برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

لک‌های صورت: انواع، علل و درمان‌های موثر

هر علامتی روی پوست به عنوان لک شناخته می‌شود. لک‌ صورت به اشکال بسیار متنوعی وجود دارند. آنها می‌توانند در هر نقطه از پوست ظاهر شوند؛ اگرچه اغلب روی صورت، پشت، سینه، بازوها یا هر قسمت دیگری از بدن با منافذ باز یا فولیکول‌های مو ظاهر می‌شوند. برخی لک‌ها مادرزادی هستند و در نتیجه ژنتیک شخص ظاهر می‌شوند. و بعضی از لک‌ها در اثر شرایط و تغییرات هورمون‌ها ایجاد می‌شوند. در این مقاله انواع لک‌ها مانند جوش، هایپرپیگمانتاسیون، ملاسما‌، خال مادرزادی، میلیا، کراتوز پیلارس را بررسی می‌کنیم.
لک صورت

تعریف لک صورت

علائم مختلفی روی پوست می‌توانند به عنوان لک تلقی شوند. لک صورت انواع متنوعی دارد و به شکل‌های گوناگونی بروز می‌کند. آنها می‌توانند در هر نقطه از پوست ظاهر شوند؛ اگرچه اغلب روی صورت، پشت، سینه، بازوها یا هر قسمت دیگری از بدن با منافذ باز یا فولیکول‌های مو ظاهر می‌شوند. عیوب پوستی از هر نوعی نامطلوب است؛ آنها ممکن است از نظر عاطفی ناراحت کننده باشند و در اعتماد به نفس افراد و حضور آنها در جامعه تأثیر بگذارد.

اگرچه بیشتر لک‌ها مضر نیستند، اما برخی افراد ممکن است به دلایل زیبایی شناسی آنها را درمان کنند. اگر مشکوک هستید که یکی از این مشکلات پوستی معمولی بزرگسالان را دارید، از پزشک خود بخواهید پوست شما را معاینه کند. بیشتر آنها فاقد اهمیت هستند، اما برخی دیگر ممکن است نشانه‌های هشداردهنده مسائل مهم‌تری باشند .لکه‌های خاصی می‌توانند علائم یک بیماری زمینه‌ای مانند سرطان پوست باشند که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در این مقاله، انواع بسیاری از لک‌هایی که افراد ممکن است داشته باشند و درمان‌های بالقوه برای هر یک را شرح می‌دهیم.

چه چیزی منجر به لک صورت می‌شود؟

عوامل متعددی که منجر به مسدود شدن منافذ پوست می‌شود، در ایجاد لک صورت نقش دارند. علل خاص لکه‌های پوستی روی صورت در ادامه توضیح داده شده‌اند:

ژنتیک: لک‌ صورت ممکن است به دلایل ارثی ایجاد شوند. برخی بیماری‌ها و شرایط ارثی وجود دارند که منجر به ایجاد لک می‌شوند، مانند بیماری فابری که در نتیجه جهش ژنی باعث ایجاد لکه‌های تیره و قرمز رنگ می‌شود.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید: یکی از دلایل رایج لک‌ صورت و هایپرپیگمانتاسیون، قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه‌های مضر UV خورشید است.

تولید بیش از حد روغن: غدد چربی روی پوست چربی زیادی تولید می‌کنند و منافذ را در نتیجه تجمع آلودگی و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌کنند.

هورمون‌ها: اکثر لک صورت به دلیل تغییرات هورمونی مربوط به قاعدگی، یائسگی، بارداری و تغییرات متابولیک ایجاد می‌شوند. تولید روغن، توسط هورمون آندروژن افزایش می‌یابد و محیطی ایده آل برای رشد باکتری‌ها و ایجاد لک فراهم می‌کند.

رژیم غذایی: برخی از محصولات لبنی مانند شیر بدون چربی، می‌توانند باعث ایجاد جوش یا آکنه در برخی افراد شوند. پاپول‌ها و پوسچول‌ها همچنین می‌توانند به دلیل رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و قند ایجاد شوند.

برخی داروها: برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد آکنه داشته باشند که در نهایت باعث ایجاد لکه‌های صورت می‌شوند.

آلرژی: برخی از آلرژی‌های غذایی می‌تواند منجر به برآمدگی یا تحریک پوست شود.

روتین ضعیف مراقبت از پوست: در طول روز، صورت شما مقدار زیادی کثیفی، آلودگی یا گرد و غبار را جذب می‌کند. لک‌های صورت می‌تواند ناشی از مراقبت نامناسب از پوست با توجه به نوع پوست شما باشد. علاوه بر این، آرایش زیاد می‌تواند منافذ پوست شما را مسدود کند که منجر به لکه‌های بیشتر صورت می‌شود.

دسته‌بندی انواع لک‌ صورت و روش‌های درمان آنها

جوش (Acne)

تولید بیش از حد چربی توسط پوست منجر به اختلال پوستی به نام آکنه یا جوش می‌شود. تولید بیش از حد چربی می‌تواند از منابع مختلفی ناشی شود، از جمله تغییرات هورمونی که در دوران بلوغ، قاعدگی یا یائسگی رخ می‌دهد و همچنین غدد چربی بیش فعال و استرس، اضطراب یا افسردگی می‌توانند هورمون‌ها را تغییر دهند. جوش‌ها به اشکال مختلف ظاهر می‌شوند. چند نمونه عبارتند از جوش‌های سر سیاه، جوش‌های سرسفید، پاپول‌ها، پوسچول، ندول‌ها، کیست‌های جوشی.

جوش

راهکارهای درمان جوش:

درمان‌های موضعی، از جمله آنهایی که حاوی بنزوئیل پراکسید هستند، ممکن است برای درمان اسکار آکنه در افراد مفید باشد. این محلول‌ها می‌توانند به خشک شدن پوست و خلاص شدن از شر میکروب‌های ایجاد کننده آکنه کمک کنند.

انواع خاصی از آکنه را می‌توان با شستشوی صورت دو بار در روز با پاک کننده حاوی سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید درمان کرد. همچنین رتینوئیدها، دسته‌ای از داروهایی هستند که ممکن است به پاکسازی منافذ نیز کمک کنند. در درمان آکنه ممکن است مدتی طول بکشد تا نتایج نشان داده شود؛ 6 تا 8 هفته ممکن است طول بکشد تا آنها شروع به کار کنند.

یک متخصص پوست می‌تواند یک درمان با نسخه موضعی یا خوراکی برای آکنه سرسخت توصیه کند. برخی از داروهای تجویزی که برای درمان آکنه و هایپرپیگمانتاسیون استفاده می‌شوند، اثرات منفی دارند. قبل از شروع درمان، بیماران باید هرگونه عوارض جانبی احتمالی را با متخصص پوست خود بررسی کنند. همچنین رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می‌تواند هورمون‌ها را تنظیم کند و سطح استرس را کاهش دهد.

هایپرپیگمانتاسیون

لک صورت هایپرپیگمانتاسیون

هایپرپیگمانتاسیون، وضعیتی که با ظاهر شدن لکه‌های تیره یا رنگ ناهموار پوست، در نتیجه تولید بیش از حد ملانین مشخص می‌شود. به دلیل استعدادهای ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش یا اسکار آکنه، هایپرپیگمانتاسیون ممکن است رخ دهد. هایپرپیگمانتاسیون مانند کک و مک نقاط کوچک و مسطح که ممکن است سیاه، خرمایی، قهوه‌اییا  قرمز باشند. در همه جا بدن، آنها می‌توانند رخ دهند.

نوع دیگری از هایپرپیگمانتاسیون لکه‌های خورشیدی است که گاهی اوقات به عنوان “لکه‌های پیری” شناخته می‌شوند. در قسمت‌هایی از پوست که زیاد در معرض نور خورشید هستند، ممکن است این لکه‌ها یا لکه‌های کوچک ظاهر شوند.

ملاسما

لک صورت ملاسما

نوع خاصی از هایپرپیگمانتاسیون معروف به ملاسما است؛ لکه تیره‌ای که روی صورت در نزدیکی استخوان گونه و پیشانی ظاهر می‌شود یکی از ویژگی‌های مشخص ملاسما است. از آنجا که ارتباط مستقیمی با تغییرات هورمونی دارد، در دوران بارداری و یائسگی بسیار شایع است. در واقع، هورمون‌ها توانایی تشدید ملانوسیت‌ها را دارند و در نتیجه لکه‌های تیره‌تری در نواحی خاصی از صورت ایجاد می‌کنند.

درمان لک صورت ملاسما و هایپرپیگمانتاسیون

با استفاده از هیدروکینون، یک داروی تجویزی، می‌توان لکه‌های پوستی تیره‌تر را روشن کرد. هیدروکینون فقط با تجویز پزشک قابل دسترسی است. ملاسما گاهی اوقات زمانی که خانمی زایمان می‌کند یا با استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، هورمون‌ها را متوقف می‌کند از بین می‌رود.

موهای زیرپوستی

موهای زائد ممکن است گاهی در نتیجه روش‌های حذف مو مانند اصلاح، اپیلاسیون یا موچین ایجاد شوند. اینها موهای به دام افتاده‌ای هستند که دوباره در پوست رشد می‌کنند. در نتیجه ممکن است به شکل یک برآمدگی قرمز رنگ ظاهر شوند. موهای زائد ممکن است در افرادی که موهای مجعد دارند بیشتر از افرادی با موهای صاف ایجاد شوند. کیست‌های مویی رشد کرده بزرگ و پر از مایع نیز می‌توانند از موهای رشد کرده ایجاد شوند. آنها ممکن است قرمز، زرد یا سفید به نظر برسند و باعث ناراحتی شما به هنگام لمس شوند.

درمان موهای زیر پوستی

برای جلوگیری از رشد موهای زیرین، اصلاح فقط در جهت رشد مو، با تیغه‌های تمیز و تیز و ژل اصلاح صورت گیرد. همچنین استفاده از یک اسکراب لایه بردار، ممکن است به رهاسازی موهای درهم پیچیده از زیر پوست کمک کند و برای درمان موهای زیر پوستی که از قبل وجود داشته اند موثر باشد.

علائم تولد

خال‌های مادرزادی عیوبی هستند که روی پوست نوزاد تازه متولد شده ایجاد می‌شوند. ممکن است درست بعد از زایمان یا در زمان تولد ظاهر شوند. در حالی که برخی از خال‌های مادرزادی با گذشت زمان محو می‌شوند، برخی دیگر ممکن است مادام العمر باشند.

روش‌های درمان علائم تولد

خال‌های مادرزادی می‌توانند قرمز یا تیره‌تر از رنگ پوست اطراف باشند، و به دلیل اینکه جزء طبیعی پوست هستند، اغلب به هیچ شکلی از درمان واکنش خوبی نشان نمی‌دهند. با این حال، می‌توانید خال مادرزادی را توسط یک متخصص پوست بررسی کنید این نوع لک ممکن است از طریق لیزر درمانی یا لایه برداری اسیدی که لایه‌های بالایی و میانی پوست را از بین می برد، از بین برود. خالکوبی و استفاده از ویژگی‌های این نقطه ممکن است به شما کمک کند با یک خال مادرزادی نامطلوب به روشی سالم مقابله کنید.

خال مادرزادی

زخم‌های تبخال

در اطراف لب‌ها یا ناحیه دهان ممکن است تاول‌های دردناک، قرمز و پر از مایع به نام تبخال ایجاد شوند. آنها در نتیجه عفونت ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شوند. از آنجایی که تبخال بسیار مسری است، افراد باید تا زمان بهبودی از تماس شخصی با دیگران خودداری کنند.

روش‌های درمان تبخال

به طور کلی، تبخال در عرض دو هفته خود به خود بهبود می‌یابد. برای درمان تبخال، متخصص پوست ممکن است یک داروی ضد ویروسی خوراکی یا موضعی را توصیه کند.

لک صورت میلیا (Milia)

کومدون‌های بسته (سرسفید) که به یک توده قابل توجه و سفت تبدیل شده‌اند که از بین نمی‌روند، به عنوان میلیا شناخته می‌شوند. اگرچه علت شناخته شده ای ندارند و معمولاً در زیر چشم‌ها و روی چانه ایجاد می‌شوند. این کیست‌های پر از کراتین در افرادی که مشکلات پوستی مانند روزاسه یا قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش قابل توجهی دارند، بیشتر به وجود می‌آیند. استفاده نادرست از محصولات مراقبت از پوست یا آرایشی که منافذ را مسدود می‌کنند یکی دیگر از مشکلات رایجی است که سبب ایجاد میلیا می‌شود.

میلیا

نحوه رسیدگی و اجتناب از لک صورت میلیا

میلیا خطرناک نیست، با این حال پوست شما را زبر می کند. میلیا در اصل سلول های مرده پوستی هستند که در زیر پوست قرار گرفته‌اند و قابل استخراج نیستند. درمان‌های خاصی برای “سوزاندن” میلیا و حمایت از التیام پوست شما وجود دارد.

کراتوز پیلاریس  Keratosis pilaris 

توده‌های کوچک مانند که گاهی به نام «پوست مرغ» شناخته می‌شوند؛ عموماً روی بازوها و ران‌ها ایجاد می‌شوند. اگرچه کراتوز پیلاریس روی صورت شایع نیست و ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، برخی افراد با آن مواجه می‌شوند. آنها خطری برای سلامتی ندارند و نیازی به درمان ندارند زیرا توسط شاخه‌های کوچک سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شوند که فولیکول مو را مسدود می‌کنند. با این حال، ممکن است غیر جذاب به نظر برسد، به خصوص اگر ناحیه بزرگی از بدن را بپوشانند و به طور قابل توجهی قرمز باشند.

روش‌های درمان و پیشگیری از کراتوز پیلاریس

در حالی که علت آشکار کراتوز پیلاریس توسط متخصصان پزشکی شناسایی نشده است، لایه برداری منظم و مرطوب کردن، پوست آسیب‌دیده را بهبود می‌بخشد. با استفاده از شستشوی بدن با محصولات حاوی اسید گلیکولیک می‌توانید این مشکل را درمان کنید.

داروخانه آنلاین نسخه اول همواره سعی داشته به شما در مسیر داشتن پوستی درخشان کمک کند. ما با بررسی دقیق محصولات و معرفی بهترین روشن‌کننده‌ها و ضدلک‌های موجود، تلاش می‌کنیم تا بهترین گزینه را برای نیازهای پوست شما پیشنهاد دهیم. نسخه اول با تمرکز بر کیفیت و ایمنی محصولات، به شما کمک می‌کند تا روشن‌کننده و ضدلک مناسب پوست خود را بیابید. ما معتقدیم راز داشتن پوستی سالم و درخشان، انتخاب صحیح و آگاهانه محصولات است. امیدواریم بتوانیم همراه مناسبی برای شما در این مسیر باشیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید