برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

علائم و علل نارسایی احتقانی قلب و راه‌های درمان آن

نارسایی احتقانی قلب یک بیماری پیشرونده مزمن است که بر قدرت پمپاژ عضله قلب تأثیر می‌گذارد. شما چهار ناحیه در قلب دارید. نیمه بالایی قلب از دو دهلیز و نیمه پایینی قلب از دو بطن تشکیل شده است. بطن‌ها خون را به اندام‌ها و بافت‌های بدن پمپاژ می‌کنند و دهلیزها با گردش خون از بقیه بدن، از بدن خون دریافت می‌کنند. نارسایی قلب هنگامی ایجاد می‌شود که بطن شما نتواند حجم خون کافی را به بدن پمپ کند. این بیماری می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد و اگر مشکوک به این بیماری هستید باید سریع به پزشک مراجعه کنید. با توجه به اهمیت این بیماری ما در این مقاله به بررسی علل و علائم نارسایی احتقانی قلب پرداخته و با معرفی مکمل‌ها و فرآورده های طبیعی موجود در داروخانه آنلاین نسخه اول به شما در درمان این بیماری یاری می‌رسانیم.
درمان نارسایی احتقانی قلب

علائم نارسایی احتقانی قلب چیست؟

در مراحل اولیه نارسایی‌های قلبی، به احتمال زیاد هیچ تغییری در سلامتی خود مشاهده نخواهید کرد. اگر شرایط شما پیشرفت کند، تغییرات تدریجی در بدن خود مشاهده خواهید کرد. علائمی که ممکن است در ابتدا متوجه شوید شامل موارد زیر می‌شود:

  • خستگی عمومی
  • تورم در مچ پا و پاها
  • افزایش وزن
  • افزایش نیاز به ادرار به خصوص در شب

علائمی که نشان می‌دهد وضعیت شما بدتر شده است شامل:

  • ضربان قلب نامنظم
  • سرفه شدید
  • خس خس
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه که از قسمت بالای بدن شروع می‌شود
  • تنفس سریع و پی در پی
  • پوستی که آبی به نظر می‌رسد که به دلیل کمبود اکسیژن در ریه‌ها است
  • احساس گیجی یا گمراهی

 

علائم نارسایی قلبی

 

علائم نارسایی قلبی در کودکان و نوزادان

تشخیص نارسایی قلبی در نوزادان و کودکان خردسال دشوار است. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱) تغذیه ضعیف

۲) تعریق بیش از حد

۳) تنفس دشوار

این علائم به راحتی به عنوان عفونت تنفسی قابل درک نیست. رشد ضعیف و فشار خون پایین نیز می‌تواند نشانه‌های نارسایی قلبی در کودکان باشد.

علل نارسایی احتقانی قلب چیست؟

نارسایی احتقانی قلب ممکن است در نتیجه سایر شرایط سلامتی باشد که مستقیماً بر سیستم قلبی عروقی شما تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل انجام معاینات سالانه مربوط به اختلالات قلب و عروق مهم است تا خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهد، از جمله:

۱) فشار خون بالا: هنگامی که فشار خون شما از حد طبیعی بالاتر باشد، ممکن است منجر به نارسایی احتقانی قلب شود.

۲) بیماری عروق کرونر: کلسترول و چربی خون بالا می‌توانند عروق کرونر را که شریان‌های کوچکی هستند که خون به قلب می‌رسانند، مسدود کنند. این امر باعث تنگ شدن عروق می‌شود.

3) شرایط دریچه قلب: دریچه های قلب با باز و بسته شدن، جریان خون از طریق قلب را تنظیم می‌کنند تا خون از داخل اتاق‌ها خارج و داخل شود. دریچه‌هایی که به درستی باز و بسته نمی‌شوند ممکن است بطن را مجبور به کار بیشتر برای پمپاژ خون کنند.

شرایط دیگر

در حالی که بیماری‌های مرتبط با قلب می‌توانند منجر به نارسایی احتقانی قلب شوند، ظاهراً شرایط غیر مرتبط دیگری نیز وجود دارد که ممکن است خطر را افزایش دهد که عبارتند از:

۱) دیابت

۲) بیماری تیروئید

۳) چاقی

4) عفونت‌های شدید

5) واکنش‌های آلرژیک

 

علل نارسایی قلبی

 

انواع نارسایی احتقانی قلب

  1. نارسایی قلب چپ
  2. نارسایی قلب سمت راست
  3. نارسایی دو طرفه قلب
  4. نارسایی قلب دیاستولیک
  5. نارسایی سیستولیک قلب

نارسایی قلب چپ

این نوع از نارسایی احتقانی قلب رایج‌ترین نوع نارسایی‌هایی قلب است که در نتیجه بیماری عروق کرونر به وجود می‌آید. افرادی که دچار این نوع نارسایی قلبی می‌شوند افرادی هستند که خون به داخل ریه‌های آنها برگشت داده شده است زیرا قلب به طور موثر نتوانسته آن را بیرون بکشد.

نارسایی قلب سمت راست

این نوع نارسایی به دنبال نارسایی سمت چپ قلب به وجود می‌آید اما گاهی مواقع به دلیل شرایط دیگر مانند بیماری‌های ریه یا فشار خون ریوی رخ دهد.

نارسایی دو طرفه قلب

نارسایی دو طرفه قلب مشکلاتی است که هر دو طرف قلب در بر دارد. این نوع نارسایی می‌تواند با کاردیومیوپاتی رخ دهد.

نارسایی قلب دیاستولیک

نارسایی سیستولیک قلب که هنگامی اتفاق می‌افتد که بطن چپ نتواند به طور طبیعی منقبض شود. این میزان نیروی موجود برای فشار خون به گردش خون را کاهش می‌دهد. بدون این نیرو، قلب نمی‌تواند به درستی پمپ کند.

نارسایی سیستولیک

نارسایی دیاستولیک یا اختلال عملکرد دیاستولیک که زمانی اتفاق می‌افتد که عضله در بطن چپ سفت شود. اختلال عملکرد سیستولیک عدم توانایی قلب در پمپاژ موثر پس از پر شدن از خون را توصیف می‌کند که به خاطر ضعیف شدن و بزرگ شدن قلب است. این نارسایی در هر دو طرف قلب می‌تواند رخ دهد.

 

درمان نارسایی احتقانی قلب 

شما و پزشک می توانید بسته به سلامت کلی و میزان پیشرفت بیماری خود، درمان‌های مختلفی را در نظر بگیرید.

 

داروهای نارسایی احتقانی قلب

چندین دارو وجود دارد که می تواند برای درمان CHF (نارسایی احتقانی قلب) مورد استفاده قرار گیرد، از جمله مهار کننده های ACE ، بتا بلاکرها و موارد دیگر.

مهار کننده‌های ACE

مهار کننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) رگ‌های خونی باریک را باز می‌کنند تا جریان خون را بهبود بخشند. اگر نمی‌توانید مهار کننده‌های ACE را تحمل کنید، گشاد کننده‌های عروق گزینه دیگری است. ممکن است یکی از موارد زیر برای شما تجویز شود:

۱) بنازپریل (لوتنسین)

۲) کاپتوپریل (کاپوتن)

۳) انالاپریل (واسوتک)

۴) فوزینوپریل (مونوپریل)

۵) لیزینوپریل (زستریل)

۶) کویناپریل (اکوپریل)

۷) رامیپریل (آلتاس)

توجه داشته باشید داروهای مهار کننده ACE را نباید بدون مشورت با پزشک با داروهای زیر مصرف کرد، زیرا ممکن است باعث واکنش نامطلوب شود.

داروهای ادرار آور تیازید زیرا می‌تواند باعث کاهش اضافی فشار خون شود.

ادرار آورهای Potassium-sparing: این داروهای ادرار آور می‌توانند باعث تجمع پتاسیم در خون شوند، که ممکن است منجر به ریتم غیر طبیعی قلب شود. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ریامترن (دیرنیوم)، اپلرنون (اینسپرا) و اسپیرونولاکتون (آلداکتون).

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs): NSAID ها مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن می‌توانند باعث احتباس سدیم و آب شوند که می‌تواند اثر مهار کننده ACE بر فشار خون را کاهش دهد.

مسدود کننده‌های بتا

بتا-بلاکرها کار قلب را کاهش می دهند و می توانند فشار خون را کاهش دهند و ریتم سریع قلب را کاهش دهند. این ممکن است با موارد زیر حاصل شود:

۱) آتنولول (تنورمین)

۲) کارودیلول (کورگ)

۳) متوپرولول (لوپرسور)

۴) نبیولول (بیستولیک)

بتا بلاکرها باید با احتیاط با داروهای زیر مصرف شوند، زیرا ممکن است باعث واکنش نامطلوب شوند:

۱) داروهای Antiarrhythmic: این می تواند اثرات قلبی عروقی، از جمله کاهش ضربان قلب را افزایش دهد. به عنوان مثال آمیودارون (Nexterone)

۲) داروهای ضد فشار خون: این داروها همچنین ممکن است احتمال اثرات قلبی عروقی را افزایش دهند و شامل لیزینوپریل (Zestril)، کندزارتان (Atacand) و آملودیپین (Norvasc) باشند.

۳) داروهای ضد روان پریشی: داروهای ضد روان پریشی خاصی مانند تیوریدازین (ملاریل) نیز ممکن است در برخی افراد باعث فشار خون پایین شود.

۴) فنتورا (فنتانیل): این ممکن است باعث فشار خون پایین شود.

۵) کلونیدین (کاتاپرس): کلونیدین ممکن است باعث فشار خون بالا شود.

برخی از داروها ممکن است در اینجا ذکر نشده باشد. همیشه باید قبل از مصرف هر داروی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

 

داروهای ادرار آور

داروهای ادرار آور میزان مایعات بدن را کاهش می‌دهند زیرا در اثر نارسایی احتقانی قلب مایعات بدن بیش از حد لازم حفظ می‌شود. این داروها به شرح زیر هستند:

۱) دیورتیک‌های حلقه‌ای: این داروها باعث تولید ادرار بیشتر در کلیه‌ها می‌شوند که کمک می‌کند مایعات اضافی از بدن شما خارج شود. به عنوان مثال می‌توان به فوروزماید (لاسیکس)، اسید اتاکرینیک (ادکرین) و تورسماید (دمادکس) اشاره کرد.

۲) داروهای ادرار آور Potassium-sparing: این مواد با وجود حفظ پتاسیم به خلاص شدن از شر مایعات و سدیم کمک می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به تریامترن (دیرنیوم)، اپلرنون (اینسپرا) و اسپیرونولاکتون (آلداکتون) اشاره کرد.

۳) داروهای ادرار آور تیازید: این محصولات باعث بزرگ شدن رگ‌های خونی می‌شوند و به بدن کمک می‌کنند مایعات اضافی را از بدن خارج کند. به عنوان مثال می‌توان به متولازون (زاروکسولین)، اینداپامید (لوزول) و هیدروکلروتیازید (میکروزاید) اشاره کرد.

جراحی ها و اقدامات

اگر داروها به خودی خود موثر نباشند، ممکن است اقدامات بیشتری لازم باشد. آنژیوپلاستی، روشی برای باز کردن رگ های مسدود شده است. همچنین ممکن است متخصص قلب شما جراحی ترمیم دریچه قلب را در نظر بگیرد تا به دریچه های شما کمک کند تا به درستی باز و بسته شوند.

 

پیشگیری از نارسایی احتقانی قلب 

هرچند نارسایی احتقانی قلب می‌تواند در اثر ژنتیک رخ دهد، اما سبک زندگی نقش زیادی در پیشگیری از این بیماری دارد. چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر نارسایی قلبی یا حداقل تأخیر در شروع آن انجام دهید.

۱) از استعمال سیگار خودداری کرده یا آن را ترک کنید. اگر سیگار می‌کشید و قادر به ترک آن نیستید، از پزشک خود بخواهید محصولات و خدماتی را که می‌توانند به شما کمک کنند توصیه کند.

۲) یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. یک رژیم غذایی سالم برای قلب غنی از سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل است. شما همچنین در رژیم غذایی خود به پروتئین نیاز دارید. مواردی که باید اجتناب شود عبارتند از: نمک (سدیم)، قندها و چربی‌های جامد

3) ورزش هوازی نظیر پیاده‌روی، دوچرخه سواری و شنا می‌تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد. اگر مدتی است که ورزش نکرده‌اید فقط با ۱۵ دقیقه در روز شروع کنید و سرعت خود را بالا ببرید.

4) مراقب وزن خود باشید: داشتن چاقی یا اضافه وزن می‌تواند برای قلب شما مضر باشد. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و به طور منظم ورزش کنید. اگر وزن مناسبی برای بدن خود ندارید، با پزشک خود در مورد نحوه کاهش وزن خود صحبت کنید.

 

تشخیص نارسایی احتقانی قلب 

برای تشخیص نارسایی احتقانی قلبی می‌بایست به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. او نارسایی قلبی را می‌تواند با معاینه جسمی، گوش دادن به قلب شما با استتوسکوپ برای تشخیص ریتم‌های غیر طبیعی قلب و آزمایش‌های مختلف به طور دقیق تشخیص دهد.

 

تشخیص نارسایی احتقانی قلب

 

گیاهان و مکمل‌های مفید برای درمان نارسایی احتقانی قلب

چند مکمل غذایی وجود دارد که ممکن است به شما در کاهش خطر ابتلا به نارسایی قلبی کمک کند:

۱) کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 ماده‌ای شیمیایی است که نقش مهمی در توانایی سلول در استخراج انرژی از غذا دارد.

۲) اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ مواد مغذی ضروری هستند که به کاهش التهاب ناشی از تصلب شرایین کمک می‌کنند. همچنین سطح تری گلیسیرید را کاهش می‌دهند. منابع معتبر نشان می‌دهند که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، با کاهش فشار خون و  چربی خون به کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند.

3) گیاهان دارویی مانند کراتاگوس، سرخ ولیک، سیر، چای سبز و زنجبیل ‏از گیاهان مورد استفاده برای درمان نارسایی‌های قلب هستند که امروزه فرآورده‌های طبیعی با منشاء آنها، به شکل‌های دارویی رایج تولید می‌شوند. این محصولات در‏ تقویت خون‌رسانی قلب، پیشگیری از گرفتگی عروق کرونری و بیماری‌های قلبی مفید و مؤثر‏ هستند.

 

شما در سامانه اطلاع رسانی “نسخه اول” می‌توانید با مقایسه فرآورده‌های موجود در بازار، محصول مورد نظر خود را با آگاهی بیشتر خریداری کنید‏.‏

 

 

 منابع:

https://www.healthline.com/health/congestive-heart-failure

https://www.healthline.com/health/heart-disease/herbs-supplemen

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید