برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

همه‌چیز درباره جوش صورت؛ بررسی علل و راه‌های درمان گیاهی

جوش صورت معضلی است که بیشتر در سنین نوجوانی رخ می‌دهد و باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود. در واقع همه ما در سنین جوانی آن را تجربه کرده‌ایم، البته آکنه در بزرگسالان هم اتفاق می‌افتد. جوش‌ها عموماً روی پوست صورت خودشان را نمایان می‌کنند و می‌تواند از یک جوش یا آکنه سطحی و کوچک شروع شود و تا یک جوش التهابی بزرگ و شدید ادامه داشته باشد. دلایل مختلفی برای بروز جوش و آکنه و همینطور روش‌های درمانی متعددی مثل استفاده از محصولات شیمیایی، داروهای گیاهی یا ماسک‌های خانگی وجود دارد. در این مقاله علل جوش صورت، عوامل تشدید کننده آن و گیاهان دارویی موثر برای درمان جوش صورت ارائه شده است.

جوش صورت یکی از معضلاتی است که برای بسیاری از افراد در سنین مختلف ممکن است روی دهد. در این مقاله با علل جوش و آکنه، عوامل افزایش دهنده آن، راهکارهای درمان و گیاهان دارویی مفید برای درمان جوش آشنا شوید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • علت جوش صورت چیست؟
  • عوامل افزایش دهنده جوش صورت و آکنه چیست؟
  • جوش صورت چگونه درمان می‌شود؟
  • چه گیاهانی برای درمان جوش صورت کاربرد دارند؟

 

علت جوش صورت چیست؟

آکنه یا همان جوش به دلیل مسدود شدن منافذ یا حفره‌های پوست ایجاد می‌شود. در سراسر پوست ما غدد ریزی وجود دارند که ماده‌ای به نام سبو ترشح می‌کنند. این ماده از خشک شدن پوست ما جلوگیری می‌کند. فعالیت بیش از حد این غده‌های ریز باعث چرب شدن پوست می‌شود و تجمع این چربی زیر سلول‌های مرده پوست باعث تشکیل کیسه‌ها فولیکول‌های ریزی می‌شود که به آنها جوش گفته می‌شود.

به طور کلی جوش‌های صورت به سه شکل، جوش های التهابی قرمز، سر سفید و سر سیاه بروز می‌کنند. جوش‌های سرسیاه و جوش‌های سر سفید هر دو منافذ گرفته شده پوستی هستند، ولی باز شدن این منافذ در هرکدام متفاوت است. جوش‌های قرمز و جوش‌های چرکی، از دیگر جوش‌هایی است که بر روی صورت و بدن خودش را نمایان می‌کند. این جوش‌ها معمولا به دلیل اینکه رفته رفته به محلی برای تجمع باکتری ها تبدیل می‌شوند، توسط گلبول‌های سفید بدن مورد حمله قرار می‌گیرد و همین مسئله منجر به ایجاد التهاب و قرمزی در نواحی اطراف جوش می‌شود. در این شرایط احتمال دارد که گلبول‌های سفید مرده در مکان جوش جمع شده و ایجاد مایع چرکی کند و جوش به جوش چرکی تبدیل می‌شود.

توجه داشته باشید آشنایی با انواع جوش صورت و تشخیص اینکه چه جوشی دارید، اولین اقدام برای انتخاب یک فرآورده طبیعی مناسب برای درمان است. یک یا چند مشکل در این فرآیند می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود از جمله:

۱) بیش از حد روغن توسط فولیکول‌ها تولید شود.

۲) سلول‌های مرده پوست در منافذ پوست جمع شوند.

۳) باکتری‌ها در منافذ پوست جمع می‌شوند.

 

درمان جوش صورت

 

عوامل افزایش دهنده جوش صورت و آکنه چیست؟

افسانه‌ها و صحبت‌های زیادی در مورد آنچه که باعث جوش و آکنه می‌شود وجود دارد. بسیاری از مردم معتقدند که غذاهایی مانند شکلات یا سیب زمینی سرخ کرده در ایجاد آکنه نقش دارند اگرچه هیچ پشتیبانی علمی برای این ادعاها وجود ندارد. عوامل دیگر شامل:

۱) تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ یا بارداری

۲) داروهای خاص، مانند قرص‌های خاص ضد بارداری یا کورتیکواستروئیدها

۳) یک رژیم غذایی سرشار ازکربوهیدرات‌ها مانند نان و چیپس

۴) داشتن والدینی که آکنه داشته‌اند.

افراد در دوران بلوغ بیشتر در معرض انواع جوش صورت و آکنه هستند. در این مدت، بدن دچار تغییرات هورمونی می‌شود. این تغییرات می‌تواند تولید چربی را تحریک کند و منجر به افزایش خطر آکنه شود. درمان جوش صورت و آکنه‌های هورمونی مربوط به بلوغ معمولاً به راحتی امکانپذیر است و در اغلب مواقع با عبور از نوجوانی  بهبود می‌یابد.

 

جوش صورت چگونه درمان می‌شود؟

همیشه اولین قدم برای درمان هر معضلی مراجعه به یک پزشک است. زیرا در درجه اول باید دلیل بروز جوش‌های صورت در شما مشخص شود. مشکلاتی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و موراد مشابه نیاز به درمان‌های تخصصی دارند. همچنین پزشک معالج شما می‌تواند انواعی از محصولات درمانی مانند ژل‌ها، قرص‌ها و آنتی بیوتیک‌ها و محلول‌های شستشو را برای شما تجویز کند.

علاوه بر این چند فعالیت خود مراقبتی وجود دارد که می‌توان در خانه انجام داد تا از جوش‌ها جلوگیری و آکنه‌ها را از بین ببرد. درمان‌های خانگی جوش صورت شامل موارد زیر است:

  1. تمیز کردن روزانه پوست با شوینده ملایم برای از بین بردن چربی و آلاینده
  2. شستشوی مرتب موها و دور نگه داشتن از صورت
  3. خودداری از فشردن یا ترکاندن جوش‌ها
  4. دست نزدن به صورت
  5. تغییر رژیم غذایی

 

 

چه گیاهانی برای درمان جوش صورت کاربرد دارند؟

باریجه

گیاه باریجه حاوی ترکیباتی با خاصیت آنتی‌میکروبیال و ضد قارچ است و از همین رو به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند. ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه دارویی، تاثیر چشمگیری بر تولید سلول‌های سالم پوستی دارند. در رفع قرمزی، چروکیدگی یا تغییر حالت پوست در اثر آسیب‌های محتلف مانند باقی ماندن جای جوش‌ها، التیام زخم، سوختگی یا دیگر اختلالات پوستی موثر هستند. همچنین مصرف خوراکی باریجه و فرآورده‌های آن موجب پاکسازی و تصفیه خون می‌شود و با تنظیم ترشح هورمون‌ها به درمان آکنه و جوش کمک می‌کند. باریجه در طب سنتی ایران به صورت خوراکی به عنوان مقوی معده، ضد نزله و ضد تشنج معرفی شده است. برای درمان تنگی نفس و بهبود سرفه‌های مزمن نیز مصرف می‌شود.

 

اسطوخودوس

اسطوخودوس از دیگر گیاهان مفید برای رفع مشکلات مختلف پوستی مانند بهبود زخم‌ها، سوختگی، درمان کبودی و تسکین التهابات پوستی است. این گیاه با مهار باکتری‌های مولد جوش صورت، خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی که دارد در رفع عفونت‌های پوستی، پیشگیری و درمان آکنه و جوش موثر است. استفاده از روغن این گیاه همچنین برای درمان عفونت‌های قارچی اطراف ناخن مفید است. می‌تواند خارش را از بین ببرد و علائم اگزما را کاهش دهد. تسکین سردرد، دل درد و رفع اسپاسم، احساس آرامش، درمان مشکلات خواب، رفع مو خوره، درمان عفونت، کاهش چین و چروک پوست و کمک به درمان بیماری‌های تنفسی از دیگر خواص اسطوخودوس است.

 

درخت چای

گیاه درخت چای معروف به تی تری از گذشته برای حفظ سلامت پوست و رفع مشکلات پوستی کاربرد داشته است. امروزه نیز روغن استخراج شده از برگ‌های گیاه، یکی از مهم‌ترین ترکیبات محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی است. این گیاه دارای خاصیت ضد التهاب، ضد باکتری، ضد ویروسی و ضدعفونی کنندگی است و درمانی موثر برای جوش و آکنه به ویژه برای افراد با پوست چرب است. به از بین رفتن جای جوش و پیشگیری از بروز جوش و آکنه جدید کمک می‌کند. درمان خشکی و ترک‌های موجود در سطح پوست، آبرسانی پوست، درمان شوره سر، اگزما و پسوریازیس، بهبود سریع‌تر زخم‌ها و سوختگی از دیگر خواص روغن گیاه درخت چای برای سلامت پوست است.

 

بابونه

بابونه نیز به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد باکتری که دارد، یکی از گیاهان مفید برای درمان جوش صورت و آکنه است. استفاده از این گیاه موجب درخشندگی، جوانسازی و شفافیت پوست می‌شود و تاثیر زیادی در زیبایی پوست دارد. بابونه همچنین می‌تواند به بازسازی و ترمیم سریع‌تر پوست کمک کند و از این طریق در رفع جای جوش‌ها موثر باشد و با بستن حفره‌های پوست، پروسه‌ پیری را کُند کند. درمان بریدگی و جای زخم‌ها، کاهش التهاب و قرمزی پوست، کاهش نشانه‌های پیری زودرس و رفع علائم اگزما از فواید بابونه برای سلامت پوست است.

 

آویشن

همانطور که می‌دانید یکی از عوامل ایجاد کننده جوش صورت، رشد برخی باکتری‌ها بر سطح پوست است. آویشن با خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی‌کنندگی که دارد، به از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده آکنه سطح پوست کمک می‌کند و از این طریق در پیشگیری و درمان جوش  موثر است. همچنین با تنظیم چربی سطح پوست، به بهبود جوش‌های دوران نوجوانی و جوانی که در اثر فعالیت بیش از حد غدد چربی پوست ایجاد می‌شوند، نیز کمک می‌کند. این گیاه خاصیت ضد التهاب و آرامبخش دارد و التهابات پوستی را تسکین می‌دهد. باعث تغذیه و حفاظت پوست به طور طبیعی می‌شود. تمیز کردن عمیق پوست صورت، از بین بردن دانه‌های سرسیاه، کاهش سموم  و افزایش گردش خون پوست از دیگر خواص آویشن است.

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی استوایی است که برگ‌های آن ژل شفاف تولید می‌کند و برای حفظ سلامت پوست بسیار مفید است. از همین رو این ژل اغلب به لوسیون‌ها، کرم‌ها، پمادها و صابون‌ها اضافه می‌شود. این ماده همچنین معمولاً برای درمان خراش، جوش، سوختگی و سایر بیماری‌های پوستی به کار می‌رود. ژل آلوئه‌ورا هنگامی که روی پوست قرار می‌گیرد می‌تواند به بهبود زخم‌ها، درمان سوختگی و مبارزه با التهاب کمک کند. آلوئه‌ورا حاوی اسید سالیسیلیک و گوگرد است که هر دو به طور گسترده‌ای در درمان آکنه استفاده می‌شوند. استفاده از اسید سالیسیلیک بر روی پوست باعث کاهش آکنه می‌شود. چندین مطالعه همچنین نشان داده است که ژل آلوئه‌ورا، اگر با مواد دیگری مانند کرم ترتینوئین یا روغن درخت چای ترکیب شود، می‌تواند آکنه را به طور فوق العاده‌ای بهبود بخشد.

 

درمان جوش با آلوئه ورا

 

مرزنجوش یا مرزنگوش

مرزنگوش یک گیاه معطر از خانواده نعناع است و به دلیل خواص فراوان برای پوست از آن در ساخت و تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. در طب سنتی این گیاه برای درمان جای جوش، سالک و بهبود زخم‌ها به کار می رود. همچنین باعث صاف شدن پوست و جلوگیری از چین و چروک می‌شود و در درمان پوست‌های مستعد آکنه، اگزما و بثورات موثر است. خواص ضد میکروبی، ضد قارچی، و ضد عفونی کننده مرزنجوش باعث استفاده فراوان این گیاه برای کمک به درمان بیماری‌های مختلف شده است.

 

علف خرس

علف خرس حاوی موادی چون گلوکوزید، تانن و آربوتین است و به منظور درمان بیماری‌های مجاری ادراری، ناراحتی‌های کلیوی و همین‌طور اسهال مورد توجه متخصصان طب سنتی و داروسازان است. استفاده موضعی از برگ‌های این درختچه برای رفع لکه‌های پوستی ناشی از اثر افزایش سن، رفع کمک و مک، درمان آکنه و جای جوش بسیار موثر است. زیرا ترکیبات موجود در این گیاه به طور مؤثری تولید ملانین را مهار می‌کند که منجر به از بین رفتن لکه‌های به جا مانده از آکنه می‌شود. همچنین، استفاده از عصاره این درختچه سبب کاهش چین و چروک پوست می‌شود.

 

آرنیکا

گیاه آرنیکا یا همیشه بهار کوهی، گیاهی دارویی با خواص منحصر به فرد از خانواده کاسنی‌ها است. فرآورده‌های طبیعی مختلفی از این گیاه مانند پماد و ژل آرنیکا برای درمان مشکلات پوستی مانند التیام زخم‌ها، کمک به درمان آکنه، پسوریازیس و اگزما تولید می‌شود. همچنین این گیاه خاصیت ضد التهاب دارد و به درمان آرتروز، تسکین دردهای مفصلی، کاهش دردهای ماهیچه‌‌ای و روماتیسم، درمان التهاب ناشی از ورزش و یا آسیب‌های وزشی و درمان میگرن کمک می‌کند.

 

بابا آدم

یکی از مهم‌ترین خواص گیاه بابا آدم تاثیر بر کبد، دفع سموم از بدن و تصفیه خون است و از این طریق به درمان جوش صورت کمک می‌کند. همچنین حاوی ترکیباتی با خواص آنتی اکسیدان است و بدین وسیله پوست را از آسیب‌های اکسیداتیو محافظت کرده و  خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آن در پیشگیری و درمان انواع جوش موثر خواهد بود. این گیاه برای درمان کورک، بهبود بیماریهایی مانند کچلی، کهیر، آبسه، آکنه، دمل،اگزما، گل مژه، زخم‌ها و دیگر جراحات پوست نیز کابرد دارد. درمان کم‌خونی و رنگ‌پریدگی، خاصیت ادرار آور و معرق، جلوگیری از ریزش موها، پیشگیری از سرطان، کاهش قند خون، تسکین درد سیاتیک و برطرف کردن کمر درد و درمان رماتیسم از دیگر خواص درمانی گیاه بابا آدم است.

 

یاس بنفش

یاس بنفش نیز یکی از گیاهان زینتی دارویی است که از خواص آن برای حفظ سلامت پوست، پیشگیری از علائم پیری مانند رفع چین و چروک و برطرف کردن لک‌های پوستی استفاده می‌شود. به همین جهت اضافه کردن آن به فرآورده‌های طبیعی درمان جوش صورت به برطرف کردن جای جوش و افزایش شادبی و طراوت پوست کمک می‌کند. همچنین درمان مشکلات پوستی مانند بریدگی، بثورات، سوختگی و درمان آفتاب سوختگی از دیگر خواص یاس بنفش برای پوست است. این گیاه زیبا خواص دارویی دیگر نیز دارد و گل، برگ و میوه آن تقویت کننده، تب بر، قابض و فعال کننده دستگاه جهاز هاضمه است.

 

هاماملیس با فندق جادویی

هاماملیس خاصیت ضد میکروبی و ضد التهاب قوی دارد و در درمان جوش و آکنه بسیار موثر است. این گیاه مشابه یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل و به تخریب عوامل ایجاد کننده آکنه کمک می‌کند و باعث مهار آن می‌گردد. همچنین هاماملیس باعث کاهش ترشح سبوم، که یک فاکتور کلیدی مسئول برای ایجاد آکنه است، می‌شود و کاهش تولید سبوم به کاهش جمعیت باکتریایی موجود بر روی پوست و مبارزه با علائم آکنه کمک می‌کند. علاوه بر این ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در این عصاره این گیاه به رفع چین و چروک پوست کمک می‌کند و باعث مرطوب نگه داشتن و نرم شدن پوست می‌شود. کمک به درمان اسهال، استفراغ خونی، ناراحتی روده و خونریزی معده، سرماخوردگی و کاهش تب از خواص این گیاه در مصرف خوراکی است.

 

مریم گلی

عصاره گیاه مریم گلی خاصیت ضد باکتری دارد و بر باکتری‌های اصلی ایجاد کننده آکنه اثر می‌گذارد و از گسترش عفونت جلوگیری می‌کند. همچنین مواد موثر موجود در عصاره این گیاه به دلیل داشتن اثرات ضد التهابی و مهار فعالیت غدد چربی‌ساز پوست به بهبود سریع‌تر ضایعات آکنه و جوش کمک می‌کنند. از گیاه مریم گلی برای درمان برخی ناراحتی‌های پوستی دیگر مانند اگزما و پسوریازیس نیز استفاده می‌شود. جالب است بدانید امروزه روغن مریم گلی در بسیاری از محصولات زیبایی پوست استفاده می‌شود، آنتی اکسیدان موجود در روغن این گیاه، رادیکال‌های آزاد، چین و چروک و افتادگی پوست را از بین می‌برند باعث روشن‌تر شدن و جوان‌تر شدن پوست می‌شوند.

 

سخن پایانی

اگر داروهای گیاهی و درمان‌های خانگی جوش صورت برای شما موثر نبود، می‌توانید از داروهای ضد آکنه بدون نسخه استفاده کنید. بیشتر این داروها حاوی موادی هستند که می‌توانند به از بین بردن باکتری‌ها یا کاهش چربی روی پوست کمک کنند. داروخانه آنلاین نسخه اول به شما کمک می‌کند ضمن آشنایی با انواع فرآورده‌های درمان جوش و اجزای آنها، با مقایسه محصولات موجود در بازار انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید.

 

 

 

 

.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید