوب ‌کننده محصولی مبتنی بر روغن است که حاوی مواد شیمیایی مانند اسکوالن، نرم‌کننده‌ها، عوامل انسدادی و مرطوب‌ کننده‌ها است که رطوبت را از هوا یا لایه بالایی پوست می‌گیرد. اگر تمرکز بیشتری روی جلد محصولات مراقبت از پوست داشته باشید، متوجه خواهید شد که چندین محصول آرایشی وجود دارد که هر دو کار آبرسانی و مرطوب کنندگی را باهم انجام می‌دهند. برخی از محصولات حتی سه ماده فعال مرطوب کننده‌، نرم کننده‌ و انسداد را در یک ظرف واحد ترکیب می‌کنند تا به آبرسانی و رطوبت رسانی همزمان پوست شما کمک کنند. با این حال، پوست شما ممکن است با استفاده از تنها یک آبرسان یا مرطوب کننده به جای هر دو سود بیشتری ببرد.

چه موادی به آبرسانی پوست کمک می‌کنند؟

ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب موجود در یک رژیم غذایی متعادل و همچنین برخی از مواد شیمیایی آرایشی به آبرسانی اپیدرم کمک می‌کنند. اجزای کلیدی در محصولات مراقبت از پوست برای آبرسانی شامل آلوئه ور، ستیل الکل، اسید استئاریک، اسید هیالورونیک، روغن تخمه آفتابگردان، روغن نارگیل و… هستند.

معرفی مرطوب کننده پوست که به راحتی در خانه قابل تهیه هستند

بسیاری از مواد ذکر شده در برچسب مواد تشکیل دهنده برخی از محصولات مراقبت از پوست مورد علاقه شما احتمالاً چیزی است که قبلاً در آشپزخانه خود دارید. بسیاری از همان مواد مغذی که برای تغذیه بدن خود مصرف می‌کنید، زمانی که به صورت موضعی استفاده می‌شوند نیز، مفید هستند. اگر می‌خواهید یک ماسک جدید را امتحان کنید یا خودتان روغن بدن خود را درست کنید، احتمالاً می‌توانید هر آنچه را که نیاز دارید در خانه یا با یک سفر سریع به فروشگاه مواد غذایی تهیه کنید. در ادامه برخی از مرطوب کننده خانگی پوست فهرست شده‌اند:

  • عسل

یکی از پرکاربردترین مواد موجود در آشپزخانه شما عسل است طبق مطالعات، عسل خام و ارگانیک حاوی خواص ضد باکتریایی است، ضد التهاب است و ممکن است به بهبود ضایعات پوستی کمک کند.

عسل فقط باید روی پوست مرطوب مالیده شود و سپس با یک حوله گرم پاک شود. هفته ای یک بار، یک لایه نازک روی پوست تمیز بمالید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید تا به عنوان یک ماسک درمانی از آن استفاده کنید.

 

عسل مرطوب کننده پوست

 

  • روغن نارگیل

از برق لب طبیعی تا درمان مو از روغن نارگیل استفاده می‌شود. این روغن سرشار از اسیدهای چرب است، دارای ویژگی‌های ضد باکتریایی است، به تقویت کلاژن سازی در پوست شما کمک می‌کند، سطح رطوبت پوست شما را افزایش می‌دهد.

 

روغن نارگیل مرطوب کننده پوست

ویتامین E7، یک آنتی اکسیدان محلول در روغن که اغلب در درمان‌های ضدپیری استفاده می‌شود، در روغن زیتون به وفور یافت می‌شود. این روغن استرس اکسیداتیو بر روی پوست و مو را در صورت مصرف موضعی، کاهش می‌دهد.

 

روغن زیتون مرطوب کننده پوست

 

  • کره شی

کره شی یک نرم کننده عالی است و به حفظ رطوبت پوست کمک کند؛ زیرا تری گلیسیرید بالایی دارد. همچنین عصاره کره شی ضدالتهابی نیز است. آن را به صورت موضعی روی پاهای خود بعد از اصلاح بمالید یا به عنوان یک کرم دست قوی استفاده کنید.

 

  • آلوئه ورا

دارای سطوح بالایی از ویتامین‌های آنتی اکسیدانی A، C، E و B12 است که به کاهش آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. همچنین دارای آنزیم‌هایی است که التهاب را کاهش می‌دهد. با این حال، این واقعیت که خیلی سریع در پوست جذب می شود، چیزی است که برای اکثر مردم جذاب است.

 

آلوئه ورا مرطوب کننده پوست

معرفی نرم کننده پوست

نرم کننده پوست یک مرطوب کننده قوی است که پوست‌های خشک، دارای ترک یا آسیب دیده را سریعاً تسکین می‌دهد. در واقع نرم کننده‌ها، با پخش کردن روغن‌ بر روی پوست، یک سد ضد آب را بر روی اپیدرم ایجاد می‌کنند و با نگه داشتن رطوبت، منجر به بهبود پوست می‌شوند. همچنین استفاده منظم از نرم کننده، به دفاع در برابر آسیب‌های محیطی کمک می‌کند.

نرم کننده پوست در درجه اول یک مرطوب کننده است که بدون ایجاد احساس چربی یا چسبندگی، سلامت اساسی پوست را بازیابی می‌کند. اغلب برای سوختگی، لب‌های ترک خورده، پوست خشک و پاشنه‌های ترک خورده استفاده می‌شود. بهتر است قبل از رفتن به رختخواب از نرم کننده استفاده شود؛ زیرا این کار به پوست فرصت بیشتری برای بازسازی خود می‌دهد.

 

نرم کننده پوست

نحوه استفاده از نرم کننده پوست

ابتدا صورت خود را بشویید و پاکسازی پوست را انجام دهید. سپس مقدار کمی از نرم کننده را روی پوست خود بمالید. قبل از استفاده از سرم‌ها، چند دقیقه اجازه دهید تا محصول به خوبی جذب پوست شود. هیالورونیک اسید و مرطوب کننده به آبرسانی پوست کمک می‌کنند؛ اما نرم کننده آن چیزی است که واقعاً پوست را ابریشمی و آماده برای مراحل بعدی می‌کند. اگر به دنبال پوستی فوق العاده نرم (مناسب برای زمانی که برای همه محصولات دیگر وقت ندارید) و چیزی که بازی مراقبت از پوست خود را ارتقاء بخشد، نرم کننده‌های پوست گزینه فوق العاده‌ای برای شروع هستند.

بسته به اینکه نرم کننده چقدر ضخیم است، می‌توانید از دستان خود برای ضربه زدن یا برش مخصوص پوست، بر روی صورت خود استفاده کنید؛ زیرا بافت آنها متفاوت است. از کشیدن سفت و شدید پوست خودداری کنید، زیرا باعث ایجاد خطوط و چین و چروک در طول زمان می‌شود.

 

کاربرد نرم کننده پوست

نرم کننده یک لایه اضافی، فضای بین پوست و مرطوب کننده‌ها ایجاد می‌کند. عملکرد اصلی نرم کننده‌ها اغلب به عنوان آبرسان است و در واقع آبرسانی به پوست با جلوگیری از خروج رطوبت پس از تمیز کردن پوست است. به زبان ساده، این یک آبرسان مضاعف است که مشکلات پوست را برطرف می‌کند و پوست را برای ادامه مراحل آرایش یا مراقبت آماده می‌کند.

مزایای یک نرم کننده چیست؟

اما نرم کننده‌ها چیزی فراتر از آبرسان هستند. برخی از آنها حتی حاوی اسیدهای لایه بردار ملایم هستند که به بهبود جذب پوست از محصولات بعدی که استفاده می‌کنید کمک می‌کند. برای پوست‌های نرمال تا چرب، خشک و بسیار خشک استفاده از نرم کننده توصیه می‌شود. لوسیون‌های نرم کننده مملو از آنتی اکسیدان‌های آبرسان، ضد پیری و محافظ هستند. رطوبت پوست برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند.

از کرم مرطوب کننده استفاده کنیم یا کرم نرم کننده؟

راستش را بخواهید، تفاوت زیادی بین این دو وجود ندارد! در اصطلاح پزشکی، کرم نرم کننده یک مرطوب کننده غیر آرایشی است که برای آبرسانی و درمان پوست بسیار خشک، و برای جلوگیری از تشدید اگزما استفاده می‌شود. نرم‌کننده‌ها اغلب برای نرم کردن پوست، به ویژه پوست خشن و پوسته‌دار مرتبط با اگزما استفاده می‌شود. در واقع با ایجاد یک سد انسدادی محافظ روی پوست آسیب‌دیده، سبب بهبود پوست می‌شود.

کرم، پماد یا لوسیونی که به پوست رطوبت می‌بخشد، مرطوب کننده است. مرطوب کننده خود را به عنوان یک محصول مراقبت از پوست در نظر بگیرید که هر روز برای حفظ پوستی سالم، صاف و مرطوب از آن استفاده می‌کنید. مرطوب کننده مناسب ممکن است همان عملکردهای یک نرم کننده را انجام دهد.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید