برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

خشکی ناخن و شکنندگی ناخن‌

ناخن‌های زیبا و سالم علاوه بر افزایش اعتماد به نفس، در زیبایی اشخاص نیز تأثیر دارد. خشکی ناخن و شکنندگی ناخن، از معضلاتی است که بسیاری از افراد را نگران می‌کند و اعتماد به نفس آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خشکی ناخن و شکنندگی ناخن می‌تواند نشان از وجود بیماری‌های پنهان مانند تیروئید و کم خونی باشد. همچنین کمبود ویتامین ها و عدم مراقبت صحیح این معضل را پدید می‌آورد. در این مقاله به بررسی علت‌های شکنندگی و راهکارهای درمانی می‌پردازیم.
خشکی و شکنندگی ناخن

خشکی ناخن و شکنندگی ناخن‌

ناخن‌های زیبا و سالم علاوه بر افزایش اعتماد به نفس، در زیبایی اشخاص نیز تأثیر دارد. خشکی ناخن و شکنندگی ناخن، از معضلاتی است که بسیاری از افراد را نگران می‌کند و اعتماد به نفس آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شاید شما هم این تصور را داشته باشید که شکستن ناخن‌ها امری طبیعی است. اما این احتمال وجود دارد که یک مسئله پزشکی اساسی یا سایر متغیرهای خارجی، مقصر این موضوع باشند. ناخن‌ها گاهی پوسته می‌شوند یا می‌شکنند و اغلب به عنوان ناخن‌های شکننده شناخته می‌شوند. 27 درصد از زنان تحت تاثیر ناخن‌های شکننده هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد دلایل شکنندگی ناخن‌ها و کارهایی که می‌توانید برای حفظ استحکام و سلامت آنها انجام دهید، این مقاله را دنبال کنید.

خشکی ناخن و شکنندگی ناخن خشکی ناخن و شکنندگی ناخن

 

چرا ناخن‌ها شکننده میشوند؟

شاید تا به حال درباره‌ی علت شکستن ناخن خود، کنجکاو شده باشید. شکستن ناخن علاوه بر شرایط محیطی، به سلامت بدن افراد نیز بستگی دارد. ناخن‌های شکننده، ممکن است نرم و شکننده یا خشک و شکننده باشند. رطوبت خیلی کم منجر به خشکی و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. شستن و خشک شدن مکرر ناخن‌ها، علت اصلی این معضلات است. از سوی دیگر، رطوبت بیش از حد، که اغلب در نتیجه تماس بیش از اندازه با مواد شوینده، پاک کننده‌های خانگی و پاک کننده‌های رنگ ناخن اتفاق می‌افتد، منجر به نرمی و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود.

از دیگر دلایل شکنندگی ناخن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تأثیر سن در شکنندگی ناخن

با افزایش سن، ناخن‌ها اغلب تغییر می‌کنند و اغلب کدر و شکننده می‌شوند. در حالی که ناخن‌های دست اغلب نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند، ناخن‌های پا معمولاً ضخیم و سفت می‌شوند.

 

  • تأثیر کمبود آهن در شکنندگی ناخن

 

کم خونی و خشکی ناخن و شکنندگی ناخنتعداد کم گلبول‌های قرمز، ناشی از عدم دریافت آهن کافی در بدن است که باعث این بیماری می‌شود. در صورتی که سطح فریتین شما پایین باشد، پزشک پس از آزمایش خون، برای شما مکمل تجویز می‌کند.

 

 

 

 

 

  • کم کاری تیروئید و خشکی ناخن و شکنندگی ناخنتأثیر کم کاری تیروئید در شکنندگی ناخن

 

سطوح پایین تیروئید ممکن است باعث شکنندگی ناخن‌ها، ریزش مو، خستگی، افزایش وزن، اسهال و افسردگی شود. لووتیروکسین، یک هورمون تیروئید مصنوعی است و به صورت خوراکی مصرف می‌شود، یک گزینه درمانی مناسب برای کم کاری تیروئید است که معمولاً توسط پزشک تجویز می‌شود.

 

  • تأثیر بیماری رینود در شکنندگی ناخن

این بیماری که با مشکلات گردش خون در اندام‌ها مشخص می‌شود، به سلامت ناخن آسیب می‌رساند. مسدود کننده‌های کانال کلسیم مانند آملودیپین یا نیفدیپین و همچنین جایگزین‌هایی مانند لوزارتان، فلوکستین یا سیلدنافیل ممکن است توسط پزشک شما تجویز شود.

بررسی شکنندگی ناخن

برای کمک به تشخیص اینکه آیا ناخن‌های شکننده شما توسط یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شده یا به دلیل شرایط محیطی است (در اثر ضربه و برخورد به اشیاء سخت)، روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از روش‌های مطمئن برای بررسی علت شکستن ناخن این است که ناخن‌های پا خود را بررسی کنید؛ اگر ناخن‌های پا شما محکم هستند اما ناخن‌های دست‌تان ترک می‌خورند، نیروی خارجی مقصر است. در نتیجه بدن شما سالم است و نیاز نیست که درباره‌ی بیمار‌های ذکر شده، نگران باشید.

معرفی ویتامین و مواد معدنی برای داشتن ناخن‌های قوی و سالم

ناخن‌های شما نشانه‌ای از سلامت شما هستند. دریافت کافی ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی از رشد، ایجاد و استحکام سلول‌های ناخن جدید حمایت می‌کند. اگر ظاهر، بافت یا فرم ناخن‌های شما تغییر کند، ممکن است نشانه کمبود ویتامین باشد. در ادامه ویتامین‌هایی که در جلوگیری از شکستن ناخن‌ها نقش دارند را بررسی می‌کنیم.

  • بیوتین

ویتامینB7، کوآنزیم R و ویتامین H نام‌های دیگر ویتامین B کمپلکس بیوتین هستند. این ویتامین رشد سلول‌های سالم را را افزایش می‌دهد و به متابولیسم اسیدهای آمینه مورد نیاز برای تولید پروتئین‌ها کمک می‌کند؛ در واقع این آمینواسیدها برای رشد ناخن‌ها بسیار مهم هستند.

 

غذاها و مکمل‌های حاوی بیوتین بالا، به تقویت ناخن‌های ضعیف شما کمک می‌کند. جگر و سایر گوشت‌های قرمز دارای بالاترین غلظت بیوتین هستند، همچنین در زرده تخم مرغ، محصولات لبنی، مخمر، ماهی قزل آلا، آووکادو، سیب زمینی شیرین، آجیل، دانه‌ها و حتی گل کلم نیز بیوتین وجود دارد.

 

  • ویتامین‌های B

سلامت ناخن‌های شما به سایر ویتامین‌های گروه B نیز بستگی دارد. تشکیل گلبول‌های قرمز و جذب آهن، هر دو تحت تأثیر ویتامین B12 هستند. آهن و B12 هر دو برای داشتن ناخن‌های سالم و قوی، ضروری هستند. رنگ ناخن‌های شما ممکن است در نتیجه کمبود فولات تغییر کند و همچنین سفت و شکننده شوند. سبزیجات سبز تیره، مرکبات، لوبیا، نخود، عدس، آجیل، دانه‌ها و آووکادو همگی حاوی فولات هستند. ویتامین B12 عمدتاً در محصولات حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات یافت می‌شود.

  • آهن

گلبول‌های قرمز اکسیژن را به اندام‌های شما می‌رسانند و تمام سلول‌های بدن از جمله ناخن‌های شما حاوی آهن در هسته خود هستند. آهن برای انتقال اکسیژن کافی به سلول‌های شما، ضروری است. از آنجایی که ناخن‌های سالم به اکسیژن نیاز دارند، کم خونی یا کمبود آهن می‌تواند باعث ایجاد برجستگی‌های عمودی در ناخن‌های شما ‌شود.

  • منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است و بدن شما در بیش از 300 فرآیند، از جمله ایجاد پروتئین، که برای رشد ناخن‌های شما ضروری است، از آن استفاده می‌کند. اگر منیزیم کافی دریافت نکنید، ممکن است بر روی ناخن‌های شما برآمدگی‌های عمودی ایجاد شود. منیزیم در غلات به خصوص گندم به وفور یافت می‌شود. کینوا، بادام، بادام هندی، بادام زمینی و لوبیا سیاه از منابع عالی منیزیم هستند.

  • اسیدهای چرب امگا 3

این اسیدهای چرب به کاهش تورم در بستر ناخن کمک می‌کند و سبب بهبود سلامت سلول‌های ناخن شما می‌شود؛ همچنین درخشندگی ناخن‌های شما را نیز به همراه دارند. کمبود اسیدهای چرب امگا 3 عاملی در ایجاد ناخن‌های خشک و شکننده است. امگا 3 اغلب در ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل آلا، ماهی تن و ساردین یافت می‌شود؛ همچنین در منابع گیاهی مانند گردو، سویا، تخم مرغ، دانه چیا، دانه کتان و روغن بذر کتان نیز وجود دارد.

  • ویتامین C

کلاژن پروتئینی است که فرم، استحکام و یکپارچگی بافت‌های متعدد را فراهم می‌کند و به عنوان پایه ناخن، مو و دندان عمل می‌کند. ویتامین C برای ایجاد کلاژن ضروری است. ناخن‌های شکننده و تاخیر در رشد ناخن‌ها، هر دو از علائم کمبود ویتامین C هستند. ویتامین C یک ویتامین ضروری است و بدن شما نمی‌تواند به تنهایی آن را بسازد. مرکباتی مانند پرتقال، توت فرنگی و کیوی بهترین تامین کننده این ماده معدنی هستند.

  • روی

بدن شما برای فرآیندهای مختلف از جمله رشد و تقسیم سلولی، به عنصر روی نیاز دارد. روی، برای رشد قوی ناخن‌های شما ضروری است. لکه های سفید روی ناخن‌های شما، به دلیل مصرف ناکافی روی ایجاد می‌شود. روی در پروتئین‌های حیوانی از جمله گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ فراوان است. با این حال، در سویا، نخود، لوبیا سیاه، آجیل (از جمله بادام و بادام هندی) و دانه‌ها نیز یافت می‌شود.

 درمان خشکی ناخن و شکنندگی ناخن، درمان ترک خوردن ناخن

توصیه‌های زیر را برای حفظ ناخن‌های قوی و سالم امتحان کنید تا از شکنندگی و خشکی ناخن خود، جلوگیری به عمل آورید:

  • مرطوب کننده بزنید

درمان خشکی ناخن و شکنندگی ناخنبه دنبال کرم‌های دستی باشید که دارای آلفا هیدروکسی یا لانولین هستند. پس از شستن دست‌ها، آنها را مرطوب کنید. همچنین کرم یا لوسیون را در اطراف و روی ناخن‌های خود نیز بمالید. دست‌ها، پاها و ناخن‌های خود را قبل از خواب مرطوب کنید تا در هنگام خواب مرطوب نگه داشته شوند.

 

 

  • دست‌های خود را ایمن نگه دارید

در حین انجام کارهای خانگی برای خشک نگه داشتن دست‌ها، از دستکش مانند دستکش ظرفشویی استفاده کنید. علاوه بر این، دستکش به محافظت از دست‌ها و ناخن‌های شما در برابر مواد خورنده مانند مواد شوینده و محلول‌های پاک کننده کمک می‌کند.

سعی کنید مدت طولانی در هوای سرد و خشک قرار نگیرید. اگر تصمیم دارید در روزهای سرد به بیرون بروید، دستکش بپوشید.

  • حفظ ناخن‌هایتان

برای افزایش میزان جذب آب و مواد شیمیایی سطح ناخن، ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید.

برای سوهان زدن ناخن‌های خود، از سمباده ریز استفاده کنید. بهتر است، هر روز ناخن‌های خود را سوهان بکشید تا از شر هرگونه لک خلاص شوید و از شکستن و شکافتن آنها جلوگیری کنید.

از گاز گرفتن یا چیدن کوتیکول یا ناخن خودداری کنید. برای عقب راندن کوتیکول، می‌توانید از ابزار فلزی استفاده کنید.

برای کمک به تقویت ناخن‌ها، استفاده از سفت کننده ناخن را در نظر بگیرید.

یک پاک کننده لاک ناخن بدون استون انتخاب کنید و سعی کنید تعداد دفعات استفاده از آن را محدود کنید.

 

 

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید