برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

روش تشخیص نوع پوست (انواع تیپ پوستی)

در این مقاله به اهمیت شناخت نوع پوست و نحوه آشنایی و چگونگی تشخیص ساده آن آشنا می‌شوید. پس از آن علل و عوامل ایجاد انوع پوست، مراقبت‌ها و روش استفاده صحیح از محصولات مراقبتی به اختصار آمده است. با مطالعه این مطلب از داشتن پوستی سالم و شاداب لذت ببرید و در انتخاب صحیح محصولات متناسب با نوع پوست خود موفق باشید.
روش تشخیص نوع پوست

تشخیص نوع پوست

تشخیص نوع پوست امری مهم و ضروری در مراقبت از پوست است. زیرا پوست موهبتی است که باید برای مراقبت از آن تلاش کنیم. به دنبال زیبایی و شادابی پوست، شرایط روحی و روانی عالی پیدا می‌کنیم و این رابطه هماهنگ، منجر به زیباتر به نظر رسیدن شما می‌شود. برای اینکه بتوانیم از پوست خود بهتر مراقبت کنیم بهتر است نوع پوست خود را تشخیص دهیم. شناخت تیپ پوستی به شما کمک می‌کند تا محصولات مراقبتی و کرم­‌های ضد­آفتاب مناسب را انتخاب کنید. در نتیجه شناخت انواع پوست سبب صرفه جویی در زمان و هزینه‌های شما می‌شود.

یکی از مهمترین دغدغه‌های ما برای خرید یک کرم یا فراورده مراقبتی و آرایشی مناسب، عدم شناخت درست از نوع پوستمان است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

داشتن پوست زیبا

اهمیت شناخت انواع تیپ پوست

حتما می‌دانیدکه پایه بیولوژیکی پوست انسان برای همه افراد یکسان است. پوست بزرگترین لایه حیاتی بدن و اولین خط دفاعی بدن در برابر باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌هاست ولی بسته به عوامل گوناگونی، در هر شخص نسبت به دیگری، متفاوت است.

برای اینکه بتوانید یک برنامه مراقبتی کارآمد برای داشتن پوست سالم وزیبا انتخاب کنید باید تشخیص نوع پوست خود را به طرز صحیحی داشته باشید. شاید تاکنون از محصولات مراقبتی و آرایشی زیادی استفاده کرده باشید و هزینه‌های سنگینی را برای مراقبت از پوست متحمل شده باشید. اما نه تنها انتظار شما برآورده نشده، بلکه حتی اثرات نامطلوبی مانند قرمزی، التهاب، جوش، چربی اضافی، سوزش، خشکی و لکه‌های تیره نیز ایجاد کرده باشد. این مشکلات ناشی از عدم شناخت درست از نوع پوست است.

عوامل تاثیر گذار بر نوع پوست

برای تشخیص نوع پوست بهتر است ابتدا عوامل مختلفی که بر نوع پوست و رنگ آن تاثیر گذار هستند را بشناسیم:

وراثت و ژنتیک

رنگ و نوع پوست شما از جمله مواردی هستند که از طریق ژن‌ها از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند. اثری که هیچ دخالتی در آن نمی‌توان داشت.

 

اثر ژنتیک بر پوست

آب و هوا

تشخیص نوع پوست با توجه به آب و هوای محل زندگی فرد بسته به خشکی و رطوبت محل زندگی شخص امکان‌پذیر است. آب و هوای شدیدا سرد یا گرم مردمی با چهره‌های ضخیم ایجاد می‌کند. در گرما بیشتر پوست به سمت چربی و رنگی بودن می‌رود در حالی که در رطوبت، معمولا پوست نازک، خشک وحساس می‌شود.

 

تاثیر هوا روی پوست

هورمون‌ها

هورمون‌های بدن شما در شرایط مختلف زندگی مانند بارداری، قائدگی، یائسگی، شیردهی و…. ممکن است بر روی پوست شما تاثیرات منفی یا مثبتی داشته باشد. این اختلالات ممکن است شخص را در تشخیص نوع پوست خود دچار اشتباه کند. دراین مواقع نوع پوست شما ممکن است به طور موقتی تغییر کند. شما می‌توانید با استفاده از محصولات مراقبتی، تغذیه مناسب و سبک زندگی صحیح به کنترل آن کمک کنید.

 

اثر هورمونها بر پوست

تغذیه و سبک زندگی

خوردن آب کافی و خوراکی‌های سالم، کم چرب و سرشار از آنتی اکسیدان‌های طبیعی به شادابی و طراوت پوست کمک می‌کنند.

خوردن غذاهای سرخ کردنی، انواع فست فود‌ها و غذاهای چرب و سرخ کردنی می‌توانند اثرات مخربی مانند خشکی، دهیدراته شدن پوست (از دست دادن آب) و احساس کشیدگی بر روی پوست داشته باشند.

دقت داشته باشید در تشخیص پوست خشک و دهیدراته دچار اشتباه نشوید. دهیدراته شدن یا از دست دادن آب پوست در تمام انواع تیپ پوستی وجود دارد.

 

تاثیر غذا بر پوست

سن

سن نیز یکی از عوامل مهم در نوع پوست است. همانطور که دیده‌اید اغلب در سنین نوجوانی و کودکی پوست شاداب تر و نرمال است. با افزایش سن تغییرات نامتعادلی در پوست ایجاد می‌شود. پوست افراد در سنین بالای ۴۰ سال به سمت خشکی و از دست دادن آب می‌رود.

در این موقع علایم پیری و چین و چروک بر روی پوست نمایان می‌شود.

 

اثر سن بر پوست

مصرف برخی داروها و بیماری‌ها

داروهایی که خودسرانه و بی رویه استفاده می‌شوند ممکن است سبب آشفتگی در هورمون‌های بدن، افزودن چربی و یا خشکی بدن، مشکلات کلیوی و کبدی و سبب نامتعادل کردن سیستم بدن شوند.

برخی بیماری‌ها مانند کم‌کاری تیروئید و… نیز بر روی نوع پوست اثر می‌گذارند و سبب خشکی پوست و مو و عدم تعادل در پوست می‌شوند.

 

تاثیر برخی بیماری ها بر پوست

از محصولات آرایشی بهداشتی درست استفاده کنید

شاید تجربه کرده باشید که استفاده نادرست از محصولات آرایشی و بهداشتی از همان ابتدای کودکی، پوست شما را به سمت خشکی، کک ومک و لکه‌های تیره می‌برد. به همین دلیل استفاده درست از محصولات آرایشی بهداشتی و حاوی مواد و ترکیبات منطبق بر نوع تیپ پوستی شما، از همان ابتدای کودکی بسیار با اهمیت است.

تاثیر مصرف نادرست محصولات آرایشی

 

در زیر به افزایش کیفیت و مراقبت درست از پوست صورت با توجه به نوع هر پوست می‌پردازیم.

روش شناخت انواع پوست

برای شناخت انواع تیپ پوستی روش‌ها و تست‌های متعددی وجود دارد، در ادامه چند روش تشخیص نوع پوست بیان می‌شود.

تست تشخیص نوع پوست

در این قسمت روش ساده‌ای برای تشخیص نوع پوست آورده شده است.

  • مرحله اول: صبح که از خواب بیدار می‌‌شوید پوست صورت خود را با یک شوینده ملایم صابونی بشویید.
  • مرحله دوم: با یک حوله ملایم بر روی آن بکشید تا مطمئن شوید که هیچ اثرات چربی در آن دیده نمی‌شود.
  • مرحله سوم: در این مرحله پوست صورت و بینی خود را در یک نور طبیعی در برابر آیینه ببینید بدون اینکه پوست شما هیچ گونه مرطوب کننده، کرم شب و … داشته باشد.
  • مرحله چهارم: برای تشخیص نوع منافذ پوست به ویژه روی پوست بینی که بیشتر از سایر نقاط پوست صورت مشخص است را چک کنید؟ اندازه منافذ را ببینید؟ پوست صورت یا بینی شما براق است یا مات؟ پوست صورت و بینی خود را لمس کنید و ببینید خشک است یا نرم؟ چرب به نظر می‌آید یا نه؟ اگر چربی دارد در چه نقاطی از صورت است.

این مشخصات را یادداشت کرده و این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا بتوانید نوع پوستتان را تشخیص دهید.

انواع پوست

دیگر روش‌های تشخیص تیپ پوستی

در مراحلی که نوع پوست خود را بررسی می‌کنیم به سه فاکتور باید دقت داشته باشیم.

  • به ظاهر پوست توجه کنیم. اگر خشک و خشن است و یا گاهی سفیدک در آن دیده می شود به ویژه در اطراف دهان و چشم، نوع پوست خشک و اگر براق بود پوست چرب را نشان می‌دهد.
  • به سایز منافذ پوست دقت کنید. شاید تجربه کرده باشید که با دیدن پوست صورت و بینی خود در آینه به فکر فرورفته اید که نوع پوست شما چیست؟ منافذ پوست‌های معمولی (نرمال) کوچک تا متوسط هستند ولی باز این منافذ دیده می‌شوند. اگر این منافذ بزرگ بودند نوع پوست چرب و اگر اصلا منافذ پوست مشخص نبود، این نوع پوست خشک است.
  • به پوست خود چروکی با دست (نیشگون) ایجاد کنید. اگر پوستتان سریع چروک شد یعنی نوع پوست شما خشک یا نوع پوست مختلط (ترکیبی) است ولی اگر هیچ اثری از چروک نماند و اتفاق خاصی روی پوست شما نیفتاد نوع پوست شما چرب است.

 

انواع تیپ پوستی

ویژگی انواع پوست

یکی از راه‌هایی که می‌تواند به ما در تشخیص نوع پوست صورت کمک کند، شناخت ویژگی‌های انواع تیپ پوستی است.

  • پوست خشک: در همه جای صورت احساس کشیدگی و خشکی می‌کنید
  • پوست معمولی (نرمال): نه احساس خشکی و پوسته پوسته شدن دارید و نه احساس چربی می‌کنید و بهترین حالت پوست است
  • پوست چرب: در همه جای صورت مخصوصا ناحیه تی (پیشانی، بینی و چانه) احساس چربی و براق بودن می‌کنید.
  • پوست ترکیبی (مختلط): در ناحیه تی صورت خود احساس چربی و درخشش می ‌کنید در حالی که روی گونه‌ها و فک خود احساس کشیدگی و خشکی می‌کنید.‌

حال که به ساده‌ترین روش با نوع پوست خود آشنا شدید می‌توانید با استفاده از یک برنامه مراقبتی صحیح پوستی زیبا و شاداب داشته باشید.

زمانی که پوست صورت و بینی دارای جوش و لک باشد و یا حتی زمانی که پوست صورت شما بر اثر بودن در معرض آفتاب و نور خورشید تیره و سوخته می‌شود باعث نگرانی و دردسر شماست. به علاوه باید از پیری زودرس و چین و چروک پوست نیز جلوگیری کرد. به همین دلیل پوست ما که دریچه‌ای برای بدن ماست نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. با حوصله و دقتی که برای تشخیص نوع پوست خود می‌گذارید، می‌توانید از آن بهترین مراقبت‌ها را داشته باشید.

سوختگی بر اثر آفتاب

مراقبت‌های روزانه از انواع پوست

در ادامه به نکاتی پیرامون یک برنامه مراقبتی ساده و سالم می‌پردازیم. رعایت این نکات بعد از تشخیص نوع پوست به شما کمک می‌کند تا از شوینده‌ها، کرم‌های ضدآفتاب و سایر محصولات مراقبتی متناسب با پوست خود استفاده کنید. با این کارها به صورت روزانه می‌توانید از پوست خود محافظت کرده و طراوت و شادابی آن را حفظ کنید.

شستشوی روزانه پوست

سعی کنید در روز چند بار به ویژه در اول صبح و شب قبل از خواب پوست صورت و دستان خود را بشوئید. البته حواستان

باشد که از شوینده‌‌های ملایم و پاک‌کننده‌های صورت استفاده کنید تا پوستتان خشک نشود.

شستن صورت قبل از خواب

هر شب قبل از این که به رختخواب بروید پوست صورت خود را با شوینده ملایم بشویید و آن را از هرگونه مواد آرایشی، کرم و…. پاک کنید تا منافذ آن استراحت کرده و همراه آلودگی و چربی اضافی نباشد. زیرا تجمع آن‌ها باعث گرفتگی منافذ و به مرور تیرگی شده و جوش‌های زیادی ایجاد می‌کند.

 

شستشوی صحیح پوست

استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب

در تمام طول سال چه در هوای آفتابی تابستان و چه در هوای ابری و بارانی زمستان پرتوهای مضر نور خورشید به پوست صورت و دستان شما آسیب می‌رسانند.

اشعه UVA, UVB از هوای ابری عبور کرده و سبب پیری، خشکی، آفتاب سوختگی، تیرگی و سرطان پوست می‌شوند. استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب سبب می‌شود تا پوست شما از آسیب‌های جدی دور مانده و لطافت، نرمی و رطوبت آن حفظ شود.

 

استفاده از ضد آفتاب

استفاده از مرطوب کننده‌ها

روزانه از مرطوب کننده‌ها در کنار ضد‌ آفتاب مناسب هر پوست استفاده کنید. این کار به شاداب بودن پوست شما کمک می کند.

مرطوب کردن پوست

نکات مهم مراقبت از انواع پوست

گاهی اوقات مراقبت و زمانی که صرف پوست خود می‌کنیم انتظار ما را از سلامتی و زیبایی پوست ما برآورده نمی‌کند. فراموش نکنید نکاتی را که در ادامه آمده است حتما در نظر بگیرید. عدم شناخت صحیح نوع پوست و استفاده از فرآورده‌های متناسب با آن، در به نتیجه رسیدن درمان مشکلات پوستی بسیار حائز اهمیت است.

مراقبت از پوست گردن و سینه

پوست گردن وسینه برای آقایان و دست‌ها برای خانم‌ها در طول روز در معرض سرما و گرما و نور خورشید است که باید تمام نکات مراقبتی برای آن‌ها نیز انجام شود. زیرا پوست نازک‌تری نسبت به سایر قسمت‌های بدن دارند و بیشتر در معرض آلودگی و نور خورشید می‌باشند.

استفاده از محصولات متناسب با نوع پوست

محصولات آرایشی بهداشتی و مراقبتی خوب و مورد تایید بهداشت و استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب متناسب با نوع پوست خود سبب زیبایی وشادابی پوست صورت شما می‌گردد. اگر از محصولاتی که به ظاهر کم قیمت ولی مناسب پوست شما نباشند و یا مورد تایید بهداشت نباشند استفاده کنید، ممکن است آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری به پوست خود وارد کنید.

 

محصولات مراقبتی

عدم استفاده بی رویه از لایه بردار‌ها

از محصولات لایه بردار و ماسک‌ها بیش از حد استفاده نکنید. اگر پوست صورت زیاد در معرض لایه‌بردارها باشد علاوه بر سلول‌های مرده پوست، لایه‌های محافظ پوست نیز در معرض تخریب و آسیب قرار می‌گیرند. این کار به پوست شما آسیب می‌زند و پوست را خشک و حساس می‌کند. این کار سبب شده تا در تشخیص نوع پوست خود دچار سردرگمی شوید.

ساعت خواب

زمان کافی برای استراحت خود داشته باشید. خواب در ساعات اولیه شب و با معده سبک و سحرخیز بودن به طراوت و شادابی پوست کمک می‌کند. یک خواب در زمان مناسب و متناسب با سن شخص می‌تواند در روند بهبود وضعیت ظاهری شخص موثر باشد. یک خواب کافی و در زمان مناسب می‌تواند شما را در تشخیص نوع پوست صحیح خود یاری کند.

داشتن سبک تغذیه سالم

تغذیه مناسب داشته باشید. در واقع یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه‌جات و سبزی‌جات و آنتی اکسیدان طبیعی، همچنین نوشیدن آب کافی می‌تواند رطوبت مورد نیاز بدنتان را تامین کرده و در کنار استفاده از محصولات مراقبتی سالم و خوب پوستی با طراوت را به شما هدیه بدهد.

عدم استفاده از برخی درمان‌های خانگی

مراقب باشید از درمان‌های خانگی نظیر استفاده ازآب لیمو، شکر، جوش شیرین، سیر و….استفاده نکنید. آب‌لیمو اسیدی و پوست را خشک می‌کند و بعد از استعمال اگر در مقابل نور خورشید بروید لکه‌های تیره بر روی پوست ایجاد می‌کند.

جوش شیرین نیز قلیایی است، رطوبت پوست را گرفته و سبب خشکی آن می‌شود.

سیر که حساسیت‌زا و ایجاد خارش، سوزش، اگزما و التهاب می‌کند. شکر نیز زبر است و اصلا ساختار متناسب با پوست صورت که بسیار حساس است، ندارد. ایجاد زخم، زبری و خشکی در پوست می‌کند..

برخی از درمان‌های خانگی طبیعی و به صرفه هستند ولی چون فرمولاسیونی مناسب جهت استعمال خارجی بر پوست ندارند برای این‌کار مناسب نیستند و حتی اگر بلافاصله هیچ عارضه‌ای نبینید ولی درطولانی مدت حتما عوارض و آسیب‌های آن برایتان مشکل ساز می‌شود.

 

پوست طبیعی و شاد

سخن پایانی

بهتر است با تشخیص نوع پوست خود، از مواد و محصولاتی که توسط متخصصین پوست برای انواع پوست ساخته شده و متناسب با نوع پوست شماست استفاده کنید.

با مراجعه به داروخانه آنلاین نسخه اول می‌توانید از مشاوره و محصولات کامل و تخصصی آن استفاده کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید