برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

چگونه از پوست مراقبت کنیم؟

در این مقاله به روش های ساده و روزانه مراقبت از پوست اشاره شده و با رعایت ساده این نکات می‌توانید شاهد پوست زیبا و شاداب باشید. ترکیبات موثری که در هر مشکلی می‌تواند موثر باشد،‌ به اختصار بیان شده که در محصولات به دنبال آن‌ها باشید. مراقبت روزانه و همیشگی از مشکلات و بیماری‌های پوستی جلوگیری می کند. شاخصه‌های مراقبتی، روش، زمان، نحوه مصرف و نوع محصولات مناسب جهت مراقبت‌های پوستی و زیبایی در این مطلب آورده شده است.
مراقبت از پوست

هر فردی ممکن است نوع پوست خود را داشته باشد. دانستن نوع پوست به شما کمک می‌کند تا در خرید لوازم آرایشی و محصولات مراقبتی دچار خطا و سردرگمی نشوید. همچنین نتیجه مورد انتظارتان را از خرید و استفاده این محصولات ببینید.

مهم نیست که چه نوع پوستی دارید، داشتن یک روتین پوستی روزانه، لک‌های تیره،‌ جای زخم و آکنه را بهبود می‌بخشد. زمانی که روزانه چهار مرحله اساسی روتین پوستی را یکبار صبح و یکبار قبل از خواب داشته باشید، سلامتی و زیبایی برایتان به ارمغان می‌آورد. در واقع با رعایت اصول مراقبت پوست، نرمی و لطافت، یکدستی ظاهر و منافذ و روشنی طبیعی را تجربه می‌کنید.

زندگی کردن همراه با نشاط و زیبایی، مشروط به رسیدگی و مراقبت از پوست است. اگر مراقبت از پوست را جزئی از وظایفتان قرار دهید، نتایج لذت بخش آن، به خود شما بر می‌گردد.

 

مراقبت از پوست

مراحل روزانه مراقبت از پوست

چهار مرحله روتین مراقبت از پوست را در ادامه خواهید دید.

۱-پاکسازی: پاک کننده‌ای را انتخاب کنید که پوست را سفت نکند. در واقع شستن بیش از دوبار در روز توصیه نمی‌شود. به ویژه اگر پوست خشکی دارید و آرایش نیز نمی‌کنید از شستشوی زیاد خودداری کنید. در کل اگر پوست شما پس از شستشو، صدای جیر جیر داد و به اصطلاح زیاد تمیز شد، در واقع چربی طبیعی پوست شما از بین رفته است و این شما را مستعد خشکی و مشکلات دیگر می‌کند.

۲-سرم‌ها و کرم شب: توصیه می‌شود از سرم‌های حاوی ویتامین سی، پپتیدها و فاکتورهای رشد برای صبحگاه و زیرسازی کرم ضد آفتاب استفاده کنید. در شب نیز بهترین کرم‌ها حاوی رتینول یا مشتقات ویتامین آ هستند تا منافذ را جمع و یک لایه برداری ملایم از سلول‌های سطحی مرده پوست داشته باشد. این کرم‌ها مافذ را تمیز کرده و سبب تنفس سلولی بهتر و شادابی بیشتر پوست می‌شود.

۳-مرطوب کننده: برخلاف تصور بسیاری از افراد، پوست‌های چرب نیز به مرطوب کننده نیاز دارند. اما باید به خاطر داشته باشید که محصولات باید بر پایه آب، سبک، مبتنی بر ژل و غیر کومدون زا باشند و منافذ شما را مسدود نکنند.

پوست‌های خشک در انتخاب مرطوب کننده و آبرسان بر پایه روغن و مبتنی بر کرم آزادتر هستند و می‌توانند با استفاده از این محصولات لایه محافظی برای جلوگیری از خروج آب از پوست، ایجاد کنند و رطوبت را در سطح آن حفظ کنند.

۴- ضد آفتاب:‌ استفاده از ضد آفتاب با حداقل فاکتور حفاظتی ۳۰ می‌تواند شما را از آسیب‌های جدی پرتوهای نور خورشید حفظ کند. البته باید حدود ۱۵ دقیقه قبل از خروج از منزل استعمال شده تا زمان کافی برای فعال شدن داشته باشد. مراقب باشید که در تمام فصول سال و حتی زمان‌های ابری نیز، پرتوهای فرابنفش نور خورشید عبور کرده و به سطح پوست می‌رسند. پوست‌های تیره نیز مانند پوست روشن‌ها در برابر هایپرپیگمانتاسیون مقاوم نبوده و مشکلاتی برایشان بوجود می‌آید. بنابراین، استفاده از ضد آفتاب در همه نوع پوستی ضروری است.

مراحل مراقبت از پوست

نکات مهم مراقبت از پوست

همه انواع پوست می‌توانند با رعایت این چهار مرحله روتین مراقبت از پوست و چند نکته ساده دیگر، زیبایی طبیعی را به پوست خود هدیه دهند.

سعی کنید همیشه هیدراته بمانید. این به این معنی است که با مصرف روزانه حداقل ۸ لیوان آب و مصرف میوه و سبزیجات، آب کافی به بدنتان رسانده و رطوبت پوست خود را از دست ندهید. از دست رفتن رطوبت سبب می‌شود تا احساس کشیدگی و براقی در پوست کنید و در همه انواع پوست نیز دیده می‌شود.

با تعویض و شستشوی هفتگی روبالشتی و ملافه‌های دم دستی و رایج خود باعث تمیز نگه داشتن و عدم رشد قارچ و میکروب‌ها شوید . با این کار از بیماری‌های پوستی و قارچی پیشگیری می‌کنید.

پس از روتین مراقبت از پوست، در صورت نیاز می‌توانید از ماسک، اسکراب و لایه بردار نیز استفاده کنید. در صورتی که از حساس بودن پوست خود مطمئن نیستید، با امتحان این فرآورده‌ها روی بخش کوچکی از پوست می‌توانید به واکنش‌های آلرژیک احتمالی پی برده و احتیاط لازم را داشته باشید.

توصیه می‌شود مقداری از آن‌ها را بر روی ناحیه حساسی از پوست مانند داخل مچ دست و یا بازویتان بزنید و پس از ۴۸ ساعت بررسی کنید. در صورت مشاهده هر گونه واکنش حساسیت‌زایی از جمله قرمزی، خارش، برآمدگی و تحریک پوست، سریعا با آب و پاک کننده ملایم بشویید. این نشانه‌ها حاکی از حساسیت شما به این محصول بوده و باید محصول را عوض کنید.

حفظ رطوبت پوست

درمان‌های خانگی مراقبت از پوست

گاهی برخی افراد به شما پیشنهاد درمان‌های خانگی مثل استعمال آبلیمو، شکر، جوش شیرین،‌ سیر،‌ قرص ویتامین ای و خمیر دندان را می‌دهند. شاید در ابتدا آثار روشن کنندگی و یا لایه برداری را ببینید اما به مرور به دلیل عدم سازگاری با بافت پوست، اسیدیته و قلیایی بودن، خشن بودن و یا حتی تحریک کننده بودن پوست سبب خشکی، ایجاد لکه‌های تیره و سوزش و بدتر شدن حالت و نوع پوست شما می‌شود. در واقع آثار تاخیری و طولانی مدت آن‌ها بسیار مشکل سازتر خواهد بود.

آب لیمو: ممکن است اسید سیتریک داشته باشد، که بسیار اسیدی است و می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید شود. همچنین می‌تواند پوست شما را خشک و تحریک کند.

جوش شیرین: جوش شیرین به پوست شما استرس وارد می‌کند، محتوای آب پوست شما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و باعث خشکی پوست می‌شود.

سیر: سیر به شکل خام می‌تواند باعث حساسیت پوستی، اگزما، التهاب پوست و تاول‌های آبکی شود.

خمیر دندان: مواد موجود در خمیردندان ممکن است میکروب‌ها را از بین ببرند و روغن را جذب کنند، اما همچنین می‌توانند پوست شما را خشک یا تحریک کنند.

شکر: به عنوان یک لایه بردار، شکر برای پوست صورت شما خیلی خشن است.

ویتامین ای: استفاده موضعی از ویتامین ای می‌تواند پوست شما را تحریک کند و ثابت نشده است که ظاهر اسکار را بهبود می بخشد.

درمان های خانگی مراقبت از پوست

چگونه مشکلات پوستی را درمان کنیم

آکنه

آکنه، جوش‌های سرسیاه، دلمه یا سایر مشکلات پوستی می‌تواند باعث زخم‌های باز یا لکه‌های تیره‌تر پوست شود که به عنوان هایپرپیگمانتاسیون شناخته می‌شوند. زخم‌های باز می‌توانند منجر به عفونت، آکنه بیشتر یا جای زخم شوند. هر چه زخم عمیق تر باشد، احتمال اسکار روی پوست شما نیز بیشتر می‌شود.

درمان آکنه بستگی به عمق یا جدی بودن آکنه شما دارد. مراقبت کلی از پوست مهم‌ترین مرحله در درمان آکنه است، اما برای آکنه‌های خفیف می‌توانید از محصولات بدون نسخه از داروخانه‌ها استفاده کنید، مانند

اسید سالیسیلیک

بنزوئیل پراکسید

آلفا هیدروکسی اسیدها

آداپالن

روغن درخت چای

همیشه بعد از استفاده از این محصولات در صبح از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد حساسیت اضافی در پوست شود. برخی از محصولات از یک تا چند مورد از این ترکیبات را دارند و به عنوان محصولات ضد جوش و آکنه شناخته می‌شوند که در درمان و رفع آکنه و جای آن موثرند.

آکنه

جوش‌های ملتهب

برای جوش‌های فوری، ملتهب و تکی، می‌توانید چسب‌ها یا برچسب‌های آکنه را نیز امتحان کنید. این‌ها تکه‌های شفاف و ضخیم هستند که به عنوان درمان نقطه‌ای برای کمک به بهبود لک و جلوگیری از عفونت عمل می‌کنند. مانند باندهای تاول، تکه‌های آکنه مایع را بیرون می‌کشند، گاهی اوقات در طول شب بهتر است قبل از خواب از آن‌ها استفاده کنید زیرا آرایش نمی‌تواند آن‌ها را بپوشاند.

درمان جوش های ملتهب

‌رشته‌های چربی

رشته‌های چربی لوله‌های استوانه مانندی در منافذ شما هستند که به رنگ زرد مایل به سفید هستند. این‌ها اغلب با جوش‌های سرسیاه اشتباه گرفته می‌شوند، اما جوش‌های سرسیاه در واقع نوعی آکنه هستند که اکسید شده‌اند. رشته‌های چربی می‌توانند منافذ شما را بزرگتر نشان دهند و ممکن است وسوسه شوید که آن‌ها را با نیشگون گرفتن پوست یا استفاده از نوارهای منافذ پاک کنید. اما این روش‌ها ممکن است عوارض جانبی بیشتری نسبت به فوایدش برای پوست شما داشته باشند، به خصوص اگر آن‌ها را به درستی انجام ندهید.

آماده سازی موضعی حاوی رتینول یا رتینوئید می‌تواند به شفاف و تمیز نگه داشتن منافذ کمک کند. همچنین ممکن است از ماساژ صورت خود با روغن معدنی یا کرچک به مدت یک دقیقه فواید زیادی بیابید.

یکی دیگر از راه‌های حذف رشته‌های چربی، استفاده از ابزار استخراج است. این یک ساز فلزی کوچک با یک دایره کوچک در انتهای آن است.

ایمن ترین روش این است که یک متخصص زیبایی یا متخصص پوست آنها را برای شما حذف کند، اما می‌توانید این کار را در خانه نیز انجام دهید

ابتدا صورت و ابزار خود را تمیز کنید. به آرامی دایره دور برآمدگی را فشار داده تا ببینید آیا رشته بیرون می‌آید یا خیر. مراقب باشید زیرا فشار بیش از حد می‌تواند باعث کبودی و زخم شود. بعد از آن ناحیه را با تونر و مرطوب کننده درمان کنید. همیشه ابزار خود را قبل و بعد از استفاده با الکل ضدعفونی کرده تا از عفونت جلوگیری کنید

مطمئنا استفاده از بنزوئیل پراکسید پس از شستشو، به شما نتیجه بهتری می‌دهد. هر کدام از فرآورده‌های مخصوص جوش صورت، کنترل کننده چربی و جمع کننده منافذ، از بین بردن لک و… می‌توانند برای بر طرف کردن این مشکلات پوستی پیشنهاد شوند.

رشته های چربی و جوش سر سیاه

لک‌ها و اسکارها

لک، اسکار و هایپرپیگمانتاسیون لک‌ها، اسکارها و لکه‌های تیره ممکن است از چند هفته تا شش ماه طول بکشد تا بهبود یابند و محو شوند. درمان فوری اسکارها و لک‌ها با استفاده از آرایش و کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب بیشتر خورشید و هایپرپیگمانتاسیون است.

مواد شناخته شده دیگری که برای کمک به محو شدن جای زخم هستند در ادامه آمده‌اند.

سیلیکون: مطالعات نشان داده که سیلیکون موضعی می‌تواند ضخامت، رنگ و بافت اسکار را بهبود بخشد. می توانید ژل سیلیکون را به مدت هشت تا 24 ساعت در روز استفاده کنید.

عسل: تحقیقات علمی گویای این مطلب است که عسل می‌تواند زخم‌ها و جای زخم‌ها را التیام بخشد. اگر به دنبال درمان خانگی هستید، ممکن است بخواهید از عسل استفاده کنید

ویتامین سی: هنگام خرید کرم‌ها و مرطوب کننده‌ها به دنبال این ویتامین موثر در جوانی پوست باشید. ویتامین سی زمانی که با سایر مواد روشن کننده مانند سویا و شیرین بیان ترکیب شود بهتر نیز عمل می‌کند.

نیاسینامید: مطالعات نشان می‌دهد که نیاسینامید می‌تواند به کاهش لکه‌ها و لکه‌های تیره، به ویژه ناشی از آکنه کمک کند. نیاسینامید دو تا پنج درصدی موضعی برای افرادی با رنگ پوست روشن‌تر توصیه می‌شود.

رتینوئیک اسید: متخصصین می‌گویند اسکارهای آکنه در 91.4 درصد از افرادی که ترکیبی از اسید رتینوئیک و اسید گلیکولیک استفاده می کنند بهبود یافته است.

درمان لک و اسکار

به دنبال محصولاتی با این ترکیبات باشید و پس از شستن صورت، آن‌ها را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. فراموش نکنید که همیشه بعد از استفاده از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از آسیب نور خورشید و هایپرپیگمانتاسیون جلوگیری کنید.

سخن پایانی

ما در پایگاه اینترنتی داروخانه آنلاین نسخه اول با عرضه انواع محصولات حاوی ترکیبات موثر و فعال جهت مراقبت پوست و ارائه اطلاعات علمی و کامل درباره مواد سازنده، عملکرد و ویژگی‌ها، نحوه مصرف و هر انچه شما برای داشتن پوستی سالم و زیبا به آن نیاز دارید، شما را در رسیدن به نیازتان راهنمایی و مشاوره می‌دهیم.

اشتراک گذاری:

1 دیدگاه در “چگونه از پوست مراقبت کنیم؟

  1. احمد صادقي گفت:

    ماشالله به این همه همت
    واقعا مطالب عالیه
    سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید