برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

مکمل کربو پروتئین چیست و انواع آن چگونه دسته‌بندی می‌شود؟

مکمل کربوهیدرات و پروتئین، که معمولاً به عنوان مکمل کربو پروتئین شناخته می‌شود، یک نوع مکمل غذایی است که به منظور افزایش وزن، ساخت عضله و تأمین انرژی برای ورزشکاران و بدنسازان استفاده می‌شود. این مکمل‌ها عموماً شامل ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات هستند. پروتئین‌ها، تشکیل دهنده عضلات، سلول‌ها و بافت‌های بدن هستند و برای ساخت و تعمیر عضلات بسیار حائز اهمیت می‌باشند. کربوهیدرات‌ها نیز به عنوان منبع اصلی انرژی برای بدن عمل می‌کنند. مکمل کربو پروتئین معمولاً حاوی ترکیبی از پروتئین‌های مختلف مانند پروتئین سویا، پروتئین شیر، پروتئین آب پنیر، پروتئین برنج، پروتئین نخود و کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده مانند گلوکز، مالتودکسترین و دکسترین است.
مکمل کربو پروتئین

مکمل کربو پروتئین همانطور که از نام آن بر می‌آید به مکمل‌‌های غذایی گفته می‌شود که به نسبت معین حاوی کربوهیدرات و پروتئین است؛ اما اینکه این مقدار چگونه تقسیم می‌شود و چند درصد به پروتئین و چند درصد به کربوهیدرات اختصاص دارد، مسئله‌ای است که در این قسمت به آن می‌پردازیم.

بهترین مکمل های غذایی در موارد مختلف کاربرد دارند و مصرف آنها باید مطابق با نظر پزشک یا دکتر داروساز انجام شود. مکمل‌ها مواردی را تحت پوشش قرار می‌دهند که بدن فرد نتواند آن مواد مغذی را از طریق مواد غذایی روزانه تامین کند. از کاهش وزن گرفته تا افزایش وزن، کنترل فشار خون، جلوگیری از پیری سلول‌های بدن، عضله‌سازی، تامین انرژی و رفع خستگی، درمان ‌کم‌ خونی و بسیاری موارد دیگر، همه با استفاده از بهترین مکمل‌های حاوی پروتئین نظیر مکمل کربو پروتئین قابل پیگیری هستند. اگر افراد بتوانند پروتئین مورد نیاز خود را از مواد غذایی تامین کنند، احتیاج به مصرف مکمل‌های حاوی پروتئین نخواهد بود؛ در غیر این صورت، مکمل‌ها می‌توانند نقش کمکی برای بدن ایفا کنند. مصرف مواد غذایی بسیار ساده‌تر از مصرف مکمل‌ها است و هیچ عوارضی نخواهد داشت.

در این میان، هنوز هم برخی افراد یافت می‌شوند که به دنبال رژیم‌های سخت نظیر رژیم‌های کتوژنیک یا رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌باشند. برای همین به مصرف انواع مکمل پروتئین یا مکمل کربو پروتئین روی می‌آورند. این مکمل‌ها عموماً به صورت پودر در بسته‌بندی‌های مختلف در بازار وجود دارند. انتخاب صحیح و مناسب مصرف انواع مکمل‌های غذایی نظیر مکمل‌های کربو پروتئین و داشتن شیوه زندگی سالم، حاوی مقادیر کمتری کربوهیدرات است که به شما کمک می‌‌کند سالم‌‌تر زندگی کنید. اگر چه می‌تواند چالش‌هایی را در آینده برای شما به وجود بیاورد.

 

انواع مکمل کربو پروتئین

مکمل کربو پروتئین چیست

 

انواع مکمل کربو پروتئین

مصرف انواع مکمل کربو پروتئین به معنای مصرف پودر‌هایی است که حاوی پروتئین بیشتر اما مقادیر کم از کربوهیدرات می‌باشد.

۱- پروتئین مجزا شده آب پنیر

یکی از انواع مکمل کربو پروتئین شامل پروتئین آب پنیر است که از لبنیات به دست می‌آید. پروتئین آب پنیر به طور طبیعی حاوی اسید آمینه می‌باشد و یک منبع غنی از پروتئین محسوب می‌شود. بدن شما می‌تواند این منبع پروتئینی را به سرعت جذب کنند. این مکمل پروتئینی به صورت کنستانتره یا مجزا شده وجود دارد.

در طی فرآیند تولید مکمل کربو پروتئین حاوی آب پنیر، پروتئین از مواد قندی نظیر لاکتوز یا قند شیر جدا می‌شود و در نهایت، فشرده شده و به صورت کنستانتره در می‌آید. درصد پروتئین، ۳۵ تا ۸۰ درصد است. یک قاشق چای‌خوری از پروتئین آب پنیر با وزن ۸۰ درصد، حدود ۲۵ گرم پروتئین و حدود ۳ تا ۴ گرم کربوهیدرات دارد. معمولاً به انواع مکمل کربو پروتئین آب پنیر، برخی از مواد طعم دهنده را نیز اضافه می‌کنند.

اگر فرآوری پروتئین آب پنیر ادامه پیدا کند تا محصولاتی غلیظ‌تر حاصل گردد، پروتئین به غلظت ۹۰ تا ۹۵ درصد وزنی خواهد رسید. این مکمل پروتئینی، بیشترین میزان پروتئین و کمترین مقدار کربوهیدرات را در هر وعده دارد.

 

پروتئین مجزا شده آب پنیر

مکمل حاوی پروتئین آب پنیر

 

۲- مکمل کربو پروتئین حاوی کازئین

یکی دیگر از انواع مکمل کربو پروتئین شامل کازئین شیر است. این پروتئین مخصوص لبنیات به ویژه شیر می‌باشد اما در مقایسه با پروتئین آب پنیر، آهسته‌تر جذب بدن می‌شود. مصرف پروتئین کازئین شیر قبل از خواب و میان وعده‌های غذایی توصیه شده است. برای فرآوری این مکمل حاوی پروتئین و کربوهیدرات، روش‌های استخراج کازئین از شیر، اجرا شده که در نهایت، یک منبع غلیظ از پروتئین را تولید می‌کند.

در برخی از انواع مکمل کربو پروتئین حاوی کازئین، حدود ۲ گرم کربوهیدرات و ۲۵ گرم پروتئین در یک قاشق غذاخوری موجود است. البته این مقدار برای هر یک از انواع برندهای مکمل غذایی متفاوت خواهد بود.

پودر حاوی کازئین که در بازار به عنوان مکمل‌های کربو پروتئین شناخته می‌شود، مقدار کمی کربوهیدرات و مقدار زیادی پروتئین دارد، بنابراین منبع خوبی از کلسیم و مواد معدنی است که برای سلامتی بدن، سلامتی استخوان، انقباض عضلات و لخته شدن خون بسیار مفید خواهد بود. برخی از محصولات در این گروه حدود ۷۰ درصد ارزش تغذیه‌ای کلسیم برای یک روز را دارند.

برای اینکه  این مکمل را مصرف کنید باید پودر کازئین را مقدار بیشتری آب مخلوط کنید، چرا که هنگام هم زدن، مخلوط، غلیظ‌تر می‌شود.

 

انواع مکمل کربو پروتئین

مکمل کربو پروتئین حاوی کازئین

 

۳- مکمل کربو پروتئین حاوی کلاژن

سومین دسته از انواع مکمل کربو، مکمل‌هایی هستند که حاوی کلاژن می‌باشند. همانطور که می‌دانید کلاژن، رایج‌ترین پروتئین ساختاری در بدن است. این ماده را می‌توانید در بافت موها، پوست، ناخن، استخوان، رباط و تاندون ها در مفصل ها پیدا کنید. ترکیبات بی‌نظیر از انواع آمینو اسیدها در کلاژن، فواید زیادی را برای سلامتی ارائه می‌دهند. جلوگیری از پیری پوست در افراد مسن و همچنین سلامت مفصل‌ها در بزرگسالی و سالمندی در سایه مصرف مکمل‌های حاوی کلاژن، امکان‌پذیر خواهد بود.

لازم است خاطرنشان کنیم که کلاژن فاقد یکی از مهم‌ترین اسیدهای آمینه ضروری بدن است. برخی از اسیدهای آمینه ضروری بدن که بدن نمی‌‌تواند آنها را بسازد، باید از طریق رژیم غذایی دریافت شود.

مصرف انواع مکمل کربو پروتئین، حاوی کلاژن که در واقع به صورت پودر ارائه می‌شود، حاوی پتیدهای کلاژن است که برای سلامتی استخوان‌ها و پوست بسیار مفید است. این پودرهای مکمل، هیچ مزه‌ای و طعمی ندارند، بنابراین توصیه می‌شود همراه نوشیدنی‌‌های یا قهوه یا هنگام صرف سوپ در وعده‌های غذایی آن را مصرف کنید.

بسیاری از انواع مکمل‌های کربو پروتئین حاوی کلاژن، عملاً درصد بسیار ناچیزی کربوهیدرات دارند و در برخی موارد، درصد کربوهیدرات به صفر می‌رسد. یک قاشق غذاخوری از پودر حاوی کلاژن، حدود ۱۷ گرم پروتئین دارد؛ البته این مقدار برای برندهای مختلف، متفاوت است.

 

انواع مکمل

مکمل‌های حاوی کلاژن

 

۴- مکمل کربو پروتئین حاوی پروتئین سویا

یکی دیگر از انواع مکمل کربو پروتئین که درصد پروتئین آن بسیار قابل توجه است، پروتئین جدا شده سویا می‌باشد. سویا نوعی حبوبات است که به طور طبیعی مقدار زیادی پروتئین دارد. اگر سویا را به صورت خرد کرده تبدیل کنید و در هر وعده غذایی، مقدار مشخصی از آن را مصرف کنید، حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد وزن سویا از پروتئین تشکیل شده است و معمولاً مقدار کربوهیدرات آن بسیار ناچیز است.

برخی تولیدکنندگان انواع سویا فرآوری شده، طعم دهنده‌ها و افزودنی‌هایی را به آن اضافه می‌کنند که می‌تواند مقداری کربوهیدرات را به صورت ناخواسته به مواد غذایی وارد کند. برخی از برندهای موجود در بازار از انواع سویا حدود ۱۳ گرم کربوهیدرات و ۲۵ گرم پروتئین در هر قاشق غذایی وجود دارد. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که در هر قسمت از مکمل کربو پروتئین حاوی سویا که خریداری می‌کنید چه مقدار مواد مغذی وجود دارد، برچسب روی بسته‌بندی را بخوانید.

 

مکمل کربو پروتئین حاوی پروتئین سویا

پروتئین سویا

 

۵- مکمل کربو پروتئین حاوی پروتئین نخود

یکی دیگر از انواع مکمل کربو پروتئین، حاوی پروتئین نخود است. همان طور که می‌دانید، نخود یکی از حبوبات است که سرشار از پروتئین می‌باشد. مصرف نخود در راستای مصرف سویا می‌تواند پروتئین کافی را برای بدن تامین کند.

فرآوری نخود به منظور استخراج پروتئین و جداسازی کربوهیدرات آن در کارخانه تحت فناوری‌های پیشرفته انجام می‌شود اما به دلیل اینکه مقداری طعم دهنده به مخلوط اضافه می‌شود، ممکن است درصد بسیار ناچیزی کربوهیدرات وارد مکمل کربوپروتئین نخود شود. به طور مثال یکی از برندهای موجود در بازار، حاوی ۹ گرم کربوهیدرات و ۲۴ گرم پروتئین می‌باشد. یک قاشق غذاخوری از این مکمل، حدود ۱ گرم کربوهیدرات و ۲۴ گرم پروتئین است؛ این در حالی است که هیچ افزودنی یا چاشنی به آن اضافه نشود.

 

مکمل غذایی حاوی پروتئین نخود

مکمل کربو پروتئین حاوی پروتئین نخود

 

۶- مکمل کربو پروتئین حاوی پروتئین برنج

برنج، پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین خوراکی جهان است که پروتئین آن به مقدار کافی در این ماده غذایی وجود دارد و انرژی بدن را تأمین می‌کند. مصرف برنج، خاصیت‌های ضد آلرژی برای فرد به وجود می‌آورد. انواع مکمل کربو پروتئین که از برنج به دست می‌آید دارای ۸۰ درصد وزنی، در مقایسه با پروتئین‌های سویا و نخود، بسیار کمتر است. این در حالی است که میزان کربوهیدرات در این مکمل غذایی در مقایسه با انواع دیگر، اندکی بیشتر است؛ به همین دلیل است که مصرف برنج قهوه‌ای توصیه می‌شود.

انواع مکمل‌های کربو پروتئین که از برنج قهوه‌ای به دست می‌آید در اثر فرآوری با برخی از آنزیم‌ها انجام می‌گیرد که باعث مجزا شدن کربوهیدرات‌ها از پروتئین گردد. محصول نهایی، حاوی چیزی حدود ۲ گرم کربوهیدرات و ۱۱ گرم پروتئین در هر قاشق غذاخوری خواهد بود. این اعداد و ارقام برای هر برند تولید کننده، متفاوت است اما در یک محدوده خاص قرار می‌گیرد.

 

مکمل کربو پروتئین حاوی پروتئین برنج

مکمل غذایی حاوی پروتئین برنج

 

بیشتر بخوانید: انواع مکمل پروتئین چیست و چه نقشی در بدن ایفا می‌کند؟

 

چگونه مکمل کربو پروتئین را طعم‌دار کنیم؟

یکی از مشکلاتی که افراد هنگام مصرف یکی از انواع مکمل کربو پروتئین با آن مواجه هستند، بی‌مزه بودن و طعم‌دار نبودن این مکمل‌ها است. مکمل‌های غذایی معمولاً به شکل پودر تولید می‌شوند که هیچ مزه‌ای ندارند. اساس بسیاری از آنها نیز گیاهان یا منابع جانوری هستند، بنابراین هنگام مصرف، لازم است به شیوه‌های ساده آن را طعم‌دار کنید. این نکات عبارتند از:

  • هنگام تهیه مکمل کربو پروتئین و مصرف، آن را داخل نوشیدنی‌های کم کالری مانند شیر بادام یا مخلوط های نوشیدنی یا اسموتی میوه بریزید و مقداری کمی پودر کاکائو به آن اضافه کنید.
  • حتی می‌توانید مکمل‌های پودری را داخل خوراکی‌ها یا شربت‌هایی بریزید که قند بسیار کمتری دارند.
  •  مصرف مکمل‌های کربو پروتئین با جوش یا به همراه خورشت و سوپ نیز توصیه شده است.
  • یکی دیگر از راه‌های طعم‌دار کردن این پروتئین‌ها، اضافه کردن آنها به پودینگ، بدون شکر و قند است.
  • شما می‌توانید برای طعم‌دار کردن مکمل‌های کربو پروتئین، از عصاره گیاهی یا ادویه جات نظیر دارچین استفاده کنید.

 

سخن پایانی

توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر نوع مکمل، با یک پزشک یا تغذیه‌شناس مشورت کنید تا مطمئن شوید که استفاده از آن برای شما مناسب است و همچنین به دستورات موجود در بسته‌بندی مکمل‌های غذایی عمل نمایید. ما نیز در سامانه آنلاین “نسخه اول” به شما کمک می‌کنیم تا با مقایسه انواع مکمل کربو پروتین، مکمل بدنسازی و … موجود در بازار، انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید.

 

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/low-carb-protein-powders

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید