برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

درمان چربی خون بالا با داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی

به بالا رفتن کلسترول یا تری‌گلیسرید در خون که در اثر مصرف مواد غذایی بیش از میزان مورد نیاز یا هنگام بروز اختلال در سوخت‌وساز ‏چربی رخ می‌دهد، بیماری چربی خون گفته می‌شود. مقادیر زیاد کلسترول بد یا کلسترول ‏LDL‏ در خون می‌تواند خطر ابتلا به ‏بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. از این رو مهم است اطمینان حاصل کنید که سطح چربی خون شما همیشه تحت کنترل و مراقبت است. ‏سرگیجه و سردرد از مهم‌ترین علائم چربی خون بالا است. این عارضه را می‌توان با رژیم غذایی مناسب، مصرف مکمل‌های غذایی و ‏داروهای گیاهی کنترل و درمان کرد. سير، چای سبز، سويا، كنگر فرنگی، شوید، شنبلیله، طرشک، شاهتره، کاسنی، لیمو عمانی و زرشک از ‏گیاهان مفید برای درمان چربی خون بالا هستند که امروزه توسط شرکت‌های داروسازی، به شکل های رایج دارویی عرضه می‌شوند‏.
چربی خون بالا

چربی خون اصطلاحی پزشکی برای سطوح غیر طبیعی و بالای چربی‌ها (لیپیدها) در خون است. دو نوع عمده چربی موجود در خون تری‌گلیسیرید و کلسترول است. سطح بالای کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید ارتباط مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دارند و این بیماری‌ها می‌توانند به سکته مغزی و قلبی منجر شوند. چربی خون معمولاً در بزرگسالی و به علت رژیم غذایی غلط و کاهش تحرک بروز می‌کند، اگرچه می‌تواند به ارث نیز برسد اما بیشتر اوقات نتیجه انتخاب سبک زندگی ناسالم است. بررسی‌ها نشان داده حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد جامعه درگیر اختلالات چربی خون هستند. لذا با توجه به اهمیت و شیوع این بیماری، ابتدا علل افزایش چربی خون، علائم و روش‌های تشخیص آن را شرح می‌دهیم و در ادامه با معرفی ‏گیاهان دارویی موثر در درمان چربی خون بالا، بهترین فرآورده‌های طبیعی به دست ‏آمده از این گیاهان را به همراه مکمل‌های غذایی مفید برای این عارضه را معرفی می‌کنیم‎.

 

چربی خون

بیماری چربی خون بالا

 

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • علت چربی خون بالا
  • علائم چربی خون بالا
  • نحوه تشخیص چربی خون
  • روش‌های درمان چربی خون بالا
  • درمان چربی خون بالا با داروهای گیاهی

 

علت چربی خون بالا

مهم‌ترین علل افزایش چربی خون شامل موارد زیر می‌شود:

  • تغذیه نادرست مانند مصرف زیاد غذاهای چرب، کمبود مصرف غذاهای حاوی فیبر و استفاده از روغن‌های ناسالم
  • مشکلات روحی و روانی: باید توجه داشت که هر استرسی می‌تواند باعث افزایش چربی خون شود؛ اصطلاح «چربی خون عصبی» که در بین مردم زیاد شنیده می‌شود، حکایت این نوع از افزایش چربی خون است. بی‌خوابی نیز می‌تواند اثر مشابهی داشته باشد.
  • عدم تحرک و انجام ندادن ورزش
  • برخی بیماری‌ها مانند ضعف تدریجی کبد به عنوان تنظیم کننده اصلی چربی خون، کم کاری تیروئید، دیابت و یبوست
  • مصرف برخی داروها مانند قرص‌های جلوگیری از بارداری، داروهای کورتونی و ضد افسردگی
  • سیگار کشیدن و مصرف الکل
  • ژنتیک: چربی خون ترکیبی خانوادگی باعث کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری اغلب در نوجوانی ‏دچار چربی خون بالا می‌شوند و در 20 یا 30 سالگی مشخص می‌گردد.

 

علائم چربی خون بالا

چربی خون بالا برخلاف بسیاری از بیماری‌های دیگر ممکن است با علائم مشخصی همراه نباشد. با این وجود توجه به نشانه‌های زیر می‌تواند قبل از بروز هر گونه ناراحتی قلبی در مشکوک شدن شما به این مشکل کمک کند. این علائم عبارتند از:

  • سر درد، سرگیجه و تعریق زیاد
  • درد ساق پا، خواب رفتن پا‌ها و احساس حالت گز گز در پاها
  • خشکی و تلخی دهان
  • احساس سنگینی، خستگی یا کوفتگی در بدن
  • سوزش و احساس افزایش حرارت نقاط مختلف بدن به خصوص کف پا
  • ورم و پف کردن صورت

 

علائم چربی خون

علائم چربی خون

 

نحوه تشخیص چربی خون

هر چند توجه به علائمی که در بالا گفته شد، می‌تواند دلیلی بر افزایش چربی خون باشد لیکن به طور کلی، چربی خون علائم خاصی ندارد. بنابراین تنها راه تشخیص آن انجام آزمایش خون به نام پانل چربی یا پروفایل لیپید توسط پزشک است. این آزمایش میزان کلسترول شما را تعیین می‌کند. به این منظور پزشک نمونه‌ای از خون را گرفته و سپس با گزارش کامل به شما پاسخ می‌دهد. این گزارش سطوح زیر را نشان می‌دهد:

  1. کلسترول کل
  2. کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)
  3. کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)
  4. تری گلیسیرید

 

روش‌های درمان چربی خون بالا

مهم‌ترین و اولین راه درمان چربی خون بالا تغییر سبک زندگی و نوع رژیم غذایی به همراه انجام منظم فعالیت‌های ورزشی است. زمانی که این راهکار کافی نبود از داروهای کاهنده چربی خون استفاده می‌شود. انواع داروهای چربی خون شامل داروهای شیمیایی مربوط به خانواده استاتین‌ها، مهار کننده‌های جذب کلسترول مانند استیتیمیب‎‎، داروهای تزریقی، مکمل‌های اسید چرب امگا 3‏ و مکمل‌های کاهش دهنده کلسترول هستند. علاوه بر این امروزه به دلیل عارضه جانبی کمتر داروهای گیاهی و اثربخشی زیاد، استفاده از این فرآورده‌ها برای درمان چربی خون بسیار گسترده شده است.

 

درمان چربی خون با داروهای گیاهی

در طب سنتی برای درمان چربی خون بالا از گیاهان دارویی مانند سير، چای سبز، سويا، كنگر فرنگی، شوید، شنبلیله، طرشک، شاهتره، کاسنی، لیمو عمانی و زرشک استفاده می‌شود. امروزه این گیاهان دارویی با روش‌های علمی شناسایی، جمع‌آوری و عصاره‌گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت‌های داروسازی به شکل‌های دارویی رایج ساخته شده‌اند.

 

چربی خون

راهکارهای درمان چربی خون بالا

 

شما هم اکنون می‌توانید ‏برای تهیه و خرید هر یک از این داروهای گیاهی، از طریق لینک زیر ‏اقدام کنید:

قرص آنتوم ایران داروک حاوی عصاره دانه و برگ شوید، ریشه و گل کاسنی، برگ شاهتره و لیمو عمانی است. این فرآورده در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون موثر است.

 

قرص گارلت سیر امی ویتال از پودر سير خشک و سیر تازه تهیه شده و خاصیت کاهش چربی خون، کاهش قند خون، ضد فشار خون، ضد تجمع پلاکت‌ها و فیبرینولیتیک دارد. همچنین در درمان تصلب شرائین، سرماخوردگی، سرفه و برونشیت به کار می‌رود.

 

آدامس چای ترش الدر کاهش دهنده فشارخون و کلسترول است، از سلامت قلب و عروق پشتیبانی می‌کند و خاصیت آرامبخش دارد.

 

کپسول جینکوبیلوبا ویتارمونیل حاوی عصاره برگ گیاه جینکوبیلوبا است. این فرآورده گیاهی علاوه بر تقویت حافظه و تمرکز و کمک به درمان آلزایمر، به کاهش چربی خون و بهبود گردش خون عروق محیطی کمک می‌کند.

 

قرص گارسین گل دارو و آلیوم اس دینه حاوی پودر سیر هستند و به منظور درمان فشار خون بالا، زیادی چربی خون، تصلب شرایین و پیشگیری از ترومبوز به كار می‌روند‎.‎

 

کپسول ‏لیپوهرب گل دارو حاوی عصاره خشک تخم خرفه، تخم شنبلیله، اندام هوایی شوید، ‏پودر میوه زرشک، پودر میوه تخم شنبلیله و کنگر فرنگی است که به عنوان برطرف کننده اختلالات ترشح صفرا و پایین ‏آورنده تری‌گلیسرید و کلسترول خون مصرف می‌شود‎

.‎

قطره استراگل گل دارو‎ ‎حاوی عصاره هیدروالکلی زالزالک، قره قات، زنجبیل، سیر، فلفل قرمز، بابونه و پوست بید ‏است و در پیشگیری از گرفتگی عروق کرونر قلب و اختلالات ترومبوآمبولیک در عروق بیماران قلبی و دیابتی به کار می‌رود‎.‎

 

قرص گیاهی‎ گرین تیدین ‎دینه از برگ چای سبز تهیه شده است. اين فرآورده به به عنوان آنتی‌اکسیدان، کاهش دهنده وزن، پیشگیری ‏کننده از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان، کاهش دهنده کلسترول و ریسک پوکی استخوان و همچنین به عنوان دیورتیک ‏مصرف می‌شود.

 

سخن پایانی

در پایان ضروری است بدانیم افراد مبتلا به چربی خون درمان نشده، شانس بیشتری برای ابتلا به نارسایی‌های قلبی نسبت به جمعیت عمومی دارند. بیماری قلبی بیماری است که در آن پلاک‌ها در داخل عروق کرونر (قلب) جمع می‌شوند و تصلب شرایین که آترواسکلروز نامیده می‌شود، هنگامی اتفاق می‌افتد که پلاک در دیواره رگ‌ها جمع گردد. با گذشت زمان، تجمع پلاک عروق را باریک می‌کند و می‌تواند آنها را به طور کامل مسدود و از جریان طبیعی خون جلوگیری کند. این مشکلات می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود. از این رو درمان به موقع چربی خون بالا بسیار مهم است. امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتی که تجربه مصرف هرکدام این داروها را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان، در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید