برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

علت، علائم و روش‌های درمان فشار خون بالا چیست

فشار خون بالا بسیار شایع است. به طور معمول در طی چندین سال ایجاد می‌شود و تا مدت‌ها بدون علامت ‏است. چنانچه این بیماری درمان نشود، می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی ‏شود. درمان این بیماری شامل تجویز داروهای شیمیایی، داروهای گیاهی و مکمل‌ها می‌شود. ما در سامانه نسخه ‏اول تلاش می‌کنیم با معرفی بهترین محصولات طبیعی و مکمل‌های موثر در درمان فشار خون، به ‏شما در یک ‏انتخاب ‏آگاهانه کمک کنیم. ‏
فشار خون

فشار خون بالا هنگامی اتفاق می‌افتد که فشار شما به علل مختلفی به سطوح ناسالم افزایش یابد. برای اندازه‌گیری فشار، میزان خون در حال عبور از رگ‌های خونی و میزان مقاومت خون در حین پمپاژ قلب را در نظر می‌گیرند. هرچه رگ‌ها باریک‌تر باشد، فشار بالاتر می‌رود و در طولانی مدت، این مشکل‌ می‌تواند باعث بروز اختلالات قلب و عروق، بیماری‌های مغزی، کلیه و مشکلات چشم شود. آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد از هر چهار مرد یک نفر و از هر پنج زن یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست. در کشور ما نیز ابتلا به فشار خون مهم‌ترین عامل مرگ و میر در 10 سال اخیر بوده است. لذا با توجه به اهمیت و شیوع این بیماری، ابتدا علل افزایش فشار خون و علائم آن را شرح می‌دهیم. در ‏ادامه راهکارهای درمان فشار خون بالا با داروهای گیاهی و مکمل‌ها را معرفی می‌کنیم. سپس با مقایسه فرآورده‌های موجود در بازار، به شما برای ‏انتخاب آگاهانه ‏‏مناسب‌ترین محصول‌ کمک می‌نماییم.‏

 

بیماری فشار خون

فشار خون بالا و عوارض جانبی آن

 

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • علت فشار خون بالا
  • علائم فشار خون بالا
  • عوارض افزایش فشار خون
  • نحوه تشخیص فشار خون
  • راهکارهای درمان فشار خون
  • درمان فشار خون بالا با داروهای گیاهی و مکمل‌ها

 

علل فشار خون بالا

دو نوع فشار خون بالا وجود دارد که هر کدام علت متفاوتی دارند:

فشار خون اولیه

به فشار خون اولیه فشار خون اساسی نیز گفته می‌شود. این نوع فشار در طول زمان ایجاد می‌شود و بیشتر افراد این نوع فشار را دارند. هنوز مشخص نیست که چه عاملی باعث افزایش فشار خون اولیه می‌شود ولی ترکیب برخی از عوامل مانند ژنتیک، تغییرات جسمی و عوامل محیطی در این رابطه سهمیم هستند.

فشار خون ثانویه

فشار خون ثانویه اغلب به سرعت اتفاق می‌افتد و می تواند شدیدتر از فشار خون اولیه باشد. بیماری‌هایی مانند نقص مادرزادی قلب، مشکلات تیروئید، بیماری کلیه، عوارض جانبی برخی داروها، مشکلات غده فوق کلیه، آپنه انسدادی خواب، تومورهای غدد درون‌ریز، مصرف الکل و مواد مخدر در افزایش فشار خون ثانویه دخیل هستند.

 

علائم فشار خون بالا

فشار بالا معمولا یک بیماری خاموش است. بسیاری از افراد هیچ علائمی را تجربه نخواهند کرد و ممکن است سال‌ها یا حتی دهه‌ها طول بکشد تا وضعیت به اندازه کافی شدید باشد که علائم بیماری آشکار شود. حتی در آن زمان، این علائم ممکن است به مسائل دیگر نسبت داده شود. علائم فشار خون حاد عبارتند از:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • خونریزی بینی
  • گرگرفتگی
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • خون در ادرار
  • تغییرات بینایی

این علائم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. بهترین راه برای آگاهی از فشار خون بالا، اندازه‌گیری منظم فشار خون است.

 

علائم فشار خون

علائم فشار خون بالا

 

عوارض فشار خون بالا

از آنجا که فشار بالا اغلب یک بیماری خاموش است، می‌تواند سال‌ها قبل از آشکار شدن علائم به بدن آسیب برساند. چنانچه این مشکل درمان نشود، می‌تواند عوارض جدی و حتی کشنده برای مبتلایان همراه داشته باشد. مهم‌ترین عوارض ابتلا به فشار خون بالا شامل موارد زیر است:

۱) عروق آسیب دیده: عروق سالم انعطا‌ف‌پذیر و قوی هستند. فشار خون بالا باعث سخت شدن، تنگ شدن و کشش عروق می‌‌شود. این آسیب می‌تواند منجر به افزایش فشار خون، انسداد و در نهایت حمله قلبی و سکته مغزی شود.

۲) قلب آسیب دیده: فشار خون بالا باعث می‌شود قلب بیش از حد کار کند. افزایش فشار در رگ‌های خونی، عضلات قلب را مجبور می‌کند که بیشتر از فشار قلب سالم به پمپاژ بپردازند و موجب بزرگ شدن قلب شود. بزرگ شدن قلب خطر ابتلا به مواردی مانند حمله و نارسایی‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

۳) آسیب به مغز: مغز برای عملکرد درست خود به خون غنی از اکسیژن متکی است. فشار خون بالا می‌تواند میزان خون‌رسانی به مغز را کاهش دهد.

نحوه تشخیص فشار خون

تشخیص فشار خون بالا با اندازه‌گیری فشار به دست می‌آید. بیشتر مطب‌های پزشکان فشار خون را به عنوان بخشی از یک ویزیت معمول بررسی می‌کنند. پزشک باید شواهدی از یک مشکل پایدار را ببیند. به این دلیل که محیط زندگی می‌تواند به افزایش فشار خون کمک کند، مانند استرسی که ممکن است بیمار با حضور در مطب پزشک احساس کند. همچنین، سطح فشار خون در طول روز تغییر می‌کند. اگر فشار خون بالا بماند، پزشک احتمالاً آزمایشات بیشتری را برای رد شرایط زمینه‌ای انجام می‌دهد. این آزمایشات شامل موارد زیر است:

۱) آزمایش ادرار

۲) غربالگری کلسترول و سایر آزمایشات خون

۳) آزمایش فعالیت الکتریکی قلب با الکتروکاردیوگرام (EKG، گاهی اوقات به عنوان نوار قلب)

۴) سونوگرافی از قلب یا کلیه‌ها

این آزمایشات می تواند به پزشک کمک کند تا مشکلات ثانویه را که باعث افزایش فشار خون می شود، تشخیص دهد. آنها همچنین می‌توانند تأثیراتی را که فشار خون بالا بر اندام‌ها داشته است، را بررسی کنند. در این مدت، پزشک ممکن است درمان فشار خون بالا را شروع کند. درمان زودرس ممکن است خطر آسیب دائمی را کاهش دهد.

 

درمان فشار خون

اندازه‌گیری فشار خون

 

راهکارهای درمان فشار خون بالا

برای کاهش فشار بالا، پزشک نوع فشار و علت بروز آن را در نظر خواهد گرفت.

فشار خون اولیه: اگر پزشک فشار خون اولیه را تشخیص دهد، تغییر سبک زندگی ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند. چنانچه تغییر شیوه زندگی موثر واقع نشد، پزشک احتمالاً قرص‌های فشار خون تجویز خواهد کرد.

فشار خون ثانویه: با تشخیص علت بروز فشار خون ثانویه، می‌توان به درمان آن اقدام کرد. اگر پزشک شما یک مسئله اساسی را در ایجاد فشار خون بالا مشاهده کند، درمان بر روی آن مسئله متمرکز خواهد شد.

 

داروهای مناسب برای درمان فشار خون بالا

برای پیدا کردن داروی مناسب، پزشک به مرور چندین نوع دارو را تجویز و بر روی بیمار امتحان خواهد کرد تا یکی از آنها یا ترکیبی از دارو‌ها برای فرد موثر واقع شود. برخی از دارو‌های مورد استفاده در کاهش فشار خون بالا عبارتند از:

بتا-بلاکرها یا مسدود کننده‌های بتا: باعث کاهش ضربان قلب می‌شوند. با این کار میزان خون پمپ شده از طریق شریان‌ها کاهش یافته و در نتیجه فشار خون کاهش می‌یابد. همچنین داروهای مسدود کننده بتا، هورمون‌های خاصی که باعث افزایش فشار خون می‌شوند را مسدود می‌کنند.

داروهای ادرارآور یا دیورتیک‌ها: سطح بالای سدیم و مایعات اضافی در بدن می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. داروهای ادرارآور در دفع سدیم اضافی از بدن به کلیه‌ها کمک می‌کند. با خروج سدیم، مایعات اضافی در جریان خون به ادرار منتقل می‌شوند که در کاهش فشار خون موثر است.

مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE): آنژیوتانسین نوعی ماده شیمیایی است که باعث تنگی و باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود. مصرف مهار کننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین کمک می‌کند تا این ماده بیش از حد تولید نشود.

مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARB): درحالی که مهار کننده‌های ACE باعث توقف تولید آنژیوتانسین می‌شوند، مسدود کننده‌های ARB از اتصال آنژیوتانسین به گیرنده‌ها جلوگیری می‌کنند. بدون این ماده شیمیایی، رگ‌های خونی تنگ نخواهند شد.

مسدود کننده‌های کانال کلسیم: این دارو‌ها از ورود کلسیم به داخل عضلات قلبی جلوگیری می‌کنند که این امر موجب کاهش ضربان قلب و فشار خون خواهد شد.

دارو‌های آگونیست آلفا ۲: این نوع دارو، تکانه‌های عصبی که موجب تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شوند را تغییر می‌دهد.

 

درمان فشار خون بالا با داروهای گیاهی و مکمل‌ها

موثرترین عامل بر کنترل فشار خون به ویژه در مراحل اولیه، اصلاح سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی است. همچنین بسته به منشأ و علل بیماری، مکمل‌های مورد نیاز تجویز می‌شود. مکمل‌های کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین دی و امگا 3 از انواع مکمل‌های فشار خون هستند. علاوه بر این در طب سنتی برای کاهش فشار خون از گیاهان دارویی مختلف مانند چای ترش، سیر، خارخاسک، پونه، دم آلبالو، عناب، سرخ ولیک و ذرت استفاده می‌شود. امروزه این گیاهان دارویی با روش‌های علمی شناسایی، جمع‌آوری و عصاره‌گیری شده و به منظور سهولت مصرف، توسط شرکت‌های داروسازی به شکل‌های دارویی رایج ساخته شده‌اند.

شما هم اکنون می‌توانید ‏برای تهیه و خرید هر یک از این داروهای گیاهی یا مکمل‌ها، از طریق لینک زیر اقدام کنید.‏

قرص گارسین گل دارو و آلیوم اس دینه حاوی پودر سیر است و به منظور درمان فشار خون بالا، افزایش چربی خون، تصلب ‏شرایین و پیشگیری از ترومبوز به كار می‌رود‎.‎‏ ‏

آدامس چای ترش الدر کاهش دهنده فشار خون و کلسترول است، از سلامت قلب و عروق پشتیبانی می‌کند و خاصیت آرامبخش ‏دارد.‏

قرص گارلت سیر امی ویتال از پودر سير خشک و سیر تازه تهیه شده و خاصیت کاهش چربی خون، کاهش قند خون، ضد ‏فشار خون، ضد تجمع پلاکت‌ها و فیبرینولیتیک دارد. همچنین در درمان تصلب شرائین، سرماخوردگی، سرفه و برونشیت به کار ‏می‌رود. ‏

قرص لیورکر هلث اید یک مکمل گیاهی مفید دارای ترکیبی از گیاهان خارمریم، کنگر فرنگی، قاصدک، زردچوبه و زرشک است. ‏این فرآورده همچنین حاوی متیونین، کولین، اینوزیتول و تائورین می‌باشد. نیمی از اجزای این ترکیب دارای خواص سم‌زدایی ‏هستند و از این نظر به عملکرد سم‌زدایی کبد کمک می‌کنند و نیم دیگر دارای خواص کاهنده تجمع چربی‌ها است و به کاهش ‏چربی خون، درمان فشار خون و کبد چرب کمک می‌کند.
قرص جوشان منیزیم های هلث به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. در حفظ سلامت قلب و عروق و ضربان منظم قلب موثر است و مصرف آن باعث کاهش افسردگی، استرس و علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌شود. حفظ سلامت سیستم اعصاب محیطی و کاهش گرفتگی‌های عضلانی از دیگر خواص مکمل‌ منیزیم است.

کپسول امگا 3 امگا رکس دانا حاوی روغن ماهی است. به پیشگیری از سرطان، جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، افزایش کلسترول و فشار خون بالا، کاهش درد آرتریت روماتوئید و التهاب مفاصل کمک می‌کند. همچنین تاثیر مثبتی در روند درمان میگرن، استرس، تنش‌های عصبی و افسردگی دارد.

کپسول امگا 3 بدون جیوه زهراوی حاوی عصاره روغن ماهی و DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) و EPA (ایکوزا پنتاانوئیک اسید) است که برای تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن مناسب است. در درمان فشار خون بالا، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید موثر است. به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند و یک مکمل مناسب برای افرادی است که قادر به مصرف ماهی و منابع دیگر غنی امگا ۳ نیستند.

قرص هایپورکس– بی تهیه شده از عصاره خشک چای ترش است كه به عنوان کاهنده فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پودر گیاهی اولئاکرات حاوی برگ زیتون، میوه سرخ ولیک، میوه قره قات، عناب و برگ پونه است و برای کاهش فشار خون بالا به کار می‌رود.

قرص وازوگل از عصاره‌ خشک برگ زيتون تهیه شده است و برای درمان فشار خون‌های ملایم و به عنوان مکمل داروهای ضد فشار و ادرار آور تجویز می‌شود.

 

درمان فشار خون

کاهش فشار خون با رژیم غذایی

 

سخن پایانی

در پایان یادآور می‌شویم، اولین راهکار برای کاهش فشار خون، داشتن رژیم غذایی صحیح است. بیشتر افراد برای پایین آوردن فشار خون از داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند؛ لیکن به غیر از استفاده از این داروها، می‌توان با گیاهان مفید و فرآورده‌های طبیعی تهیه شده از آنها نیز این بیماری را درمان کرد. شما چه تجربه‌ای از مصرف داروهای گیاهی ضد فشار خون داشته‌اید؟! خواهشمندیم درصورتی که تجربه مصرف هر یک از داروهای بالا را دارید، نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید