برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

راه‌های درمان اضطراب (Anxiety) را بهتر بشناسیم

اضطراب پاسخ طبیعی بدن شما به استرس است. روز اول مدرسه، رفتن به مصاحبه شغلی یا سخنرانی ممکن است باعث ترس بیشتر و عصبی شدن بیشتر افراد شود. اما اگر احساس اضطراب شدید دارید که بیش از شش ماه طول کشیده است و زندگی شما را مختل کرده، ممکن است دچار اختلال اضطراب شده باشید. با توجه به اهمیت این بیماری ما در مقاله زیر به بررسی علل و علائم این بیماری پرداخته‌ایم و راه‌های درمان اضطراب با گیاهان دارویی و مکمل‌ها را شرح داده‌ایم..
اختلال اضطراب چیست

اختلال اضطراب چیست؟

احساس اضطراب و دلشوره در مورد انتقال به مکان جدید، شروع کار جدید یا شرکت در امتحان امری طبیعی است. این نوع اضطراب ناخوشایند است، اما ممکن است انگیزه شما را برای کار بیشتر و انجام کار بهتر فراهم کند. اضطراب معمولی احساسی است که می‌آید و می‌رود، اما در زندگی روزمره شما تداخلی ایجاد نمی‌کند. در مورد اختلال اضطراب، احساس ترس ممکن است همیشه با شما باشد که می‌تواند شدید و گاهی اوقات ناتوان کننده باشد.

این نوع اضطراب ممکن است باعث شود از کارهایی که لذت می‌برید دست بکشید. در موارد شدید، ممکن است مانع از ورود شما به آسانسور، عبور از خیابان یا حتی خارج شدن از خانه شود. در صورت عدم درمان، اختلال اضطراب بدتر می‌شود. اختلالات اضطرابی شایع‌ترین شکل اختلال عاطفی است و در هر سنی می‌تواند افراد را درگیر کند. طبق تحقیقات انجمن روانپزشکی آمریکا، زنان بیشتر از مردان دچار اختلال اضطراب می‌شوند.

 

انواع اختلال اضطراب کدامند؟

اضطراب بخشی اساسی در چندین اختلال مختلف است که شامل:

۱) اختلال هراس (Panic): تجربه حملات وحشت و ترس مکرر در زمان‌های غیر منتظره.

۲) فوبیا (Phobia): ترس بیش از حد از یک شی، موقعیت یا فعالیت خاص.

۳) اختلال اضطراب اجتماعی (Social anxiety): ترس شدید از قضاوت توسط دیگران در موقعیت‌های اجتماعی.

۴) وسواس: افکار غیر منطقی مکرر که فرد را به انجام رفتارهای خاص و مکرر سوق می‌دهد.

۵) اختلال اضطراب جدایی: ترس از دوری از خانه یا عزیزان.

۶) اضطراب بیماری: اضطراب در مورد سلامتی (قبلا hypochondria نامیده می‌شد).

۷) اختلال استرس پس از سانحه (PTSD): اضطراب به دنبال یک واقعه آسیب‌زا.

 

علائم اضطراب چیست؟

علائم اضطراب بسته به شخصی که آن را تجربه می‌کند متفاوت است. احساسات می‌توانند از درد معده گرفته تا تپش قلب باشند. علائم اضطراب عبارتند از:

۱) افزایش ضربان قلب

۲) تنفس سریع و پی در پی

۳) بی‌قراری

۴) مشکل در تمرکز

۵) مشکل خوابیدن

گفتنی است علائم اضطراب شما ممکن است کاملاً با علائم شخص دیگر متفاوت باشد.

 

تشخیص اضطراب

 

حمله اضطراب چیست؟

حمله اضطرابی احساسی از دلهره، نگرانی، پریشانی یا ترس است. برای بسیاری از افراد، حمله اضطراب به آرامی ایجاد می‌شود و با نزدیک شدن به یک واقعه استرس‌زا ممکن است بدتر شود. حملات اضطراب می‌تواند بسیار متفاوت و علائم آن ممکن است در افراد مختلف، رایج‌ترین علائم حملات اضطرابی عبارتند از:

۱) احساس ضعف یا سرگیجه

۲) تنگی نفس

۳) دهان خشک

۴) تعریق

۵) لرز یا گرگرفتگی

۶) دلهره و نگرانی

۷) بی قراری

۸) پریشانی

۹) ترس

۱۰) بی حسی یا سوزن سوزن شدن

نکته: معمولا حمله وحشت و حمله اضطرابی علائم مشترکی دارند، اما یکسان نیستند.

 

چه عواملی باعث اضطراب می‌شود؟

محققان از علت دقیق اضطراب اطمینان ندارند. اما، به احتمال زیاد ترکیبی از عوامل نقش دارند که شامل عوامل ژنتیکی و محیطی و همچنین شیمی مغز است. علاوه بر این، محققان بر این باورند که ممکن است مناطقی از مغز که مسئولیت کنترل ترس را دارند، تحت تأثیر قرار گیرد.

 

آیا آزمایشاتی وجود دارد که اضطراب را تشخیص دهد؟

با یک آزمایش نمی توان اضطراب را تشخیص داد. تشخیص اضطراب نیاز به یک پروسه طولانی از معاینات بدنی، ارزیابی سلامت روان و پرسش‌نامه روانشناسی دارد. بعضی از پزشکان ممکن است یک معاینه بدنی، از جمله آزمایش خون یا ادرار، انجام دهند تا شرایط پزشکی زمینه‌ای را که می‌تواند در علائمی که شما تجربه می‌کنید، رد کند.

 

درمان های اضطراب چیست؟

پس از تشخیص اضطراب، می‌توانید گزینه‌های درمانی را با پزشک خود بررسی کنید. برای برخی از افراد، درمان پزشکی لازم نیست. تغییر شیوه زندگی ممکن است برای کنار آمدن با علائم کافی باشد. با این حال، در موارد متوسط یا شدید، درمان می‌تواند به شما کمک کند تا بر علائم غلبه کنید و یک زندگی روزمره با کنترل بیشتری داشته باشید.

درمان اضطراب به دو دسته تقسیم می شود: روان درمانی و دارو. ملاقات با یک درمانگر یا روانشناس می‌تواند به شما در یادگیری ابزاری برای استفاده و راهکارهایی برای کنار آمدن با اضطراب هنگام بروز آن کمک کند. داروهایی که به طور معمول برای درمان اضطراب استفاده می‌شوند شامل داروهای ضد افسردگی و آرامبخش هستند. آنها برای تعادل شیمی مغز، جلوگیری از بروز اضطراب و دفع شدیدترین علائم اختلال کار می‌کنند.

 

درمان اضطراب

 

روش‌های درمان طبیعی اضطراب چیست؟

تغییر سبک زندگی می‌تواند روشی موثر برای تسکین بخشی از استرس و اضطرابی باشد که هر روز با آن روبرو هستید. بیشتر “درمان‌های طبیعی” شامل مراقبت از بدن، شرکت در فعالیت‌های سالم و از بین بردن اقدامات ناسالم است که شامل موارد زیر می‌باشد:

۱) خواب کافی

۲) مدیتیشن

۳) ورزش کردن

۴) داشتن یک رژیم غذایی سالم

۵) فعال ماندن و کار کردن

۶) اجتناب از الکل

۷) اجتناب از کافئین

۸) ترک سیگار

۹) مصرف مکمل‌ها و فرآورده‌های طبیعی

 

درمان اضطراب با گیاهان دارویی

در طب سنتی از گیاهانی مانند بابونه، اسطوخودوس، سنبل الطیب و گل ساعتی برای کاهش اضطراب و ایجاد آرامش کمک می‌گیرند. امروزه از گیاهان مکمل‌ها و فرآورده‌های طبیعی مختلف تولید می‌شود که به دلیل عوارض جانبی کمتر و اثربخشی زیاد مصرف آنها گسترش یافته است. این فراورده‌های طبیعی با کاهش تحریک‌پذیری دستگاه عصبی، در پیشگیری از بروز تنش‌های عصبی ناشی از اضطراب، استرس و افکار منفی ‏موثر هستند و در رفع علائم ناشی از اضطراب مانند تپش قلب و دردهای گذری قفسه سینه که منشأ عصبی دارند، بسیار مفیدند.

بابونه:

بابونه دو نوع است که مردم می توانند از آن به صورت دارویی استفاده کنند: بابونه رومی و بابونه آلمانی. برای کمک به تسکین استرس و اضطراب از بابونه می‌توان به شکل چای و دمنوش استفاده کرد. بابونه سیستم عصبی را تسکین می‌دهد و در کنترل اضطراب، کاهش استرس و درمان افسردگی موثر است. تقویت حافظه، بهبود اختلالات خلقی، رفع مشکلات بی‌خوابی و کمک به درمان افسردگی از خواص این گیاه برای سلامت روان است. مصرف دمنوش این گل به از بین رفتن احساس غم، افسردگی، ناامیدی و تنبلی کمک می‌کند و باعث افزایش شادی و هیجان می‌شود. پژوهش‌های علمی نیز نشان داده است بوییدن اسانس یا روغن آن در بسیاری افراد، برای رفع افسردگی، درمان اضطراب و داشتن خلق و خوی خوب موثر است.

سنبل الطیب:

قرن‌ها است که مردم از ریشه این گیاه برای کمک به درمان مشکلات خواب، اضطراب و افسردگی استفاده می‌کنند. ریشه سنبل الطیب به اشکال چای و یا قرص موجود است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سنبل الطیب برای کاهش اضطراب معمولاً بی خطر است. با این حال، NCCIH خاطرنشان می‌کند که هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده طولانی مدت یا ایمنی سنبل الطیب در زنان حامله، مادران شیرده و کودکان زیر ۳ سال وجود ندارد و این افراد بایستی از مصرف آن خودداری کنند.

اسطوخودوس:

بسیاری از افراد برای کمک به آرامش اعصاب و رفع اضطراب خود از اسطوخودوس استفاده می‌کنند. استفاده از اسانس این گیاه و کاربرد آن در رایحه درمانی، یک درمان مکمل و بی‌خطر برای کاهش و رفع این مشکلات خُلقی است. ترکیبات موجود در اسانس آن، باعث تحریک انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود. علاوه بر این ترشح هورمون‌هایی که استرس اضافی را در بدن مهار می‌کنند، افزایش می‌دهد.

گل ساعتی:

برخی مطالعات نشان می‌دهد که یک گونه خاص از گل ساعتی با نامP. Incarnate در درمان بی قراری عصبی و اضطراب موثر است. یکی از مهم‌ترين آلكالوئيدهای موجود در این گل، هارمان و هارمالين است كه موجب مهار فعاليت آنزيم مونوآمينواكسيداز در بدن می‌شود. در نتيجه، ميزان انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونين، نوراپينفرين و دوپامين را در مغز افزايش می‌دهند که باعث ایجاد آرامش، کنترل استرس، کاهش اضطراب و دلشوره و تسکین دردهای با منشأ عصبی می‌شود.

 

درمان اضطراب با گیاهان دارویی

 

اضطراب و افسردگی

اگر دچار اختلال اضطراب هستید، ممکن است افسرده باشید. در حالی که اضطراب و افسردگی می‌تواند به طور جداگانه رخ دهد، غیر معمول نیست که این موارد با هم اتفاق بیفتند. اضطراب می‌تواند علامت افسردگی بالینی یا اساسی باشد. به همین ترتیب، بدتر شدن علائم افسردگی می‌تواند توسط یک اختلال اضطرابی ایجاد شود. علائم هر دو بیماری را می‌توان با بسیاری از درمان‌های مشابه مانند روان درمانی (مشاوره)، داروها و تغییر سبک زندگی کنترل کرد.

 

اضطراب کودکان 

اضطراب در کودکان امری طبیعی و شایع است. در واقع از هر هشت کودک یک نفر دچار اضطراب می‌شود. هنگامی که کودکان بزرگ می‌شوند و از والدین، دوستان و سرپرستان خود می‌آموزند، مهارت‌هایی را برای آرام کردن خود و کنار آمدن با احساس اضطراب در خود پرورش می‌دهند. اما، اضطراب کودکان همچنین می‌تواند مزمن و مداوم شود، و به یک اختلال اضطرابی تبدیل شود. اضطراب کنترل نشده ممکن است در فعالیت‌های روزمره آنها اختلال ایجاد کند و کودکان ممکن است از تعامل با همسالان یا اعضای خانواده خود جلوگیری کنند. علائم یک اختلال اضطرابی در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱) عصبانیت

۲) تحریک‌پذیری

۳) بی خوابی

۴) احساس ترس

۵) شرم

۶) احساس انزوا

 

اضطراب نوجوانان 

نوجوانان ممکن است دلایل زیادی برای اضطراب داشته باشند. آزمون‌ها، بازدید از دانشگاه و اولین قرار ملاقات‌ها در این سال ها مهم می‌باشند. نوجوانانی که احساس اضطراب می‌کنند یا علائم اضطراب را مکرراً تجربه می‌کنند ممکن است دچار اختلال اضطراب شوند. علائم اضطراب در نوجوانان ممکن است شامل عصبی بودن، کمرویی، رفتارهای انزواطلبانه باشد. به همین ترتیب، اضطراب در نوجوانان ممکن است منجر به رفتارهای غیرمعمول شود.

آنها ممکن است بازی کنند، در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشند، از رویدادهای اجتماعی بگریزند و حتی به مصرف مواد یا الکل بپردازند. برای برخی از نوجوانان، افسردگی ممکن است با اضطراب همراه باشد. تشخیص هر دو بیماری مهم است تا درمان بتواند موارد اساسی را برطرف کرده و به تسکین علائم کمک کند. متداول‌ترین روش‌های درمانی برای اضطراب در نوجوانان گفتاردرمانی و دارو است. این روش‌های درمانی به رفع علائم افسردگی نیز کمک می‌کنند.

 

آیا غذاها می‌توانند اضطراب را درمان کنند؟

برخی تحقیقات نشان می‌دهد اگر به طور مکرر دچار اضطراب شوید، غذاهایی که می‌خورید ممکن است تأثیر مفیدی بر مغز شما بگذارد. این غذاها عبارتند از:

۱) ماهی سالمون

۲) بابونه

۳) زردچوبه

۴) شکلات تلخ

۵) ماست

۶) چای سبز

 

درمان حملات اضطراب با مصرف مکمل‌ها

در بسیاری از موارد عدم تعادل هورمون های تیروئیدی و جنسی باعث تحریک استرس و حمله اضطراب می‌شود. مکمل‌های آرام بخش حاوی گابا و اینوزیتول در درمان این بیماری اهمیت دارند. کنترل سطوح قند خون و کاهش دریافت منابع ساکارز، چای، قهوه و سایر منابع کافئین توصیه‌های رایج تغذیه‌ای در این بیماران هستند. مکمل یاری با ویتامین‌های گروه B از جمله ویتامین ب 12، کروم، روی، سلنیوم و از همه مهم‌تر منیزیم نیز توصیه می‌شود.

 

سخن پایانی

برای بسیاری از افراد، بهترین روش درمان اضطراب، ترکیب درمان دارویی و روان درمانی است. به یاد داشته باشید انتخاب اینکه کدام روش باید به کار گرفته شود، به عهده‌ پزشک و با توجه به شرایط شما صورت می‌گیرد. ما در سامانه اطلاع رسانی “نسخه اول” ضمن افزایش آگاهی شما نسبت به نحوه درمان اضطراب و دلشوره با کمک فرآورده‌های طبیعی و مکمل‌ها، با مقایسه فرآورده‌های موجود در بازار، تلاش می‌کنیم به شما برای انتخاب ‏مناسب‌ترین محصول کمک کنیم‏.‏

 

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322396#other-treatment-options

https://www.healthline.com/health/anxiety#foods

https://www.medicalnewstoday.com/articles/herbs-for-anxiety#other

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید