برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

درمان سردرد عصبی با داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی

سردردهای عصبی، یک اختلال شایع میان افراد است و می‌تواند شرایط سخت و ناراحت‌کننده‌ای را برای شخص مبتلا ایجاد کند. برای این ناخوشی راه‌حل‌های درمانی بسیاری وجود دارد که استفاده از داروهای گیاهی از مرسوم‌ترین و کم‌خطرترین این راه حل‌هاست و بیمار می‌تواند بدون نگرانی از عوارض جانبی، اقدام به استفاده از مسکن‌های طبیعی و گیاهی کند. ما در این مقاله گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی موثر بر درمان این عارضه را به شما معرفی می‌کنیم.
درمان سردرد

سردرد عصبی چیست

سردرد عصبی از شایع‌ترین انواع سردردها است که دلیل آن چندان مشخص و معین نیست. این نوع سردرد در زنان نسبت به مردان بیشتر مشاهده می‌شود. انقباضات عضلانی سر و گردن، بی خوابی، بدخوابی، نداشتن رژیم غذایی مناسب و صحیح و گاهی نخوردن غذا، فشارهای روحی، استرس و استفاده زیاد از موبایل و صفحه مانیتور از مهم‌ترین دلایل بروز این سردرد است.  این نوع سردردها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آنها قسمت خاصی  از سر را درگیر می‌کند. ممکن است این سردردها به صورت نبض در سر حس شوند که اغلب این احساس در ناحیه شقیقه قابل احساس است. گاهی این سردردها به شکل یک موج در سر احساس می‌شوند، یعنی احساس درد از یک طرف سر به طرف دیگر می‌رود. در دیگر موارد درد در یک نقطه از سر ثابت است، مثلا در پیشانی، قسمت پشت سر و یا شقیقه‌ها، که البته بسیاری اظهار داشته‌اند که سردرد عصبی یا تنشی حالت ضربان‌دار ندارد.

بیشتر بدانید: علائم سردرد تنشی یا سردرد عصبی چیست و چه درمانی دارد

 

درمان سردرد

 

گیاهان دارویی موثر در درمان سردرد

بابونه

گیاه بابونه حاوی مواد شیمیایی و ترکیبات موثر فراوان با خاصیت ضد التهاب، بی‌حس‌کنندگی، ضد تشنج و آرامبخش است. کمک به درمان و تسکین سردردهای عصبی و  پیشگیری از شروع سردردهای میگرنی یکی از مهم‌ترین خواص این گیاه است. نتایج تحقیقات بر روی خواص بابونه نشان داده است عصاره گل‌ بابونه در کاهش درد شدید عصبی که به دلیل انقباض رگ‌‌های خونی رخ می‌دهند و در نتیجه آن، عصب نهم جمجمه، احاطه می‌شود، بسیار موثر است. کمک به التیام زخم‌های پوستی، درمان برخی ناراحتی‌های گوارشی، کمک به درمان بیماری‌هایی مانند روماتیسم، ورم مفاصل ناشی از جریان خون نامناسب و تجمع اسید اوریک و رفع افسردگی، اضطراب و غم از دیگر خواص شناخته شده گونه‌های مختلف بابونه است.

 

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی نیز یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی در صنعت داروسازی است. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و آرامبخش است. به همین دلیل مانند یک مسکن طبیعی برای تسکین سردردهای تنشی عمل می‌کند. همچنین عصاره روغنی نعناع فلفلی می‌تواند باعث بهبود گردش خون شود. از این رو مالیدن آن روی پیشانی و شقیقه‌ها به تسکین سردرد کمک زیادی می‌کند. خاصیت ضد اسپاسم، پیشگیری کننده از استفراغ، ضد نفخ و خنک کننده از دیگر خواص این گیاه پرخاصیت است و از آن می‌توان هم به صورت خوراکی و هم موضعی استفاده کرد.

سنبل الطیب

ریشه و ریزوم گیاه سنبل الطیب بخش دارویی این گیاه را تشکیل می‌دهد و یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی موثر برای پیشگیری از بروز تنش های عصبی، بی‌خوابی با منشا اضطراب و افکار منفی، اختلالات قلبی مثل تپش قلب و دردهای با منشا عصبی است. سنبل الطیب (والریان) به دلیل خواص ضد اسپاسم، ضد هیجان و آرام بخشی که دارد در كاهش سردردهای تنشی، ميگرنی و سردردهای ناشی از مصرف سیگار موثر است و آن را تسكين می‌دهد. رفع ناراحتی‌های عصبی و هیستری، درمان میگرن، دلهره، تشویش و نگرانی، بهبود کیفیت خواب و درمان بیماری بی خوابی از دیگر خواص درمانی سنبل الطیب است.

بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی دارویی با طبع گرم و خشک است که خاصیت آرامبخش اعصاب، نشاط آور، رفع خستگی، اضطراب و افسردگی دارد و یکی از موثرترین درمان های طبیعی برای درمان سردردهای با منشا عصبی است. بسیاری از گیاهپزشکان و عطاران از روغن بادرنجبویه برای از بین بردن افسردگی، نگرانی، بی‌قراری و سردردهای عصبی استفاده می‌کنند و فرآورده‌های دارویی مختلفی از آن برای درمان سردرد ساخته شده است. کمک به درمان درد معده عصبی، دندان درد عصبی، بهبود سرگیجه، تسکین دردها و رفع تندخویی از خواص بادرنجبویه برای سیستم عصبی است.

رازیانه

گیاه رازیانه که با نام بادیان نیز نامیده می‌شود، اثری آرامبخش روی اعصاب دارد. مصرف دمنوش آن یکی از روش‌ های درمان سردردهای عصبی و میگرن در طب سنتی است. طبیعت این گیاه گرم و خشک است و به دفع بلغم از بدن کمک می‌کند. همچنین رازیانه رگ‌گشای خوبی است و بدین ترتیب باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد و فعالیت عصبی مغز را در وضعیت مطلوبی حفظ کند. امروزه در صنايع داروسازی از مواد موثره  رازيانه استفاده فراوان می‌شود. رفع مشکلات هورمونی زنان، درمان کیست تخمدانف تقویت استخوان‌ها، تسکین علائم یائسگی، پیشگیری از سرطان و کاهش سطح کلسترول خون برخی از خواص درمانی این گیاه است.

گل گاوزبان

گل گاوزبان نیز یکی از گیاهان دارویی مفید برای دستگاه عصبی است. خاصیت آرامبخش، رفع اضطراب و  ناراحتی‌های عصبی از خواص این گیاه ارزشمند است و مصرف دمنوش گل و برگ‌های آن برای تسکین سردردهای عصبی بسیار مفید است و عملکرد و توانایی‌های شناختی مغز  را افزایش می‌دهد. رفع افسردگی، نرم کردن سینه و بهبود سرفه، التیام گلو درد، درمان تنگی نفس، بهبود آفت دهان و … از دیگر خواص گل گاوزبان برای درمان بیماری‌ها است. امروزه فرآورده‌های این گیاه به عنوان یک مکمل مناسب برای درمان بی‌خوابی‌های شبانه ناشی از استرس، رفع اضطراب و افسردگی تجویز می‎‌شوند. گل گاوزبان حواس پنجگانه را تقویت می‌کند و استفاده از آن در درمان بیش فعالی، آلزایمر، تقویت روحیه و افزایش نشاط نیز موثر است.

اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس نیز یکی از گیاهان مفید برای سیستم عصبی انسان است. نوشیدن دمنوش آن از دمنوشهای رایجی است که گذشتگان ما برای رفع خستگی روزانه و کسب آرامش از آن استفاده می کردهاند. این گیاه به دلیل خواص ضد اسپاسم و آرامبخشی که دارد برای تسکین سردردهای میگرنی، سردردهای عصبی و سردردهای ناشی از تنش مفید است. ماساژ چند قطره از روغن آن بر روی پیشانی و شقیقه‌ها، عضلات سفت که اغلب موجب سردرد می‌شوند را شل می‌کند. همچنین از آن به عنوان یک درمان کمکی برای برخی تیک‌های عصبی استفاده می‌شود. علاوه بر این استنشاق اسانس اسطوخودوس نیز می‌تواند درد میگرن و سردردهای تنشی را تسکین دهد.

گل راعی

خاصیت آرامبخش، ضد افسردگی، تسکین سردردهای میگرنی، عصبی و سردردهای دوران قاعدگی از خواص گیاه علف چای یا همان گل راعی است. این گیاه به عنوان یک مسکن طبیعی موثر برای دردهایی با منشأ عصبی مانند درد سیاتیک، سردرد و میگرن عمل می‌کند. همچنین دارویی با ارزش برای مشکلات عصبی مختلف مانند دلشوره، اضطراب، تنش، بی‌خوابی و افسردگی، خصوصاً افسردگی ناشی از یائسگی است. تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به درمان ایدز و بیماری‌های عصبی، رفع تپش قلب، اختلال حواس و درمان التهاب پوست و دردهای عضلانی از دیگر خواص این گیاه است.  ‏

جینکوبیلوبا

جینکوبیلوبا نیز از مهم‌ترین گیاهان دارویی رایج در دنیا است و منبع غنی از آنتی‌اكسيدان‌ها از جمله فلاونوئيدها می‌باشد. خاصیت اتساع عروق، محافظت از اعصاب و همچنين ترکیبات آنتی‌اكسيدانی فراوان این گیاه سبب شده تا جینکو یکی از گیاهان پرکاربرد برای درمان مشکلات مربوط به مغز و اعصاب نظیر انواع سردرد تنشی، میگرن، نشانه‌های دمانس به خصوص كاهش حافظه، اختلالات تمركز و افسردگی باشد. همچنین کمک به درمان اختلالات و علائم ناشی از محدودیت گردش خون مغزی مانند کم شدن حافظه، سرگیجه، وزوز گوش و … از دیگر کاربردهای این گیاه است.

رزماری

رزماری سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان است و دارای خاصیت ضد سرطان و ضد التهاب بالایی می‌باشد. مصرف فرآورده‌های دارویی رزماری به خاطر تاثير ضدالتهابی که دارد، در موارد سردرد يا ميگرن می‌تواند جايگزين خوبی برای داروهای مسكن باشد. در طب سنتی دمنوش يا بخور آن برای پيشگيری و درمان سردرد كاربرد دارد. دیگر خواص این گیاه شامل تقویت حافظه، افزایش تمرکز، تسکین دردهای خفیف، سردرد و میگرن، کاهش استرس و بهبود خلق و خو است.

اکالیپتوس

اکالیپتوس گیاهی دارویی از تیره مورد است. این گیاه حاوی ترکیبات ضد التهابی بسیاری مثل سینول و لیمونن است که به عنوان مسکن در بدن عمل کرده و در درمان سردرد موثرند. استنشاق روغن اکالیپتوس باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک انسان (سیستم پاسخ به استرس) می‌شود و در عوض فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک را افزایش می‌دهد و در نهایت منجر به آرامش می‌شود. همچنین اکالیپتوس برخی علائم اضطراب را کاهش می‌دهد از این رو در رفع بیماری‌های عصبی موثر است.

نعناع

استفاده از اسانس برگ‌های نعناع به صورت موضعی بر روی شقیقه و پیشانی به عنوان يک راه حل طبيعی برای تسكين سردرد كاربرد دارد. مطالعات نشان می‌دهد ماساژ چرخشی با محلول‌های حاوی اسانس نعناع در تسكين سردرد بسيار مؤثر است و تأثير آن به اندازه ۱۰۰۰ ميلی‌گرم استامينوفن خواهد بود. همچنین این اسانس به صورت خوراکی برای تسکین ناراحتی‌های گوارشی استفاده می‌شود و با خواص ضد میکروبی و ضد قارچی برای حفظ بهداشت دهان و دندان و سلامت دستگاه تنفسی مفید است.

داروی گیاهی برای درمان سردرد

 

معرفی فرآورده‌های طبیعی درمان سردرد عصبی

کپسول میگرافار

کپسول میگرافار حاوی ترکیبات موثره گیاه تاناستوم یا بابونه گاو چشم (از تیره کاسنی) و کامومیل (بابونه آلمانی) است. به درمان انواع سردرد از جمله درمان سردرد عصبی (تنشی)، سردردهای خوشه‌ای، سردردهای میگرنی و سردردهایی که قبل و حین دوران قاعدگی در برخی زنان ایجاد می‌شود، کمک می‌کند. همچنین در کاهش حالت تهوع ناشی از حملات میگرن نیز موثر است.

لوسیون موضعی منتا

این لوسیون از فرآورده‌های طبیعی درمان سردرهای تنشی و میگرن است و از گیاه نعناع فلفلی ساخته می‌شود. علاوه بر این لوسیون منتا به عنوان یک مسکن موضعی برای تسکین دردهای عضلانی و اسکلتی نیز به کار می‌رود.

پودر آلتیب گل دارو

پودر التیب حاوی عصاره چندین گیاه دارویی شامل سـنبل الطيــب، گـل گاوزبـان، بادرنجبویه، بابونه شيرازی و اسطوخــــودوس است. این فرآورده برای درمان سردردهای با منشاء عصبی، رفع اضـطراب و درمان بـی‌خـوابی استفاده می‌شود.

قرص هایپیفور، کپسول هایپیکام، نروکسین دینه، قطره گیاهی هایپیران و قرص پرفوران

این فرآورده‌ها همگی از عصاره گیاه علف چای یا گل راعی تهیه شده‌اند و در درمان سردردهای عصبی، تسکین سردردهای دوران قاعدگی و بهبود سردردهای میگرنی موثر هستند. همچنین این فرآورده‌ها به رفع افسردگی، بی خوابی و اضطراب کمک می‌کنند.

قطره آنتی میگرن و قرص ميگراگل  گل دارو

این داروهای گیاهی از گیاهان رازيانه، ریشه و ریزوم سنبل الطيب، برگ بادرنجبويه و پوسـت بيد تهیه می‌شوند. اين داروها برای برطـرف کردن و پيـشگيری از حملات ميگرنی به کار می‌روند. تجويز آنها به ویژه در سردردهایی كـه منـشاء عـصبی دارنـد، توصیه می‌شود. استفاده از ايـن دو دارو شـدت سـردرد، تكـرار حمـلا ت و زمـان سـردرد را كـاهش می‌دهد.

قرص جینکوگل گل دارو، ممورکس، شربت جینکوویتون رها و قرص جینکورا

این فرآورده‌ها از محصولات دارویی طبیعی حاوی جینکوبیلوبا برای درمان سردرد همراه با ناراحتی خلقی و اضطراب هستند. عصاره گیاه جینکوبیلوبا موجود در این فراورده‌ها در کمک به درمان اختلالات و علائم ناشی از محدودیت گردش خون مغزی مانند سردرد، سرگیجه، کم شدن حافظه، وزوز گوش، افسردگی و خستگی موثر است. پیشگیری از آلزایمر و افزایش عملکرد مغز از دیگر موارد مصرف این محصولات است.

اسپری بینی سینول

یک داروی هومئوپاتیک است که حاوی فلفل، اکالیپتوس، رزماری و آلوئه ورا است. این دارو برای درمان انواع سردرد مانند سردردهای عصبی، سینوزیتی، میگرن و سردردهای قبل از قاعدگی به کار می‌رود. همچنین خاصیت ضد احتقان دارد و  پاک کننده سینوس‌ها از عفونت و باکتری است.

محلول غیرخوراکی منتول

محلول منتول موجود در داروخانه‌ها، از اسانس نعناع تهیه می‌شود و  مالیدن چند قطره از آن بر روی پیشانی و شقیقه‎‌ها موجب کاهش یا درمان سردرد می‌گردد.

 

درمان سردردهای عصبی

 

سخن پایانی

سردردهای عصبی معمولا با مسکن‌های دارویی قابل درمان هستند. ولی قطعا در این بین، داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی به دست آمده از آنها بهترین مسکن‌ها هستند چرا که عوارض ثانویه ناشی از استفاده از مسکن‌های شیمیایی وجود نداشته و فرد می‌تواند بدون نگرانی از عوارض، اقدام به استفاده از فرآورده‌های طبیعی و گیاهی کند. سامانه “نسخه اول” به شما کمک می‌کند که ضمن به دست آوردن اطلاعات درباره درمان سردرد ‏با کمک ‏فرآورده‌های طبیعی و مقایسه داروهای موجود در بازار، انتخاب آگاهانه‌ای برای کاهش این ناخوشی داشته باشید.‏

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

خواص  CHLORPHENESIN چیست؟

خواص CHLORPHENESIN چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص  CHLOROXYLENOL چیست؟

خواص CHLOROXYLENOL چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید