برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

مقایسه انواع مکمل های تغذیه ای برای دوران بارداری

انتخاب یک مکمل مناسب در دوران بارداری و پیش از آن علاوه بر تامین مواد مغذی برای مادر و جنین در این دوران در آماده سازی بدن مادر برای تولید مثل در دوران پیش از بارداری نیز اهمیت دارد. مکمل بارداری مناسب، باید تمامی نیاز های تغذیه ای در دوران بارداری را تامین نماید. به طور معمول مقادیر مورد نیاز ویتامین ها و مواد معدنی در دوران بارداری و پیش از آن (جهت آماده سازی بدن مادر برای بارداری) مشابه هستند. تنها در رابطه با برخی مواد مغذی مانند: فولیک اسید و آهن، میزان مورد نیاز در طول بارداری کمی بیشتر از سنین باروری می باشد. به طور کلی مصرف مکمل های بارداری در مادران باردار برای اطمینان از سلامت مادر و جنین و تجربه یک بارداری سالم و موفق موثر است. در این نوشته از مجله سلامت داروخانه آنلاین نسخه اول با انواع مکمل های بارداری آشنا می شوید.
انواع مکمل های بارداری

از اینجا بشنوید:

امروزه مصرف مکمل های بارداری برای جلوگیری از کمبود مواد مغذی در مادر و جنین توصیه می شود. تغذیه و مصرف مکمل در دوران بارداری، اهمیت فراوانی دارد؛ چرا که تامین مواد مغذی در این دوران بر سلامت مادر و جنین به صورت هم زمان موثر است. به طور معمول تغذیه داخل رحمی در دوران بارداری، حتی در مادرانی که از ذخایر کافی مواد مغذی برخوردار نیستند، تامین می گردد. مکانیسم بدن مادر در دوران بارداری به گونه ای است که حداکثر توان خود را برای تامین نیاز نوزاد ارائه می کند. با این حال در برخی از موارد کمبود های تغذیه ای در دوران بارداری، منجر به زایمان زودرس و سایر اختلالات مادرزادی در نوزاد می شود.

مکمل های بارداری

انتخاب یک مکمل مناسب در دوران بارداری و پیش از آن علاوه بر تامین مواد مغذی برای مادر و جنین در این دوران در آماده سازی بدن مادر برای باروری در دوران پیش از بارداری نیز اهمیت دارد. در این نوشته از مجله سلامت داروخانه آنلاین نسخه اول با نیاز های تغذیه ای و انواع مکمل های بارداری برای تامین نیاز ها آشنا می شوید.

نیاز های تغذیه ای در دروان بارداری

دوران بارداری با افزایش وزن همراه است. با این وجود افزایش وزن به معنای تضمین سلامت نوزاد و تامین تمام و کمال نیاز های تغذیه ای آن نیست. افزایش نیاز به مواد مغذی در دوران بارداری، شامل انواع درشت مغذی ها و ریز مغذی ها می باشد. وضعیت تغذیه ای نامناسب در دروان بارداری با خون ریزی در زمان زایمان، طولانی تر شدن زمان زایمان، تولید نوزاد کم وزن و حتی مرگ نوزاد یا مادر حین زایمان در ارتباط است.

تامین انرژی در دروان بارداری

افزایش نیاز به انرژی در دوران بارداری به دلیل نیاز های متابولیک و رشد جنین می باشد. متابولیسم بدن در دوران بارداری، 15% افزایش می یابد. این افزایش متابولیسم در میان افراد مختلف متفاوت است. نیاز به انرژی در طی 3 ماهه دوم و سوم بارداری به ترتیب، 340 و 450 کالری افزایش می یابد. تامین این مقدار انرژی از یک رژیم غذایی متعادل و حاوی غذا هایی پر کالری با سطوح قند و چربی پایین تر، امکان پذیر است.

تامین پروتئین در دوران بارداری

نیاز زنان باردار به پروتئین به دلیل تامین پروتئین برای ساخت جفت و رشد جنین ضروری است. نیاز به پروتئین در سراسر دوران بارداری بالا می رود و در سه ماهه سوم به اوج خود می رسد. در مادران مبتلا به کمبود پروتئین، روند رشد جنینی دچار اختلال می گردد. در این افراد تامین نیاز افزایش یافته به پروتئین می تواند از طریق مکمل های پروتئینی مناسب همانند وی پروتئین تامین گردد.

تامین کربوهیدرات در دوران بارداری

حفظ تعادل قند خون و جلوگیری از افت آن در دوران بارداری ضروی است. چرا که در صورت کاهش قند خون، کتوزیس رخ می دهد. کتوزیس یا ورود اجسام کتونی به مغز جنین، آسیب جبران ناپذیری وارد می کند. بین 50 تا 70 درصد از نیاز جنین برای رشد از کربوهیدرات و به ویژه گلوکز تامین می شود. بنابراین مصرف روزانه 135-175 گرم کربوهیدرات در دوران بارداری توصیه می گردد.

مکمل های بارداری

تامین اسید های چرب در دوران بارداری

میزان دریافت چربی در دوران بارداری با توجه به وزن مادر و BMI وی تعیین می شود. به طور کلی لازم است عمده منابع چربی از اسید های چرب ضروری و چربی های غیر اشباع تامین شود. درصورت کمبود اسید های چرب در رژیم غذایی، مصرف مکمل بارداری حاوی امگا3 و امگا6 توصیه می گردد. میزان نیاز به این اسید های چرب به ترتیب روزانه 13 گرم و 1.4 گرم امگا6 و امگا3 می باشد.

علاوه بر ترکیبات مغذی ذکر شده در دوران بارداری نیاز به ویتامین ها و مواد مغذی نیز افزایش می یابد. با توجه به اینکه تامین این نیاز افزایش یافته از طریق رژیم غذایی کمی دشوار است، مصرف مکمل های تغذیه ای در دوران بارداری توصیه می شوید.

تامین مواد مغذی با مصرف مکمل های بارداری

به طور معمول مکمل های بارداری به شکل مولتی ویتامین – مولتی مینرال که حاوی تمامی مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری و پیش از آن می باشند، طراحی شده اند. مهم ترین مواد مغذی در دوران بارداری: آهن، اسیدفولیک، ید، ویتامین ب6 و روی می باشد. در ادامه نیاز به هریک از این ریز مغذی ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

اسید فولیک

ویتامین ب9 در دوران بارداری برای حمایت از اکسیژن رسانی در مادر، سنتز DNA، و رشد جنین و جفت ضروری است. کمبود فولات، با سقط جنین، زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن در ارتباط است. مصرف مکمل اسیدفولیک در دوران بارداری به میزان 400 میکروگرم در روز، در سه ماهه اول بارداری توصیه می شود. این مقدار در زنان بارداری که سابقه تولد نوزاد با نقص لوله عصبی دارند، بیشتر است. مصرف اسیدفولیک خطر نقص لوله عصبی جنین را به طور چشمگیری کاهش می دهد و وزن تولد را بهبود می بخشد. از سوی دیگر سطوح کافی اسید فولیک در سه ماهه دوم و سوم بارداری، با کاهش التهاب و زایمان زودرس مرتبط است.

ویتامین ب6

این ویتامین در ساخت DNA و تنظیم متابولیسم پروتئین ها نقش دارد. بنابراین تامین ویتامین ب6 در دوران بارداری برای مادر و جنین اهمیت دارد. یکی از مهم ترین اثرات ویتامین ب6 در دوران بارداری، کاهش تهوع و استفراغ بارداری است. بنابراین مصرف ویتامین ب6 در دوران بارداری به میزان 3 دوز 25 میلی گرمی در روز توصیه می شود. ویتامین ب6 به دلیل خاصیت کنترل تهوع یکی از اجزای اصلی بسیاری از مکمل های بارداری به شمار می رود.

ویتامین ب12

زنان باردار به دلیل افزایش حجم خون، مشکلات گوارشی و کاهش تمایل به مصرف فراورده های گوشتی در معرض کمبود ویتامین ب12 قرار می گیرند. کمبود ویتامین ب12، تکامل شناختی و حرکتی نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به افزایش خطر مرگ جنین می شود. علاوه بر این کمبود این ویتامین در بروز افسردگی در دوران بارداری و پس از آن نیز نقش دارد. مصرف مکمل های بارداری حاوی ویتامین ب12، جهت پیشگیری از آنمی مگالوبلاستیک، تخریب اعصاب و نقص لوله عصبی جنین اهمیت دارد.

آهن

نیاز به آهن در دوران بارداری تقریبا 2 برابر می شود. اگر سطوح فریتین بدن مادر در طی سه ماهه اول کمتر از 20 میکروگرم بر لیتر باشد مکمل یاری با آهن ضروری است. مهم ترین اثرات کمبود آهن بر جنین، آنمی، فقرآهن، عدم تکامل مغزی، و افزایش احتمال مرگ و زایمان زودرس است. احساس ضعف، سرگیجه، تنگی نفس، ضعف سیستم ایمنی و … از عوارض جدی کمبود آهن در دوران بارادری برای مادران باردار است. به دلیل اینکه اکثر زنان با ذخایر کافی آهن وارد پروسه بارداری نمی شوند، وجود آهن در فرم فروس سولفات، در ترکیب مکمل بارداری رایج است. تشخیص و توصیه به مصرف مکمل آهن به صورت جداگانه در موارد آنمی فقر آهن در مادران به عهده پزشک می باشد.

مکمل های بارداریید

همان طور که میدانید وجود مقادیر کافی ید برای عملکرد طبیعی غده تیروئید ضروری است. میزان تولید و ترشح هورمون های تیروئیدی در دوران بارداری افزایش می یابد. بنابراین تامین نیاز افزایش یافته به ید جهت جلوگیری از کمبود ید ضروری است. کمبود ید در دوران بارداری با خطر ناهنجاری های مادرزادی، گواتر جنین، مرده زایی، عقب ماندگی رشد ذهنی و جسمی و کریتینیسم همراه است. مصرف ید به فرم پتاسیم یدید که فرم رایج موجود در مکمل های بارداری است، به میزان 150 میکروگرم در روز جهت جلوگیری از بروز این عوارض توصیه می شود.

روی

روی برای رشد و تکامل جنین حیاتی است و نیاز به آن در دوران بارداری افزایش می یابد. کمبود روی تراتوژن است؛ یعنی علاوه بر اثرات سوء بر مادر، روند رشد جنین را نیز تا دچار اختلال می کند. موارد کمبود شدید روی، ناهنجاری های مادرزادی، رشد غیرطبیعی مغز، شکاف کام و عقب ماندگی ذهن نوزاد را به دنبال دارد. مصرف روی در مقادیر موجود در مکمل های بارداری بارداری توصیه می شود. مکمل یاری جداگانه با روی به ویژه در مادران مبتلا به اختلالات گوارشی ممکن است منجر به کمبود سایر مواد معدنی شود.

مقایسه انواع مکمل های بارداری 

یک مکمل بارداری مناسب، باید تمامی نیاز های تغذیه ای در دوران بارداری را تامین نماید. به طور معمول مقادیر مورد نیاز ویتامین ها و مواد معدنی در دوران بارداری و پیش از آن (جهت آماده سازی بدن مادر برای بارداری) مشابه هستند. تنها در رابطه با برخی مواد مغذی مانند: فولیک اسید و آهن، میزان مورد نیاز در طول بارداری کمی بیشتر از سنین باروری می باشد. با این حال امروزه مکمل های بارداری و مکمل های پیش از بارداری به صورت تخصصی و با توجه به کفایت مواد مغذی در هر دوره ساخته می شوند. در ادامه با برخی از بهترین مکمل های بارداری و پیش از بارداری و ویژگی های هر یک از آن ها آشنا می شوید. با مقایسه این محصولات، می توانید با آگاهی مکمل مورد نظر خود در دوره بارداری را انتخاب و مصرف نمایید.

پرینامکس نیومام یوروویتال

پرینامکس نیومام یوروویتال

قرص پرینامکس نیومام یورویتال، مولتی ویتامینی است که مناسب مصرف در طول دوران بارداری و ماه های اول پس از آن است. مکمل پرینامکس برای حفظ و ارتقاء سلامت مادران باردار یک گزینه مناسب است. این مکمل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در طول دوران بارداری است. تداوم مصرف این مکمل تا چند ماه پس از بارداری به جایگزینی ذخایر مواد مغذی بدن مادر که در طول بارداری مورد مصرف جنین قرار گرفتند، کمک می کند. علاوه بر ویتامین و مواد معدنی، مکمل پرینامکس حاوی بیوفلاوونوئید های گیاهی و کوآنزیم کیوتن است. این ترکیبات قابلیت آنتی اکسیدانی بالایی دارند که در بهبود و حفظ سلامت مادر و جنین موثر هستند.

آیزن و ید و اسیدفولیک یوروویتال

آیزن و ید و اسیدفولیک یوروویتال

مکمل آیزن، ید و فولیک اسید یوروویتال، مکمل تغذیه ای مناسب جهت مصرف در دوران بارداری و شیردهی است. این مکمل را نمی توان در دسته مولتی ویتامین ها قرار داد. ترکیبات اصلی تشکیل دهنده این محصول، آهن، ید و ویتامین های گروه ب به ویژه فولیک اسید است. مکمل آیرون، ید و اسیدفولیک یوروویتال در واقع جهت تکمیل نیاز مادران باردار و شیرده به مواد مغذی که بیشترین نیاز به آن ها را دارند، ساخته شده است. مصرف این مکمل جهت پیشگیری از کمبود آهن، ید و ویتامین ب9 در دوره بارداری و شیردهی توصیه می شود.

پرگناکر کانسپشن ویتابیوتیکس

پرگناکر کانسپشن ویتابیوتیکس

قرص پرگناکر کانسپشن ویتابیوتیکس درواقع مکملی برای دوران پیش از بارداری است. مصرف این مکمل بدن خانم ها را در سنین باروری برای یک بارداری سالم آماده می کند. مقادیر ویتامین ها و مواد معدنی موجود مکمل پرگناکر کانسپشن ویتابیوتیکس، معدل نیاز بدن در سه ماهه قبل از بارداری و سه ماهه اول بارداری می باشد. این مکمل علاوه بر ویتامین، مواد معدنی و برخی اسید آمینه های ضروری، حاوی ترکیب اینوزیتول است. اینوزیتول در تقویت رشد و تکمیل لوله عصبی جنین، نقش قابل توجهی دارد.

پرگناکر ویتابیوتیکس

پرگناکر ویتابیوتیکس

مکمل پرگناکر ویتابیوتیکس مناسب جهت مصرف در طول دوران بارداری است. این مکمل نیز همانند سایر انواع مکمل های بارداری حاوی تمامی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای مادر باردار می باشد. تفاوت اصلی مکمل پرگناکر با مکمل پرگناکر کانسپشن، مقادیر افزایش یافته از برخی مواد معدنی به ویژه آهن است. میزان نیاز به آهن در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری در بدن مادر افزایش می یابد. مصرف این مکمل این نیاز افزایش یافته را تامین می کند و از بروز کمبود آهن در بدن مادر و جنین جلوگیری می نماید.

پرگنالایف گلدن لایف

پرگنالایف گلدن لایف

مصرف قرص پرگنالایف گلدن لایف با تامین ویتامین ها و مواد معدنی، منجر به تقویت و حفظ سلامت مادر و جنین می شود. مهم ترین ویژگی این مکمل وجود مقادیر قابل توجهی از ترکیبات آنتی اکسیدانی از قبیل: سلنیوم، ویتامین ای، ویتامین سی و کوآنزیم کیوتن است. این ترکیبات سیستم ایمنی بدن مادر را تقویت می کنندو مانع از بروز بیماری ها در طول دروان بارداری می شوند. مکمل پرگنالایف هم چنین حاوی بیوتین می باشد که مصرف آن منجر به بهبود سلامت پوست و مو و جلوگیری از ریزش مو در مادران باردار می شود.

پرگنازون هلث اید

پرگنازون هلث اید

مولتی ویتامین – مینرال پرگنازون هلث اید قابل مصرف پیش از دوران بارداری، در طول آن و پس از آن در دوران شیردهی می باشد. این مکمل حاوی مقادیر نرمال از ویتامین ها و مواد معدنی است که نیاز مادر باردار و شیرده را تامین می نماید. قرص پرگنازون هلث اید علاوه بر مواد مغذی حاوی اینوزیتول، روتین و کولین است. وجود این ترکیبات تغذیه ای در این مکمل باعث تقویت رشد عصبی جنین می شود. مصرف این مکمل در مادران باردار گیاهخوار و مبتلا به عدم تحمل به لاکتوز، سلیاک و سایر آلرژی های غذایی مشابه، بلامانع است.

به طور کلی مصرف مکمل های بارداری در مادران باردار برای اطمینان از سلامت مادر و جنین و تجربه یک بارداری سالم و موفق موثر است. در داروخانه آنلاین نسخه اول می توانید انواع مکمل های بارداری مشاهده و پس از انتخاب گزینه مناسب، آن را خریداری و مصرف نمایید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید