برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

نکات قابل توجه در انتخاب شامپوی موی کودک

کودکان از پوست حساس تری نسبت به بزرگسالان برخوردار هستند. این حساسیت و همچنین ضعیف بودن آن ها سبب شده تا در هنگام حمام کردن از شستشوی موهای خود هراس داشته باشند. به این ترتیب لذت آب بازی در حمام را تلخ و طاقت فرسا بدانند. شما والدین با انتخاب و استفاده صحیح از شامپوهای مناسب سر کودکان می توانید این حمام رفتن را برای خود و کودکانتان لذت بخش کنید. در این مقاله به پارامترهایی که در انتخاب و خرید شامپوی سر کودک مورد نیاز هست و باید بدانید پرداخته شده است. با مطالعه این مطلب یک حمام دل نشین را با فرزند دلبندتون تجربه کنید.
شامپو سر کودک

سال‌هاست که محصولات متنوع شست و شو توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کرده‌اند. یکسری از محصولاتی که حتی بزرگسالان هم به آن علاقمند هستند، محصولات شست و شوی مخصوص کودکان است. تولیداتی مانند شامپوی موی کودک، محصولات پوستی و غیره که هر کدام به طور خاص برای شست و شوی پوست و موی لطیف کودکان تولید می‌شوند. اما ببینیم یک شامپوی موی کودک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

علاقه‌ی ذاتی کودکان به آب بازی

بدون استثناء همه‌ی کودکان عاشق آب بازی هستند. همیشه شاهد این موضوع هستیم که کودکان وقتی آب می‌بینند و یا آن‌ها را همراه خود در وان آب، برکه، رودخانه، استخر یا هرجا که آب باشد می‌بریم، جدا کردنشان از آب بسیار مشکل است. اما وقتی بحث شست و شو پیش می‌آید داستان کمی فرق می‌کند. بچه‌ها علاقه‌ ی زیادی به شستن موهایشان  ندارند. شاید به این خاطر است که موهایشان حین شست و شو کشیده می شود و یا چشم‌هایشان می سوزد. راه حل چیست؟ به نظر می‌رسد یکی از بهترین راه حل‌ها برای این مشکل استفاده از شامپوی موی کودک که با تکنولوژی‌های منحصر به فرد تولید می‌شوند، باشد.

شامپوهای مخصوص موی کودک

موهای کودکان مرتب در حال تغییر است. معمولا همزمان با رشد کودک شاهد تغییر رنگ تدریجی رنگ موهای او هستیم. موی بیشتر بچه‌ها به مرور زمان تغییر حالت می‌دهد و حتی جنس موهایشان عوض می‌شود. در این مدت موها و پوست سر کودک بسیار حساس هستند به همین دلیل استفاده از برندی از شامپوی موی کودک که کمترین آسیب را به مو و پوست سر بزند بسیار مهم است.

گاهی شما کودکانی با موی بور دارید و دوست ندارید موی او تغییر رنگ بدهد به همین دلیل به دنبال شامپویی می‌گردند که جلوی تغییر رنگ مو را بگیرد یا تا حد زیادی آن را کم کند. بعضی والدین دوست دارند موهای کودکشان فر بماند و صاف نشود. برخی می‌خواهند موهای کودکشان از حالت نرم و نازکی زیاد خارج شود. عده‌ای ترجیح می‌دهند از شامپوی موی کودک خاصی استفاده کنند که به لخت شدن بیشتر موی سر کودکشان کمک کند. در کنار همه‌ی این موارد، شامپو باید به گونه‌ای طراحی شود که چشم کودک را نسوزاند و به پوست سر و موی او آسیب نزند. در واقع در تولید شامپوی موی کودک بیشتر به خواسته‌های والدین توجه می‌شود.

مشکلات موی سر کودکان و نگرانی‌های والدین

گاهی ریزش موی کودک خود را می بینید که سبب نگرانی شما می‌ شود و یا در بعضی از آن ها مدت‌ها رشد موها متوقف می‌شود. همچنین برخی از بچه‌ها خیلی دیر شروع به مو در آوردن می‌کنند. در این شرایط والدین به دنبال شامپوی موی کودک ویژه‌ای می‌گردند که سریع‌تر این مشکلات را حل کنند. اما باید بدانید که این مسائل کاملا طبیعی است و در اغلب نوزادان اتفاق می‌افتد و گاهی ممکن است تا یک سالگی و در موارد خاص تا دوسالگی ادامه داشته باشد.

از طرف دیگر گاهی محصولاتی را می‌بینیم که برخلاف تبلیغات بسیار زیاد، کاملا نامرغوب هستند. آن ها باعث ایجاد ریزش مو، حساسیت پوستی، شوره‌ی سر، ایجاد خارش در پوست سر، خشن شدن و زبری موهای کودک، قرمزی و خارش در پوست سر و گره خوردن موها می‌شود. بنابراین انتخاب شامپوی موی کودک با کیفیت که این مشکلات را به حداقل برساند و یا کلا از بین ببرد ضروری است. اما قبل از هر چیز باید بدانیم یک شامپوی موی کودک خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

خصوصیاتی که باید در خرید شامپوی موی کودک به آن توجه داشت

از آنجایی که موهای نوزادان و کودکان بسیار ظریف است، باید از محصولات مراقبتی خاصی برای شست و شوی موی آن‌ها استفاده کرد که بسیار ملایم باشد و با موی کودک سازگاری داشته باشد. در تولید شامپو موی کودک باید از مواد اولیه‌ی مرغوبی استفاده شود که حساسیت زا نباشند و تا جای ممکن از مواد طبیعی و مواد مغذی پوست و مو استفاده شود.  اما از کجا بدانیم چه شامپویی برای موی کودک ما مناسب است؟ با هم برخی از خصوصیات یک شامپوی موی کودک با کیفیت را مرور می‌کنیم:

شویندگی ملایم

شامپوی موی کودک باید شویندگی ملایم داشته باشد. به این معنا که اگر PH (مفهومی از میزان قلیایی، اسیدی و یا خنثی بودن.  این مقیاس از ۱ تا ۱۴ عدد دارد. عدد  ۷٫۰ خنثی، کمتر از ۷ اسیدی و بالاتر از ۷ قلیایی است) شامپو قلیایی باشد.

در سطح فیبر مو بار الکتریکی منفی ایجاد می‌کند و باعث افزایش اصطکاک تارهای مو می‌شود که ممکن است باعث آسیب به کوتیکول مو و شکستن تارهای مو شود.

چرا که شامپوها، تنها شوینده نیستند، بلکه بر ساقه‌ی مو هم تأثیر می‌گذارند. معمولا PH پوست سر ۵٫۵ و در ساقه‌های مو ۳٫۶۷ است. بنابراین بهترین شامپوی موی کودک باید PH معادل ۵٫۵  داشته باشد. در کنار آن شامپوی کودک باید، دارای شویندگی و خاصیت پاک کنندگی خوبی باشد و موهای کودک را تمیز و براق کند. پس هنگام خرید مراقب PH درج شده روی محصول باشید.

بدون سوزش چشم

از مهم‌ترین دلایل نا آرامی کودکان هنگام شست و شوی موی سرشان، سوزش چشم‌هاست. نه تنها کودکان بلکه حتی ما بزرگسالان نیز اگر شامپو وارد چشممان شود و باعث سوزش شود اذیت خواهیم شد. در نسل جدید شامپوهای کودکان، از شوینده های ملایم استفاده می کنند. بنابراین PH این شامپوها نزدیک به ۷٫۰است که باعث خنثی بودن محلول شست و شو می شود. به همین دلیل اگر کف به چشم کودک وارد شود، در چشمان کودک سوزشی ایجاد نمی شود و در نتیجه موجب ناراحتی کودک نمی‌گردد.

استفاده از مواد طبیعی در تولید شامپوی موی کودک

یکی از نکاتی که در تهیه‌ی شامپوی موی کودک وجود دارد، مواد طبیعی به کار رفته در تولید آن است. استفاده از روغن‌های گیاهی مانند روغن بابونه، نارگیل، آرگان، روغن نارگیل و غیره، به کار بردن عصاره‌ی درخت چای و سایر مواد طبیعی و آرامش بخش در تولید شامپوی موی کودک بسیار مهم است. هر چه از مواد شیمیایی کمتری در تولید شامپوی کودکان استفاده شود بهتر است. چون مواد شیمیایی ممکن است خاصیت تحریک کنندگی داشته باشند و به راحتی باعث ایجاد حساسیت در کودک و در نتیجه منجر به آزار او شوند.

کف مناسب

معمولا کودکان کف بازی را خیلی دوست دارند. همه‌ی آن‌ها دوست دارند ساعت‌ها در یک وان پر از کف بازی کنند به خصوص اگر باعث سوزش چشمانشان یا خارش پوستشان نشود. بنابراین در کنار ملایم بودن شامپو، بد نیست که شامپوی موی کودک از کف کنندگی مناسبی برخوردار باشد. این کار باعث می شود کودکان علاقه‌ی بیشتری به شامپو شدن موهایشان پیدا کنند و با شادی اجازه دهند در حین بازی والدین سرشان را بشویند.

روغن‌های گیاهی مناسب را در تولید شامپوی موی کودک به کار می برند تا کف زیاد باعث خشکی و سوزش پوست کودک نشود. بنابراین تمام ویژگی‌های یک شامپوی خوب باید در کنار هم قرار بگیرند تا محصولی با کیفیت ارائه شود.

شامپوهایی با رایحه‌ی دلپذیر

داشتن رایحه‌ی دلپذیر جزو مواردی است که می‌تواند توجه کودک را جلب کند و باعث علاقه‌ی کودک به استفاده از شامپو شود. کودکان بوی خوش را دوست دارند. در بعضی از شامپوها از عصاره‌ی گیاهان خوشبو و یا از برخی اسانس‌های شیمیایی بسیار ملایم برای ایجاد رایحه‌ای مناسب استفاده می شود. این گونه شامپوها برای شست و شوی راحت سر کودک بسیار مناسب هستند. پس در هنگام خرید، به رایحه‌ی آن نیز دقت کنید که برای کودک زننده نباشد.

 

عدم استفاده از رنگ‌های شیمیایی در تولید شامپو

با اینکه رنگ‌های متنوع و طرح‌های کودکانه در علاقه‌ی کودکان به شامپوها تأثیر گذار است. اما بهتر است شامپوی موی کودک بی‌رنگ یا بسیار کمرنگ باشد. استفاده از رنگ‌های شیمیایی در این محصولات، در بلند مدت باعث تخریب تارهای مو و ایجاد حساسیت خواهد شد. می‌توانید برای جذب کودک، شامپویی تهیه کنید که فقط قوطی آن در رنگ‌های شاد و با طرح‌های متنوع تولید شده است و خود محلول شامپو بی رنگ باشد. در واقع کودکان هرگز به رنگ محلول شامپو توجه نمی‌کنند.

شامپوهای مغذی مخصوص کودکان

کودکان همواره در حال رشد هستند و نیاز به مواد غذایی مناسب دارند. طبیعتا همراه با کودک، موهای سر او نیز مرتب رشد می‌کنند و باید مواد مغذی کافی را دریافت کنند. در صورتی که کودک دختر دارید و تصمیم دارید موهای او را دیر به دیر کوتاه کنید، از شامپوی موی کودک غنی شده با انواع ویتامین‌ها استفاده کنید.

در ساخت شامپوهای مخصوص کودکان، از ترکیبات مغذی استفاده کرده اند. معمولا روی بدنه‌ی شامپو و یا در بروشورهای داخل جعبه، مواد استفاده شده در تولید قید آمده است. بهتر است شامپوی موی کودک شما دارای ویتامین‌های A، B و E باشد که باعث درخشندگی، نرمی و لطافت موی سر کودک می‌شوند. برخی برندها در تولید شامپوی موی کودک محصولات خود را با پروتئین گندم و غیره مغذی کرده‌اند. می‌توانید یک دوره از شامپوی ویتامینه و در دوره‌ی بعدی از شامپوی پروتئینه برای شست و شوی موی کودک خود استفاده کنید.

مواد شیمیایی که نباید در شامپوی موی کودک باشد:

  • پروپیلن گلیکول (گاهی به عنوان نرم کننده استفاده می‌شود که سرطان زاست)
  • پارابن (ایجاد اختلالات هورمونی، سوزش پوست سر)
  • اسید بنزوئیک (ایجاد اختلالات هورمونی، سوزش پوست سر)
  • پروپیل استر (ایجاد اختلالات هورمونی، سوزش پوست سر)
  • عطرهای مصنوعی- شیمیایی (مشتقات نفت است، سبب ایجاد آسیب‌های پوستی، چشمی، تنفسی و عصبی می شود)
  • روغن‌های معدنی (از محصولات جانبی نفت است. باعث جلوگیری از دفع سموم از طریق پوست و سرطان زاست)

سخن پایانی

بنابراین با توجه به مواردی که در بالا توضیح دادیم، در خرید محصولات با کیفیت باید به نکات زیادی دقت کنید. فقط صرف اینکه یک محصول از برند شناخته‌ای باشد، دلیل بر خوب بودن آن نیست. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده ممکن است تنها از اعتبار نامشان برای فروش محصولات خود استفاده کنند. به همین دلیل بهتر است قبل از هرگونه خرید محصولات مخصوص کودک، در مورد آن تحقیق کنید. همچنین در زمان خرید به اطلاعات درج شده در روی خود محصول و یا برگه راهنمای داخل جعبه‌ی شامپوی موی کودک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید حمام کردن باید برای کودکان لذت بخش و سرگرم کننده باشد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید