برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

کنترل فشار خون با رژیم غذایی مناسب

موثر ترین عامل بر کنترل فشار خون به ویژه در مراحل اولیه اصلاح سبک زندگی است. رعایت رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون ضروری است. رژیم غذایی که شامل، میوه و سبزیجات فراوان، لبنیات کم چرب، غلات کامل و غنی از فیبر و انواع مغز ها به همراه کاهش مصرف نمک و غذا های فرآوری و نمک سود شده، منجر به کاهش قابل توجه در در فشار خون سیتولیک می شود. این رژیم میزان پتاسیم، فسفر و پروتئین بالایی دارد و در کنترل فشار خون نقش قابل توجهی دارد. افزایش فشار خون یک عامل زمینه ای بسیار مهم برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته، بیماری های مزمن کلیوی و ... است. در این مقاله از مجله سلامت نسخه اول شما را با نقش تاثیرگذار رژیم غذایی در پیشگیری و تعدیل فشار خون و موثر ترین مواد مغذی برای کنترل فشار خون آشنا خواهیم کرد.

از اینجا بشنوید:

کنترل فشار خون در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و مرگ های مرتبط با آن ها اهمیت دارد. علاوه بر سالمندان امروزه برخی جوانان و حتی کودکان نیز درگیر فشار خون بالا هستند. پرفشاری خون، درواقع فشار بالا و مداوم خون شریانی است که به دیواره ی رگ وارد می شود. افزایش فشار خون یک عامل زمینه ای بسیار مهم برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته، بیماری های مزمن کلیوی و … است. در این مقاله از مجله سلامت نسخه اول شما را با نقش تاثیرگذار رژیم غذایی در پیشگیری و تعدیل فشار خون و موثر ترین مواد مغذی برای کنترل فشار خون آشنا خواهیم کرد.

کنترل فشار خون

طبقه بندی و شناسایی فشار خون بالا

اگر فشار خون کمتر از 12 روی 8 نرمال در نظر گرفته شود:

  • فشار خون سیستولیک 13.9-12 یا فشار خون دیاستولیک 8.9-8 به عنوان مرحله پیش فشار خون شناخته می شود.
  • فشار خون سیستولیک 15.9-14 یا فشار خون دیاستولیک 9.9-9 به عنوان فشار خون مرحله اول نام گذاری می شود.
  • و در نهایت فشار خون سیستولیک بالاتر از 16 یا فشار خون دیاستولیک بالاتر از 10، فشارخون مرحله دوم یا فشار خون پیشرفته محسوب می شود.

دستورالعمل پزشکی برای کنترل پیش فشار خون بیشتر بر تغییر سبک زندگی تمرکز دارد. در این مرحله پیروی از یک رژیم غذایی غنی از ترکیبات مغذی موثر در کنترل فشار خون توصیه می شود. رژیم غذایی مناسب در کنار فعالیت فیزیکی، ترک سیگار و … از ابتلا به پرفشاری خون در این افراد جلوگیری می کند.

مصرف مواد مغذی به فرم مکمل های تغذیه ای در افراد بالاتر 60 سال درصورت داشتن فشار بالاتر از 15 روی 9 در کنار دارودرمانی ضروری است. در مورد سنین پایین تر، برای کنترل فشار خون بالاتر از 14 روی 9، رژیم غذایی مناسب می تواند یک مداخله ی موثر برای تعویق در شروع مصرف دارو های کاهنده ی فشار خون باشد.

انواع پر فشاری خون

فشار خون بالا می تواند دلایل متعددی داشته باشد. شناخت علت های بیماری پرفشاری خون در تعیین روش های کنترل فشار خون اهمیت فراوانی دارد. به طور کلی فشار خون بالا با توجه به علت آن در دوسته فشار خون اولیه و فشار خون ثانویه تعریف می شود.

انواع فشار خون بالا

فشار خون اولیه 

%90-95 از بیماران مبتلا به فشار خون، پر فشاری خون اولیه یا essential دارند. این نوع فشار خون دلیل پزشکی قطعی ندارد. معمولا ابتلا به فشار خون اولیه با سبک زندگی ارتباط تنگاتنگی دارد. فاکتور هایی مانند رژیم غذایی با کیفیت پایین، مصرف بالای نمک، بی تحرکی، اضافه وزن، چاقی طولانی مدت، مصرف سیگار، تنش و استرس عصبی و … از عوامل مهم ابتلا به پرفشاری خون می باشند. کنترل فشار خون اولیه از طریق تغییر شیوه زندگی به ویژه انتخاب یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی امکان پذیر است. تامین نیاز بدن به مواد مغذی از طریق رژیم غذایی و مکمل های تغذیه ای از بروز کمبود های مرتبط با فشار خون بالا جلوگیری می کنند.

فشار خون ثانویه

نوع دیگری از فشار خون وجود دارد که نتیجه ثانویه از اختلالات دیگر در بدن است. به این نوع از پرفشاری خون که معمولا نادر است، پرفشاری خون ثانویه گفته می شود. بیماری های کلیوی و یا اختلال در غدد درون ریز بدن می تواند باعث افزایش فشار خون به صورت غیر طبیعی شود. گام اول برای کنترل فشار خون ثانویه، درمان بیماری یا اختلال اولیه مرتبط است. در گام بعد برای بهبود و تسریع بازگشت فشار خون به محدوده نرمال، می توان از رژیم های غذایی ویژه و مکمل های غذایی نیز بهره برد.

کدام مواد مغذی در کنترل فشار خون موثرند؟

کنترل فشار خون با رژیم غذایی

ویتامین دی

کاهش سطح ویتامین دی در خون با افزایش فشار خون و ابتلا به پر فشاری خون در ارتباط است. مصرف ویتامین دی در افراد مبتلا به کمبود این ویتامین، منجر به بهبود عملکرد آندوتلیال (لایه ی داخلی عروق که در تماس مستقیم با خون قرار دارد) می شود و در کاهش ترشح هورومون های پاراتیروئیدی که منجر به افزایش فشار خون می شوند نیز نقش دارد. در رژیم غذایی منبع چندان غنی از ویتامین دی وجود ندارد. در افراد مبتلا به کمبود برای کنترل و تعدیل سطوح فشار خون، مصرف مکمل ویتامین دی در دوز ها 5000-50000 واحدی توصیه می شود.

کلسیم

مصرف کلسیم چه از طریق مواد غذایی و چه از طریق مکمل در کاهش خطر پیشرفت فشار خون بالا نقش موثری دارد. کلسیم باعث بهبود و تنظیم انقباض عروق می شود و از این طریق در کنترل فشار خون ایفای نقش می کند. از طرفی کلسیم می تواند به عنوان یک مکمل فشار خون موثر آنزیم هایی که در افزایش فشار خون نقش دارند را غیر فعال می کند. تحقیقات نشان می دهند مصرف مکمل کلسیم فشار خون سیستولی و دیاستولی را کاهش می دهد.

منیزیوم

منیزیوم یک مهار کننده قوی برای انقباض عضله صاف است و منجر به انبساط و گشاد شدن عروق می شود. گشادی عروق فشار خون را تا حد زیادی کاهش می دهد. منیزیوم یکی از موثر ترین مکمل های کاهش خون برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون مرحله ی اول به شمار می رود. مصرف مکمل منیزیوم می تواند فشار خون سیستولیک را تا 4 واحد و فشار خون دیاستولیک را تا 3 واحد کاهش دهد. این میزان کاهش در بهبود و جلوگیری از پیشرفت بیماری از مرحله ی اول به مرحله ی پیشرفته بسیار موثر است.

پتاسیم

اثرات کاهندگی فشار خون ناشی از پتاسیم وابسته به دوز مصرفی است. مصرف پتاسیم از طریق رژیم غذایی، در کنترل فشار خون نبتا بالا تا حدودی موثر است. پتاسیم رژیمی برای کاهش وزن در مبتلایان به فشار خون اولیه و افرادی که دریافت روزانه ی سدیم بالاتری داشته اند، موثر تر عمل می کند. در مواردی که فشار خون پیشرفته وجود دارد، مصرف مکمل پتاسیم در کنار دارو های کاهنده فشار خون، اهمیت فراوانی دارد. پتاسیم  درواقع با اثر بر عضلات صلف دیواره ی عروق باعث کاهش انقباض و در نتیجه گشادی عروق می شود و از این طریق فشار خون و خطر سکته ی قلبی را کاهش می دهد.

مصرف مکمل های غذایی برای کنترل فشار خون

موثر ترین عامل بر کنترل فشار خون به ویژه در مراحل اولیه اصلاح سبک زندگی است. رعایت رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون ضروری است. رژیم غذایی که شامل، میوه و سبزیجات فراوان، لبنیات کم چرب، غلات کامل و غنی از فیبر و انواع مغز ها به همراه کاهش مصرف نمک و غذا های فرآوری و نمک سود شده، منجر به کاهش قابل توجه در در فشار خون سیتولیک می شود. این رژیم میزان پتاسیم، فسفر و پروتئین بالایی دارد و در کنترل فشار خون نقش قابل توجهی دارد. علاوه بر رژیم غذایی سایر نکات مانند، فعالیت فیزیکی به ویژه ورزش های هوازی، محدودیت مصرف الکل، مصرف روغن های گیاهی یا مکمل روغن ماهی نیز می تواند در درمان فشار خون بالا مفید واقع شود.

کنترل فشار خون با مکمل غذایی

در کنار موارد ذکر شده برای اطمینان از دریافت مقادیر کافی مواد مغذی در افراد مبتلا به فشار خون، می تواند از مکمل های غذایی استفاده کرد. مکمل های غذایی، پتاسیم، سدیم، منیزیوم، ویتامین دی و سایر مواد مغذی موثر در کنترل فشار خون در دوز های مشخص برای بیماران مبتلا به پر فشاری خون تامین می کنند. مصرف این مکمل های در کنار دارو درمانی، خط اول درمان و کنترل فشار خون بالا محسوب می شود. درصورتی که براساس تشخیص پزشک، مصرف داروهای کاهنده ی فشار خون برای بیمار الزامی باشد، لازم است برای تعیین دوز و مقدار مصرف قرص مکمل های فشار خون نیز با پزشک مشورت شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید