برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

ویتامین مورد نیاز پوست برای شادابی و طراوت

پوست انسان مانند دیگر ارگان‌های بدن نیاز به ویتامین و مواد معدنی دارد. در واقع برای اینکه سلول‌های پوست سلامت خود را حفظ کنند و در برابر شرایط محیطی زیبا و درخشان باقی بمانند نیاز به مراقبت دارند. تأمین ویتامین‌های مورد نیاز پوست یکی از اساسی ترین روش‌های مراقبت از پوست است. این ویتامین‌ها مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B، ویتامین D، ویتامین D در سرم و لوسیون‌های پوستی موجود هستند و می‌توانید آنها را از داروخانه‌ها تهیه کنید. همچنین به صورت مکمل و غذا نیز می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید. در این مقاله به معرفی ویتامین‌های مورد نیاز پوست می‌پردازیم تا علاوه بر پوستی سالم، پوستی درخشان و با طراوت نیز داشته باشید.
ویتامین مورد نیاز پوست

ویتامین مورد نیاز پوست برای شادابی و طراوت

غذای شما با توجه به ویتامین‌ها و مواد معدنی که فراهم می‌کند، تأثیر قابل توجهی بر احساس و ظاهر پوست شما دارد. یک رژیم غذایی غنی از ویتامین، نه تنها باعث می‌شود که پوست شما بی‌عیب و نقص به نظر برسد، بلکه اثرات مثبت دیگری نیز بر سلامتی شما خواهد داشت. بسیاری از ویتامین‌ها به صورت کرم و سرم در دسترس هستند و به صورت موضعی بروی روی پوست استفاده می‌شوند. مصرف ویتامین‌ها به صورت خوراکی (از طریق غذا یا به شکل مکمل‌ها) نیز امکان پذیر است و این سبب می‌شود که جادوی ویتامین‌ها نه تنها بر روی پوست بلکه در کل بدن، اعمال شوند.

شاید شما هم دچار سردرگمی شوید که کدام ویتامین بیشتر به پوست شما کمک می‌کند، زیرا ویتامین‌های زیادی در دنیای پزشکی وجود دارد. در ادامه لیستی از مواد مغذی برتر را که به شما کمک می‌کند تا پوستی زیبا و سالم داشته باشید را معرفی می‌کنیم.

ویتامین مورد نیاز پوست           ویتامین مورد نیاز پوست

 

 

 

 

 

ویتامین E و تأثیرات آن بر روی پوست

آلفا توکوفرول، که اغلب به عنوان ویتامین E شناخته می‌شود، از دیرباز یک عنصر اصلی در بخش زیبایی بوده است. این ویتامین، یک آنتی اکسیدان آبرسان است که رطوبت پوست را تقویت کرده و از سد پوستی محافظت می‌کند. علاوه بر این، از غشاهای سلولی پوست در برابر اکسیداسیون رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، به ویژه زمانی که پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرد. در حقیقت، زمانی که ویتامین E با ویتامین C همراه شود در محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش موثرتر است. همچنین ویتامینE از پیری زودرس و چین و چروک پوست نیز جلوگیری می‌کند.

ویتامین E برای پوست

نحوه استفاده از ویتامین E بر روی پوست

به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی، ویتامین E موضعی به یک درمان محبوب برای انواع بیماری‌های پوستی تبدیل شده است. درمان سوختگی‌ها، اسکارهای جراحی و زخم‌ها یکی از مواردی است که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، تحقیقات متناقضی در مورد اثربخشی آن وجود دارد. قبل از مصرف آن به این دلایل، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

منابع حاوی ویتامین E

از آنجایی که ویتامین E از گیاهان به دست می‌آید، می‌توانید آن را فقط از مواد غذایی یا لوازم آرایشی دریافت کنید. آجیل، اسفناج، روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن سویا حاوی این ویتامین هستند. ویتامین E همچنین در محصولات مراقبت از پوست از جمله سرم‌ها، مرطوب کننده‌ها و لوسیون‌های بدن وجود دارد.

ویتامین E برای پوست

ویتامین C و تأثیرات آن بر روی پوست

اسید ال اسکوربیک که اغلب به عنوان ویتامین C شناخته می‌شود، یک آنتی اکسیدان است که سنتز کلاژن را تقویت می‌کند، از ایجاد ملانین جلوگیری می‌کند و از پوست در برابر استرس‌های محیطی محافظت می‌کند. ویتامین C مانند سایر آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند تا از سلول‌های پوست در برابر آسیب عواملی مانند آلودگی و اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. سلول‌های آسیب دیده پوست منجر به تسریع روند پیری می‌شود که باعث ایجاد خطوط، چین و چروک و تغییر رنگ می‌شود. ویتامین C قابلیت درمان هیپرپیگمانتاسیون، به طور موثر دارد. تیروزیناز، آنزیم اولیه که در تبدیل تیروزین به ملانین نقش دارد، توسط این ویتامین مهار می‌شود و تولید ملانین کاهش پیدا می‌کند.

ویتامین C موضعی باید با دقت استفاده شود، ممکن است ناپایدار باشد؛ به این معنی که وقتی در معرض اکسیژن یا نور خورشید قرار می‌گیرد، تحلیل می‌رود و اثربخشی خود را از دست می‌دهد. اگر رنگ یک محصول مبتنی بر ویتامین C تغییر کند، این اغلب نشان می‌دهد که ویتامین در حال تحلیل رفتن است و اثربخشی کمتری دارد.

ویتامین C برای پوست

نحوه استفاده از ویتامین C

اغلب ویتامین C را با ویتامین E و گاهی اوقات حتی با اسید فرولیک استفاده کنید به نتیجه بهتری خواهید رسید. از آنجا که ترکیب این اجزا پایداری ویتامینها را افزایش می‌دهد و محافظت پوست در برابر آفتاب را دو برابر می‌کند. به خاطر داشته باشید که ویتامین C بسیار قوی است و معمولاً چند قطره از آن کافی است.

 

سرم ویتامین C برای پوست

منابع غذایی ویتامین C

در فلفل، مرکبات، گوجه فرنگی، اسفناج و سایر سبزیجات یافت شود. علاوه بر این، هنگامی که به صورت موضعی به عنوان مرطوب کننده یا سرم استفاده می‌شود، نیز موثر است.

 

ویتامین A و تأثیرات آن بر روی پوست

ویتامین A یکی از بهترین مواد مراقبت از پوست است. این ویتامین به اشکال متعددی وجود دارد، رتینول بدون نسخه، شناخته شده‌ترین مشتق آن است. ویتامین A اولین ویتامینی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شد و اجازه استفاده به عنوان ماده موضعی، که ظاهر سطح پوست را تغییر می‌دهد گرفته است. ویتامین A به منظور افزایش عملکرد محافظتی اپیدرم، دفاع از کلاژن در برابر زوال، و افزایش گردش سلولی پوست، به گیرنده‌های سلول‌های پوست متصل می‌شود. به همین دلیل ویتامین Aیک مبارزه موثر برای آکنه است.

نوعی از ویتامین A که فقط با نسخه قابل دسترسی است، رتینوئیک اسید است که گاهی به آن ترتینوئین نیز گفته می‌شود. این ماده مورد علاقه متخصصان پوست است؛ زیرا فوایدی با حداقل عوارض جانبی، از جمله قرمزی و افزایش حساسیت دارد. و به عنوان یک درمان موضعی برای هیپرپیگمانتاسیون و چین و چروک‌های ریز آزمایش شده است.

 

رتینوئیک اسید برای پوست    ویتامین A برای پوست

نحوه استفاده از ویتامین  A  

اگر به تازگی از محصولات ویتامین A استفاده می‌کنید، هر روز از رتینول استفاده نکنید. سعی کنید آن را فقط در شب استفاده کنید؛ زیرا رتینول ممکن است، پوست را در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش آسیب پذیرتر کند. سعی کنید استفاده از آن را یک روز در میان انجام دهید. اگر پوست شما نسبت به آن تحمل داشت، بیشتر از آن استفاده کنید. همچنین صبور باشید، زیرا استفاده از رتینول تنها برای چند روز، منجر به صاف‌تر شدن پوست نمی‌شود. بهترین اقدام این است که در صورت بارداری یا شیردهی، مصرف خود را متوقف کنید.

منابع غذایی ویتامین A

فلفل دلمه ای قرمز، هویج و پنیر همگی منابع ویتامین A هستند که برای درخشندگی پوست ضروری است. غذاهایی مانند ماهی چرب، تخم مرغ و جگر نیز حاوی ویتامین A هستند.

 

 

ویتامین D و تأثیرات آن بر روی پوست

ویتامین D موضوعی است که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. خورشید به ما کمک می‌کند تا این ویتامین را به طور طبیعی تولید کنیم، اما آیا باید در فضای باز بنشینیم و خود را در معرض آسیب اشعه ماوراء بنفش قرار دهیم؟ خیر. با این حال، بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنیم که به اندازه کافی داریم از این ویتامین داریم. کمبود ویتامین D در مطالعاتی با سرطان و دیابت مرتبط است. از نظر سلامت استخوان نیز بسیار مهم است. اگر کمبود ویتامین D دارید، بدون محافظ آفتاب بیرون نروید. در عوض، کرم ضد آفتاب بزنید و نزد پزشک بروید تا سطح شما را بررسی کند و برای شما قرص‌های ویتامین D تجویز کند.

ویتامین D برای پوست

نحوه استفاده از ویتامین D

ویتامین D اغلب در محصولات مراقبت از پوست گنجانده نمی‌شود. برای درمان پسوریازیس، ممکن است در برخی از محصولات آرایشی بدون نسخه یافت شود، اما همیشه باید قبل از استفاده از داروهای بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید.

 

ویتامین B و تأثیرات آن بر روی پوست

برخلاف سایر ویتامین‌ها، ویتامین B به مجموعه‌ای از ویتامین‌ها اطلاق می‌شود. هشت نوع متمایز وجود دارد: فولات (B9)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5)، تیامین (B1)، بیوتین (B7)، و اسید فولیک (B12)

ویتامین B3

یکی از ویتامین‌های B که اغلب در محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شود، نیاسینامید است که نوعی ویتامین B3 است. شناخته شده‌ترین کاربردهای نیاسینامید شامل حفظ عملکرد سد طبیعی پوست، کاهش خشکی و درمان اگزما و سایر بیماری‌های مرتبط است. این ویتامین باعث می‌شود که پوست غنی از چربی شود که آن را برای مرطوب کردن عالی می‌کند. علاوه بر این، ممکن است رنگ و بافت پوست شما را بهتر به نظر برساند. نیاسینامید به حداقل رساندن ظاهر منافذ، لکه‌های تیره، رنگدانه، قرمزی و خطوط ریز و چین و چروک کمک می‌کند. بهترین نتایج از مصرف دو بار در روز نیاسینامید حاصل می‌شود و  باعث التهاب یا عوارض جانبی نامطلوب نیز نمی‌گردد.

ویتامین B3

ویتامین B5

یکی دیگر از ویتامین‌های مهم B که اغلب در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود، ویتامین B5 است که معمولاً به نام اسید پانتوتنیک نامیده می‌شود. این ویتامین در آرام کردن پوست، صاف و لطیف نگه داشتن آن فوق العاده است. اسید پانتوتنیک برای افرادی که پوست تحریک شده دارند مفید است؛ زیرا آبرسانی پوست را افزایش می‌دهد، از دست دادن رطوبت را کاهش می‌دهد و خواص ضد التهابی دارد. بسیاری از غذاهای ارگانیک از جمله تخم مرغ، گوشت، لبنیات، غلات کامل، کلم بروکلی، بادام، قارچ و غیره حاوی ویتامین B5 هستند.

ویتامین بیوتین B7

ویتامین B7 که اغلب به نام بیوتین شناخته می‌شود، یکی از اعضای خانواده ویتامین B است و برای حفظ سلامت غشاهای مخاطی، پوست و مو ضروری است. از آنجایی که بثورات پوستی، ریزش مو و ناخن‌های شکننده از علائم کمبود بیوتین هستند، برای داشتن پوستی سالم توصیه می‌شود. در انواع غذاها مانند غلات کامل، تخم مرغ، ماهی و آجیل یافت می‌شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید