برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

چگونه پوست خود را مرطوب کنید؟!

در این مقاله با نحوه، چگونگی و زمان مناسب جهت رطوبت رسانی بیشتر و جذب بهتر آن بر پوست آشنا می‌شوید. همچنین مزایا و نکاتی را که به عملکرد بهتر و کیفیت بالاتر مرطوب کننده مربوط است را می‌بینید. برای داشتن پوستی سالم و شاداب نیاز به مراقبت دائم از آن دارید که با خواندن این مقاله، نکات ساده‌ و روزانه‌ی قابل اجرا در این خصوص دریافت خواهید کرد. مرطوب کردن مربوط به تمام انواع پوست و نیاز روزانه در طول سال می‌باشد که با دقت و توجه به نوع پوست و بسته به مواد و ترکیبات موجود در هر محصول باید انتخاب و استفاده شود.
مراقبت از پوست بدون محصول

مرطوب کننده‌ها از دیرباز بخشی از روال مراقبت از پوست بوده‌اند. گفته می‌شود در گذشته به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی شیر، ملکه‌ها و پادشاهان خود را در شیر غسل می‌دادند.

دلایل زیادی برای استفاده از مرطوب کننده‌ها وجود دارند.

فواید مرطوب کردن پوست

مطالعات نشان داده که مرطوب کننده‌ها محتوای آب را در لایه شاخی پوست، بیرونی ترین لایه پوست افزایش می‌دهند و سبب رفع خشکی می‌شوند.

 آن‌ها همچنین با علائم پیری مبارزه کرده و به سلامت پوست کمک می‌کنند.

با وجود مجموعه گسترده‌ای از مرطوب کننده‌ها در بازار، نمی‌توان تشخیص داد که از کدام یک استفاده کنیم یا چگونه آن را به درستی مصرف کرد. به همین خاطر انتخاب، خرید و نحوه استفاده از مرطوب کننده‌ها حیاتی و مهم است.

نحوه مرطوب کردن

در مقاله مراقبت روتین از پوست می‌بینید که مرطوب کننده‌ها در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند. پس از تمیز کردن صورت‌، باید از مرطوب کننده‌ها روی پوست تمیز استفاده کنید، زیرا از خشک شدن پوست پس از شستشو جلوگیری می‌کند. همچنین هنگامی که روی پوست کمی مرطوب استفاده شود، بسیار موثر بوده و این رطوبت را بر روی پوست محکم می‌کند.

به تازگی متخصصین پوست ادعا کرده‌اند که از پوست با استفاده از یک دستمال مرطوب، پس از هر بار که صورت را می‌شویید یا با یک پد پنبه‌ای لایه برداری کنید. با این کار به از بین بردن پوست مرده صورت کمک می‌کنید تا مرطوب کننده به پوست شما بهتر و بیشتر نفوذ کند.

سپس با استفاده از نوک انگشتانتان مقداری مرطوب کننده به اندازه یک نخود روی صورت بمالید و با حرکات دورانی آن را به آرامی مالش دهید تا کاملاً جذب شود.

 فراموش نکنید که گردن و دکلته را نیز که در معرض هوا و سایر عوامل خشک کننده هستند، مرطوب کنید.

نحوه رطوبت رسانی صحیح

مراحل مرطوب کردن موثر پوست

برای رطوبت رسانی بهتر و موثرتر پوست مراحل زیر را دنبال کنید. 

ابتدا پوست را تمیز کنید. زدودن آلودگی‌ها و چربی‌ها به جذب بیشتر و نفوذ به بافت‌های زیرین پوست کمک می‌کند.

با یک دستمال بچه یا پد پنبه  یک لایه برداری جزئی انجام دهید. با این کار، سلول‌های مرده سطحی را از بین برده و اثرگذاری و جذب و نفوذ بهتری را خواهیم داشت.

مرطوب کننده را با مالش در حرکات دورانی، از جمله گردن بمالید. مالش آرام و با دستان تمیز به جذب بهتر کمک می‌کند.

محصولات مرطوب کننده‌‌ای وجود دارند که هنگام شب استفاده می‌شوند. این محصولات رطوبت رسانی و حفظ کننده‌های قوی آب در پوست هستند. این فرآورده‌ها را بسته به نوع پوست تهیه کنید که بهترین محصولات برای شادابی پوست محسوب می‌شوند. زیرا با توجه به رعایت نکات بیان شده و در هنگام شب، آمادگی دریافت مواد موثر را بالا برده و اثر گذاری با دوامی را مشاهده می‌کنید.

 کرم‌ها و لوسیون‌های شبانه زیادی وجود دارند مانند کرم شب که به بهبود رطوبت رسانی و بافت پوست کمک می‌کنند. ضد آفتاب‌ها نیز هر دو ویژگی را دارا هستند.

مراحل رطوبت رسانی

ترکیبات موثر در مرطوب کننده‌ها

محصولات مرطوب کننده و آبرسان معمولا غنی ازاسید هیالورونیک، ویتامین ای و ویتامین سی هستند که برای پوست‌های خشک تا معمولی کاربرد دارند.

برخی دیگر از مواد فعال موثر میکروبیوم، آنتی اکسیدان و مواد پپتیدی هستند که رطوبت ساز بوده و به بهبود کیفیت سلول‌ها، نوسازی و احیای آن‌ها کمک می‌کنند. محصولات مرطوب کننده و آبرسان شامل این مواد به طور چشمگیری به رفع خشکی و ایجاد طراوت و تازگی پوست کمک می‌کنند.

همچنین می‌توانید از ماسک‌های یک شبه در مواقعی استفاده کنید که پوست شما خشک یا کدر است. 

ثابت شده است که خواب و آرامش می‌تواند به طور طبیعی پوست را مرطوب کند. استفاده از یک کرم یا لوسیون خوب شبانه، به حفظ رطوبت و از بین بردن خشکی پوست شما کمک می‌کند.

ویتامین ها در مرطوب کردن پوست

نحوه مرطوب کردن طبیعی

روش‌های طبیعی برای مرطوب کردن صورت وجود دارند. از جمله استفاده از ژل آلوئه ورا یا جلبک که به آرامش و آبرسانی پوست کمک می‌کند، یا حتی از شیر که دارای خواص ضد التهابی است می‌توان استفاده کرد.

نحوه مرطوب کردن طبیعی و بدون محصول

شیوه صحیح زندگی به شما کمک می‌کند تا پوست خود را به طور طبیعی هیدراته کرده و رطوبت آن را حفظ کنید. به طور مثال استرس باعث ایجاد شکاف‌های میکروسکوپی در پوست می‌شود و با پدیده‌ای به نام از دست دادن آب ترانسپیدرمی، کم آبی بدن را افزایش می‌دهد.

راه‌های دیگر برای کمک به حفظ رطوبت پوست عبارتند از:

ورزش مکرر

 محدود کردن مصرف الکل 

کاهش مصرف نمک خوردن

 غذاهای حاوی آب زیاد مانند کاهو، خیار و گوجه فرنگی 

حفظ عادات آرامش بخش که به کاهش استرس کمک می‌کند

مراقبت از پوست

بهترین زمان مرطوب کردن پوست

بهتر است بعد از تمیز کردن صورت از مرطوب کننده استفاده کنید، که می‌تواند دو بار در روز، صبح و شب استفاده شود. علاوه بر این، مرطوب کردن بلافاصله پس از حمام یا دوش به رطوبت کمک می‌کند.

وقتی پوست رطوبت کافی را حفظ نمی‌کند، ممکن است خشک یا خشن شود. این به دلیل تأثیرات محیطی، پاکسازی مکرر یا حمام کردن و یا شرایط پزشکی رخ می‌دهد.

بهترین زمان مرطوب کردن پوست

اجزای موثر در مرطوب کننده‌ها

مواد و ترکیبات مختلفی در فرآورده‌های مرطوب کننده و آبرسان وجود دارند. این ترکیبات به سه دسته تقسیم می‌شوند. تعدادی از آن‌ها از جمله روغن‌های گیاهی، پارافین مایع و… به صورت یک مسدود کننده عمل کرده و به محافظت از سد پوست در برابر سوزش کمک می‌کند. همچنین به کاهش خشکی منجر می‌شود.

مواد روغنی که مانع از تبخیر آب می‌شوند، مانند بنزین، الکل استیل، آنولین، لسیتین، روغن معدنی، پارافین و اسید استئاریک 

برخی دیگر مانند وازلین، عصاره‌های طبیعی و… مرطوب کننده هستند.

 ترکیبات زیاد و موثری مانند هیالارونیک اسید،‌ گلیسرین و …رطوبت مورد نیاز را تامین کرده و از هدر رفت آب سطحی پوست جلوگیری می‌کنند.

موادی که آب را از هوا به لایه بیرونی پوست می‌کشند، مانند گلیسیرین، عسل و پانتنول ویتامین‌ها که به کاهش خطوط و چین و چروک و تحریک کننده تولید کلاژن هستند.

ویتامین‌ها، پپتیدها و سرامیدها دسته دیگری از مواد هستند که به بازسازی، احیا و نوسازی سلول‌های پوست منجر می‌شوند.

اجزای مرطوب کننده ها

مزایای استفاده از مرطوب کننده

محصولات مرطوب کننده شاخصه‌های زیادی برای حفظ شادابی و طراوت پوست دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. مرطوب کننده‌ها یک مانع بین پوست و آب و هوا ایجاد می‌کنند، از جمله هوای سرد و خشک که می‌تواند پوست را بیشتر خشک کند. 

مرطوب کننده‌ها همچنین به آب رسانی مجدد و افزایش ظرفیت نگهداری آب در پوست کمک می‌کنند.

این از طریق استفاده از محصولاتی است که برای هیدراته کردن لایه بیرونی پوست، آب بندی رطوبت و محافظت در برابر عوامل خارجی طراحی شده‌اند.

در خرید مرطوب کننده‌ها به دنبال چه چیزی باشید

محصولات مرطوب کننده به اشکال مختلف لوسیون، کرم، سرم و پماد وجود دارند. روش اصلی افزودن رطوبت و درمان خشکی پوست استفاده از همین محصولات است.

اسید هیالورونیک، گلیسرین و سرامیدها در هر محصولی باشند، به این معنی است که منافذ را مسدود نمی‌کنند و به نوسازی و احیای بافتی پوست کمک می‌کنند.

 یکی از محصولات غیر کومدوژنیک  و غیر جوش زا، کرم ژل است که برای پوست‌های چرب نیز مناسب می‌باشد. 

مراقب باشید که محافظت از پوست در برابر افتاب با کرم‌های ضد آفتاب دارای فاکتور 30 به بالا و حاوی مرطوب کننده‌ها یکی از مهمترین اصول برای انتخاب مناسب مرطوب کننده است.

اگر پوستی مستعد آکنه دارید، می‌توانید از مرطوب کننده رنگی، فرمولاسیون شده با پپتیدها و حفاظت وسیع طیف گسترده هر دو پرتو مضر نور خورشید را امتحان کنید و علاوه بر محافظت آن،‌ از رطوبت دهی و روشن کنندگی آن نیز بهره ببرید.

انواع مرطوب کننده

نکات مورد نیاز در استفاده از مرطوب کننده‌ها

مرطوب کننده باید مناسب پوست شما باشد. به طور مثال پوست خشک یا چرب محصولاتی با مواد موثره مختلف دارند که علاوه بر تامین رطوبت، چربی اضافه‌ای به پوست تحمیل نکنند.

تمیز کردن قبل از استفاده توصیه می‌شود. محصولات ضد آفتاب و مرطوب کننده اگر چه بسیار موثرند ولی برای خشکی‌های زیاد، مرطوب کننده و آبرسان‌های ویژه پیشنهاد می‌شود.

بهتر است با مراجعه به مقاله تشخیص نوع پوست، ابتدا شناختی از نوع تیپ پوستی خود پیدا کنید.

انواع پوست

هشدارها 

اگرچه محصولات مرطوب کننده‌ و آبرسان‌ها به ندرت با تأثیرات منفی همراه هستند، اما ممکن است برخی ناراحتی‌های پوستی یا سوزش پوست ایجاد کنند. برای جلوگیری از این امر، حتماً تمام محصولات جدید را امتحان کنید. در صورت مشاهده واکنشی مانند سوزش، خارش، قرمزی، درد و یا التهاب، بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید.

 اگر شرایط پوستی مانند آکنه یا درماتیت آلرژیک را دارید، در مورد محصولات مناسب پوست خود با یک کارشناس پوست مشورت کنید. زیرا فرآورده‌هایی متناسب با این نوع خشکی و کم آبی در بازار وجود دارند.

سخن پایانی

در پایگاه اینترنتی داروخانه آنلاین نسخه اول انواع محصولات نرم کننده، آبرسان، مرطوب کننده و محصولات تلفیقی وجود دارند که برای تمام انواع پوست و حتی افراد دارای بیماری‌ها و خشکی‌های مزمن، مفید و درمان کننده است. با مطالعه ویژگی‌ها و مطالب علمی منحصر به هر محصول، در انتخاب آگاهانه سلامتی همراه شما هستیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید