برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

درمان سرماخوردگی و احتقان بینی با داروهای گیاهی

سرماخوردگی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه تنفسی بوده، با علائمی مانند تب خفیف، عطسه، سرفه، ‏آبریزش از بینی و چشم، سوزش گلو و احتقان بینی همراه است. استفاده از گیاهان دارویی و فرآورده‌های ‏طبیعی به دست آمده از این گیاهان یکی از بهترین روش‌های درمان سرماخوردگی و احتقان بینی است. ‏ختمی، سیر، آقطی، سرخارگل، اکالیپتوس، نعناع، آویشن، مورد، ‏بابونه، بومادران، زنجبیل و ‏شیرین‌بیان از ‏جمله گیاهان مفید برای درمان سرماخوردگی و بهبود علائم آن هستند. این گیاهان دارای خواص ‏خلط‌‌آور، ‏ضد سرفه، ضد ویروس ‏و باکتری هستند و علاوه بر آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. همچنین ‏بخور برخی گیاهان نظیر نعناع و اکالیپتوس کمک زیادی در کاهش علائم بیماری از جمله احتقان بینی دارند. ‏قرقره آب و نمک رقیق، مصرف مایعات فراوان و داشتن استراحت کافی نیز در بهبودی سریع‌تر موثر است.‏
درمان سرماخوردگی و احتقان بینی

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی مجاری تنفسی فوقانی است که مخاط دهان، بینی، چشم، حنجره و نای را درگیر می‌کند. بیش از 200 نوع ویروس قادر هستند که سرماخوردگی را به وجود آورند. این ویروس‌ها از طریق ذرات معلق هوا در پی سرفه و عطسه و یا تماس مستقیم مخاط بینی، دهان و چشم‌ها وارد بدن شده و موجب بیماری می‌شوند. تعییر ناگهانی دمای محیط و در نتیجه واکنش بدن نیز یکی دیگر از علل سرماخوردگی است. سرماخوردگی اغلب در مدت یک هفته خودبه خود بهبود می‌یابد. اگرچه درمان خودسرانه سرماخوردگی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، اما شما می‌توانید از برخی داروهای گیاهی شرکت‌های داروسازی معتبر برای درمان این مشکل و کاهش علائم آن استفاده کنید و از عوارض داروهای شیمیایی نیز در امان بمانید. با توجه به شیوع سرماخوردگی ما در این مقاله به بررسی علل و علائم این بیماری پرداخته‌ایم و در انتها با معرفی با کیفیت‌ترین داروهای گیاهی درمان سرماخوردگی و احتقان بینی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول، به شما در درمان این بیماری یاری می‌رسانیم.

 

سرماخوردگی و احتقان بینی

درمان سرماخوردگی و احتقان بینی

 

آنچه در این مطلب خواهید خواهند:

  • علت سرماخوردگی
  • علائم سرماخوردگی
  • راهکارهای درمان سرماخوردگی و احتقان بینی
  • درمان سرماخوردگی و احتقان بینی با داروهای گیاهی

 

علت سرماخوردگی

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که دوره آن معمولا بین 3 تا 14 روز طول می‌کشد. ابتلا به سرماخوردگی ممکن است در اثر تماس با فرد آلوده یا تماس با وسایل آلوده صورت پذیرد و گاهی عواملی مانند سرما، استرس و خستگی به دلیل ضعیف کردن سیستم ایمنی، می‌توانند شرایط را برای فعالیت ویروس سرماخوردگی نهفته در مجرای تنفسی مناسب کنند.

 

علائم سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی به طور معمول چند روز طول می‌کشد تا ظاهر شود. دانستن ‏تفاوت بین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که چگونه خود را درمان کنید و آیا لازم است به ‏دکتر مراجعه داشته باشید. ‏معمولا سرماخوردگی بعد از یک هفته خود به خود بهبود می‌یابد. آنفولانزا علائمی بسیار شبیه سرماخوردگی دارد، اما تفاوت اصلی علائم آنها این است که شروع آنفولانزا برق‌آسا و سریع بوده و همراه با تب بالا، کاهش شدید اشتها، لرز، ضعف شدید، درد بدن و مشکل در نفس کشیدن است. همچنین آنفولانزا می‌تواند منجر به عفونت‌های سینوسی، عفونت گوش و ذات‌الریه ‏شود. ‏در مقابل، علائم سرماخوردگی خفیف‌تر بوده و معمولاً با عطسه و گرفتگی بینی همراه است. افراد مبتلا به سرماخوردگی اغلب علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • عطسه
  • بدن درد و ضعف
  • خستگی عمومی
  • سوزش و درد گلو
  • سرفه
  • تب پایین (کمتر از 38 درجه)

 

سرماخوردگی و احتقان بینی

آبریزش و احتقان بینی

راهکارهای درمان سرماخوردگی و احتقان بینی

بهترین راه درمان سرماخوردگی نوشیدن مایعات فراوان و داشتن استراحت کافی است. به طور کلی هیچ درمان ویژه‌ای برای سرماخوردگی ویروسی وجود ندارد و بیشتر داروهایی که تجویز می‌شوند، تنها به کاهش علائم سرماخوردگی و احتقان بینی کمک می‌کنند اما نمی‌توانند دوره‌ بیماری را کوتاه یا آن را درمان کنند. همچنین به یاد داشته باشید آنتی‌بیوتیک‌ها به‌هیچ‌وجه راه درمان سرماخوردگی ویروسی نیستند. برای از بین بردن علائم سرماخوردگی می‌توانید از داروهای بدون نسخه (OTC) استفاده کنید. مثلا برای از بین بردن درد و تب از استامینوفن، برای کنترل عطسه، آبریزش، خارش چشم و بینی و سرفه از آنتی‌هیستامین‌ها و برای رفع احتقان و گرفتگی بینی می‌توانید از قطره‌‌های نمکی استفاده کنید. علاوه بر این موارد استفاده از داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی و احتقان بینی یکی از بهترین راه‌حل‌ها است.

 

درمان سرماخوردگی و احتقان بینی با داروهای گیاهی

طب سنتی بیماری سرماخوردگی را سردسته همه بیماری‌ها می‌داند و استفاده از برخی گیاهان دارویی را برای درمان پیشنهاد می‌دهد. از جمله این گیاهان می‌توان به ختمی، آقطی، سرخارگل، اکالیپتوس، نعناع، آویشن، مورد، پوتار، رازیانه، ‏بابونه، بومادران، زنجبیل و شیرین‌بیان‎ ‎اشاره کرد. معمولا این گیاهان دارویی به صورت ترکیب با هم یا با بعضی مواد به دست آمده از آنها، ‏مواد معدنی یا مواد شیمیایی مانند منتول، تیمول، کامفر، بنزوئن، متیل سالیسیلات، اسید اسکوربیک، عسل و روی، عرضه می‌شوند‎.‎ امروزه این گیاهان دارویی با روش‌های علمی شناسایی، جمع‌آوری و عصاره‌گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت‌های ‏داروسازی به شکل‌های دارویی رایج ساخته شده‌اند.‎

 

درمان خانگی سرماخوردگی با داروهای گیاهی

درمان سرماخوردگی با داروهای گیاهی

 

شما هم اکنون می‌توانید ‏برای تهیه و خرید هر یک از این داروهای گیاهی، از طریق لینک زیر ‏اقدام کنید

قرص فیتوکلد گل دارو حاوی ریشه ختمی، گل آقطی و اکیناسه (سرخارگل) است و برای درمان علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی، سینوس‌ها و به عنوان خلط‌آور به کار می‌رود.

پماد ب ب کلد گل دارو حاوی گیاه اکالیپتوس، تیمول و منتول است و به صورت استنشاقی به عنوان یک داروی کمکی در درمان ‏سرماخوردگی، ناراحتی‌های تنفسی و سرفه کودکان به کار می‌رود‎.‎

قرص گارلت سیر امی ویتال پائین آورنده چربی خون، ضد فشار خون، ضد تجمع پلاکت‌ها و فیبرینولیتیک است، همچنین در بهبود تصلب شرائین، درمان سرماخوردگی، سرفه، برونشیت و احتمال ابتلا به عفونت کاربرد دارد.

قرص آلتادین دینه از داروهای گیاهی خلط‌آور است که برای درمان سرفه‌های تحریکی، التهاب و خشکی مخاط دهان و گلو، رفع ‏سرماخوردگی، گرفتگی صدا و درمان گلودردهای غیرعفونی استفاده می‌شود. ‏این فرآورده حاوی عصاره ختمی، شیرین‌بیان و اسانس نعنا است.

شربت کالیک نوتک فار از عصاره شیرین‌بیان، آویشن و عسل تهیه شده است. این محصول دارای خواص ‏خلط‌‌آور، ضد سرفه، ضد ویروس ‏و باکتری است و به درمان گلودرد، سرماخوردگی، لارنژیت، برونشیت، تب و ‏آنفولانزا کمک می‌کند‏. ‏

قطره بخور اکالیپتوس باریج اسانس تهیه شده از روغن اکالیپتوس، آویشن شیرازی و اسانس مورد است و به عنوان ضد احتقان بینی در سرماخوردگی به کار می‌رود.

محلول اکالیپتوس ایران داروک حاوی عصاره استاندارد شده برگ گیاه اکالیپتوس و منتول است و به شکل محلول استنشاقی برای برطرف ‏کردن نشانه‌های سرماخوردگی، سرفه و احتقان بینی کاربرد دارد.

محلول غیر خوراکی بخور اکالیپتوس گل دارو حاوی تنتور اکالیپتوس ‏است و برطــرف کنـنـده علائم سـرمـاخوردگی، احتـقان بیـنی و سـرفه می‌باشد.

داروی گیاهی زینکلد حاوی عصاره گیاه سرخارگل، شیرین‌بیان، اسید آسکوربیک و روی است و به شکل شربت برای تقویت سیستم دفاعی بدن در کمک به درمان سرماخوردگی، عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی و سرفه استفاده می‌شود.

شربت برونکو باریج از عصاره آویشن شیرازی و گل ختمی تشکیل شده است. این فرآورده در رفع سرفه‌های ناشی از بیماری سرماخوردگی‏، بهبود بیماری برونشیت، کاهش سرفه‌های شدید، درمان سیاه سرفه و پاکسازی ‏عفونت‌ها از دستگاه تنفسی به کار می‌رود. خاصیت خلط‌آور و نرم کننده گلو دارد.‏‏

فیتوگریپ از ترکیب عصاره آقطی، اکیناسه، زنجبیل، بومادران، بابونه و نعناع ساخته شده است و به شکل شربت در پیشگیری و درمان سرماخوردگی، سرفه و به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن به کار می‌رود.

 

سخن پایانی

در نظر داشته باشید اگر سرماخوردگی شما بیش از ۱۰ روز طول کشید، حتما به پزشک مراجعه کنید. سرماخوردگی طولانی مدت احتمال ابتلا به ذات الریه، عفونت‌های ریوی و سینوسی را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید درصورتیکه تجربه هرکدام این داروها را داشته و دیدگاهی در این باره دارید، با دیگر خوانندگان در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید