برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

خون مردگی و کبودی پوست؛ علل، علائم و راه‌های درمان

خون مردگی و کبودی پوست از ناخوشی‌های شایع است و معمولا طی دو تا سه هفته به خودی خود بهبود می‌یابد. با این وجود اولین اقدام برای درمان، تشخیص علت عارضه است. مهم‌ترین علت خون مردگی و کبودی پوست آسیب‌دیدگی‌هایی مانند ضربه یا زمین خوردن است. مصرف برخی داروها نظیر داروهای رقیق کننده خون، آنتی‌بیوتیک‌ها، بعضی مکمل‌ها و داروهای ضد افسردگی، ابتلا به عفونت، بیماری‌های کبد و کلیه یا سوء تغذیه، از دیگر علل کبودی و خون مردگی هستند. استفاده از پمادهای گیاهی به تسکین درد و برطرف شدن کبودی و خون مردگی کمک زیادی می‌کند. همیشه بهار، آرنیکا، بابونه آلمانی، آناناس و زردچوبه برخی از گیاهان مفید در این زمینه هستند.
خون مردگی و کبودی پوست

خون مردگی و کبودی پوست یکی از پیشامدهای شایع در زندگی است. اغلب این مشکل هنگامی ایجاد می‌شود که رگ‌های خونی نزدیک سطح پوست آسیب دیده باشند. این اتفاق معمولاً در اثر ضربه و آسیب‌دیدگی‌های فیزیکی هنگام ورزش و بازی رخ می‌دهد. مصرف برخی داروها، واکنش‌های آلرژیک، بالا رفتن سن و کمبود ویتامین نیز از دیگر عوامل بروز این ناخوشی هستند. درد، ورم کردن، حساسیت به لمس و تغییر رنگ پوست به بنفش، سیاه با آبی از علائم این مشکل است.

خون مردگی معمولاً طی دو تا سه هفته به خودی خود بهبود می‌یابد. با این وجود انجام برخی کارها و استفاده از محصولات و فرآورده‌های درمانی به بهبود سریع‌تر آن و کاهش علائم کمک زیادی خواهد کرد. ما در این مقاله ابتدا علل و علائم خون مردگی و کبودی پوست را بررسی می‌کنیم. در ادامه بهترین راهکارهای درمان خون مردگی و کبودی پوست با فرآورده‌های طبیعی را شرح می‌دهیم و با معرفی محصولات طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول شما را در درمان این بیماری یاری می‌رسانیم.

 

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • خون مردگی با اکیموز چیست؟
  • علائم خون مردگی و کبودی پوست کدامند؟
  • چه عواملی باعث خون مردگی و کبودی پوست می‌شوند؟
  • راهکارهای درمان خون مردگی و کبودی پوست چیست؟
  • معرفی فرآورده‌های طبیعی درمان خون مردگی و کبودی پوست

 

خون مردگی یا اکیموز چیست؟

خون مردگی (Ecchymosis) واژه‌ای پزشکی برای توصیف کبودی‌های پوست است. ترکیدن رگ‌های خونی و نشت خون در اثر ضربه، زمین خوردن و دیگر عوامل باعث می‌گردد خون در زیر پوست محبوس و در آنجا به حوضچه کوچکی تبدیل شود که پوست را بنفش، سیاه یا آبی می‌کند. بعد از آسیب دیدن رگ خونی، پلاکت‌های موجود در خون می‌آیند تا به روند لخته شدن کمک کنند. لخته شدن باعث می‌شود عروق خونی آسیب دیده خون بیشتری نشت نکند و کبودی را حتی بیشتر کند. برخی از پروتئین‌های موجود در خون که فاکتورهای لخته شدن نامیده می‌شوند نیز به جلوگیری از خونریزی کمک می‌کنند تا بافت شروع به ترمیم کند.

 

خون مردگی و کبودی پوست

 

علائم خون مردگی و کبودی پوست کدامند؟

علامت اصلی خون مردگی تغییر رنگ ناحیه‌ای از پوست به میزان بزرگ‌تر از  یک سانتی‌متر است. لمس این ناحیه در اوایل ممکن است حساس و دردناک باشد. تورم نیز در برخی موارد مشاهده می‌شود. بعد از مدتی با جذب مجدد خون در زیر پوست، خون مردگی تغییر رنگ می‌دهد و از رنگ سیاه، بنفش یا آبی به قهوه‌ای و زرد تغییر می‌کند.

خون مردگی در اثر ضربه، در دست و پا شایع‌تر است زیرا احتمال آسیب دیدگی این اعضای بدن بیشتر وجود دارد. افراد مسن ممکن است اکیموز و کبودی‌های بدون درد را بیشتر در بازوها و پشت دست خود مشاهده کنند. با افزایش سن، پوست نازک می‌شود. هنگامی که پوست نازک شود، رگ‌های خونی به راحتی می‌ترکد و منجر به کبودی مکرر می‌گردد. جالب است بدانید پوست اطراف چشم نیز بسیار نازک است که احتمال کبودی آن را ایجاد می‌کند. اکیموز در اطراف سوراخ چشم بیشتر به عنوان چشم سیاه شناخته می‌شود.

 

چه عواملی باعث خون مردگی و کبودی پوست می‌شوند؟

اکیموز معمولاً در اثر آسیب‌دیدگی مانند ضربه یا زمین خوردن ایجاد می‌شود. اگر آسیب‌دیدگی باعث بریدگی پوست شود، خونریزی رخ می‌دهد. لذا وقتی برشی وجود نداشته باشد، خون نمی‌تواند خارج شود، بنابراین خون در زیر پوست جمع می‌شود. در حالی که کبودی بسیار شایع است و تقریباً همه را درگیر می‌کند اما زنان بیشتر در معرض آن هستند. عوامل دیگری نیز در بروز این ناخوشی دخیل هستند. از جمله بسیاری از داروها با افزایش خونریزی و کبودی همراه هستند که عبارتند از:

  1. داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین یا وارفارین (کومادین، ژانتوون)
  2. برخی آنتی‌بیوتیک‌ها
  3. کورتیکواستروئیدها
  4. مکمل‌های غذایی از جمله جینکوبیلوبا
  5. داروهای ضد افسردگی خاص

اگر یکی از این داروها را مصرف کردید و متوجه کبودی شدید، با پزشک خود مشورت کنید. اما قبل از صحبت با آنها هیچ دارویی را قطع نکنید.

گاهی اوقات کبودی آسان نشانه‌ای از بیماری جدی‌تر مانند اختلال خونریزی است. حداقل ۲۸ بیماری وجود دارد که می‌تواند باعث کبودی آسان شود. سایر علل دیگر برای خون مردگی و کبودی پوست به شرح زیر است:

  • بیماری‌های کبد یا کلیه
  • عدم دریافت ویتامین‌های کافی مانند ویتامین B12 ،C یا K
  • بیماری سندرم Ehlers-Danlos یا لوپوس
  • مصرف الکل
  • سرطان
  • HIV و سایر عفونت‌ها

توصیه می‌شود هنگام مواجه شدن با کبودی‌های مکرر و بزرگ، کبودی‌های بزرگ و غیر قابل توضیح، شروع کبودی به راحتی پس از شروع یک داروی جدید و داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی در اثر خونریزی شدید، حتما با پزشک مشورت کنید.

 

راهکارهای درمان خون مردگی و کبودی پوست چیست؟

اکیموز معمولاً طی دو تا سه هفته به خودی خود بهبود می یابد. جراحتی که باعث کبودی شده است ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد، به خصوص اگر شامل شکستگی استخوان باشد. اگر کبودی به دلیل افزایش سن باشد، پزشک ممکن است پیشنهاد کند از مصرف داروهایی مانند NSAID که می توانند خون را رقیق کند، خودداری کنید.

برخی از راهکارهای درمان این ناخوشی به شرح زیر است:

  • استفاده از کیسه یخ در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از آسیب اولیه
  • استراحت منطقه آسیب دیده
  • مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن برای کاهش تورم دردناک
  • استفاده موضعی از ویتامین K
  • مصرف فرآورده‌های طبیعی نظیر آرنیکا، زردچوبه، همیشه بهار و آناناس

 

درمان خون مردگی و کبودی پوست

 

معرفی فرآورده‌های طبیعی درمان خون مردگی و کبودی پوست

امروزه از آرنیکا، زردچوبه، بروملین و … با روش‌های علمی عصاره‌گیری می‌شود و فرآورده‌های دارویی حاوی آنها به منظور سهولت مصرف، توسط شرکت‌های داروسازی به شکل های دارویی رایج عرضه می‌شوند. ترکیبات این گیاهان باعث افزایش گردش خون موضعی، آبرسانی و حفظ رطوبت پوست می‌شوند و با داشتن ترکیبات فعال، رنگدانه‌های آبی رنگ ناشی از ضربه را از بین می‌برند.

 

آرنیکا

آرنیکا، گیاهی است که به طور گسترده‌ای برای درد و کبودی استفاده می‌شود. این گیاه حاوی ترکیباتی هست که اثری ضد التهابی دارند و از طریق پوست قابل جذب است. یک مطالعه نشان داد افرادی که بعد از جراحی زیبایی بینی این گیاه را از طریق دهان مصرف کرده‌اند، ظاهر کبودی پس از جراحی بهبود داشته و مصرف پماد آن نیز بسیار اثر بخش بوده است. ژل موضعی آرنی سین حاوی عصاره گیاه آرنیکا است. آرنی سین به منظور رفع خون مردگی و کبودی زیر پوست، دررفتگی، پیچیدگی و التهاب پوستی کاربرد دارد.

 

بروملین

بروملین مخلوطی از آنزیم‌هایی است که در گیاه آناناس یافت می‌شود. این آنزیم خاصیت ضدالتهابی دارد و به کاهش کبودی و تورم کمک می‌کند. بروملین را هم به شکل کرم یا ژل و هم به صورت مکمل های خوراکی می‌توان استفاده نمود. کپسول آناهلث بی دی آ بهتا دارو محصولی کاملا گیاهی حاوی آنزیم بروملین است که از گیاه آناناس استخراج می‌شود. این فرآورده خونمردگی و کبودی را رفع کرده و سبب کاهش التهاب می‌شود. همچنین در درمان زخم‌های جراحی و سوختگی موثر است.

 

کوئرستین

کوئرستین (Quercetin) نوعی فلاونوئید است که در میوه‌های خاصی نظیر خربزه، کرفس، آلو، خرما، کلم بروکلی، سیب، سیب‌زمینی شیرین، زغال‌اخته و کلم بروکلی وجود دارد. این ماده دارای خواص آنتی اکسیدان، ضد سرطان، ضد ویروس و ضد التهاب است و به رفع خون مردگی و کبودی کمک می‌کند.

 

زردچوبه

زردچوبه از بهترین فرآورده‌های طبیعی است که به از بین بردن خون مردگی و کبودی پوست کمک می‌کند. این ادویه به علت خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی که دارد، می‌تواند در درمان خون مردگی موثر باشد. همچنین، ثابت شده‌ است که زردچوبه حاوی کورکومین است، ترکیبی که روند بهبود را تسریع می‌بخشد و درد را کاهش می‌دهد.

 

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یا کالاندولا از گیاهان دارویی با خاصیت ضدالتهاب قوی است. بسیاری از کتب مرجع اروپایی، مصرف این گیاه را برای رفع التهابات پوستی، بهبود زخم‌های دیر التیام یابنده، خون مردگی و کبودی‌ها، جوش‌ها، راش‌ها، زخم‌های بستر، درماتیت ناشی از سرمازدگی، بهبود زخم بعد از قطع عضو و التیام محل گزش مفید می‌دانند. کرم آرنی گل شرکت گل دارو از فرآورده‌های طبیعی حاوی این گیاه است که درمان کوفتگی‌ها، دردهای عضلانی و درد کمر، در کاهش درد، تورم و رفع کبودی ناشی از آسیب‌های عضلانی استفاده می‌شود. این محصول حاوی عصاره گیاهان همیشه بهار کوهی (آرنیکا)، آقونیطون، شابیزک، همیشه بهار، علف چای، سداب و هاماملیس است.

 

سخن پایانی

خون مردگی و کبودی پوست از ناخوشی‌هایی است که اغلب جلوگیری از آن غیرممکن است و در بیشتر مواقع طی چند هفته خود به خود بهبود می یابد. ما در “داروخانه آنلاین نسخه اول” به شما کمک می‌کنیم ضمن به دست آوردن اطلاعات درباره درمان این ناخوشی با کمک فرآورده‌های طبیعی، با مقایسه داروهای موجود در بازار، انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید.‏ با این حال چنانچه احساس می‌کنید بیشتر از حد معمول کبودی دارید یا کبودی‌های غیرقابل توجیهی را مشاهده می‌کنید، حتما با پزشک مشورت کنید تا علت زمینه‌ای آن شناسایی و درمان شود.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید