برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با خواص بابا آدم (Burdock) و عوارض جانبی آن

گیاه بابا آدم از جمله گیاهان زینتی است که از ریشه آن نیز در طب سنتی برای درمان امراض و بیماری‌ها استفاده می‌شود. کمک به ‏درمان سرطان، نقرس، ناراحتی‌های معده، بیماری‌های پوستی نظیر ریزش مو و اگزما، بهبود گلودرد، ورم لوزه‌ها، تب، کاهش قند، ‏چربی و کلسترول خون و تقویت سیستم ایمنی برخی از مهم‌ترین خواص دارویی این گیاه است. بابا آدم در طب سنتی به دو صورت ‏خوردنی و مالیدن بر پوست مصرف می‌شود. امروزه نیز از عصاره آن در ساخت فرآورده‌های طبیعی مختلف و شامپوهای ضد ‏ریزش مو استفاده می‌گردد. بابا آدم یکی از گیاهان دارویی است که باعث متابولیزه شدن هورمون‌های خاص مانند استروژن شده و ‏باعث ایجاد تعادل هورمونی می‌شود.‏
گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی کابرد داشته و از آن برای مصارف درمانی مختلف استفاده می‌شده است. امروزه این گیاه در صنعت داروسازی و تولیدات آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. یکی از فرآورده‌های دارویی گیاه بابا آدم، قرص روکشدار پیور اسکین است که اثرات ضد التهابی و ضد باکتری داشته، اثرات سودمند بسیاری برای پوست دارد. در این مطلب به بررسی خواص بابا آدم و عوارض جانبی آن می‌پردازیم.

 

مشخصات گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم (Arctium) که با نام‌های باردان، فیل گوش، لوف و آراقیطون نیز در کتب طب سنتی نامیده میشود، گیاهی علفی، دوساله از تیره گل ستارهایها است. ساقه گیاه بابا آدم شبیه پوست مار و پوشیده از کرکهای خشن و زبر است و ارتفاع آن گاهی تا 2 متر میرسد. برگ‌های آن بسیار بزرگ و پهن به حالت افتاده بر روی ساقه قرار دارد. رنگ برگ‌ها در قسمت چسبیده به ساقه سبز کم رنگ و هرچه به طرف انتهای برگ نزدیک‌تر میشویم تیرهتر میشود.

ریشه این گیاه دراز و دوکی شکل است. پوست ریشه بابا آدم قهوه‌ای، مغز آن سفید و طعمی شیرین، ولی بویی نامطبوع دارد. گل‌ها به شکل توپ و به اندازه فندق یا بزرگ‌تر هستند. میوه آن پس از سیدن به صورت فندقه‌ای با 3 یا 4 سطح و به رنگ زرد حنایی ظاهر می‌شود. این گیاه به حالت وحشی در دشت‌ها و نواحی مرطوب و معتدل آسیا و اروپا می‌روید و در کشور ما در اطراف تهران، جاده چالوس، خراسان، کرمان، رودبار و تفرش به صورت وحشی دیده می‌شود.

 

خواص بابا آدم

 

اندام دارویی

ریشه این گیاه خاصیت درمانی دارد. ریشه حاوی مقدار فراوانی اینولین می‌باشد. از ترکیبات دیگر موجود در ریشه تانن، رزین، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، اسیداولئیک، اسیدلینولئیک، ویتامین C و B6 است. ریشه‌ها در پاییز جمع آوری شده و به صورت تازه یا خشک به کار می‌روند. 

 

خواص بابا آدم

 

خواص بابا آدم (طبیعت و خواص درمانی)

طبیعت گیاه بابا آدم سرد و خشک است. برخی از مهمترین خواص درمانی این گیاه عبارتند از:

 

کاهش فشار خون

ریشه بابا آدم سرشار از پتاسیم است، خاصیت مدر دارد و از این رو مصرف آن به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

 

کاهش کلسترول

فیبر موجود در ریشه این گیاه کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و به تولید کلسترول خوب خون کمک می‌کند. کاهش کلسترول و فشار خون بالا یکی از عوامل موثر در درمان و پیشگیری از اختلالات قلب و عروق است.

 

کاهش قند خون

مصرف خوراکی عصاره ریشه این گیاه باعث کاهش معنی دار اوره و کراتینین سرم و محتوای گلیکوژن در بافت کبد می‌شود، که این نشان دهنده بهبود وضعیت دیابت و کاهش قند خون است.

 

رفع گرفتگی‌های موجود در دستگاه تنفس

ریشه این گیاه در درمان اختلالات تنفسی موثر است و به بهبود سرماخوردگی، رفع عفونت و درمان ذات الریه کمک می‌کند. این گیاه به دلیل خواص ضدالتهابی و خلط آوری که دارد، علائم سرماخوردگی مانند تب، سرفه و گلودرد را نیز تسکین می‌دهد.

 

بهبود عملکرد کبد

یکی از مهم‌ترین خواص گیاه بابا آدم بهبود عملکرد کبد است. ترکیبات موجود در این گیاه باعث پاکسازی کبد از این سموم شده و ترشح صفرا را افزایش می‌دهند.

کمک به حفظ سلامت دستگاه گوارش

از دیگر خواص گیاه بابا آدم ضدعفونی کردن دستگاه گوارش، برطرف کردن یبوست و تسریع هضم غذا است. مصرف این گیاه عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد و رفلاکس معده و مشکل اسیدیته را برطرف می‌کند.

رفع مشکلات کلیه

بابا آدم خاصیت دیورتیک (ادرار آور) داشته و به دفع سموم و مواد زائد از بدن کمک می‌کند و در نتیجه باعث بهبود عملکرد کلیه‌ها می‌شود. ریشه آن ضد سنگ کلیه است و برطرف کننده گرفتگی در سیستم دفع ادرار می‌باشد.

درمان ریزش مو

گیاه بابا آدم تاثیر بسزایی در افزایش سرعت رشد موها دارد علاوه برآن از ریزش مو هم جلوگیری می‌کند. این گیاه در رفع خشکی پوست سر که یکی از عوامل ریزش مو است موثر می‌باشد و باعث رشد بهتر مو شود. علاوه بر این ریشه‌ موها را محکم می‌کند و به این ترتیب مانع از ریزش مو می‌شود.

 

رفع شوره و بیماری‌های پوست سر

بابا آدم در رفع مشکلات پوست کف سر نظیر خارش، شوره‌ سر، قرمزی و آلرژی پوست تاثیر زیادی دارد و به درمان ریشه مو می‌کند.

 

درمان جوش و آکنه

شهرت گیاه بابا آدم بیشتر به عنوان برطرف کننده جوش و آکنه است. از دیگر تاثیرات پوستی این گیاه بهبود بیماری‌های پوستی مثل کچلی، کهیر، آبسه، پسوریازیس، دمل، کورک، اگزما، گل مژه، زخم‌ها و دیگر جراحات پوستی است.

 

تقویت سیستم ایمنی

ریشه بابا آدم در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد این گیاه به شدت در مقاله با سرطان و کنترل رشد تومورها موثر است و باعث بهبود بیماری ایدز می‌شود. همچنین مصرف این گیاه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و برخی ترکیبات موجود در آن به پاکسازی سیستم لنفاوی کمک می‌کند.

 

خواص بابا آدم

 

 کمک به درمان روماتیسم و آرتریت

گیاه بابا آدم خاصیت ضد التهابی فوق العاده‌ای دارد و علائم و التهاب ناشی از آسیب‌های استخوان و مفاصل نظیر روماتیسم و آرتریت را تسکین می‌دهد. همچنین تاثیر این گیاه در بهبود درد سیاتیک و کمردرد تایید شده است.

 

درمان کم خونی

این گیاه به علت دارا بودن مقادیر بالایی از آهن باعث درمان کم خونی و رفع رنگ‌پریدگی ناشی از آن می‌شود.

 

عوارض بابا آدم (مضرات و موارد منع مصرف)

  • افرادی که فشار خون یا قند خون پایین دارند باید از مصرف گیاه بابا آدم خوددداری کنند.
  • استفاده بیش از حد این گیاه باعث بروز مشکلات بینایی می‌شود. همچنین در صورت تماس برگ‌های آن با ملتحمه و یا قرنیه، عوارض شدید چشمی ممکن است ایجاد گردد.
    مصرف خودسرانه و بیش از اندازه این گیاه علائمی مانند خشکی دهان، سردرد، تهوع، اسهال، بی‌قراری و آلرژی را به همراه دارد.
  • مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.
  • بابا آدم با دارو‌های دیابت و دیورتیک (ادرارآور) تداخل دارد و اثر‌ آن‌ها را تشدید می‌کند.

 

برگرفته از:

دائره المعارف گیاهان دارویی

فارماکوپه گیاهی ایران

https://www.verywellhealth.com/the-benefits-of-burdock-89552

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-111/burdock

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید