برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

گل ختمی (hollyhock) معجزه ای برای درمان بسیاری از بیماری ها

گل ختمی گیاهی زینتی و دارویی است که گل، برگ و ریشه آن در داروسازی کاربرد دارد. از مهم‌ترین خواص گل ختمی درمان مشکلات تنفسی است. گياه ختمی دارای اثر ضد ميکروبی است و ترکيبات موسيلاژی موجود در آن به عنوان نرم کننده مخاط گلو و مجاری تنفسی به تسکين سرفه‌های خشک، گلو درد و برونشیت کمک می‌کند. این گیاه در درمان مشکلات مختلف گوارش کاربرد دارد و با ایجاد یک لایه محافظ روی پوست و پوشش دستگاه گوارش در درمان زخم معده، ورم معده و بیماری‌های روده مانند کولیت و سندروم روده تحریک‌پذیر موثر است.
گل ختمی/داروخانه آنلاین نسخه اول

گل ختمی (hollyhock)

مشخصات گل ختمی

گل ختمی (Althaea officinalis) که آن را فلوردوگیمو و مارشمالو نیز می‌نامند گیاهی از تیره پنیرکیان، یک یا چندساله و خودرو است که ارتفاع آن به ۲ تا ۳ متر می‌رسد. گل‌های این گیاه بزرگ و اغلب به رنگ‌های سفید، قرمز تیره، ارغوانی و زرد دیده می‌شوند. میوه آن مسطح و چند لایه است که در اطراف آن بریدگی و شیارهای خاصی وجود دارد. داخل میوه چند دانه لوبیایی شکل، نازک، کوچک به رنگ قهوه‌ای تا سیاه است. این گیاه بومی مناطق گرم است و در کشور ما در اطراف تهران، نواحی مختلف البرز و شمال، اراک، آذربایجان، اصفهان و کردستان پراکندگی دارد.

اندام دارویی

گل، میوه و ریشه گل ختمی مصرف دارویی دارد. ختمی‌هایی با گل سفید و زرد کاربرد درمانی بیشتری دارند. مهم‌ترین ترکیب این گیاه، موسیلاژ آن است که در فصول مختلف، درصد آن متفاوت است و در زمستان به حداکثر می‌رسد.

 

گیاه ختمی

 

خواص گل ختمی (طبیعت و خواص درمانی)

گل ختمی از نظر طب سنتی دارای طبیعتی سرد و تر است. این گیاه حاوی ترکیبات شیمیایی مختلفی مانند لعاب، موسیلاژ، فلاونوئيدها، کومارين و اسيدهای پلی فنوليک، مواد نشاسته‌ای، روغن‌های فرار و اسانس است. از  گل ختمی در داروسازی قرص و شربت‌های گیاهی مختلفی مانند فیتوکلد و شربت زوفا تولید می‌شود. لوسیون، پماد، صابون، شامپو و انواع محصولات آرایشی بهداشتی مراقبت از پوست و مو نیز از دیگر فرآورده‌های طبیعی حاوی این گیاه است. برخی از مهم‌ترین خواص درمانی گل ختمی به شرح زیر است:

 

۱) درمان سرماخوردگی و سرفه

کمک به درمان برونشیت، سرماخوردگی، گلو درد، سرفه، گرفتگی بینی، کاهش تب و آسم از خواص گل ختمی است. این گیاه سرشار از لعاب و ترکیبات پلی ساکاریدی به نام موسیلاژ است که سوزش غشاء مخاطی را تسکین و التهاب آن را کاهش می‌دهد و به آن خاصیت خلط‌آوری داده است. از این رو مصرف آن باعث نرم شدن مجرای تنفسی و کمک به درمان مشکلات مختلف دستگاه تنفس نظیر سرفه‌های خشک و مزمن، کاهش ورم و التهابات گلو می‌شود. همچنین عصاره ختمی موجب غیر فعال شدن ویروس‌هایی که عامل ایجاد کننده آنفلوآنزا و برونشیت حاد و مزمن هستند، می‌شود و با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن به پیشگیری و درمان این بیماری‌ها کمک می‌کند.

 

۲) درمان مشکلات گوارشی

گل ختمی در درمان سوزش معده، سوء هاضمه، اسهال، سندروم روده تحریک پذیر، کولیت و زخم معده موثر است. بررسی‌های بالینی نشان می‌دهد خواص ضدالتهاب این گیاه در تسکین دردهای شکمی مفید است و باعث کاهش درد معده و بهبود ورم آن می‌گردد. همچنین ملین و برطرف كننده یبوست است و ریفلاکس معده به مری را بهبود می‌بخشد.

 

۳) کمک به درمان عفونت کلیه و مجاری ادراری

این گیاه خاصیت مدر دارد و به دفع راحت‌تر سنگ کلیه کمک می‌کند. علاوه بر این تأثیر بسزایی در درمان عفونت کلیه، عفونت مثانه و مجاری ادراری دارد.

 

۴) درمان جوش، از بین بردن کک و مک و لک‌های پوستی

صابون گل ختمی یک پاک کننده طبیعی پوست با خاصیت ضد باکتریایی است. استفاده از این گیاه باعث نرم و روشن‌تر شدن پوست و کمک به درمان مشکلات مختلف آن مانند درمان کک و مک، لک صورت، جوش و آکنه، رفع خشکی و ترک خوردگی پوست می‌شود. استفاده از محصولات گل ختمی برای پوست‌های خشک مفید است و باعث آبرسانی و پیشگیری از چین و چروک پوست می‌شود.

 

۵) پیشگیری از ترک سینه، درد و تورم ناشی از شیردهی

کرم‌های گیاهی حاوی عصاره گل ختمی برای جلوگیری از ترک سینه بانوان شیرده و درمان ترک پوست شکم در دوران بارداری مفید هستند. استفاده از کمپرس حاوی این گل روی پستان همراه با تکنیک‌های استاندارد می‌تواند درد و ‏تورم ناشی از شیردهی را بهبود بخشد.‏

 

۶) التیام زخم و سوختگی

استفاه از محصولات دارویی گل ختمی، در بهبود سریع‌تر زخم و سوختگی موثر است و باعث ضدعفونی کردن محل زخم و کمک به بازسازی مجدد پوست می‌شود. کاربرد آن بر روی محل سوختگی نیز، تورم و درد آن را کاهش می‌دهد و به قسمت‌های آسیب‌دیده آب‌رسانی می‌کند.

 

۷) تسکین درد سیاتیک

گل ختمی دارای ترکیباتی با خاصیت ضد التهاب است و استفاده از ضماد آن در کاهش درد سیاتیک و التیام شکستگی‌ها موثر است.

 

۸) افزایش رشد موها و درمان شوره سر

از دیگر کاربردهای مهم گل ختمی استفاده از آن به عنوان یک ماده موثر در شامپوهای گیاهی است. این گیاه یکی از اصلی‌ترین محصولات مراقبت از مو شناخته می‌شود و در افزایش رشد موها موثر است. به درمان شور سر کمک می‌کند و باعث نرم شدن و براق‌تر شدن موها می‌شود.

 

خواص گل ختمی

 

۹) کمک به درمان برخی بیماری‌های زنان

استفاده از این گیاه دارویی برای درمان بیماری‌های زنان نیز مفید است و باعث منظم شدن عادت ماهیانه می‌شود.

 

۱۰) تنظیم قند خون

گل ختمی حاوی کربوهیدرات‌ها، فلانوئید‌ها و ساکاروز است که باعث تنظیم سطح قند خون و کاهش عوارض دیابت می‌شود و قند خون را کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف بیش از اندازه و خودسرانه این گیاه خودداری و میزان مصرف آن را با توجه به وضعیت جسمی خود و با نظر پزشک معالج تعیین کنند.

 

۱۱) درمان خونریزی لثه

گل ختمی می‌تواند به عنوان دهانشویه استفاده شود و به علت خواص ضد التهابی که دارد به درمان درد، سوزش و خونریزی لثه کمک خوبی می‌‌کند. همچنین سرشار از کلسیم است و پودر آن در خمیرهای دندان به کار می‌رود.

طریقه مصرف گل ختمی

گل ختمی هم ریشه آن و هم گل آن خواص دارویی دارد و می توان از آن ها استفاده کرد. برای مصرف ریشه گل ختمی، ریشه را پوست کنده و خرد کنید و در آب سرد خیس کنید و پس از گذشت 8 ساعت آن را مصرف کنید. ریشه گل ختمی را به صورت دم کرده نیز می توان مصرف کرد. برگ خشک این گیاه را نیز می توان به صورت دم کرده در آب جوش مصرف کرد.

مضرات گل ختمی

۱- از آنجایی که اطلاعات کافی درباره ایمن بودن گل ختمی در دوران بارداری و شیردهی در دست نیست، توصیه می‌شود زنان باردار و مادران شيرده از مصرف آن پرهيز كنند.

۲- مصرف گل ختمی ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد و لخته شدن خون را کند کند. از این رو لازم است حداقل ۲ هفته قبل از هر گونه عمل جراحی از مصرف آن خودداری شود.

۳- مصرف همزمان گل ختمی به دلیل مقادیر زیاد موسیلاژ موجود در آن همراه با داروهاى خوراکى، موجب به تأخیر افتادن جذب داروها و کاهش اثربخشی آنها می‌شود. بنابراین به منظور جلوگیری از این تداخل، حداقل یک ساعت پس از مصرف داروهای خوراکی، آن را مصرف کنید.‏

۴- گل ختمی با داروهای دیابت تداخل دارد و مصرف همزمان آنها ممکن است باعث افت شدید قند خون شود.

 

مراجع:

کتاب دائره المعارف گیاهان دارویی

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-610/hollyhock

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید