برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

خمیر دندان ضد پوسیدگی

پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین نگرانی‌های دهان و دندان از همان آغاز رشد اولین دندان است. عوامل زیادی ممکن است باعث ایجاد حفره و پوسیدگی‌های سطحی و عمقی در دندان شوند. آشنایی با این عوامل و رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به پیشگیری از پوسیدگی و سلامت دندان‌ها می‌شود. خمیر دندان ضد پوسیدگی با مواد موثری که دارد در صورت استفاده درست و مداوم سبب جلوگیری از پوسیدگی و حتی معکوس کردن روند آن می‌شود. در این مقاله به تمام نکات مهم پیرامون خمیر دندان ضد پوسیدگی می‌پردازیم.
علل و عوامل پوسیدگی دندان

خمیردندان ضد پوسیدگی از انواع خمیردندان‌هایی است که دارای فلوراید بوده و جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان به کار می‌رود.

انواع مختلفی از خمیردندان‌ها در بازار وجود دارند که مواردی که در زیر آمده‌اند، انواع متداول خمیردندان‌های مود استفاده عموم می‌باشند. مواردی از جمله خمیردندان ضد پوسیدگی حاوی فلوراید، خمیردندان ضد حساسیت، خمیردندان ضد جرم، خمیردندان ضد پلاک و خمیردندان سفید کننده می‌باشند.

عملکرد و خواص هر یک از آن‌ها به مواد فعال و ترکیبات موجود در آن‌ها بستگی دارد. اگر فلوراید تراپی از سنین کودکی تحت نظر دندانپزشک انجام گیرد، احتمال پیشگیری از ضایعه پوسیدگی دندان‌ها در بزرگسالی، تقریبا پنجاه درصد بالا می‌رود. به این ترتیب مشکلات دهان و دندانی به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. اگر به دنبال خرید خمیردندان ضد پوسیدگی معمولی و غیر طبی هستید لازم است مواد تشکیل دهنده خمیردندان را از روی قوطی یا تیوب آن بخوانید. بهتر است پیش از آشنایی با نحوه کار خمیردندان ضد پوسیدگی در مورد دلایل پوسیده شدن دندان‌ها بیشتر بدانید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

علت پوسیدگی دندان چیست؟

علت پوسیدگی دندان، نرم شدن لایه محافظ یا همان مینای دندان می‌باشد. این عارضه به دلیل آسیبی که به ساختار دندان وارد می‌شود، رخ می‌دهد. در واقع این آسیب ناشی از اسیدهایی در دهان است که در هنگام شکسته شدن پلاک باکتری ایجاد قند می‌کند. این مواد اسیدی در هنگام استفاده از انواع مواد غذایی و نوشیدنی‌ها ممکن است در دهان تولید شوند و بدون استفاده از خمیردندان ضد پوسیدگی به دندان آسیب می‌زنند.اگر فقدان مواد معدنی در مینای دندان درمان نشود، ممکن است حفره یا سوراخ در دندان ایجاد نماید. بدون درمان، این سوراخ ها با گذشت زمان می‌توانند بزرگتر شوند و حتی ممکن است کل دندان را از بین ببرند.

اگر پس رفت لثه داشته باشید و ریشه در معرض آسیب قرار داشته باشد، اسیدهای پلاك می‌توانند به عاج دندان حمله كرده و باعث ایجاد آنچه كه به عنوان حفره ریشه شناخته می‌شود، گردند. در نتیجه اعصاب دندان شما در معرض دید قرار می‌گیرد و هنگام خوردن یا نوشیدن ممکن است احساس درد کنید. اگر در نزدیکی ریشه دندان خود احساس درد دارید، احتمال دارد که نوعی پوسیدگی در دندان‌های شما وجود داشته باشد و باید با یک متخصص دندانپزشکی مشورت کنید. مراقبت مناسب و به موقع از دندان‌ها بخش مهمی از حفظ سلامت و سلامتی کلی بدن شماست و این شامل استفاده از خمیردندان ضد پوسیدگی و جلوگیری از حفره‌های دردناک دندان است. حفره‌های دندانی یکی از شایع‌ترین نتایج پوسیدگی دندان است و می‌تواند نشانه‌ای از ضعف بهداشت دهان و دندان باشد.

علل و عوامل پوسیدگی دندان

نحوه جلوگیری از پوسیدگی دندان چگونه است؟

بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی دندان، همانطور که در سنین کودکی از دندانپزشک خود آموخته‌اید، استفاده از خمیردندان ضد پوسیدگی برای پیشگیری از ایجاد حفره دندانی است. اقدامات بسیاری وجود دارد که می‌توانید برای پیشگیری از ایجاد حفره دندان یا سایر انواع پوسیدگی و آسیب‌های دندان، انجام دهید.

اولین قدم برای جلوگیری از حفره دندان، مراقبت و بهداشت دهان و دندان است. اگرچه این کار روتین و روزانه می‌تواند مشکل به نظر برسد، ولی به محض اینکه تبدیل به عادت شود، شما از داشتن دهان سالم و لبخند زیبایی که با بهداشت دهان و دندان به دست آمده، لذت می‌برید.

آیتم‌های زیادی برای بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از حفره دندان وجود دارد، در ادامه موارد مهم آورده شده است.

مسواک: در انتخاب مسواک دقت کنید تا مسواکی پیدا کنید که بتواند به تمام سطوح دندان‌های شما برسد. همچنین ایده خوبی است که بُرسی به عنوان پاک کننده زبان نیز داشته باشید، زیرا باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند اغلب بر روی زبان هستند.

خمیردندان ضد پوسیدگی: یک عنصر مهم در برنامه روزانه بهداشت دهان و دندان شما جهت جلوگیری از حفره دندان است. در حالی که ده ها محصول در دسترس شما وجود دارد، بیشتر دندانپزشکان توصیه می‌کنند محصولی را انتخاب کنید که توسط انجمن دندانپزشکی بین المللی پذیرفته شده باشد.

خمیردندان ضد پوسیدگی که برای شش ناحیه دهانی تأیید شده باشند، انتخاب بهتری خواهد بود. این شش ناحیه شامل حفره، لثه، پلاک، سفید کننده، حساسیت و بوی بد دهان هستند.

مسواک و خمیر دندان ضد پوسیدگی

نخ دندان: کشیدن نخ دندان به طور منظم بسیار مهم است. با برداشتن ذرات غذایی از دندان‌هایتان، نخ دندان در جهت جلوگیری از به وجود آمدن حفره‌های دندانی کمک شایانی می‌کند. نخ دندان، به راحتی فضاهای تنگ دندانی را تمیز می‌کند.

دهانشویه: دهانشویه اغلب به عنوان مرحله آخر در یک روال روزانه بهداشت دهان و دندان موثر است. نه تنها استفاده از شستشوی دهان، درمانی است که باعث می‌شود دهان احساس تمیزی کند و نفس شما تازه شود، بلکه باکتری‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد پلاک و ورم لثه شوند را نیز از بین می‌برد. اگر به طعم تند الکل حساسیت دارید، بهتر است از یک محلول شستشوی دهان عاری از الکل استفاده کنید

ترکیبات خمیردندان ضد پوسیدگی چیست؟

خمیردندان ضد پوسیدگی، نقش اساسی در پیشگیری از پوسیدگی و باز گرداندن مواد معدنی مورد نیاز مینای دندان را دارد. این نوع از خمیردندان، حاوی ترکیبات فلوراید مانند سدیم فلوراید (NaF)، فلوراید استانوز (SnF2) یا مونوفلوروفسفات (MFP2) و غیره هستند. خمیردندان‌های مخصوص بالغین حاوی 1000 تا 1450 ppmفلوراید هستند، در حالی که خمیردندان کودکان حاوی 500 تا 1000 ppm فلوراید است. تعداد قطعات در میلیون با واحد ppm، نشان داده می‌شود. خمیر دندان کودکان معمولاً با طعم آب نبات یا با طعم میوه، طعم دار می‌شود که استفاده از آن برای کودکان جذاب‌تر گردد.

خمیر دندان فلوراید

مزایای خمیردندان ضد پوسیدگی کدامند؟

خمیردندان ضد پوسیدگی نوعی خمیردندان است که به ویژه برای پیشگیری و کنترل پوسیدگی دندان تهیه شده است. فواید این نوع خمیردندان در زیر آمده است.

  • به سرعت مینای دندان را سخت و فوق العاده می‌کند و از پوسیدگی دندان در کودکان جلوگیری می‌نماید.
  • مینای دندان ضعیف را در بزرگسالان و افراد مسن تقویت کرده و مواد معدنی لازم را به آنها برمی‌گرداند.
  • برای بیمارانی که دندان‌هایشان در معرض خطر پوسیدگی بوده، یا جریان بزاق دهان کم شده و دچار خشکی دهان شده‌اند و نیز بیمارانی که میزان کلسیم و فسفات در ترکیب بزاقشان کم است، بسیار مفید است.
  • ظاهر و شفافیت دندان‌ها را بهبود می‌بخشد.
  • برخی از انواع خمیردندان ضد پوسیدگی از مواد جایگزین طبیعی برای فلوراید در خمیردندان استفاده می‌کنند که برای مصرف روزانه برای همه گروه‌های سنی مناسب‌تر است.

جهت استفاده بهتر حداقل دو بار در روز صبح و شب و به مدت زمان 2 دقیقه، یا مطابق توصیه دندانپزشک، دندان‌های خود را با خمیردندان ضد پوسیدگی کاملاً مسواک بزنید.

آیا می‌توانید پوسیدگی دندان را معکوس کنید؟

پوسیدگی دندان در مراحل اولیه می‌تواند متوقف یا معکوس شود. مینای دندان می‌تواند با استفاده از مواد معدنی از بزاق و فلوراید حاصل از خمیر دندان یا منابع دیگر، خود را ترمیم کند. اما اگر روند پوسیدگی دندان بدون مراقبت لازم ادامه یابد، مواد معدنی بیشتری از بین می‌روند. حفره دندانی آسیب دائمی است که ترمیم آن را باید دندانپزشک توسط پر کردن دندان آسیب دیده، بهبود بخشد. با استفاده از خمیردندان ضد پوسیدگی، از دندان‌های خود با فلوراید محافظت کنید. محافظت از دندان در جلوگیری از حفره‌های دندان مهم است. فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ماده‌ای شناخته شده است. یکی از روش‌های قابل اطمینان، نوشیدن آبی است که دارای سطح مطمئنی از فلوراید باشد. بهتر است از دیگر محصولاتی که حاوی فلوراید هستند، نیز استفاده کنید.

مسواک زدن با خمیردندان ضد پوسیدگی یک لایه حفاظتی روی مینای دندان ایجاد کرده و در مقابل عواملی که باعث از میان رفتن مینای دندان می‌شود، آن را محافظت می‌کند. محصولاتی مانند دهانشویه محتوی فلوراید نیز می‌تواند هنگام خواب از ایجاد پلاک و تورم لثه جلوگیری کند. اگر قبل از خواب، دندان‌های خود را با شیوه درست با خمیردندان ضد پوسیدگی بشویید، اثر آن تمام شب برای شما کار خواهد کرد. هنگامی که دوباره در صبح از خمیردندان ضد پوسیدگی استفاده شود، از محافظت 24 ساعته از دندان‌های خود برخوردار خواهید شد. این کار در از بین بردن میکروب‌ها، جلوگیری از تورم لثه و تازه کردن نفس کمک می‌کند.

چرا باید از خمیردندان ضد پوسیدگی حاوی فلوراید استفاده کرد؟

فلوراید، نوعی ماده معدنی است که می‌تواند از پیشرفتِ پوسیدگی دندان جلوگیری کند. حتی می‌تواند پوسیدگی اولیه دندان را معکوس یا متوقف کند.

فلوراید برای محافظت از دندان به کار می‌رود. از ریزش مواد معدنی در مینای دندان جلوگیری می‌کند و مواد معدنی از دست رفته را جایگزین می‌کند.

توانایی باکتری‌ها در ساخت اسید را کاهش می‌دهد.

مسواک زدن با خمیردندان ضد پوسیدگی محتوی فلوراید، موارد فوق را برای حفاظت از دندان‌ها فراهم می‌کند. اگر طبق نظر دندانپزشک، دندان‌های شما به فلوراید بیشتری احتیاج دارد، ممکن است توصیه کند که ژل فلوراید روی سطح دندان خود بمالید یا استفاده از قرص‌های فلوراید را تجویز نماید. احتمال دارد دندانپزشک شستشوی دهان با محلول دهانشویه فلوراید را نیز توصیه کند.

خمیر دندان ضد پوسیدگی

سخن پایانی

مهم نیست که چقدر در مورد کارهای روزمره بهداشت دهان و دندان خود کوشا هستید و مسواک زدن با خمیردندان ضد پوسیدگی را رعایت می‌کنید، سالانه دو بار به دندانپزشک حرفه‌ای مراجعه کنید. دندانپزشک با معاینه شما، احتمال وجود مشکلاتی در دهان و دندان را بررسی می‌نماید. در صورتیکه دندان‌های شما از پلاک و جِرم‌هایی پوشیده شده باشد که نمی‌توانید با محصولات بهداشتی و غیر طبی از بین ببرید، دندانپزشک با روش‌ها و ابزار تمیز کردن، آن‌ها را از بین می برد. مراقبت خوب از دندان‌های خود و استفاده از خمیردندان ضد پوسیدگی می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان و ایجاد حفره کمک کند. رعایت یک رژیم جامع بهداشت دهان و دندان اولین قدم برای سلامتی دهان و دندان است.

ما در داروخانه آنلاین نسخه اول با عرضه انواع خمیر دندان‌های ضد پوسیدگی و ارائه اطلاعات جامع و علمی پیرامون آن،‌ بیان مزایا و معایب و ترکیبات موثر داخل آن‌ها، شما را به انتخاب صحیح و آگاهانه و متناسب با نیازتان یاری می‌کنیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید