برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

واریس چیست و برای درمان واریس چه انجام دهید

بر طبق آمار، سالانه حدود 25 درصد خانم‌ها و 10 درصد آقایان به واریس مبتلا می‌شوند و علاوه بر ایجاد ‏مشکلات جسمی مثل احساس درد شدید، خستگی یا گرفتگی که به وجود می‌آورد، از نظر ظاهری هم برای فرد ‏مبتلا ناخوشایند است. راهکارهای درمانی متعددی مانند اقدامات خود مراقبتی، پوشیدن جوراب واریس، ‏اسکلروتراپی و جراحی لیزر برای درمان واریس وجود دارد. همچنین درمان این بیماری با داروهای گیاهی یکی از ‏روش‌های موثر است که بیماران زیادی آن را ترجیح می‌دهند. لذا با توجه به اهمیت این بیماری، در این مقاله به ‏بررسی علائم و علل واریس پرداخته و در ادامه با معرفی ‏گیاهان دارویی موثر در درمان واریس، بهترین ‏فرآورده‌های طبیعی به دست آمده از ‏آنها را معرفی می‌کنیم‎. ‎
بیماری واریس

واریس چیست

واریس بیماری شایعی است که در آن رگ‌ها ورم کرده و به طور غیر عادی از زیر سطح پوست نمایان می‌شوند. احتمال ایجاد رگ‌های واریسی در همه سیاهرگ‌ها وجود دارد اما بیشترین مکان ابتلا، اندام‌های پایینی و پاها هستند. این رگ‌ها معمولاً متورم، برجسته، به رنگ بنفش مایل به آبی یا قرمز و اغلب دردناکند. بر طبق آمار، سالانه حدود 25 درصد خانم‌ها و 10 درصد آقایان به واریس مبتلا می‌شوند و علاوه بر ایجاد مشکلات جسمی مثل احساس درد شدید، خستگی یا گرفتگی که به وجود می‌آورد، از نظر ظاهری هم برای فرد مبتلا ناخوشایند است.

علت واریس

بیماری واریس هنگامی ایجاد می‌شود که رگ‌ها به درستی کار نکنند. وریدها دریچه‌های یک طرفه دارند که از جریان خون به سمت عقب جلوگیری می‌کنند. زمانی که این دریچه‌ها از کار می‌افتند، خون شروع به جمع شدن در رگ‌ها می‌کند و در پی آن رگ‌ها بزرگ می‌شوند. برخی از علل واریس عبارتند از:

  • بارداری
  • یائسگی
  • سن بالای 50 سال
  • ایستادن برای مدت طولانی
  • استفاده از لباس‌های تنگ
  • عادت مداوم به روی هم قراردادن پاها به هنگام نشستن
  • چاقی مفرط
  • وراثت
  • یبوست مزمن
  • عمل جراحی یا آسیب دیدن پا

علائم واریس

مهم‌ترین علائم اولیه واریس شامل موارد زیر است:

  1. رگ‌های آبی رنگ یا بنفش تیره به خصوص در پاها
  2. ایجاد رگ‌های پیچ خورده و برآمده که شبیه به طناب هستند

زمانی که علائم دردناک ایجاد شوند، ممکن است نشانه‌های زیر نیز مشاهده شود:

  1. احساس درد مداوم در پا‌ها
  2. احساس سوزش، گزگز، گرفتگی عضلات و ورم در پا‌ها
  3. بدتر شدن درد پس از نشستن یا ایستادن به مدت زمان طولانی
  4. خارش در اطراف رگ‌ها
  5. خونریزی رگ‌های واریسی

 

علائم واریس

 

عوارض واریس

بیماری واریس اگرچه معمولا عارضه خاصی به جز یک ظاهر ناخوشایند ندارد ولی در طولانی مدت می‌تواند مشکلاتی را برای فرد مبتلا ایجاد کند. مهمترین عوارض واریس به شرح زیر است:

زخم. ممکن است زخم‌های دردناکی در اطراف رگ‌های واریسی، به ویژه در نزدیکی مچ پا به وجود آیند. این زخم‌ها ناشی از تجمع طولانی مدت مایع در بافت‌های بدن است که به علت افزایش فشار خون به رگ‌ها ایجاد می‌شوند. معمولا قبل از بروز زخم‌های واریسی، قسمتی از پوست، تغییر رنگ پیدا می‌کند. توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده زخم، حتما به پزشک مراجعه کنید.

لخته شدن خون. گاهی اوقات رگ‌های عمیق موجود در پا‌ها بزرگ می‌شوند. در چنین مواردی، پای آسیب دیده به طور قابل توجهی، متورم می‌شود. به یاد داشته باشید هر گونه تورم ناگهانی پا، نیاز به فوریت‌های پزشکی دارد. زیرا ممکن است نشانه‌ای از لخته شدن خون باشد. به این حالت در پزشکی، ترومبوفلبیت گفته می‌شود.

خونریزی. گاهی اوقات رگ‌های بسیار نزدیک به پوست ممکن است پاره شوند. این حالت، معمولا باعث خونریزی کمی می‌شود. اما هر گونه خونریزی نیاز به توجه پزشکی داشته، زیرا ممکن است دوباره این اتفاق روی دهد.

دیگر عوارض واریس عبارتند از:

  • درد شدید
  • خستگی مزمن
  • احساس سنگینی در پاها بعد از ورزش و شب‌ها
  • خونریزی شدید در پی وارد شدن آسیبی جزئی به ناحیه درگیر
  • گرفتگی عضلات
  • خارش در محل قرارگیری رگ‌های واریسی
  • متورم شدن مچ پا و التهاب
  • تشکیل رگ‌های عنکبوتی در پای آسیب دیده
  • سندرم پای بی‌قرار
  • آتروفی بلانچ: لکه‌های سفید نامنظمی که به صورت اسکار روی مچ پا ایجاد می‌شود.

تشخیص واریس

برای تشخیص واریس، پزشک پاها و رگ‌های شما را هنگام نشستن یا ایستادن معاینه می‌کند و به دنبال تورم که نشانه دیگری از اختلال عملکرد دریچه‌های سیاهرگی است، می‌گردد. همچنین برای بررسی بهتر جریان خون سونوگرافی و بسته به محل، ممکن است ونوگرام برای ارزیابی بیشتر رگ‌ها انجام شود. ونوگرام نوعی آزمایش با اشعه ایکس است که در آن ماده کنتراست به یک رگ تزریق می‌شود تا پزشک بتواند جریان خون درون رگ‌ها را مشاهده کند.

 

تشخیص واریس

 

راهکارهای درمان واریس

به طور کلی، پزشکان هنگام درمان رگ‌های واریسی محافظه‌کار هستند و معمولا توصیه می‌شود در مراحل اولیه به جای استفاده از روش‌های درمانی خاص، شیوه زندگی تغییر کند. در صورت شدت بیماری راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

  • انجام ورزش: ورزش منظم یکی از اولین اقدامات برای درمان واریس است. تمرینات موثر ورزشی شامل شنا کردن، پیاده‌روی، دوچرخه سواري و یوگا می‌شود.
  • درمان واریس با داروهای گیاهی: استفاده از برخی گیاهان دارویی مانند زنجبیل، فلفل قرمز، شاه بلوط هندی، قره قات، روغن زیتون و یا فرآورده‌های طبیعی به دست آمده از آنها به رفع و یا کاهش علائم بیماری کمک می‌کند.
  • استفاده از جوراب‌های واریس: این جوراب‌ها کمک می‌کنند تا رگ‌ها و عضلات پا به صورت موثرتری، خون را به گردش درآورند. بیشتر انواع جوراب‌های فشاری در داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های لوازم پزشکی موجود است.
  • اسکلروتراپی: یک روش پزشکی دیگر برای درمان رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی است. در اسکلروتراپی یک محلول به طور مستقیم در رگ تزریق شده که باعث از بین رفتن آن می‌شود و خون مسیر خود را از طریق یک رگ سالم دیگر می‌بندد. رگ تخریب‌شده جذب بافت بدن شده و در نهایت از بین می‌رود.
  • جراحی: در این روش با استفاده از لیزر می‌توانند رگ‌های واریسی و عنکبوتی کوچک را ببندند.

 

درمان واریس

 

درمان واریس با داروهای گیاهی

در طب سنتی برای درمان واريس و نارسایی وریدی، گیاه شاه بلوط هندی، عصاره هسته انگور، قره قات و … معرفی شده است. امروزه این گیاهان دارویی با روش‌های علمی شناسایی، جمع‌آوری و عصاره‌گیری شده و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت‌های داروسازی به شکل‌های دارویی رایج ساخته شده‌اند. البته باید در نظر داشت که استفاده از داروهای گیاهی نمی‌تواند جایگزین داروهای متعارفی باشد که توسط پزشک تجویز می‌شود.

معرفی فرآورده‌های طبیعی درمان واریس

قرص ونوویتال دینه حاوی عصاره دانه شاه بلوط هندی است. این قرص گیاهی تورم و التهابات سیاهرگ در بیماری‌های واریس و هموروئید را برطرف می‌کند. همچنین موجب تقویت دیواره عروق و پیشگیری از تضعیف آن می‌شود و در نتیجه سیاهرگ‌ها قابلیت ارتجاعی طبیعی خود را باز می‌یابند.

کرم ونوویتال دینه

‏از گیاه شاه بلوط هندی و همیشه بهار تهیه شده است. این پماد گیاهی به درمان واریس سطحی و واریس پیشرفته کمک می‌کند و در تسکین درد، خارش، خستگی و ادم در پا و درد عضله ساق پا موثر است.

قرص و کرم ونوگل گل دارو

از دیگر راهکارهای درمان واریس با داروهای گیاهی هستند و به برطرف شدن درد و احساس سنگینی ناشی از ‌واریس کمک می‌کنند. همچنین به عنوان درمان کمکی هموروئید و فلبیت کاربرد دارند و حاوی عصاره گیاه شاه بلوط هندی می‌باشند.

کپسول وینیسین باریج اسانس

از عصاره بلوط هندی و دانه انگور تهیه شده است و به حفظ سلامت عروق و سیستم گردش خون کمک می‌کند. همچنین این کپسول در بهبود واریس‌های سطحی و عمقی و نارسایی مزمن وریدی بسیار موثر است.

ژل واریزول زولنگ رسپینا

حاوی عصاره شاه بلوط هندی است و در پیشگیری و درمان علائم واریس، کاهش التهاب و ادم پا، رفع خستگی، ایجاد آرامش و سبکی پا و بهبود هموروئید تاثیرگذار است.

 

سخن پایانی

به یاد داشته باشید همیشه باید قبل از انتخاب روش با پزشک خود درباره گزینه‌های درمانی و خطرات آن ‏صحبت کنید. روش توصیه شده می‌تواند به علائم، اندازه و محل واریس بستگی داشته باشد‎.‎ پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله “واریس پا و انواع درمان آن” را مطالعه کنید. چنانچه اطلاعاتی در مورد درمان واریس با داروهای گیاهی به ویژه با فرآورده‌های طبیعی که در این مقاله ‏ذکر شد، دارید، تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید‎.‎ ما در سامانه اطلاع رسانی “نسخه اول” با مقایسه فرآورده‌های موجود در بازار، به شما برای ‏انتخاب آگاهانه ‏مناسب‌ترین محصولات کمک می‌کنیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید