برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

نکات طلایی مراقبت از پوست خشک و حساس

در این مقاله با ویژگی‌ها و مشخصات پوست خشک و پوست حساس آشنا می‌شوید. همچنین راجع عوامل ایجاد آن و راه‌های پیشگیری بیشتر می‌خوانید. معرفی مواد، ترکیبات و محصولات مراقبتی پوست خشک و حساس در این مطلب آمده است. با مطالعه این مقاله به بهبود کیفیت و مراقبت از پوست خشک خود کمک کرده و با آشنایی با عوامل تشدید کننده، به کنترل و پیشرفت آن در سنین بالا مقابله می‌کنید.
پوست خشک

حتما تا به حال این تجربه را داشته‌­اید که برای خرید یک کرم ضد­آفتاب مناسب پوست خشک و حساس و یا هر محصول آرایشی و بهداشتی دچار سردرگمی شده‌­اید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا با بررسی و مراقبت از پوست خشک و حساس کیفیت پوست خود را بهبود بخشید. همچنین بررسی می‌کنیم پوست خشک و حساس چه ویژگی­‌هایی دارند. چه مراقبت‌هایی از پوست خشک و حساس نیاز است تا بهبود یابد. به چه محصولاتی و با چه مواد و ترکیباتی می­‌توان اطمینان کرد. راه­‌های درمان پوست‌های خشک و حساس چیست.

 

ویژگی‌های پوست خشک

اگردر تمام طول سال در پوست خود احساس کشیدگی و خشکی می­‌کنید، مخصوصا بعد از شستشو و استحمام، پوست شما خشک است. پوست خشک انعطاف پذیری و چربی بسیار کمی بر سطح خود دارد. پوسته پوسته شدن به علت ساختمان نازک و لطیف پوست خشک سبب شده تا پوست خشک و حساس ایجاد شود. مشاهده سفیدک بر روی پوست به ویژه اطراف چشم و دهان از تجربه­‌های پوست خشک است.

 

ویژگی های پوست خشک

انواع پوست خشک

پوست خشک ممکن است فاقد چربی، آب و یا هردو باشد. اگر پوست شما نازک و منافذ آن به سختی قابل رویت است پوست شما تنها فاقد چربی است و پوست خشک ساده است ولی اگر پوست شما کلفت است و منافذ آن قدری دیده می­‌شود این پوست از فقدان آب رنج می­‌برد و به آن پوست دهیدراته می­‌گویند.

پوست خشک در همه سنین می‌تواند باشد و در خانم‌ها بیشتر از مردان وجود دارد و در پوست روشن‌­ها نیز بیشتر از پوست‌های تیره دیده می­‌شود.

تفاوت پوست خشک و دهیدراته

مزایای پوست خشک

پوست­‌های خشک ساده که آب کافی دارند برای زنان جوان مزایا فوایدی نیز دارند. به آن‌­ها چهره‌­ای با بافت خوب و شفاف می‌دهد. جوش­‌های ناشی از ترشح چربی زیاد را ندارند. ولی زمانی که پیرتر می‌­شوند روی پوست آن­‌ها خطوط باریک و نازکی پیدا می‌شود که نسبت به سایر پوست­‌ها زودتر اتفاق می­‌افتد.

تفاوت پوست خشک و خشکی پوست

عموم مردم خشکی سطحی را به پوست خشک اطلاق می­‌کنند.

ولی خشکی سطحی از در معرض نور خورشید بودن ایجاد می­‌شود. آب و هوای دریا، باد، آلودگی­‌ها، اشعه‌های خورشید، آفتاب سوختگی یا عادت­‌های اشتباهی نظیر استفاده از صابون­‌های جامد و تمیز کننده‌ها بدون استفاده از مرطوب­ کننده‌ها و …. سبب خشکی و دهیدراته شدن پوست می­‌شود.

مواظب باشید که نشانه­‌های بیماری‌های پوستی مانند اگزما با علائم پوست خشک اشتباه گرفته نشوند. البته یک سری بیماری‌ها نظیر درماتیت آتوپیک (نوعی اگزما و حساسیت پوستی) سبب خشکی و خارش بیش از حد پوست می‌شوند.

خراب شدن سطح پوست در اثر نور خورشید

علل ایجاد پوست خشک

علت‌های مختلفی برای پوست خشک وجود دارد. پوست خشک نمی‌تواند رطوبت خود را حفظ کرده و همچنین سطح چربی پایینی دارد.

  • عوامل محیطی
  • آب و هوای سرد و خشک به دلیل نداشتن رطوبت کافی، خشکی و باد سرد سبب از بین رفتن رطوبت پوست شده و آن را به سمت خشکی می‌برد.
  • نور خورشید و آفتاب شدید سبب پیری و خشکی پوست می‌شود و بیماری‌های پوستی ایجاد می‌کند.
  • عوامل ژنتیکی
  • تغذیه‌های ناسالم مانند انواع سرخ کردنی‌ها، فست فودها، کمبود ویتامین‌هایی مثل آ وب و حتی بعضی مواد غذایی آلرژی زا هستند که پوست شما را خشک و حساس می‌کنند.

بعضی از بیماری‌ها و داروها مانند کم کاری و پر کاری تیروئید، دیابت، درماتیت (التهاب پوستی) و استفاده از داروهایی نظیر آنتی هیستامین‌ها و …. سبب ایجاد پوست خشک می‌شوند.

عوامل ایجاد پوست خشک

ویژگی­‌های پوست حساس

در همه انواع پوست­‌ها پوست حساس می­‌تواند ایجاد شود. البته پوست خشک و حساس به علت شکنندگی بالا و مستعد چین و چروک بودن نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد. پوست حساس به خاطر واکنش­ پذیری بالایی که در مقابل عوامل و اثرات خارجی و یا فاکتور­های محیطی مانند نور خورشید، باد، دمای شدید سرد یا گرم دارد به آسانی تحریک می‌­شود و منجر به قرمزی، خارش، خشکی، سوختگی و جوش می‌شود.

پوست­‌های حساس نازکتر از سایر انواع پوست هستند و در بین پوست روشن­‌ها، مو روشن­‌ها وچشم آبی‌ها رایج ­تر است.

اثرات هورمونی و ارثی و همچنین تغییرات آب و هوایی از علل ایجاد این نوع پوست می‌باشد.

ویژگی های پوست حساس

مراقبت­‌های پوست خشک و حساس

مراقبت از پوست خشک و حساس نسبت به سایر پوست­‌ها اهمیت بیشتری دارد، زیرا با کمترین تغییر در نوع خوراک، آب و هوا و یا حتی در درست استفاده نکردن از محصولات مراقبتی خسارت زیادی به پوست خشک و حساس وارد می­‌شود. پوست خشک و حساس در ماه‌های سرد سال بر اثر سرما و خشکی هوا و در گرمای تابستان هم در اثر پرتوهای مضر نور خورشید، پوسته پوسته شده، قرمزی و خارش شدید پیدا می‌کند و پوست را به سمت پیری و چین و چروک می‌برد.

عدم استفاده از محصولات دارای الکل و اسانس

از محصولاتی که شامل الکل و مواد شیمیایی سنگین، عطرها، رنگ­‌های ساختگی و دارای اسانس است استفاده نکنید. این مواد سبب خشکی بیشتر و قرمزی و سوزش پوست می‌شوند.

استفاده از ضدآفتاب مناسب

پوست خشک و حساس یک لایه شکننده و حساس دارد که در اثر آلودگی‌ها و نور خورشید آسیب پذیرتر از سایر انواع پوست است. نور خورشید نه تنها باعث سرطان پوست و بیماری‌‌های پوستی می‌شود بلکه روند پیری و خشکی پوست را نیز تسریع می‌کند. استفاده از کرم­‌های ضد آفتاب مناسب پوست خشک و حساس با داشتن عصاره­‌های طبیعی، نرم کننده‌ها، روغن‌های گیاهی، بافت سبک، وجود فیلترهای معدنی و… توصیه مناسبی برای مراقبت از پوست خشک و حساس می­‌باشند.

کرم ضد آفتاب پوست خشک و حساس

استفاده از آبرسان و مرطوب کننده­‌ها

هرروز به پوست خشک و حساس کرم‌­های آبرسان و مرطوب کننده بزنید. کرم­‌های آبرسان در درمان خشکی کمک می‌کنند و جنبه درمانی دارند. در حالی که مرطوب کننده‌ها تنها رطوبت موضعی به سطح پوست داده و تنها برای چند ساعت پوست را مرطوب می­‌کنند. بنابراین رطوبت از دست رفته پوست خشک و حساس را باید پس از هر بار شستشو با مرطوب کننده‌­ها جبران کرد ولی بهتر است هفته‌­ای دوبار برای درمان و بهبود خشکی و سوزش پوست از آبرسان‌‌­ها استفاده کرد. لیپیدها، ترکیبات آبرسان و حفظ کننده رطوبت و عصاره­‌های طبیعی موجود در آبرسان­‌ها سبب می‌شوند که ضخامت پوست افزایش یافته، رطوبت را بهتر در خود نگه داشته در نتیجه هیدراسیون پوست بهتر انجام شود. این عصاره‌ها مرطوب کننده و بهبود دهنده حالت پوست نیز می­باشند.

رطوبت رسانی به پوست

شستشوی پوست خشک و حساس

پوست خشک و حساس لایه سطحی آسیب پذیری دارد. به همین دلیل باید درصبح از ترکیبات بدون الکل، بدون چربی و مواد نفتی پوست را شسته و در شب از صابون ملایم برای تمیز کردن پوست استفاده کرد. همیشه با پاک کننده‌­ها و شوینده­‌های ملایم و غیر صابونی که حاوی مرطوب کننده‌­ها باشند، پوست خود را بشویید. شوینده‌­ها و پاک کننده‌­های صابونی و صابون‌های جامد لایه چربی روی پوست را می‌برند و خشکی، خارش و التهاب ایجاد می‌کنند.

از حمام و دوش آب داغ نیز به مدت محدود استفاده کنید. زیرا با وجود اینکه آب و دوش گرفتن به پوست رطوبت می­‌دهد ولی داغی و گرمی آب برای پوست خشک وحساس مناسب نیست و خشکی آن را بیشتر می‌­کند.

بهتر است پس از ورزش و آرایش از پاک کننده‌­های پوست صورت استفاده کنید. با این کار بدون شستن و تنها بامقداری پنبه که به پاک کننده آغشته شده است می‌توانید آلودگی، آرایش و چربی پوست را تمیز کنید. برای پوست خشک و حساس این تونر­ها و میسلار­ها نرمی و لطافت را نیز به دنبال دارند.

شوینده مناسب پوست خشک

پوست خود را خشک نکنید

پس از استحمام و شستشوی پوست خود با آب معتدل و با پاک کننده­‌های مناسب پوست خشک بهتر است پوست خود را خشک نکنید. زیرا پس از شستشو پوست شما بسیار حساس شده و اندکی زبری و ناملایمت در خشک کردن سبب خشکی، قرمزی و سوزش آن می­‌شود. بهتر است بلافاصله با مرطوب کننده‌­های مناسب پوست خشک و حساس پوست را مرطوب کنید. پس از استحمام نیز به پوست نمناک خود اندکی کرم­‌های رطوبت رسان و مرطوب کننده بزنید. اجتناب از خشک کردن پوست خشک و حساس بعد از شستشو در حین درمان می­‌تواند اثر شگفت انگیزی در درمان خشکی پوست شما داشته باشد.

بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده­‌ها طبق نظر متخصصان پوست پس از استحمام و شستشوی پوست دست و صورت می‌­باشد.

پوست خشک را با حوله خشک نکنید

تاثیر آب و هوا و نکاتی که باید مراقبت کنید

سردی هوا رطوبت پوست را گرفته و خشکی، پیری و حساسیت پوست را سرعت می‌­بخشد. پوست خشک و حساس را باید دائم در معرض رطوبت­‌های ناشی از بخورهای سرد قرار داد. همچنین از مرطوب کننده‌ها و لباس‌های مناسب فصل استفاده کرد تا هر چه کمتر در معرض بادها و سرما قرار بگیرند. در فصل­‌های سرد خشکی پوست صورت، دست‌­ها و لب بسیار رایج است. با کرم‌‌های حاوی روغن­‌های طبیعی مانند روغن زیتون، کالاندولا (گل همیشه بهار) و وازلین و … به آسانی می‌­توانید مانع پیری وخشکی پوست شوید. همیشه کرم‌های نرم کننده دست و لب به همراه داشته باشید.

تاثیر آب و هوا بر پوست

استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی مناسب

استفاده از محصولات آرایشی مات سبب می‌شود که خشکی و پوسته پوسته بودن پوست بیشتر نمایان شود و در معرض دید قرار بگیرد. بهتر است از کرم‌ها و محصولات براق استفاده کنید تا پوست را شادتر و لطیف‌تر نشان دهد.

استفاده از ماسک­‌ها و لایه بردارهای ملایم برای پوست خشک و حساس بهتر است با دقت بیشتر و به صورت روزانه استفاده نشود. ماسک‌­ها و اسکراب‌های مناسب پوست خشک و حساس وجود دارند که می‌­توان هفته‌­ای دوبار استفاده کرد. البته باید پس از استفاده پوست خود را بررسی کنید. مراقب باشید که رطوبت و چربی مورد نیاز پوست خشک و حساس را با استفاده بیش از حد اسکراب و لایه بردارهای نامتناسب از بین نبرید.

استفاده از محصول مناسب

تغذیه مناسب و استفاده از روغن‌­های طبیعی

در طول روز از میوه‌­های آبداری چون آناناس، سیب، مرکبات و سبزیجات استفاده کنید. این مواد سرشار از آب بوده ورطوبت مورد نیاز پوست شما را فراهم می‌کنند. از روغن‌های طبیعی زیتون وکنجد در پخت و پز و نارگیل و زیتون برای استعمال بر روی پوست خود استفاده کنید.

نوشیدن آب کافی در روز از بروز خشکی و دهیدراته شدن پوست جلوگیری می‌کند.

اثر تغذیه سالم بر پوست

اجزای تشکیل دهنده کرم­‌های مناسب پوست خشک و حساس

در محصولاتی که برای پوست خشک و حساس به صورت تخصصی ساخته می‌شوند از مرطوب کننده‌­ها، نرم کننده‌­ها، بهبود دهنده‌­های پوست که شامل­ سیلیکون‌ها (دایمتیکون و…)، استرها (روغن بادام، کره کاکائو، روغن جوجوبا و….)، اسید­های چرب (ستیل الکل، ستاریل الکل، استئاریک اسید و …)، آمینو اسید­ها (کلاژن، پروتئین شیر و…)، ویتامین‌­ها و عصاره­‌های طبیعی (آلوئه ورا، بابونه، گل رز و …)، روغن­‌های گیاهی (روغن زیتون، روغن جوانه گندم و …) استفاده می‌­کنند. این مواد و ترکیبات در تمام محصولات آرایشی بهداشتی از قبیل کرم­‌های ضد­آفتاب، پاک کننده‌­ها و تونرها، ماسک‌­ها و لایه بردارها و ….که مناسب پوست خشک و حساس هستند یافت می‌­شوند.

اجزای مهم مرطوب کننده ها

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید