برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

دانه کاج (Pine Nuts)

دانه کاج حاوی انواع مواد مغذی ضروری و ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامتی است. تنظیم سطح قند خون و کمک به مدیریت بیماری ‏دیابت، حمایت از سلامت قلب و مغز، کاهش افسردگی، اضطراب و دلهره، تقویت بینایی و افزایش انرژی از مهم‌ترین خواص دانه کاج ‏است. امروزه از اسانس و روغن دانه کاج در موارد دارویی و خوراکی کاج استفاده می‌شود. همچنین روغن کاج صنعتی برای ساخت ‏انواع کرم‌های آرایشی و محافظ‌های پوست، عطرها، روغن‌های حمام، مواد ضدعفونی کننده‌ و خوشبو کننده هوا و بخور کاربرد دارد.‏
دانه کاج

مشخصات کاج

کاج درختی همیشه سبز با برگ‌های سوزنی و میوه‌ای مخروطی شکل است. مخروط چوبی کاج، مخروط مادهٔ این گیاه است که تولید دانه می‌کند. این دانه‌ها سخت بوده و حاوی محتوای چربی شبیه به بادام هستند. این درخت بومی کشورهای نیمکره شمالی استوا و متعلق به خانواده کاجیان است. تقریبا بیش از ۱۲۶ گونه از آن در سراسر دنیا یافت می‌شود و گونه‌های مختلف این درخت در محیط زیست‌های مختلف رشد می‌کنند، اما فقط 18 نوع از آنها در دنیا قادر به تامین دانه هستند. از این درختان بیشتر برای تولید چوب استفاده می‌کنند، چون رشد سریعی دارند و خیلی زود ارتفاعشان زیاد می‌شود.

 

عکس کاج

اندام دارویی

تمامی قسمت‌های این درخت دارای فواید زیادی است. دانه کاج نیز خواص درمانی و ارزش غذایی دارد. در آسیا کاج کره‌ای دارای دانه‌هایی با بالاترین ارزش تجاری بین‌المللی است. گونه دیگر، کاج چلغوزه است که در شرق افغانستان و شمال پاکستان و هند می‌روید و دانه‌های آن اهمیت خوراکی و دارویی دارد.

 

دانه کاج

 

خواص دانه کاج (طبیعت و خواص درمانی)

طبع دانه کاج بر اساس طب سنتی بسیار گرم و خشک است. این دانه‌ها حاوی انواع اسید آمینه‌های ضروری مورد نیاز بدن، ترکیبات آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب غیر اشباع مفید هستند. این دانه‌ها ارزش غذایی بالایی دارند و عناصر و ویتامین‌های ضروری مورد نیاز بدن نظیر پتاسیم، منگنز، پروتئین، منیزیم، آهن، ویتامین آ، کا، ای و ویتامین‌های گروه ب به ویژه ویتامین ب3 در آن وجود دارد.

در صنعت داروسازی نیز اسانس و روغن کاج مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسانس کاج روغن‌های فرار از گیاه کاج است که می‌تواند در موارد دارویی و خوراکی استفاده شود. همچنین از روغن کاج صنعتی برای ساخت انواع کرم‌های آرایشی و محافظ‌های پوست، عطرها، روغن‌های حمام، مواد ضدعفونی کننده‌، خوشبو کننده هوا و بخور استفاده می‌شود. برخی از مهم‌ترین خواص دانه کاج عبارتند از:

 

حفظ سلامت قلب

دانه کاج حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها است که به سلامت قلب کمک می‌کنند و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی موثر هستند. همچنین چربی‌های غیر اشباع موجود در این دانه به افزایش سطح HDL یا کلسترول خوب و کاهش سطح LDL یا کلسترول بد کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آن نیز از آریتمی (شرایطی که قلب شما خیلی سریع یا خیلی کند می‌زند) جلوگیری کرده و به کاهش لخته شدن خون کمک می‌کنند. نتایج مطالعات بیانگر این است که مصرف حداقل سه وعده دانه کاج در هفته می‌تواند خطر نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش دهد.

 

کمک به کاهش قند خون

منیزیم موجود در دانه کاج به بهبود توانایی انسولین در جذب گلوکز کمک می‌کند و بدین طریق در کاهش قند خون و کنترل بیماری دیابت موثر است.

 

حفظ سلامت مغز

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه کاج در ساخت و ترمیم سلول‌های مغز تاثیر دارد. این دانه همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به کاهش استرس سلولی و التهاب در مغز کمک می‌کنند و می‌توانند شناخت کلی را بهبود بخشیده و خطر زوال عقل را کاهش دهند.

 

کاهش وزن و درمان چاقی

دانه کاج حاوی ماده‌ای به نام  اسید پینولئیک است. این ماده با تحریک کردن هورمون‌ها، باعث کاهش یافتن میل به غذا، بی اشتهایی و احساس سیری در طولانی مدت می‌شود. این امر به کاهش وزن و لاغری کمک شایانی می‌کند.

 

تقویت قدرت بینایی

وجود ویتامین A به شکل بتاکاروتن و همچنین آنتی اکسیدان لوتئین در دانه کاج برای سلامت و بهبود بینایی چشم بسیار مفید است و از ابتلا به بیماری‌های چشمی نیز پیشگیری می‌کند.

 

حفظ سلامت روان

یکی از مواد معدنی موجود در این دانه منیزیم است؛ وقتی منیزیم به‌طور منظم مصرف ‌شود، می‌تواند اختلالات عاطفی و روحی را کنترل کند. مطالعات نشان می‌دهد که دانه کاج در کاهش افسردگی، اضطراب و دلشوره نیز موثر است.

 

افزایش انرژی و سلامت پوست

دانه کاج به دلیل داشتن پروتئین، آهن و منیزیم می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد. قدرت آنتی اکسیدانی ویتامین E موجود در آنها نیز به حفظ ظاهر سالم و جوان پوست کمک می کند.

 

اسانس و روغن کاج

 

عوارض دانه کاج

  1. دانه کاج در برخی افراد ممکن است ایجاد واکنش‌های آلرژیک کند.
  2. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای بی خطر بودن مصرف این دانه در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد، لذا توصیه می‌شود از مصرف آن در این دوران خودداری گردد.

 

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید