برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

خمیر دندان کودک

بهداشت دهان و دندان همزمان با رشد اولین دندان در کودک حائز اهمیت می‌باشد. برای تمیز نگه داشتن دندان‌ها و فضای دهان ابزارهای مختلفی مانند مسواک، خمیر دندان و ... وجود دارند. مسواک زدن به روش درست و با خمیر دندان مناسب، در صورتی که روزانه انجام شود، بهترین و ساده‌ترین راه تمیز کردن دندان‌هاست. برای خرید و انتخاب خمیر دندان مناسب کودکان باید ویژگی و نکاتی را درباره خمیر دندان‌ها و خود کودکان بدانید. در این مقاله درباره اهمیت و نکات مهم خمیردندان کودک مطالبی را می‌خوانیم. توجه به مواد و ترکیبات موجود در خمیر دندان کودک و هشدارهای آمده به شما در انتخاب و رعایت یک سری اصول بهداشت دهان و دندان کودکان کمک می‌کند.
خمیر دندان کودک

مسواک زدن یکی از کارهایی است که می‌توانید برای بهداشت دهان و دندان انجام دهید. متخصصین توصیه می‌کنند که این کار را از دوران کودکی آغاز کنید تا از پوسیدگی دندان‌ها در بزرگسالی جلوگیری کنید و یا به حداقل میزان آن، کاهش دهید. حال انتخاب یک خمیر دندان کودک مناسب و بدون ضرر می‌تواند مهم‌ترین نکته‌ای باشد که ما در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم.

سن مناسب خمیردندان کودک

بیشتر شما باید بدانید که برای کودکان تا 18 ماه لازم به استفاده از خمیردندان کودک نیست. کافی است دندان‌های او را  فقط با آب و یا استفاده از پارچه‌های تمیز و انگشتان شست و شو دهید. اما برای کودکان دو تا شش سال می‌توانید از انواع خمیردندان کودک که حاوی مواد شیمیایی فلوراید و ساینده می‌باشد، استفاده کنید.

کودک باید حداقل روزی دو بار به مدت دو تا سه دقیقه دندان‌هایش را مسواک بزند تا تمیز شوند. به همین دلیل بهتر است در خرید طعم و مزه آن دقت کرد تا برایش لذت بخش باشد.

بسیاری از والدین نیز بر این تصور هستند که دندان‌های شیری کودکان نیازی به تمیز کردن ندارند زیرا به هر حال می‌افتند. اما بهتر است از ابتدای اینکه کودک دندان در می‌آورد، آن‌ها را با خمیردندان‌های مناسب شست و شو داد.

خمیر دندان کودک

آموزش نحوه مسواک کودک

شما می توانید به کودک خود روش زدن مسواک را آموزش دهید تا از آسیب‌های دندانی او جلوگیری کنید. برای تشویق او به مسواک زدن می‌توانید از مسواک‌های دارای طرح، خمیردندان‌های طعم دار و دارای اشکال عروسکی استفاده کنید.

برای تشویق و ترغیب کودک، به او اجازه دهیم که مسواک و خمیردندان خود را از میان طرح‌های عروسکی و رنگی انتخاب کند. تا مسواک زدن برای او به یک عادت همیشگی تبدیل شود.

همچنین برای انتخاب خمیردندان برای کودک بهتر است از تیوپ‌های کوچک استفاده کنید تا زودتر تمام شوند و بتوانید طعم و رنگ خمیردندان کودک خود را زود به زود تغییر دهید.

میزان استفاده از خمیر دندان کودک

انواع خمیر دندان کودک با طعم‌های مختلف در بازار وجود دارند. کودک شما در هر بار مسواک زدن مقدار زیادی از خمیردندان کودک را به علت طعم خوشمزه‌ای که دارد قورت می‌دهد. بلعیدن خمیر دندان به معنای قورت دادن فلوراید است. پس بهتر است شما مقدار کمی از خمیر دندان را در هر بار مسواک زدن استفاده کنید.

برای کودکان زیر سه سال، در هر بار مسواک زدن به اندازه یک عدس از خمیردندان کودک و برای کودکان بالای این سن به اندازه یک لوبیا روی مسواک بمالید. با همه این احوال پیشنهاد می‌کنیم که استفاده از خمیر دندان کودک را تا زمانی که مطمئن نشدید که او قادر است همه آن را از دهان بیرون بریزد به تاخیر بیندازید.

ویژگی‌های مناسب برای یک خمیر دندان کودک

شما برای انتخاب یک خمیر دندان کودک مناسب برای فرزندان خود ابتدا سن و سال آن ها را در نظر بگیرید. سپس به دنبال خمیردندانی باشید که دارای پروانه‌ بهداشتی و  علامت‌ استاندارد از وزارت بهداشت است.

در این میان انتخاب یک خمیردندان فلوراید دار می‌تواند از پوسیدگی دندان و تجمع پلاک‌های عامل پوسیدگی از روی دندان‌ها جلوگیری کند و سبب استحکام و سلامتی آن‌ها شود.

آموزش استفاده از خمیر دندان

شما در هنگام استفاده از خمیردندان باید به کودک خود آموزش‌های لازم را بدهید. آن‌ها باید حتما تمام خمیردندان و کف آن را از دهان بیرون بریزند و دهان خود را به خوبی آب کشی کنند. قورت دادن فلوراید و دیگر مواد شیمیایی موجود در خمیردندان تاثیرات روانی منفی بر کودک شما می گذارد.

همچنین ناگفته نماند در صورتی که فلوراید خمیردندان روی دندان‌ها باقی بماند و به خوبی آب کشی نشود. در اثر مرور زمان، دندان‌ها دارای خط‌های سفیدی می‌شوند و زیبایی خود را از دست می‌دهند.

شما می توانید برای کودکان زیر شش سال از خمیردندان‌هایی با دوز فلوراید کمتر و یا بدون فلوراید استفاده کنید. برای تشویق کودکان به گذاشتن خمیردندان بر روی مسواک، از خمیردندان کودک با طعم‌های مناسب گیاهی و میوه‌ها استفاده کنید.

امروزه علاوه بر طعم نعناع، خمیردندان‌هایی با طعم میوه‌های دیگر هم در بازار موجود است، ناگفته نماند که بیشتر کودکان طعم نعناع را دوست ندارند و برایشان تند می‌باشد.

چه خمیر دندانی مناسب کودک نیست؟

از خرید خمیردندان‌هایی که دارای مواد ساینده زیادی مانند کربنات کلسیم، کربنات منیزیم و … می‌باشند خودداری کنید. زیرا گرچه وجود این مواد ساینده می‌تواند روی دندان‌ها را سفید کند و ته مانده‌های غذاها را از روی دندان‌ها پاک کند، اما استفاده زیاد و دوز بالای آن‌ها نیز می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند.

خصوصیات خمیر دندان کودک

توجه به مواد تشکیل دهنده خمیردندان کودک

یک خمیردندان کودک باید از میزان کمی از فلوراید برخوردار باشد زیرا این ماده شیمیایی گرچه خواص مفید زیادی دارد، می‌تواند مضر نیز باشد و سبب ایجاد مشکلاتی شبیه فلوئوروزیس دندان شود. فلوراید موجود در خمیردندان‌ها به مینای دندان می‌چسبد و سبب از بین رفتن آلودگی‌های موجود در آن‌ها می‌شود.

این ماده شیمیایی همچنین سبب جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود و به آن‌ها استحکام می‌بخشد. بهتر است خمیردندان کودک حاوی مواد سفید کننده مانند سیلیکات، کلسیم کربنات و … نیز نباشد زیرا این مواد می‌تواند مینای دندان‌های کودکان را از بین ببرد و آنها را ضعیف کند.

خمیردندان کودک باید از مواد جذب کننده رطوبت، مواد طعم دهنده و شیرین کننده و مواد سایشی و تمیز کننده برخوردار باشد تا کودک به استفاده از آن ترغیب شود. بهتر است خمیردندان کودک دارای مواد شیمیایی sls نباشد.

زیرا این ماده کف کننده به میزان زیادی در تمیز کردن و ضدعفونی دندان‌ها نقش ندارد و می‌تواند سبب ایجاد تومورهای سرطانی بشود. زیرا به طور کلی کودکان نمی‌توانند تمام کف و مواد خمیردندان را از دهان بیرون بریزند و ممکن است کمی از آن را قورت دهند.

هشدارها

والدین بهتر است هنگام انتخاب خمیر دندان کودک علاوه بر توجه به طعم آن به مواد تشکیل دهنده آن نیز دقت کنند زیرا موادی مانند پارابن و اتیلن که خاصیت ماندن و چسبناکی دارند نیز می‌توانند برای کودکان مضر باشد و ایجاد تومورهای سرطانی کنند.

نکته دیگری که والدین می‌توانند در هنگام خرید خمیردندان مناسب کودک دقت کنند استفاده از خمیردندان‌های گیاهی است، این خمیردندان‌ها عاری از مواد مضر کف کننده و جذب کننده می‌باشند.

تولید کنندگان در انواع خمیردندان‌های کودک از مواد شیرین کننده ساخارین و یا آسپارتام استفاده می‌کنند. کودکان با این روش به مسواک زدن تشویق می‌شوند. اما مقدار زیاد آن‌ها می‌تواند مضر باشد.

در نتیجه بهتر است دوز این مواد در خمیردندان انتخابی کم باشد. رنگ‌های مصنوعی نیز می‌توانند سبب بروز مشکلاتی از قبیل سردرد، حالت تهوع، آسم و … شوند.

به همین خاطر چون کودکان نمی‌توانند کاملا خمیردندان را بیرون بریزند بهتر است خمیردندان کودک دارای این مواد رنگی نباشد هر چند که بیشتر شرکت‌های تولیدکننده منکر اثرات سوء این مواد رنگی می‌شوند.

روش درست مسواک زدن کودکان

انتخاب‌های دیگر برای خمیردندان کودک

از انواع خمیردندان‌های شیمیایی که بگذریم می‌توانید برای کودکان از خمیردندان‌های طبی متنوع نیز استفاده کنید. این خمیردندان‌ها نه تنها به جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و تمیز کردن و سفید کردن آن‌ها می‌پردازد، بلکه میکروب‌های دهان و لثه‌ها را نیز از بین می‌برد.

بعضی از میکروب‌های موجود در لثه‌ها و دهان سبب ایجاد انواع بیماری‌ها می‌شود، به همین دلیل بهتر است از خمیردندان‌های طبی با طعم و بوی خوش برای کودکان استفاده کرد.

البته باید این خمیردندان‌ها را نیز هر چند وقت یک بار عوض کنید تا میکروب‌های دهان نسبت به آن‌ها مقاوم نشوند و عادت نکنند. انواع خمیردندان کودک ایرانی موجود در بازار نیز همان خمیردندان‌های بزرگسالان هستند که دارای مقداری طعم دهنده و شیرین کننده می باشند.

در صورتی که از خمیردندان‌های خارجی برای کودکان استفاده می‌کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که ترکیباتشان چه موادی هستند و میزان فلوراید کمتری داشته باشند.

سخن پایانی

باید از خمیردندان کودک استفاده کرد تا نه تنها دندان‌های بچه‌ها تمیز و سالم بماند، همچنین عارضه خاصی از لحاظ میکروبی نیز برای آنها پیش نیاید. استفاده از خمیردندان مناسب می‌تواند از تحلیل لثه و از بین رفتن ریشه دندان‌ها جلوگیری کند. بهتر است از خمیردندان‌های حاوی مواد ساینده و سفیدکننده استفاده نشود،  یا حداقل برای مدت کوتاهی استفاده شود تا مینای دندان کودکان از بین نرود. همچنین می‌توان از خمیردندان‌های ضدحساسیت استفاده کرد، خمیردندان‌های حاوی نیترات پتاسیم و سیترات روی می‌توانند از حساسیت‌های لثه، دهان و دندان بکاهند. همچنین استفاده از خمیردندان‌های حاوی مواد گیاهی نیز می‌تواند انتخاب مناسب و مفیدی برای دندان‌های کودکان باشد.

با مراجعه به داروخانه آنلاین نسخه اول و بررسی محصولات و ویژگی‌های آن‌ها خرید آگاهانه‌تر و متناسب با نیاز خود را داشته باشید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید