برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

نکات مهم برای آرایش ناخن و نگهداری از آنها

آرایش ناخن برای زیبایی هر چه بیشتر به کار می رود. وسایلی مانند لک ناخن و سوهان و... می توانند قسمتی از ابزار آرایش ناخن باشند. انتخاب ابزار درست و مناسب می تواند سلامت ناخن ها و پوست را به دنبال داشته باشد. عوامل مختلفی سطح ناخن را تحت تاثیر قرار می دهند. ناهمواری هایی که روی سطح ناخن یا گوشه های آن ایجاد می شود ظاهر ناخن ها را تغییر می دهند. استفاده از لاک ناخن برای آرایش ناخن ها یک امر متداول است. برخی تصور می‌کنند لاک ‌ناخن برای پوشاندن ناهمواری ها و لکه های ناخن مناسب است که در این مقاله در این باره بیشتر می خوانید.
آرایش و زیبایی ناخن

مسئله آرایش ناخن و زیبایی ناخن های دست و پا برای خانم ها، بخصوص دختران جوان بسیار اهمیت دارد. البته آرایش و زیبایی ناخن را باید در کنار سلامت ناخن ها مورد توجه قرارداد. ناخن هایی که سالم رشد کنند به طور طبیعی زیبا هستند؛ اما برخی از ابزارها و لوازم آرایش نیز ویژه زیباتر کردن ناخن طراحی شده اند. انواع لاک ناخن، برق ناخن و نگین های تزئینی در گروه لوازم آرایش ناخن، معرفی می شوند. قبل از اینکه به استفاده از مواد شیمیایی برای زیباتر کردن ناخن های خود فکر کنید یا به سالن آرایشی مراجعه کنید و هزینه های هنگفتی بپردازید، بهتر است درباره ایجاد ظاهر طبیعی برای ناخن های خود اقداماتی انجام دهید.

با توجه به مفاهیم فوق، برای زیباتر کردن ناخن ها بیان شد، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و رعایت بهداشت شخصی، اولین و ساده ترین گزینه‌های موجود است. به جای اینکه هزینه ‌های زیادی برای مواد شیمیایی زیبایی و آرایش ناخن استفاده کنید، می‌توانید روش های طبیعی را انجام دهید. به دلیل اینکه زیبایی ناخن ها بسیار اهمیت دارد و به طور غیر مستقیم با سلامت پوست بستر ارتباط است، در ادامه برخی از راهکارهای کاربردی را به شما معرفی می کنیم تا به راحتی، حتی در خانه از آن استفاده کنید.

 ترفندهای کاربردی برای زیبایی و آرایش ناخن

۱-برای آرایش ناخن از مرطوب کننده ها استفاده کنید

یکی از راهکارهای طبیعی که به زیبایی و سلامت ناخن ها بسیار کمک می‌کند، استفاده از مرطوب کننده ها، نرم کننده ها یا لوسیون ها برای ناخن است. همانطور که از نام این محصولات انتظار می‌ رود، استفاده از آن، بافت نرم و چربی روی کوتیکول ناخن ایجاد می‌کند. دلیل اینکه نیاز به مرطوب کننده و نرم کننده برای ناخن دارید این است که شستشوی منظم و مداوم دست ها یا ضدعفونی کردن آنها به سرعت، پوست دست و ناخن را خشک می کند، بنابراین باید پس از هر بار شستشو، از مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کننده هایی که حاوی روغن نارگیل باشند، برای سلامت ناخن ها و کوتیکول پوست بسیار عالی است.

۲-در آرایش ناخن از کوتیکول ناخن محافظت کنید

یکی از نکات مهم برای زیبایی و سلامت ناخن ها، محافظت از کوتیکول است. کوتیکول به لایه بالایی پوست ناخن گفته می شود که نقش محافظ دارد. دلیل اینکه این لایه موجب سلامت و زیبایی ناخن ها می شود همین مسئله است. کوتیکول نوعی سد برای ورود باکتری ‌ها و عفونت ها به پوست و ناخن محسوب می شود. اگر این قسمت آسیب ببیند می‌تواند منجر به دردناک شدن ناخن ها شود. زمانی که از مرطوب کننده و نرم کننده ناخن استفاده می کنید، در حقیقت، قسمت آسیب دیده را ترمیم می کنید.

از طرف دیگر هم توجه داشته باشید که بر اثر برخی از اقدامات زیبایی و آرایش ناخن مانند مانیکور ناخن، بافت کوتیکول ممکن است آسیب ببیند. بنابراین قبل از انجام مانیکور ناخن سعی کنید از روغن زیتون یا روغن بادام روی ناخن ها استفاده کنید. این کار از کوتیکول ناخن محافظت می کند و آنها را در برابر مواد شیمیایی مانیکور محافظت می نماید.

۳-از استفاده از انواع لاک یا براق کننده های ناخن حاوی مواد شیمیایی خطرناک خودداری کنید

متاسفانه برخی از انواع لاک ناخن حاوی مواد شیمیایی بسیار سمی مانند تولوئن، دی بوتیل فتالات، دی متیل و دی اتیل فتالات و فرمالدهید هستند. تمام این مواد شیمیایی از مشتقات نفتی محسوب می شوند و برای سلامت ناخن ها خطراتی را دارند. اگر هم می خواهید از لاک ناخن برای آرایش ناخن و زیبایی استفاده کنید، محصولاتی را خریداری کنید که حاوی رنگدانه های طبیعی یا مواد سالم شیمیایی باشند. از انواع لاک یا برق ناخن استفاده کنید که مجوزهای بهداشتی را داشته باشد.

بسیاری از شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی برای آرایش ناخن، محصولات خود را به گونه‌ای عرضه می‌کنند که از مواد سمی کمتری داخل آن استفاده شده باشد. لاک ناخن، مرطوب کننده ها، جلادهنده ها و نظایر اینها با کیفیت بالا در اختیار مشتریان قرار می گیرند. اگر برای زیبایی و آرایش ناخن به سالن آرایشی مراجعه می‌کنید از معتبر بودن فعالیت آن و همچنین با کیفیت بودن لوازم آرایشی اطمینان حاصل کنید.

۴-لوازم پاک کننده آرایشی مخصوص ناخن را با کیفیت خوب خریداری کنید

یکی از مواد شیمیایی که برای پاک کردن لاک ناخن به طور متداول استفاده می شود، محلولی به نام استون است. استون در ناخن نفوذ می کند و موجب خشک شدن آن می شود. اگر این امکان وجود دارد از پاک‌کننده‌هایی استفاده کنید که حاوی مواد طبیعی باشند و بتوانند آثار لاک ناخن یا برق ناخن را از روی سطح پاک کنند.

برخی از دستورالعمل ها به شیوه های سنتی وجود دارد که یک محلول تمیز کننده ناخن را ارائه می دهند؛ به طور مثال، دو قاشق غذاخوری روغن کرچک به اضافه دو قاشق غذاخوری نمک و یک  قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم را با یکدیگر مخلوط کنید و در بطری کوچکی نگهداری کنید. ناخن های خود را می توانید با این مخلوط آغشته کنید و پس از ۵ دقیقه آن را پاک کنید.

۵-خوب غذا خوردن

شاید تعجب کنید اما یکی از راهکارهای داشتن ناخن های زیبا، خوب غذا خوردن و رژیم غذایی خوب برای حفظ ناخن ها و سلامت آنها مهم است. پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ در این دستورالعمل توصیه شده اند. خوردن غذاهایی که حاوی ویتامین B باشند، شکنندگی ناخن ها را کاهش می دهند. غذاهای سرشار از روی، موجب برطرف شدن لکه های سفید روی ناخن می شوند. غذاهایی که آهن زیادی دارند، بافت ناخن را تقویت می کنند. همچنین غذاهای حاوی کلسیم فراوان، استحکام ناخن ها را موجب می شوند. اگر مواد غذایی حاوی ویتامین C و B مصرف کنید از خشکی ناخن ها جلوگیری می‌ شود. نوشیدن مقادیر زیادی آب برای هیدراته شدن ناخن مناسب است و به نوعی نقش آبرسانی را خواهد داشت.

آیا استفاده از لاک برای آرایش ناخن خطرناک است.؟

عوامل مختلفی سطح ناخن را تحت تاثیر قرار می دهند. ناهمواری هایی که روی سطح ناخن یا گوشه های آن ایجاد می شود ظاهر ناخن ها را تغییر می دهند. استفاده از لاک ناخن برای آرایش ناخن ها یک امر متداول است. برخی تصور می‌کنند لاک ‌ناخن برای پوشاندن ناهمواری ها و لکه های ناخن مناسب است اما باید بررسی کنیم که استفاده از لاک تا چه میزان می‌تواند خطرناک باشد؟!

زمانی که برای خرید لاک به فروشگاه مراجعه می‌کنید کمتر به برچسب بطری ‌ها دقت دارید. انواع لاک ناخن از مواد شیمیایی تهیه می شود اما به هیچ عنوان، فهرست آنها در برچسب به محصولات قید نشده است! ترکیبات شیمیایی نظیر اتیل استات، بوتیل استات، نیترو سلولز، دی متیل آدپتات و هپتان، ترکیباتی هستند که در لاک ناخن به کار می روند. سایر ترکیباتی که خاصیت سمی دارند در قسمت بالا به آن اشاره شده است.

به دلایل فوق و با توجه به اینکه حجم زیادی از لوازم آرایش ناخن با استفاده از لاک ناخن معرفی می شود، سازمان بهداشت، غذا و دارو مسئولیت کنترل این محصولات را بر عهده دارد.

انواع لاک که مواد شیمیایی خطرناک دارند شامل فرمالدهید باعث مشکلات تنفسی و واکنش های آلرژیک و حتی سرطان می شود. ترکیب دی بوتیل فتالات موجب تهوع و سوزش خواهد شد. تمام مواد شیمیایی مشکلات پوستی به دنبال خواهند داشت و شاید اثرات سردرد بروز کند و آسیب های کبدی و کلیوی را نیز در بر داشته باشد.

تحقیقات زیادی انجام شده است تا اثبات کند مواد شیمیایی به کار رفته در لاک ناخن برای سلامت افراد مضر هستند. اثرات منفی روی هورمون ها، تولد نوزادان با نقص ژنتیکی، واکنش های آلرژی، اختلالات غدد درون ریز، اختلالات در دوره بارداری، نمونه هایی از اثرات منفی استفاده از لاک ناخن هستند.

ابزارهای ناخن

سخن پایانی

زمانی که برای خرید لاک به فروشگاه مراجعه می‌کنید کمتر به برچسب بطری ‌ها دقت دارید. انواع لاک ناخن از مواد شیمیایی تهیه می شود اما به هیچ عنوان، فهرست آنها در برچسب به محصولات قید نشده است! ترکیبات شیمیایی نظیر اتیل استات، بوتیل استات، نیترو سلولز، دی متیل آدپتات و هپتان، ترکیباتی هستند که در لاک ناخن به کار می روند. سایر ترکیباتی که خاصیت سمی دارند در قسمت بالا به آن اشاره شده است.

به دلایل فوق و با توجه به اینکه حجم زیادی از لوازم آرایش ناخن با استفاده از لاک ناخن معرفی می شود، سازمان بهداشت، غذا و دارو مسئولیت کنترل این محصولات را بر عهده دارد. در داروخانه آنلاین نسخه اول انواع محصولات ناخن و زیباییش عرضه شده است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید