برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

نکات قابل توجه در انتخاب شامپو بدن کودک

کودکان از زمانی که به دنیا می‌آیند تا حدود ۷ سالگی پوست بسیار حساس و لطیفی دارند. مراقبت از این پوست ظریف در این دوران زندگی و رشد بسیار مهم است. اگر کودکان در این دوران از محصولاتی استفاده کنند که از مواد شیمیایی نامناسب تولید شده باشد، پوستشان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و به راحتی دچار اگزما، حساسیت، خشکی، سوزش، خارش و غیره می‌شوند. از این روست که استفاده از شامپوی مناسب بسیار اهمیت دارد. با مطالعه این مطلب به نکات ضروری پیرامون شامپو بدن بچه بیشتر آشنا می شوید.
شامپو بدن

این روزها با گسترش تکنولوژی و تولیدات بهداشتی متنوع، علاقه به استفاده از شامپو بدن کودک مورد توجه بسیاری از والدین قرار گرفته است. اما همین تنوع زیاد محصولات باعث شده در انتخاب بهترین و با کیفیت‌ترین محصول که از مواد اولیه‌ی مرغوب تولید شده و با پوست بدن کودک سازگار باشد، با مشکل مواجه شویم.

چگونه شامپو بدن مناسبی برای کودکمان انتخاب کنیم؟

قبل از اینکه بدانیم یک شامپو بدن کودک مناسب چه ویژگی‌های دارد، لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که کودکان از زمانی که به دنیا می‌آیند تا حدود ۷ سالگی پوست بسیار حساس و لطیفی دارند. مراقبت از این پوست ظریف در این دوران زندگی و رشد بسیار مهم است. اگر کودکان در این دوران از محصولاتی استفاده کنند که از مواد شیمیایی نامناسب تولید شده باشد، پوستشان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و به راحتی دچار اگزما، حساسیت، خشکی، سوزش، خارش و غیره می‌شوند.

بنابراین باید مراقب باشید در این دوران از هر محصولی استفاده نکنید. در فروشگاه‌های لوازم بهداشتی، انتخاب‌های بسیار زیادی برای خرید شامپو بدن کودک وجود دارد. شما تنها در صورتی که اطلاعات مناسبی از مواد تشکیل دهنده‌ی شوینده‌ی مورد نظر خود داشته باشید، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. یک شامپو بدن کودک خوب، باید کمترین مواد شیمیایی و بیشترین مواد طبیعی را داشته باشد. از مواد حساسیت‌زا و آلرژن در تولید آن استفاده نشده باشد. به اندازه‌ی کافی رطوبت رسان باشد و خصوصیات دیگری که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کودکان فراری از حمام

با اینکه همه‌ی کودکان در هر سنی از بودن در آب و بازی در آن لذت می‌برند. اما می‌بینیم علاقه‌ی چندانی به حمام کردن و شست و شو نشان نمی‌دهند. چرا باید کودکان ما از حمام فراری باشند؟ شاید یکی از دلایل این باشد که نحوه‌ شست و شوی والدین را دوست ندارند و یا شاید شوینده‌هایی به کار می‌بریم که کودکان را اذیت می‌کنند.

مثلا شامپو بدن کودک نامناسب که بوی مطبوعی (برای کودک) ندارند، باعث سوزش پوست کودک می‌شوند، حس خوبی به او نمی‌دهند و غیره استفاده می‌کنیم. به هر حال کودکان از چیزی ناراضی هستند که از حمام کردن اجتناب می‌کنند. این امر به خصوص در کودکانی که هنوز نمی‌توانند به طور کامل صحبت کنند بسیار ناراحت کننده است و اغلب شاهد گریه‌ی مداوم کودک در حین حمام کردن هستیم. اما ما می‌توانیم با مشاهده‌ی ابراز ناراحتی کودکانمان با تغییر محصولات شوینده‌ و انتخاب یک شامپو بدن کودک مناسب و یا تغییر در نحوه‌ی شست و شو، شرایط را برای آنان بهتر کنیم. به این ترتیب حمام رفتن کودک هم برای او و هم برای والدین به امری لذت بخش تبدیل می شود.

شامپو بدن کودک مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر کودک شما با گریه کردن و دست و پا زدن هنگام حمام، شما را کلافه کرده است. این را بدانید این شما بودید که با خرید شامپو بدن کودک نامناسب و یا شوینده‌های نامرغوب دیگر، کودک را آزردید. اما به دلیل اینکه کودکان مدام مشغول بازی هستند و مرتب موها، صورت، بدن و لباس خود را کثیف می‌کنند، باید برنامه‌ی نظافتی منظمی داشته باشند.

در نوزادان نیز به دلیل اینکه همه‌ی اطرافیان دائما در حال بوسیدن نوزاد هستند، پوست نوزادان به شدت در معرض آسیب است و باید با شوینده‌ای مناسب به طور منظم شست و شو داده شوند. اما همراهی نکردن کودک در امر استحمام کار را سخت می‌کند. بنابراین اگر از این وضعیت خسته شده‌اید، حالا وقت جبران است. بیایید با هم نگاهی به خصوصیات یک شامپو بدن کودک مطلوب بیاندازیم. با ما همراه باشید.

شوینده‌ای سازگار با پوست کودک

استفاده از شامپو بدن کودک برای شست و شوی پوست کودک یک امر الزامی است. چرا که بیشتر از ۲۰% کودکان از بدو تولد دچار مشکلاتی نظیر اگزما هستند. همچنین لایه‌ی سطحی پوست (اپیدرم ) در نوزادان نازک‌تر از کودکان بزرگتر است اما نسبت سطح به حجم بدنشان بیشتر است. این به معنای افزایش نفوذپذیری پوست نوزادان نسبت به مواد خارجی است که بر سطح پوستشان قرار می‌گیرد. بنابراین پوست نوزاد واکنش‌های شدیدتری نسبت به مواد مختلف نشان می‌دهد.

علاوه بر نوزادان، پوست لطیف کودکان نیز تا سن ۸ سالگی نسبت به کودکان بزرگتر از خودشان، برای تحمل انواع مواد شیمیایی با دوزهای بالا توانایی کمتری دارد. در نتیجه سریعا با علائم مختلفی مانند خارش شدید، قرمزی همراه با تورم، خشکی‌های شدید و اگزما و غیره واکنش نشان می‌دهد. باید مراقب باشیم از شامپو بدن کودک ملایمی برای شست و شوی پوست کودک استفاده کنیم که ساختار آن اندکی اسیدی تا خنثی (PH= 6 _ 7.0)، باشد تا باعث تحریک بدن کودک نشود و کمترین واکنش را در پوست او ایجاد کند. مطالعات نشان می‌دهند استفاده‌ی روزانه از شوینده‌ای که حاوی مرطوب کننده‌های آرامش بخش باشند می‌توانند خطر ابتلا به اگزما را در نوزادان و کودکان زیر ۵ سال تا حد زیادی کاهش دهند.

شامپو بدن کودک بدون مواد معطر

به طور کلی محصولاتی که در تولید آن‌ها به مقدار زیادی از مواد معطر استفاده شده باشد، برای سلامت انسان در هر سنی که باشند، مضر است. اما در نوزادان و کودکان به دلیل حساس بودن پوست بدن، این موضوع اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. اغلب می‌بینیم در ساخت شامپو بدن کودک، حتی در تولیدات برندهای مطرح دنیا، که ادعای تولید محصولات گیاهی و کاملا ارگانیک را دارند، از مواد معطر زیادی استفاده شده است. اما قوانینی وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند از اعلام و یا درج مواد عطرآگین استفاده شده در محصولات شوینده، خودداری کنند. به همین دلیل این خود ما هستیم که باید با آگاهی از مضرات این مواد، از خرید محصولاتی که بوی زیاد، شدید و ماندگاری دارند خودداری کنیم.

رایحه‌های غلیظ استفاده شده در تولید شامپو بدن کودک، دارای ترکیبات آلی فرار (VOC ) مانند لیمونن، استالدهید، لینالول، اتانول، آلفاپینن، استون و غیره هستند. این ترکیبات نقطه جوش پایینی دارند و به راحتی در دمای اتاق تخیر شده و به صورت بخار متصاعد می‌شوند. کودک در حین تنفس این بخارها را که از سطح بدنش ساطع می‌شود وارد ریه‌ی خود می‌کند و سیستم ایمنی کودک به خطر می‌افتد. این درست مانند این است که کودکمان را در معرض مستقیم گازهای گلخانه‌ای قرار دهیم. همچنین در صورت استفاده از شامپو بدن معطر، پوست کودک می‌تواند این مواد را جذب کند و انواع حساسیت را از خود بروز دهد. با وجود این شوینده‌هایی که رایحه‌ای بسیار ملایم دارند و در تولیدشان از ترکیبات آلی فرار استفاده نشده نیز در بازار یافت می‌شوند. پس در هنگام خرید حتما شامپو بدن کودک مورد نظرتان را ببویید و مراقب شدت بوی آن باشید.

شامپو بدن کودک غیر صابونی

برای شست و شوی مناسب پوست کودک، بهتر است از شامپو بدن کودک غیر صابونی استفاده کنیم. چرا که صابون‌ها، نمک‌های اسید چرب و ترکیباتی بسیار قلیایی هستند (PH= 10 ) و باعث پاک شدن و از بین رفتن چربی‌های طبیعی سطح پوست کودکان می‌شوند. همین امر باعث ایجاد سوزش، خشکی پوست، خارش و غیره در کودکان است. در عوض شامپو بدن کودک استانداردی که ساختاری خنثی یا قلیایی کمتر دارند، شوینده‌های مناسبی برای حمام کردن کودکان هستند. پس به یاد داشته باشید از شوینده‌های صابونی تا حد امکان استفاده نکنید.

شامپو بدن کودک با منشاء گیاهی

محصولات شوینده‌ی کودک که در تولید آن‌ها از عصاره‌ی گیاهان و روغن‌های گیاهی استفاده شده است، نسبت به شامپو بدن کودک شیمیایی بهتر هستند. گیاهانی مانند جو دو سر که باعث لطافت و شفافیت پوست کودک می‌شود. روغن زیتون، آفتابگردان، نارگیل، بادام شیرین، عصاره‌ی گل بابونه، آلوئه‌ورا، عصاره‌ی درخت چای و مرکبات همگی می‌توانند در ساخت شامپو بدن کودک استفاده شوند.

این ترکیبات طبیعی در سلامت پوست کودک، کاهش التهابات و بثورات جلدی، آرامش بخشیدن به کودک و حتی در زیباتر شدن پوست کودک نقش بسزایی دارند. ضمن اینکه عوارض آلرژیک مواد شیمیایی را ندارند و با خیال راحت می‌توانید از این محصولات استفاده کنید.

شوینده‌های ویتامینه

کودکان در حال رشد نیاز به دریافت کافی مواد مغذی دارند. بخشی از این مواد مغذی از طریق پوست جذب می‌شود و بر خود پوست نیز تأثیر گذار است. به همین جهت استفاده از شامپو بدن کودک غنی شده با ویتامین‌های مورد نیاز سلامت پوست، امری معقول است. محصولات شوینده‌ی ویتامینه‌ی حاوی ویتامین‌های A، B، C و D در بازار به فراوانی یافت می‌شوند.

شامپو بدن گلیسیرینه

گلیسیرین‌های گیاهی، نرم کننده‌های طبیعی و بسیار مناسبی برای تأمین لطافت و نرمی پوست کودک هستند. سال‌هاست در تولید شامپو بدن کودک با برندهای مختلف، از گلیسیرین‌های گیاهی استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید وجود این ماده روغنی در شوینده‌های کودکان بسیار مهم است. چرا که از خشکی، قرمزی و ایجاد بثورات جلدی جلوگیری می‌کند و رطوبتی با ماندگاری بالا به پوست می‌دهد.

سایر افزودنی‌های مجاز در تولید شامپو بدن کودک

در کنار مسائلی که به آنان پرداختیم، برخی مواد شیمیایی برای تولید شامپو بدن کودک استفاده می‌شوند که تأثیرات مثبتی در سلامت پوست کودک دارند و نیازی نیست نگران استفاده از شوینده‌های حاوی این مواد باشیم. برخی از این مواد و خواص آن‌ها به شرح زیر است:

  • اسکالن (تقویت سد چربی پوست نوزادان)
  • آلانتوئین (نرم نگه داشتن پوست، ضد التهاب)
  • دسیل گلوکوزید (کف کننده و پاک کننده)
  • دی سدیم کوکو آمفو دی استات (کف کننده، پایدار کننده‌ی کف، شوینده‌ی ملایم)
  • سدیم کوکوئیل ایزوتیونات (شوینده‌ی مناسب پوست خشک، ترمیم کننده)
  • پتاسیم سوربات (ضد میکروب، ضد قارچ، ضد باکتری)

 

ترکیبات شیمیایی مضری که نباید در شوینده‌های کودک وجود داشته باشند

برخی ترکیبات شیمیایی به هیچ وجه نباید در این محصولات و سایر شوینده‌های مخصوص کودکان وجود داشته باشد. ترکیباتی که بسیار آسیب رسان هستند، پوست کودک را در معرض آلرژی و اگزما قرار می‌دهند و در مواردی باعث ایجاد سرطان می‌شوند. یکی از این ترکیبات پارابن است. پارابن‌ها نگهدارنده‌هایی هستند که خواص ضد میکروبی دارند. اما مهم‌تر از آن، باعث تغییرات هورمونی می‌شوند و در واقع سرطان زا هستند به همین علت نباید در تولید محصولات شوینده‌ی کودکان مورد استفاده قرار گیرند. در برخی از برندهای شامپو بدن، از موادی مانند رنگ‌های مصنوعی، الکل، فنوکسی اتانول، پلی اتیلن گلیکول و غیره استفاده می‌شود که همگی مضر هستند و بهتر است در محصولات شوینده‌ای که برای کودک خود تهیه می‌کنیم وجود نداشته باشند. حال که با بایدها و نبایدهای شوینده‌ها به خصوص شامپو بدن کودک، آشنا شدیم، می‌دانیم سلامت پوست کودکان در گرو انتخاب‌های صحیح والدین است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید