برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

درمان بی خوابی شبانه با مکمل‌های خواب آور

خواب به موقع، با کیفیت و به میزان کافی، در توان عملکردی و کیفیت زندگی اهمیت فراوانی دارد. به طوری که فقدان خواب مناسب، توانایی ذهنی، فیزیکی و شرایط نرمال زندگی را مختل می‌سازد. یکی از راهکارهای اصلی برای تنظیم خواب و درمان بی خوابی، مصرف مکمل خواب آور است. مکمل خواب آور نه تنها با القاء خواب در درمان بی خوابی کاربرد دارد، بلکه به تنظیم ساعت خواب کمک می‌کند و کیفیت آن را نیز بهبود می‌بخشد. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به بررسی دلایل کم خوابی و بی خوابی و ارتباط آن با مواد مغذی پرداخته‌ایم. علاوه بر این با فواید مصرف مکمل‌های تنظیم خواب برای بهبود کیفیت خواب و درمان اختلالات خواب بیشتر آشنا می‌شوید.
مکمل خواب آور

مکمل خواب‌آور و تنظیم ریتم شبانه روزی

اختلال در خواب به معنای بی خوابی‌های شبانه، کم خوابی، کاهش کیفیت خواب و احساس خواب آلودگی در ساعات غیر معمول است. ریتم شبانه‌روزی در بدن انسان به گونه‌ای تنظیم شده است که با تاریکی هوا احساس خواب‌آلودگی القا می‌شود. سپس در زمان طلوع آفتاب، بدن وارد فاز بیداری می‌گردد. اگر این تنظیم در بدن دچار اختلال شود، فرد در ساعات غیر معمول احساس خواب‌آلودگی می‌کند و توانایی انجام کارهای روزمره را از دست می‌دهد.

تنظیم ریتم شبانه‌روزی در بدن به وسیله هورمونی به نام ملاتونین انجام می‌شود. بیشتر مکمل‌های خواب‌آور نیز، حاوی ملاتونین هستند و از این طریق به تنظیم خواب کمک می‌کنند. ملاتونین توسط غده پینه‌آل (غده کوچکی در مغز) ساخته می‌شود. نحوه عملکرد این هورمون در بدن انسان و حیوانات متفاوت است. القاء خواب یا بیداری توسط این هورمون به ساعات ترشح آن بستگی دارد. شواهد کنونی نشان می‌دهد، ترشح ملاتونین در بدن انسان، به طور طبیعی در شب رخ می‌دهد و سیستم عصبی را وارد فاز خواب می‌کند. در واقع ترشح این هورمون شرایط لازم برای خواب، از جمله، کاهش دمای بدن، بی حسی اندام‌های حرکتی و توقف انقباض عضلات سر و گردن و پلک را فراهم می‌کند. اختلال در فرآیند ساخت و ترشح ملاتونین منجر به بروز بی خوابی و اختلالات خواب می‌شود. در این شرایط برای تنظیم ریتم شبانه‌روزی بدن، از مکمل‌های خواب‌آور استفاده می‌شود.

 

مکمل خواب آور

 

مکمل‌های تنظیم خواب حاوی چه موادی هستند؟

همانطور که گفته شد اکثر مکمل‌های خواب آور بر پایه ملاتونین ساخته شده‌اند. اما علاوه بر ملاتونین سایر مواد مغذی نیز به طور مستقیم، یا با تاثیر بر ساخت و ترشح ملاتونین؛ در تنظیم خواب نقش دارند.

 

تریپتوفان

تریپتوفان نوعی اسید آمینه آروماتیک است. این اسید آمینه با ساختار حلقوی، پیش‌ساز اصلی ملاتونین محسوب می‌شود. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است. بنابراین بدن برای تامین آن به مواد غذایی و مکمل‌ها وابسته است. تریپتوفان برای ساخت سروتونین و ملاتونین استفاده می‌شود. بنابراین علاوه بر تنظیم خواب، در بهبود خلق و خو و افزایش کیفیت خواب نیز نقش دارد. برخی از مکمل‌های خواب‌آور حاوی تریپتوفان هستند. مصرف روزانه 1-2 میلی گرم تریپتوفان در درمان بی خوابی و افزایش کیفیت خواب نقش موثری دارد.

 

ویتامین  C

ویتامین C در روند ساخت بسیاری از انتقال دهنده‌های عصبی و هورمون‌های مغزی نقش دارد. وجود این ویتامین برای ساخت ملاتونین ضروری به نظر می‌رسد. به طوری که کمبودهای شدید ویتامین C منجر به بروز اختلالات متعدد در خواب می‌شود. بنابراین مصرف مقادیر کافی این ویتامین از طریق مواد غذایی یا مکمل، در کنار مکمل خواب آور، روند تنظیم ریتم شبانه‌روزی را تسریع می‌کند.

 

ویتامین B12

ویتامین B12 یکی دیگر از ویتامین‌هایی است که بر روند ساخت هورمون ملاتونین توسط مغز اثر دارد. کمبود این ویتامین به ندرت رخ می‌دهد. اما اختلالات ناشی از کمبود ویتامین B12، معمولاً پایدار و برگشت‌ناپذیر هستند. یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین B12، بی خوابی و تجربه خواب‌های پریشان است. تشخیص به موقع کمبود ویتامین B12، مانع از گسترش عوارض و خطرات متعاقب آن می‌شود.

 

کلسیم

مصرف شیر قبل از خواب، در بسیاری از موارد منجر به تجربه یک خواب عمیق و با کیفیت می‌شود. شیر یکی از منابع غنی از تریپتوفان و کلسیم است. کلسیم بر افزایش عمق خواب و بهبود کیفیت آن اثر گذار است. در واقع مصرف کلسیم منجر به تنظیم انقباض و توقف انقباض عضلات پلک شود. این فرآیند در کنترل خواب به ویژه در ساعات میانی شب اهمیت فراوانی دارد. مصرف مکمل کلسیم در کنار مکمل خواب‌آور، می‌تواند منجر به تجربه یک خواب عمیق و مناسب در طول شب شود.

 

امگا3 و امگا6

اسیدهای چرب ضروری، سلامت سلول‌های مغزی را تنظیم می‌کنند. همانطور که پیشتر گفته شد، ملاتونین توسط سلول‌های غده پینه‌آل مغز ساخته می‌شود. مکمل امگا3 و امگا6 با تقویت و بهبود توان سلول‌های مغزی، منجر به بهبود بی خوابی می‌شوند. این مکمل‌ها به ویژه در درمان بی خوابی‌های ناشی از استرس، افسردگی و اختلالات روانی، در کنار مکمل خواب آور، توصیه می‌شوند.

 

مکمل تنظیم خواب برای چه افرادی کاربرد دارد؟

مکمل‌های خواب‌آور حاوی ملاتونین، بیشتر برای افرادی مبتلا به کمبود ملاتونین کاربرد دارند. یکی از دسته‌های اصلی این افراد، سالمندان هستند. چرا که با افزایش سن، سطوح ملاتونین تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بنابراین معمولا سالمندان دچار بی خوابی و کم خوابی‌های مکرر می‌شوند. مصرف مکمل ملاتونین در سالمندان، منجر به بهبود و تنظیم ساعت خواب می‌شود.

علاوه بر این افرادی که به طور مداوم مسافرت می‌کنند، به ویژه مسافران هوایی، دچار اختلال در ترشح ملاتونین می‌شوند. ملاتونین در بدن این افراد به صورت نابه‌جا ترشح می‌شود. این عامل منجر به بی خوابی شبانه و خواب‌آلودگی در طول روز می‌گردد. در نتیجه مسافرانی که سفرهای طولانی هوایی دارند، معمولا از مکمل خواب‌آور برای تنظیم ترشح ملاتونین بهره می‌گیرند. سایر افراد مبتلا به اختلال خواب نیز ممکن است بسته به علت بی خوابی، از مکمل‌های خواب‌آور با دوزهای متفاوت استفاده کنند.

 

مکمل تنظیم خواب برای سالمندان

 

فواید مکمل خواب آور برای درمان بی خوابی چیست؟

مکمل‌های خواب آور حاوی ملاتونین و بعضا پیش‌سازهای آن از جمله تریپتوفان هستند. تاثیر مصرف مکمل خواب‌آور، بر بهبود اختلالات خواب، تا حد زیادی به زمان و نحوه مصرف آن بستگی دارد. مکمل‌های تنظیم خواب موجود در بازار، معمولا سطوح ملاتونین متوسطی دارند. بنابراین برای اثر گذاری مناسب، فاصله مصرف مکمل و زمان خواب نباید زیاد طولانی شود. تعیین زمان دقیق مصرف مکمل خواب‌آور کار دشواری است و به شرایط زندگی هر فرد بستگی دارد. معمولا توصیه می‌شود حداکثر 1-2 ساعت قبل از زمان معمول خواب، مکمل ملاتونین استفاده شود.

یکی دیگر از نکات ضروری در مصرف مکمل خواب‌آور، تداوم مصرف است. برای بهبود کیفیت خواب، لازم است دوره مصرف مکمل ملاتونین به صورت کامل طی شود. رها کردن و مصرف مجدد به صورت مداوم، نه تنها اختلالات خواب را درمان نمی‌کند، بلکه منجر به تشدید این شرایط می‌گردد.

 

مصرف مکمل خواب‌آور چه عوارضی دارد؟

به طور کلی مصرف مکمل‌های خواب‌آور تنها برای افراد بالای 18 سال توصیه می‌شود. مصرف در سنین پایین‌تر، ممکن است، منجر به اختلال در ریتم شبانه‌روزی طبیعی در بدن شود. سایر عوارض جانبی مکمل‌های تنظیم خواب حاوی ملاتونین، ایجاد مقاوت است. در برخی از افراد ممکن است، مصرف مکرر مکمل خواب‌آور، منجر به عدم اثر گذاری مناسب آن بر خواب شود. بنابراین به طور کلی از مصرف طولانی مدت و دوز های بالاتر از مقدار توصیه شده بایستی اجتناب شود. به جای مصرف مکمل‌های خواب آور، استفاده از گیاهان دارویی می‌تواند مفید و با عارضه کمتری همراه باشد. برای آشنایی بیشتر با گیاهان مفید در درمان بی خوابی مطالعه مقاله “علت بی خوابی چیست و راه درمان آن با داروهای گیاهی” را پیشنهاد می‌کنیم.

 

عوارض مکمل خواب آور

 

سخن پایانی

خستگی، کاهش تمرکز، تحریک‌پذیری، نوسانات خلقی، افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی از عوارض نخوابیدن است. این مشکل باعث ایجاد ‏پریشانی‌های عمده و اختلالات عملکردی در زندگی افراد می‌شود به طوری که فرد بیمار در احیای نیروی از ‏دست رفته خود، ناتوان می‌گردد. همانطور که گفتیم ‏یکی از راهکارهای درمان بی‌خوابی و تنظیم خواب، استفاده از مکمل‌های خواب‌آور است. مکمل خواب آور نه تنها با القاء خواب در درمان نخوابیدن کاربرد دارد، بلکه ساعت خواب را تنظیم می‌کند و کیفیت آن را نیز بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید از طریق داروخانه آنلاین نسخه اول، انواع مکمل های خواب آور و تنظیم خواب موجود را مقایسه و خریداری کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید